Razer Blackwidow Ultimate 2014 (Qwerty US) Review

YoghurtO_o 16 februari 2015, 342 views

Razer Blackwidow Ultimate 2014 (Qwerty US)

Een goed toetsenbord als je de switch maakt van een rubber dome naar mechanisch. Deze 2014 versie heeft Kailh switches ipv Cherry MX. Typt erg lekker maar het is wel even wennen in het begin, de USB port en ingebouwde verlichting en quick macro's zijn een groot pluspunt

Pluspunten

• Robuust en goede kwaliteit
  • Typt erg lekker nadat je aan mechanische toetsen gewend bent geraakt
  • Ingebouwde USB 2.0 hub en headphone + microphone jack
  • Dimbare toetsverlichting

Minpunten

• Geen USB 3.0 hub, kleine moeite tegenwoordig
  • Sommige verlichtingsfeatures die wel in de Chroma zitten en ook hierin geimplementeerd kunnen worden zijn dat niet
  • Leestekens die je met "shift" selecteert zijn onverlicht
  • Geen dedicated media keys

Even een korte toelichting over deze review. Ik ga hem niet heel uitgebreid maken en compleet op ieder detail ingaan, maar zal vooral mijn gebruikservaring na pakweg een maand hier beschrijven.

Heel mijn leven lang heb ik, zoals velen, een rubber dome of scissor type toetsenbord gebruikt om op te typen. Veel erg had ik er niet in en mijn typsnelheid op de chiclets was altijd meer dan ruim voldoende. Ik was altijd benieuwd naar de mechanische toetsenborden die met lof geprezen werden maar vond ze altijd te duur. Ondertussen gebruikte ik voor mijn game pc al 12 jaar een Trust Multimediatoetsenbord. Niet de mooiste, maar erg veel multimediafunctionaliteit en sterker, hij deed het gewoon na 12 jaar nog steeds probleemloos! Dat ben ik niet gewend van veel Trust producten.

Toen zag ik een actie van Razer voorbijkomen waarbij alle producten 50% korting zouden hebben. Mijn oog viel op de Blackwidow Chroma maar vanwege serveroverbelasting kreeg ik die helaas niet, gelukkig hadden ze nog wel te gewone Blackwidow Ultimate over. Ach, dan maar geen RGB verlichting en speciale kleurprofielen. Ik kreeg de Blackwidow Ultimate voor 70 euro mee wat een erg nette prijs is. De retailprijs van 130 euro is wel een beetje te hoog voor non-Cherry switches.

Wat zit er in de verpakking?

De verpakking is niet zo heel bijster interessant. Het enige wat je daarin vindt is het toetsenbord en wat boekjes waar je verder weinig aan hebt. De verpakking is wel fatsoenlijk genoeg om het toetsenbord te beschermen.

Eerste indruk

Toen ik het toetsenbord voor het eerst oppakte viel het me op hoe zwaar het is. Het weegt volgens andere reviews net iets meer dan een kilo en dat zorgt ervoor dat het erg robuust aanvoelt ondanks dat het geheel van plastic is gemaakt. De bezel heeft een matte afwerking en is niet heel erg gevoelig voor vettige vingers, zeker een pluspunt.

Zodra je het toetsenbord aansluit valt het je gelijk op hoe fel de verlichting kan. Op de hoogste stand is het op z'n zachtst gezegd oogverblindend. Het valt me ook op dat de toetsen die ook een 2e functie hebben (bijvoorbeeld leestekens of FN toetsen) geen verlichting hebben, wat op z'n zachts gezegd erg raar is gezien dit juist de toetsen zijn die je vaak niet blind uit je hoofd weet.

De kabel is erg stug en moeilijk buigbaar, maar ziet er wel heavy duty uit dus ik verwacht dat het lang mee zal gaan.

Software

De Blackwidow Ultimate werkt vanuit de doos al zonder dat er iets geinstalleerd moet worden qua software. Ook is het (volgens mij) mogelijk om macro's aan te maken zonder de Razer software hiervoor te installeren.

Via de software kun je profielen aanmaken voor verschillende games met verschillende macro's, bijhouden welke toetsen je het meeste gebruikt en de verlichting aanpassen. Ook kun je voor de gaming mode aanpassen welke toetsen(combinaties) er non-actief worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de windows toets, Alt+F4 of Alt+tab

Ergonomie

Dit is een punt waarop het voor mij wel iets beter had gekund. Ik was bij mijn oude toetsenbord een enorme palmrest gewend en dat was erg fijn werken. Bij de Razer is de palmrest zo klein dat mijn palmen er als het ware niet op rusten maar gewoon op mijn bureau. Dit is niet onoverkomelijk en niet erg hinderlijk, maar wel een aandachtspunt voor een toetsenbord

Typervaring

Toen ik begon met typen op dit toetsenbord was het initieel erg wennen. Niet alleen waren de mechanische toetsen erg anders dan dat ik gewend was, ook de layout was anders waardoor ik bijvoorbeeld telkens de Macro5 toets indrukte in plaats van de CTRL toets en nog meer van dat soort kleine fouten. Na een kleine week raak je er steeds meer aan gewend.

