Kingston HyperX Cloud II Gun metal Review

VisStickPuree 10 februari 2015, laatste update op 14 juli 2015, 21.377 views

Kingston HyperX Cloud II Gun metal

Pluspunten

• Goed geluid
  • Comfortabel
  • Bouwkwaliteit
  • Heldere microfoon
  • 2 soorten oorkussens

Minpunten

• Microfoon cover zit niet vast
  • Lederen oorkussens geven aardig wat druk op het hoofd

Features Score: 4
5. Microfoon
6. Comfort
7. Design
8. Conclusie

Af en toe hebben we het allemaal, je maakt per ongeluk wat kapot met je onhandigheid. Nouja, misschien niet allemaal, maar dat maak ik wel goed met mijn onhandigheid. Dit was ook nu ook het geval, met mijn vorige headset pricewatch: Plantronics GameCom 780 7.1.

Overwegingen
• Comfortabel
• Goede geluidskwaliteit
• Stevig
• Rond 100 euro

Na wat rondgekeken te hebben kwam ik al snel op de originele pricewatch: Kingston HyperX Cloud Zwart uit. Uit een aantal video's van CES bleek dat er binnenkort een nieuwe versie hiervan uitkwam, de HyperX cloud II. Omdat de reviews van de originele Cloud zo positief waren en ik graag wat nieuws probeer, heb ik de Cloud II besteld.

Ik heb de Cloud II voor 99,90 inclusief verzendkosten bestelt bij Alternate (op het moment van schrijven 10 euro duurder dan de originele Cloud). Zoals ik gewend ben van Alternate zat de headset stevig verpakt, in een heuse Alternate doos met voldoende bescherming.

Headset
• Transducer type: dynamic 53mm with Neodynium Magnets
• Operating principle: closed
• Frequency response: 15Hz–25,000 Hz
• Nominal impedance: 60 Ω per system
• Nominal SPL: 983dB
• T.H.D.: < 2%
• Power handling capacity: 150mW
• Sound coupling to the ear: circumaural
• Ambient noise attenuation: approx. 20 dBa
• Headband pressure: 5N
• Weight with microphone and cable: 320g
• Cable length and type: 1m + 2m extension
• Connection: single mini stereo jack plug (3.5 mm)

Microphone
• Transducer type: condenser (back electret)
• Operating principle: pressure gradient
• Nominal impedance: ≤2.2 kΩ
• Open circuit voltage: at f = 1 kHz: 20 mV / Pa
• Frequency response: 50–18,000 Hz
• THD: 2% at f = 1 kHz
• Max. SPL: 105dB SPL (THD≤1.0% at 1 KHz)
• Microphone output: -393dB
• Length mic boom: 150mm (include gooseneck)
• Capsule diameter: 6*5 mm
• Connection: single mini stereo jack plug (3.5mm)

De doos van de Cloud II geeft een goede indruk, het voelt aan als een luxe en stevige doos. Wat opvalt is dat de naam Kingston eigenlijk niet genoemd wordt op de doos.

In de buitenste "verpakking" zit een andere doos, die voor de stevigheid van de verpakking zorgt. In deze doos zit de headset netjes verpakt in zacht schuim, en de accessoires in een apart doosje.

Inhoud
• Headset (Gunmetal grey)
• USB Geluidkaart met bediening en verlengsnoer
• Stoffen oorkussens
• Microfoon
• Vliegtuig stekker

De onderstaande tekst is gebaseerd op mijn ervaring met de headset "out of the box", er is dus nog niets getweaked aan het geluid. Ik ben in geen enkele zin een audio expert of audiofiel, dus mocht je geluid heel belangrijk vinden, of een bepaald geluid zoeken, zou ik aanraden om de headset ergens uit te proberen.

Bass
De bass tonen zijn helder en schoon, de bass is niet overdreven hard maar voor mij op een lekker niveau. In vergelijking met de Gamecom 780 is de bass duidelijk minder aanwezig. Iets wat naar mijn mening niet verkeerd is. Echter zal dit voor de "basslovers" misschien geen positief punt zijn.

Mids
De midden tonen zijn helder, zang komt erg goed uit de verf. Als de 7.1 wordt aangezet zijn deze tonen voor mijn gevoel nog duidelijker en komen ze boven de bass uit.

Highs
Ook de hoge tonen zijn ook zeer helder en voldoende aanwezig, verder is er voor deze prijs en door mijn over niets op aan te merken.

7.1 virtual surround
Voor mijn gevoel is het wel of niet aanzetten van de virtual surround bij muziek vooral persoonlijke voorkeur. Gelukkig heeft HyperX er voor gezorgd dat het met 1 druk op de knop aan en uit kan worden gezet, zonder dat daar voor drivers voor nodig zijn. Iets waar Plantronics wat van kan leren. In mijn ervaring zorgt de 7.1 surround er vooral voor dat het geluid wat verder van je hoofd vandaan lijkt te komen. Iets wat zeker met de lederen oorkussens een welkome toevoeging is.

