Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Sony MDR-DS6500 (Zwart) Review

Robje1244 13 februari 2015, laatste update op 13 februari 2015, 323 views

Sony MDR-DS6500 (Zwart)

De gebruikte materialen zijn misschien wat jammer, waardoor het wat goedkoper aanvoelt. Maar daar in tegen is het geluid dat de hoofdtelefoon produceert zeer goed te noemen. De accuduur is meer dan prima te noemen. Verder doet de hoofdtelefoon waarvoor hij gemaakt is, een helder mooi en kraakvrij geluid produceren.

Pluspunten

• Groot bereik
  • Geen sync problemen
  • Accu
  • Geluidskwaliteit
  • Design
  • Draagcomfort
  • Geen ruis

Minpunten

• Voelt wat goedkoop aan
  • Geen afstandsbediening voor geluidsprofiel

Waarom de Sony MDR-DS6500
Na veel gezocht te hebben naar een geschikte koptelefoon voor het probleem dat mijn Samsung televisie wel erg slecht is met zijn geluidskwaliteit uiteindelijk gekozen voor de Sony MDR-DS6500 door een super aanbieding van IBOOD. Hiervoor altijd gebruik gemaakt van een bedrade Pioneer. Echter had deze zijn beste tijd wel gehad en opzoek gegaan naar een draadloze koptelefoon.

Verpakking
De Sony wordt in een degelijke verpakking geleverd. Alles zit goed ingepakt om zo veel mogelijk schade aan het product te voorkomen. De koptelefoon zelf zat in een zwart zakje. Tijdens het uitpakken merk je dat er veel aandacht besteed is aan het verpakken, waardoor je meteen het gevoel hebt dat het om een degelijk toestel gaat.

Installatie en geluidskwaliteit
Na het uitpakken van de componenten, is de koptelefoon eerst een paar uur op de lader gegaan. De standaard waar hij op staat ziet er zeer netjes en afgewerkt uit. Iets minder zijn de instelknoppen aan de zijkant, naar mijn mening hadden deze mooier gekund. Maar zodra de koptelefoon op de standaard staat ziet het er allemaal zeer degelijk en netjes uit. Ook het design is erg goed gelukt. Er brand een lampje ter indicatie van de batterij.
Uiteindelijk aangesloten op mijn Samsung televisie door middel van de bijgeleverde optische kabel. Even bij instellingen de geluidsuitgang aangepast en de koptelefoon deed zijn ding. Na wat testen met de instellingen moet ik zeggen dat het geluid echt goed klinkt! Nou was ik niet zoveel gewend, aangezien mijn oude Pioneer weinig 3D geluid produceerde. Maar het klinkt verassend goed. Je hoort duidelijk van welke kant het geluid komt. Zelfs is er duidelijk een hoorbaar verschil als het geluid van achter komt, of schuin van achter.
Tijdens een (actie) film zet ik de instellingen op cinema. Het geluid klinkt dan naar mijn mening erg goed voor actiefilms. Zodra ik weer gewoon tv ga kijken, of een programma kijk waar voornamelijk in gepraat wordt zet ik hem weer op voice omdat de stemmen anders wat vreemd klinken. Het nadeel hieraan is echter wel dat de instellingen niet aanpasbaar zijn door middel van een afstandsbediening.
Op gamestand heb ik hem pas geprobeerd tijdens het spelen van Call of Duty. Je hoort goed van welke kant er bijvoorbeeld iemand aan komt lopen, of vanwaar een voorwerp etc. gegooid word. Hierdoor was ik zeer positief verrast.
De koptelefoon laat totaal geen ruis horen als er geen geluid geproduceerd word in het programma waarnaar je kijkt. Dit deed mijn oude hoofdtelefoon namelijk wel, en uit een aantal andere reviews van andere hoofdtelefoons schijnen hier meerdere hoofdtelefoons last van te hebben.
Het geluid klopt precies met het geluid van de televisie. De koptelefoon heeft dus geen last van vertragingen.

Design draagkwaliteit en gebruiksgemak.
Ten eerste vind ik de koptelefoon er erg netjes uitzien. Hij staat nu naast de televisie, en ziet er gewoon als een net en stijlvol product uit. Niet storend dus. Echter is de koptelefoon van plastic. Naar mijn mening hoeft dit zeker niet verkeerd te zijn, maar echt premium voelt hij hierdoor niet aan. Gelukkig is er bezuinigd op de gebruikte materialen rondom de koptelefoon, en niet op de geluidskwaliteit.
De oorschelpen zitten ook erg lekker. Tijdens mijn tentamenperiode heb ik hem erg lang opgehad tijdens het leren(radio). Het viel me op dat hij niet gaat irriteren of verveld gaat zitten. Hier had ik wel last van met mijn Pioneer koptelefoon. Je oren worden wel redelijk warm onder de schelpen, dus als je dit vervelend vind zul je hem tussendoor even af moeten zetten. Echter ervaar ik dit niet als verveveld.
Het gebruiksgemak is iets minder te noemen. De knoppen zijn lastig te bedienen als de koptelefoon op staat. Het volumewieltje zit op een vervelende plaats. Het gaat wel, maar was makkelijker geweest als het op een andere plaats had gezeten. Ook vind ik het jammer dat er geen afstandsbediening bij zit om de hoofdtelefoon te bedienen(volume en geluidsmode), voor de geluidsmode te veranderen dien je naar de zender te lopen.

Accu
Tijdens het leren heb ik hem ongeveer 8 a 9 uur gebruikt per dag. Daarna ging hij weer op de lader. Op een normaal acceptabel volume hield hij dit vol, en is dus ook nog niet leeg geweest. Hierdoor kan ik niets zeggen over de totale accuduur. Echter denk ik niet dat veel mensen hem langer dan 8 a 9 uur per dag willen gaan gebruiken. Zeer goed dus.

Bereik
Op complete onder verdieping heb ik goed bereik met de hoofdtelefoon. Maar zodra ik naar boven loop valt hij weg. Het betreft een nieuwbouwhuis, dus mogelijk scheelt het in een wat ouder huis. Echter is dit voor mij ruim voldoende, omdat ik hem voornamelijk gebruik om films mee te kijken. Zodra de zender buiten staat, en gekoppeld aan de radio buiten, behaalt hij makkelijk 50+ meter(niet verder getest). Dus tijdens werkzaamheden in de tuin zou hij eventueel ook bruikbaar kunnen zijn. Ik heb totaal geen storingen ondervonden met andere draadloze apparaten in huis.

Het is een zeer grote stap vooruit ten opzichte van mijn Pioneer. Het geheel zit degelijk in elkaar, en oogt zeer mooi naast de televisie. De gebruikte materialen zijn misschien wat jammer, waardoor het wat goedkoper aanvoelt. Maar daar in tegen is het geluid dat de hoofdtelefoon produceert zeer goed te noemen. Zeker als je gaat kijken wat de hoofdtelefoon kost. De accuduur is meer dan prima te noemen. Verder doet de hoofdtelefoon waarvoor hij gemaakt is, een helder mooi en kraakvrij geluid produceren. Zeer zeker een aanrader!

Heb jij ook een Sony MDR-DS6500 (Zwart)?