Initieel wist ik slechts 55~60 toetsaanslagen per minuut te halen, dit was slechter dan dat ik gewend was op mijn rubber dome en chiclet toetsenborden waar ik op ruim 70 aanslagen per minuut zat. Daarnaast drukte ik vaak tot aan het einde door wat onnodig veel lawaai veroorzaakte.

Ondertussen na een maand en af en toe oefenen op 10fastfingers.com wist ik mijn snelheid op te voeren naar een constante 90+ WPM met een uitschieter van 101, bijna een verdubbeling van een maand terug! Ik druk alsnog bij bepaalde aanslagen volledig door, maar vaak is dit niet meer nodig en kun je door middel van de tactische feedback snel typen zonder een aanslag te missen. Het is ook een stuk minder vermoeiend voor mijn vingers omdat je na de tactische drempel bijna geen weerstand meer hebt van de toetsen.

Tijdens het gamen (Battlefield 4) druk ik alsnog de toetsen volledig in omdat je daar de toetsen vaak wat langer vast moet houden. Zodra je de groene Razer switches gewend bent kun je ook moeiteloos double tappen. Een ander GROOT voordeel is het feit dat ik nu geen last meer heb van ghosting als ik meerdere toetsen tegelijk indruk, iets waar mijn rubber dome Trust keyboard ongelofelijk veel last van had in games.

Geluid

De Razer Green switches zijn vergelijkbaar met de Cherry MX Blue switches. Ze hebben dus niet alleen een tactile bump, maar laten je ook weten dat je de toets hebt aangeslagen d.m.v een klikgeluid. Nu vind ik dit geluid zelf niet zo storend, en het valt qua geluidsniveau ook erg mee als je de toetsen niet volledig doordrukt tot het einde. Ik heb alle Cherry MX switches geprobeerd en het enige wat enigszins qua gebruikerservaring hierbij in de buurt kwam was de Cherry MX brown die ongeveer hetzelfde is als de Razer switches in hun "Stealth" toetsenborden. Als je echt bang bent dat anderen last gaan krijgen van jouw getik is dat het overwegen waard, maar voor mij doet het een beetje af aan de gebruikservaring en die het geluid is een erg handige feedback om er zeker van te zijn dat je de toets ook daadwerkelijk ver genoeg hebt ingedrukt.

Aandachtspunten

Zoals met de meeste dingen in het leven is ook dit toetsenbord niet perfect. Een van mijn grootste ergenissen is het gebrek aan dedicated multimedia toetsen en een dedicated sleep toets (na 12 jaar raak je er toch wel aan gewend). Nu heb ik bijvoorbeeld voor het aanpassen van de volume macro's gemaakt zodat ik niet telkens met de Fn toets hoef te klooien, maar ideaal is anders. Daarnaast is de USB hub omgekeerd, op z'n kop als het ware, waardoor je niet makkelijk kunt zien of iets naar behoren werkt (bijvoorbeeld de lampjes op een wireless usb adapter). Ook zijn de aanduidingen voor de locks (capslock, scroll lock en num lock) evenals game mode niet erg duidelijk afleesbaar omdat ze onder de matte bezel verstopt zitten, en omdat het mat is kun je het niet erg goed aflezen. Daarnaast vind ik dat ze voor een toetsenbord van deze prijsklasse makkelijk een tool hadden kunnen toevoegen om de toetsen van de switches te halen om het schoon te maken.

Desalniettemin ben ik erg tevreden met mijn aankoop. Dit toetsenbord heeft typen en gamen een stuk minder vermoeiend gemaakt en heeft mij daarnaast een stuk efficienter gemaakt. Als het slechts de helft van de levensduur van mijn oude Trust toetsenbord meegaat (12 jaar, 6 jaar voor de Razer dus), dan is het mijn inziens de investering meer dan waard. Ikzelf merk weinig van het feit dat de Razer (Kailh) switches inferieur zouden zijn aan de Cherry MX switches en als ze net zo lang meegaan als Razer beweert zie ik niet in waarom dit een slechte keuze geweest is.

Heb jij ook een Razer Blackwidow Ultimate 2014 (Qwerty US)?