In games zijn geluiden ook mooi helder, de 7.1 virtual surround is echter (zoals verwacht) niet zo goed als mijn 5.1 speakers. Bij tonen die van voren komen heb ik wel meer het idee dat ze van voren komen. Als geluiden echter van achter komen lijken ze niet echt van achter te komen en ik krijg niet echt de "omkijk reactie" zoals ik dat met mijn 5.1 speakers wel krijg. Verder is het niet veel gemakkelijker precies te bepalen waar geluiden vandaan komen maar alleen om een schatting te maken, iets waar de echte FPS gamer misschien wel op hoopt om beter te kunnen presteren.

De microfoon wordt los meegeleverd en kan er door de gebruiker worden opgezet. De microfoon kan gemute worden door de mute schakelaar op de USB geluidskaart. Hier kan ook het volume van de microfoon worden geregeld, hoewel het lastig te bepalen is hoe hard de microfoon nou daadwerkelijk staat. In mijn geval waren de hardste standen genoeg om mij duidelijk verstaanbaar te maken. De headset geeft aan dat de hardste en zachtste standen bereikt zijn door een dubbele pieptoon, in plaats van een enkele pieptoon.

De microfoon ruist niet of nauwelijks en spraak wordt duidelijk opgevangen. Omgevingsgeluiden zoals typen op je toetsenbord zijn niet storend aanwezig, zolang je normaal op het toetsenbord typt. Hoewel spraak duidelijk is, klinkt het wat dof en een beetje saai, voor spraak meer dan prima echter wil je bijvoorbeeld commentaten op gameplay, doe je er misschien beter aan om te investeren in een andere microfoon.

De Cloud II wordt standaard geleverd met 2 type oorkussens, een paar van nepleer en een paar van stof. De lederen zitten bij levering van het product om de oorstukken heen.

De lederen oorkussen geven een meer gesloten gevoel en ze sluiten meer geluid van buiten af. Daar staat tegen over dat ze voor mijn gevoel vrij hard tegen mijn hoofd aan drukken, iets wat met de stoffen oorkussens duidelijk minder is. Ik heb er dan ook voorlopig voor gekozen om de stoffen oorkussens te gebruiken.

Bij mijn oude headset kwamen mijn oorschelpen tegen het plastic aan de binnenkant aan, na lang gebruik deden mijn oren af en toe dan ook behoorlijk zeer. Bij de Cloud II zit aan de binnenkant van de oren nog een laagje schuim, wat dit probleem verhelpt en ik kan deze headset zonder moeite een aantal uren achter elkaar dragen.

Het design van de cloud 2 staat mij erg aan. Hij ziet er strak en modern uit, en heeft in het uiterlijk niet te veel toeters en bellen. De rode of grijze accenten zien er mooi uit en de afwerking is goed. Het grijze van de "gunmetal grey" variant is iets lichter dan op de meeste afbeeldingen te zien is, het zit meer tegen een metaalkleur aan.

De implementatie van de USB geluidskaart kan volgens mij wat beter, de broek clip aan de onderkant lijkt vrij overbodig, want volgens mij wil niemand met 3 meter kabel rondlopen, bovendien is een USB aansluiting op de meeste portable devices moeilijker te gebruiken een 3.5mm aansluiting. Persoonlijk had ik liever een manier gezien om het vast te maken aan een bureau, misschien een stukje klittenband (wat ik misschien zelf ga doen). Een ander minpuntje is dat er niet direct gezien kan worden of de microfoon is gemute. Als laatste had ik graag gezien dat de knoppen van een relif voorzien waren zodat je kan voelen welke knop je vast hebt. Bovendien voelen de - toetsen stroever dan de + toetsen, die een meer "clicky" gevoel hebben.

Als laatst had ik graag een inschuivende microfoon gezien, hoewel deze oplossing voldoet en het mogelijk maakt om de microfoon te vervangen. De plug voor de losse microfoon is bedekt met een stukje plastic, helaas zit deze niet vast aan de headset en zal je deze makkelijk kunnen verliezen.

De kabellengte van 1 meter is goed als je de headset als koptelefoon aan je mobiel wil gebruiken en met het verlengstuk van 2 meter met de USB geluidskaart is voldoende lang voor normaal gebruik bij een pc.

De Cloud II is voor grote delen uit aluminium gemaakt wat de headset lekker licht maakt, bovendien voelt hij stevig aan en is netjes afgewerkt. Alle kabels hebben een gevlochten jasje, en de aansluitingen van de kabels voelen robuust aan.

Al met al is de Cloud II net als zijn voorganger, een goede headset. Er komt goed geluid uit en met de stoffen oorkussens is het draagcomfort uitstekend. Het design is mooi, de headset voelt stevig aan en het geheel wordt geleverd in een luxe verpakking. Mocht je een headset zoeken voor minder dan 100 euro, dan is de Cloud II zeker het proberen waard. Mocht je de virtual 7.1 surround geen toegevoegde waarde vinden, is er 10 euro goedkoper nog altijd de originele Cloud headset.

