Specificaties 4,5" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 1020 32GB Zwart Review

skqouil 15 maart 2016, laatste update op 15 maart 2016, 516 views

Nokia Lumia 1020 32GB Zwart

Een telefoon uit het vierde kwartaal van 2013. Dat moet verouderd zijn, maar is dat het geval? Deze telefoon is als highend gelanceerd en is niet meer de snelste, maar het vloeiende Windows Phone en de nog steeds beste smartphone camera maken de Lumia 1020 nog steeds een goede telefoon.

Pluspunten

• Camera
  • Goede accuduur (+-2dagen)
  • Windows 10 update mogelijk?
  • Goede Apps vanuit Microsoft/Nokia

Minpunten

• Zacht speakergeluid tijdens bellen , waarschijnlijk softwarematig
  • Brede Bezels
  • Ligt onhandig op oppervlak
  • Geen OTG
  • Geen HDMI

De Lumia 1020 is destijds uitgebracht als flagship phone van Nokia. In combinatie met Windows Phone 8 was dit lange tijd de beste camera telefoon die verkrijgbaar is. De te beantwoorden vraag in deze review: Wat kan de Lumia 1020 betekenen in het voorjaar van 2016?

Windows Phone 8.1

Hoewel Windows 10 aan het einde van 2015 is gelanceerd is deze nog niet voor oudere toestellen beschikbaar, tenminste niet via een reguliere update maar wel via een insider preview. Op verschillende fora worden verschillende toestellen genoemd die wel een update krijgen, maar daar wordt de Lumia 1020 niet bij vermeld. Op verschillende fora wordt gehoopt daarna nog een update via het reguliere circuit te ontvangen.
Tot die tijd draait WP8.1 als nieuwste besturingssysteem hierop. Windows Phone is een omgeving waar een kleine groep echte fans voor bestaat. Het heeft een eigen gevoel wat compleet anders is dat bijvoorbeeld IOS van Apple. WP8.1 voelt op sommige punten wat rommelig, bijvoorbeeld de instellingen. Hierin worden veel submenu's onder elkaar weergegeven in een bepaalde volgorde. Wanneer je weet waar een submenu zich bevindt is het gemakkelijk erdoorheen te navigeren. Dit aspect is sterk verbeterd in Windows 10, maar daarvoor moet je deelnemen aan het Insider programma voor previews.

Apps

Een veel genoemd punt als het om Windows Phone gaat. Ik benader het vanuit mijn perspectief: Begin 2015 ben ik overgestapt op Windows Phone, omdat er destijds geruchten gingen over het één op één maken van Windows en Windows Phone. Destijds waren de beste apps vooral verkrijgbaar vanuit Nokia en Microsoft. Hierdoor voelde alle apps hetzelfde aan en kon je erg intuïtief te werk gaan. Dit is iets achteruit gegaan naar mijn beleving. Voor fitness tracking en stopwatch was de app "gezondheid en fitness" erg goed. Naar mijn beleving is hier nooit een goed alternatief voor gekomen omdat alle andere apps een internetaccount verlangen om data op te slaan voor fitness tracking.
Daarnaast kan je met Windows Phone het internet op met Internet Explorer. Sommige mensen kennen deze browser nog wel van Windows en de samenwerking tussen de desktop browser en op de telefoon vond ik een goed punt. Echter kan deze browser steeds minder goed omgaan met de nieuwste websites. Sommige websites laden traag, worden verkeerd weergegeven of zorgen voor een crash van de browser. Kortom, je kan wel het internet op, maar voor de beste ervaring pak ik snel een ander apparaat. Klein voordeel: Veel ontwikkelaars houden geen rekening met windows phone waardoor op sommige sites de reclame niet werkt, bijvoorbeeld bij video's.
UPDATE:
Doordat HERE, voorheen onderdeel van Nokia, is overgenomen door de auto-industrie wordt na juni 2016 de ondersteuning verminderd. HERE is een geweldig en door velen gebruikte offline navigatie voor Windows Phone, maar binnenkort dus niet meer ondersteund.

