Lenovo Essential B590 (MBX3NMH) Review

LollieStick 13 februari 2015, laatste update op 8 april 2015, 1.421 views

Lenovo Essential B590 (MBX3NMH)

Ik heb deze laptop gekocht omdat mijn op kolen gestookte Samsung R510 niet betrouwbaar genoeg meer was. Ik gebruik hem voor mijn DJ klussen en derhalve moet ik kunnen vertrouwen op mijn hardware.

Pluspunten

• Stil
  • Koel
  • Prijs/kwaliteit verhouding
  • Stevige behuizing

Minpunten

• Standaard image maakt de laptop traag

Zoals gezegd gebruik ik deze laptop voor mijn DJ klussen. Ik had een laptop nodig die koel zou blijven omdat hij gebruikt gaat worden in warme ruimtes. Tevens moest hij voor een vlotte werking minimaal 4GB geheugen hebben en ten minste voorzien zijn van een i3-processor. Ander aandachtspuntje was de behuizing. Deze moet goed stevig zijn zodat on-the-road gebruik geen probleem is.

Levering en behuizing
Gezien de prijs kwam ik uit bij deze Lenovo laptop. Het exemplaar werd keurig en stevig verpakt geleverd in een grote doos (thanks 4Launch). Na het uitpakken valt meteen op dat de laptop voor deze prijs erg stevig is. Dit had ik in eerste instantie niet verwacht van een laptop in deze prijsklasse.

Featureset en prestaties
Wat opvalt bij het opstarten en nadat Windows 8.1 geconfigureerd is dat het standaard image wel erg traag is. Geen probleem voor mij omdat ik deze er toch af zou halen. Na installatie van een kale Windows 8.1 is de snelheid enorm verbeterd. Ik had tevens een SSD besteld welke pas een dag later geleverd zou worden. Uiteraard komt dit de snelheid nog veel meer ten goede. De laptop start nu in 5 seconden op waarna ik mijn wachtwoord in moet typen. De tijd totdat alle achtergrond applicaties volledig gestart zijn komt dan ook op ongeveer 4-5 seconden. Dus binnen 10 seconden kan je aan de slag! Een ander groot pluspunt zijn de USB3 aansluitingen aan de linkerkant. Ideaal voor USB3 apparaten die tegenwoordig niet meer weg te denken zijn.

Beeldkwaliteit
Hierover geen klachten. De standaardresolutie van 1366x768 is voor mij voldoende. Daarnaast is het scherm niet voorzien van een glasplaat waardoor je minder last hebt van reflectie wanneer de zon op je scherm schijnt. Voor mij goed genoeg in ieder geval.

Bouwkwaliteit en robuustheid
Zoals gezegd is dit prima voor elkaar. De laptop is stevig en de behuizing kraakt niet en buigt slechts een klein beetje door wanneer je er op drukt. Voor een laptop met deze prijs zeker niet verkeerd!

Update 8-4-2015:
Onlangs ontdekte ik dat de "pijl omhoog" knop los zit. Er blijkt een pennetje afgebroken te zijn onder de knop. Mogelijk was dit al zo bij levering. Ik kwam er toevallig achter en kon hem ook gewoon weer vast drukken, maar ik zal dit wel z.s.m. laten repareren. Ik ga hiervoor geen punt aftrek geven aangezien het niet structureel mis gaat bij b.v. andere toetsen.

Ergonomie
Ook dit is dik voor elkaar. Het toetsenbord typt lekker weg. Aanslagen zijn goed voelbaar en het touchpad doet zijn werk. Moet er bij zeggen dat ik het touchpad nauwelijks gebruik omdat ik er een gewone muis aan heb hangen.

Warmte- en geluidsproductie
Ik heb nog niet gezien dat de laptop boven de 55 graden uit komt. Daarbij blijft de ventilator stil zijn werk doen. De luchtuitstoot aan de zijkant is, zeker als je koude handen hebt, aangenaam te noemen 8)7

Mobiliteit en accuduur
De laptop is 15,6" en is daardoor makkelijk te vervoeren. Ik wou bewust een laptop van dit formaat omdat dit nog in mijn tas past. De accu heb ik nog niet helemaal leeg gehad. Hij heeft wel 2 uur op de batterij gedraaid met standaard Windows instellingen. Batterij had toen nog ongeveer 30% power over.

Hier kan ik kort over zijn. Voor een laptop in deze prijscategorie ben ik meer dan tevreden. Ik kan je wel aanraden het standaard image er af te halen en Windows opnieuw te installeren. Als je extra budget hebt voor een SSD is ook dit zeker een aanrader maar er valt prima mee te werken wanneer je het met de ingebouwde 500GB HDD moet doen.

Heb jij ook een Lenovo Essential B590 (MBX3NMH)?

Inderdaad zeer goede prijs/kwaliteitverhouding. Bouw er wel standaard SSD in dat is toch net wat prettiger. De Lenovo software die erop zit is redelijk makkelijk te de-installeren.
Hier dezelfde ervaringen, zij het met een versie met iets mindere specs. Fijn toetsenbord, erg snel met een SSD, stevige behuizing, gewoon over het algemeen een kwalitatief goed ding.