Update 22-2-2015
Ik heb de lederen oorkussen nog een keer geprobeerd, en het drukkende gevoel leek vrijwel weg, wel werden mijn oren er wat zweterig door. Tijdens een Lanparty (van +-50 man) was van de omgeving weinig te horen, waardoor makkelijk een gesprek op Skype gevoerd kon worden.

Update 14-7-2015
De connector 3.5 mm Jack van de USB connectie lijkt niet meer goed te functioneren, ik heb de headset helaas terug moeten sturen voor garantie. Ik weet niet of meer mensen hier last van hebben, of dat dit toevallig mijn product is.

Voetnoot
Dit is mijn aller eerste review, alle feedback is welkom. Mocht je spelvfouten vinden (die er ongetwijfeld inzitten), meld deze dan alsjeblieft. Bedankt voor het lezen!

Heb jij ook een Kingston HyperX Cloud II Gun metal?

Reviews door de redactie

Mooie review, heb net de voorloper van deze aangeschaft :) Ben er erg tevreden over.

Een spelfout is het niet echt, maar de laatste zin onder geluid lijkt niet "af" te zijn. +2 van mij ;)
Deze zin: "Het design is mooi, de headset voelt stevig aan en het geheel wordt geleverd in een luxe verpakking."?
Nope, echt de allerlaatste zin: "Verder is het niet veel gemakkelijker precies te bepalen waar geluiden vandaan komen, iets waar de echte FPS gamer misschien wel op " en daar houdt ie op..

Oh en raad ik aan, zou ik van maken: zou ik aanraden om koptelefoons eens ergens uit te gaan proberen.

[Reactie gewijzigd door Somoghi op 11 februari 2015 00:09]

Bedankt, ik zat naar de aller laatste regel van de review te kijken, in plaats die van dat hoofdstuk. Ik heb het aangepast :D

[Reactie gewijzigd door VisStickPuree op 11 februari 2015 00:33]

Kun je misschien iets zeggen over hoe het geluid via de USB kaart klinkt vergeleken met geluid via een onboard geluidschip of een losse geluidskaart?
Voor zover ik kan horen zit er geen merkbaar verschil tussen, bij een analoge aansluiting via onboard zit er geen hoorbare ruis in of iets dergelijks, de bass lijkt wel iets harder/voller dan via usb, maar dat zal ook aan het volume kunnen liggen. Heb morgen wat meer tijd om er naar te luisteren en zal het dan in mijn review verwerken. Bedankt voor de suggestie.
Zozo, je hebt je review goed op die van mij laten lijken: productreview: Kingston HyperX Cloud Zwart review door Frozen :)

[Reactie gewijzigd door Frozen op 11 februari 2015 16:09]

Je moet een beetje inspiratie opdoen voor je aller eerste review he, maar voor de rest is alles echt origineel O+
Keurige review, Ik ben zelf een tevreden gebruiker van de voorloper had deze opvolger zeker overwogen als die uit was gekomen terwijl ik op zoek was naar een headset. Gebruik zelf namelijk een Asus Xonar U3 om te voorkomen dat mensen op teamspeak klagen over ruis - dat ligt echter niet aan de headset maar aan het feit dat vrijwel geen enkel stopcontact in mijn huis geaard is.

Ik ben benieuwd, staat bij deze opvolger nog steeds "QPad" op het plastic microfoon afdekdopje? Want dit is uiteraard gewoon een rebrand van pricewatch: Qpad QH-90 Wit (doet niks aan de kwaliteit af, qua geluid 1 van de beste headsets op de markt!)

[Reactie gewijzigd door Xthemes.us op 12 februari 2015 12:56]

Mnee op het dopje staat geen Qpad meer
Goeie review zeker voor de eerste keer!
Ik ben met mijn broertje aan het kijken naar een nieuwe headset voor hem en ik raadde gelijk deze aan vanwege de positieve reviews op CES en ik ben blij dat jij dit beaamt.
Ik heb zelf deze headset maar dan de red version.
Ik erger zelf alleen dat de kabel van de USB adapter wel erg groot is (2 M dacht ik).
De vorige versie had dit niet zo erg, helaas kapot gegaan door een kabel breuk.
De rest vind ik dit een goed product ;), ben er blij mee
Heb de Cloud 1 zojuist besteld voor 65 euro :) zat nog te twijfelen vioor de cloud 2 maar de 7.1 heeft blijkbaar maar weinig meerwaarde en kost 35 euro meer.

Ben benieuwd morgen als de headset binnen komt.
Die is dan aardig rap in prijs gedaald.. Wat opzich te verwachten is. Toen ik de review van deze schreef was het verschil maar 15 euro. Veel plezier met je aankoop.
Ik heb hem nu ook net een dag en ik ben er blij mee ik had een Creative Labs Tactic3D Sigma maar ik vind deze lekker klinken de mic nog niet geprobeerd ik vind de 7.1 functie toch wel wat toevoegen aan het geluid voor 82 euro de red gekocht