Camera

De reden om deze telefoon te kopen was in 2015 de camera. Het mogelijkheden om een goede foto te maken geven je veel vrijheid in hoe de foto eruit komt. Echter kan je beter niet beginnen aan actiefoto's. De camera heeft wat opstarttijd nodig terwijl het nemen van een foto ook enige tijd kost. Ter vergelijking, mijn vorige telefoon (Samsung Galaxy S2) was misschien wel sneller, al moet gezegd wordt dat foto's op 42MP opslaan logisch meer tijd kost. Voor landschapsfoto's meet deze telefoon zich nog altijd met normale compactcamera's.
Voor video's is deze telefoon perfect. Met optische stabilisatie komen de video's er vloeiend uit en gaat deze nog zonder problemen de strijd aan met tegenwoordige smartphones.

Behuizing

De Lumia 1020 is uitgebracht in een tijd dat Nokia één stijl hanteerde, namelijk een polycarbonaat behuizing. Dit is een goed aanvoelend, stevige behuizing. Persoonlijk snap ik de keuze niet voor metalen behuizingen, aangezien deze in de zon gloeiend heet worden en 's winters ijskoud buiten. Deze behuizing heeft deze nadelen niet en bovendien vangt kunststof beter klappen op dan metaal.
Wat wel erg storend kan zijn is hoe de camera uitsteekt. Hierdoor ligt de Lumia 1020 nooit stabiel op tafel en moet je deze altijd in de hand houden. Tegenwoordig wordt dit aspect wel al beter verwerkt, maar echt vlakke telefoons zijn nog een uitzondering.

Scherm

Het scherm is AMOLED, waardoor er geen achtergrondverlichting wordt gebruikt en zwart echt zwart is. Als je een video in portrait mode kijkt zouden de randen dus echt zwart moeten blijven. Echter is dat bij mijn Lumia 1020 niet het geval, ik dnek een foutje in de software aangezien het enkel op internet video's voorkomt.

Bellen

Aangezien je met een smartphone nog steeds schijnt te kunnen bellen leek een Nokia me een goed idee. Na een paar keer gebeld te hebben vond ik het geluid aan de lage kant. Op internet worden vele mogelijkheden genoemd:
  • Defecte speaker: De Lumia 1020 is nog een smartphone die je gemakkelijk zelf kan repareren. Je kan zowel enkel de speaker kopen als de complete module.
  • Vuil raster: Het ligt misschien voor de hand, maar simpelweg vuil nestelt zich in het raster. Als je dit vuil eruit weet te krijgen schijnt de kwaliteit te verbeteren, bij mij heb ik dit nooit voor elkaar gekregen
  • Software: Wanneer alle onderdelen goed zijn kan het enkel in de software zitten. Tot nu toe heb ik nog geen oplossing gevonden om het volume te verhogen.
Het is jammer dat een basisfunctie als telefoneren niet goed werkt.

Connectiviteit

Hier een aantal elementen uitgelicht:
OTG: Niet aanwezig, terwijl wel aanwezig op de galaxy s2 (2012)
HDMI: Niet aanwezig, zelfde verhaal
Synchronisatie met windows: Goed, onedrive werkt goed en webpagina's worden met windows 8.1 automatisch gesynchroniseert.
GPS: Vaak een snelle fix.
WIFI: Over het algemeen beter bereik dan met de Galaxy s2, maar voor verbinding met open netwerken met inlogpagina's is het soms wel een probleem. Deze inlogpagina moet automatisch verschijnen, maar dat gebeurt niet altijd. Soms na vijf pogingen verschijnt deze alsnog.
Geen WPS: Met de Galaxy s2 was het al niet meer nodig Wifi codes volledig in te typen. Enkel een knop op de modem indrukken en je had verbinding. Deze optie zit er echter niet op bij de Lumia 1020. Toegegeven je hoeft normaal gesproken maar één keer verbinding te maken met een netwerk, maar als je een hele lijst hebt is WPS wel zo gemakkelijk.

Accuduur

Als je deze telefoon de hele dag belast, is het bij thuiskomst tijd om op te laden. Wanneer je enkel wat berichten die binnenkomen wilt lezen kom je gemakkelijk aan 2 á 3 dagen. Hierbij de kanttekening dat de 3 dagen enkel haalbaar is als je tussendoor de Wifi uitzet als je zeker de telefoon niet kan gebruiken. Dit is op zich geen bijzondere score. De Samsung Galaxy S2 kan het ook 3 dagen op één acculading uithouden, mits ik de wifi tussentijds uitzet en niet al te lang het toestel gebruik.

Accessoires

Wat de Lumia 1020 interessant maakte voor mij kwam door de camera grip en draadloos opladen. Ik heb de mazzel gehad de camera grip, met ingebouwde accu, bij de aankoop van mijn Lumia 1020 mee te krijgen. In camerastand zuigt de Lumia stroom. Als ik ga filmen in 1080p kan die ongeveer 3 uur meegaan. Langer dan 3 uur heb ik nog niet gefilmd omdat ik dan vaak overstap op mijn actie camera. Maar na die drie uur is het wel prettig als je nog een telefoon hebt om mee te bellen. Met een capaciteit van 1020mAh voegt dit mooit 50% toe aan de accu van de Lumia 1020 zelf. Daarnaast zit in de camera grip een camera schroefdraad, waarmee de meeste statieven zijn voorzien.
Naast de camera grip bestaat ook een draadloze oplaad cover. Via twee pinnen in de achterkant van de Lumia 1020 kan deze worden opgeladen. Daardoor blijft de micro-usb vrij voor andere dingen. Deze cover is echter niet meer goed te verkrijgen, al schijnt het mogelijk te zijn een cover voor de 920 uit elkaar te halen en in een 1020 cover te plaatsen.

In deze review staat de vraag wat de Lumia 1020 in 2016 kan betekenen centraal. Het is duidelijk geworden dat deze telefoon niet meer op alle fronten kan voldoen wat van een normale midrange smartphone verwacht mag worden, namelijk gewoon functioneren en kunnen browsen zonder problemen. Wat mij betreft is de Lumia 1020 hierdoor geen goede alrounder en niet voor iedereen geschikt. Wie een camera-telefoon zoekt om tijdens wandelingen, tochten of stilstaande situaties vast te leggen heeft een superaankoop, om nog maar te zwijgen over de goede video-kwaliteit.
Het mag duidelijk zijn, de Lumia 1020 is vooral geschikt als camera-smartphone en kan zich nog meten met nieuwe smartphones. Dit onder het voorbehoud dat je niet snel een foto moet willen nemen, want de processor heeft enige tijd nodig voor het verwerken ervan.
Ligt je nadruk op fotograferen met smartphone, wil je niet een vermogen uitgeven aan een dure Flagship van dit moment en heb je geduld om dat ene prachtshot te maken? Dan kan het zomaar zijn dat de Lumia 1020 op dit moment nog meer dan voldoende is. Voor onder de ¤200 kan je een net exemplaar vinden.
Is het voor je belangrijker heel snel foto's te kunnen maken, dan zul je bedrogen uitkomen met de Lumia 1020 en adviseer ik je verder te kijken.

Heb jij ook een Nokia Lumia 1020 32GB Zwart?

Via het insider programma kan je al over Windows 10 beschikken. Er is ook een optie waarmee je de updates krijgt als de Fast Ring en de Slow Ring ze al gehad heeft en dus minimaal risico voor je device. Het eerste probleem wordt daarmee al opgelost, namelijk OTG. Als het goed is kan je dan ook dmv Miracast je beeldscherm naar een TV/Receiver "sturen"
Mooie review. Heb er zelf 1 sinds juli 2013 en voldoet uitstekend. Bellen is helder en luid genoeg. Ik herken jouw probleem niet. Zit aan een 950 te denken maar ach....zolang ie t doet.......niet echt nodig. De camera blijft toch echt een juweeltje.
Up te daten naar Windows 10?