Logitech Wireless Keyboard K270 (Qwerty US) Review

Sigm4tic 9 februari 2015, 875 views

Logitech Wireless Keyboard K270 (Qwerty US)

Voor de prijs is dit een uitstekend draadloos toetsenbordje voor gemiddelde gebruik (geen gamen). Handig zijn de instelbare mediatoetsen en de ontvanger die voor meerdere apparaten gebruikt kan worden.

Pluspunten

• Mediatoetsen
  • Goed bereik
  • Grote Enter-toets
  • Unifying ontvanger voor meerdere apparaten

Minpunten

• Enkel lampje voor CapsLock
  • Ghosting bij gamen

Alweer een tijd geleden zocht ik naar een draadloos toetsenbordje voor mijn laptop en kwam zo vrij snel op dit toetsenbord vanwege de Unifying ontvanger en de mediatoetsen.

Dit toetsenbord is heel simpel van vorm, maar hierdoor erg strak. Het toetsenbord heeft voetjes, een aan/uitknop en een lampje voor CapsLock. Hij is vrij licht en robuust. Het is jammer dat er maar één lampje is en niet ook voor ScrolkLock en NumLock. Verder is dit toetsenbord niet geschikt gamen, omdat deze dan gaat 'ghosten'.

Unifying ontvanger
Verschillende (draadloze) toetsenborden van logitech gebruiken de Unifying ontvanger. Dit is een klein USB dongeltje op 2.4 GHz waar je tot 6 apparaten mee kan verbinden. Hierdoor heb je niet voor elk apparaat een aparte ontvanger nodig. Dit toetsenbord heeft een goed bereik. Hij komt zeker van televisie naar de bank en nog wel verder.

Software
De software is voor de Unifying ontvanger, dus niet specifiek voor een apparaat. Hierdoor kan je zowel je muis als toetsenbord vanuit hetzelfde programma in kan stellen. De mediatoetsen van dit keyboard zijn deels in te stellen. De toetsen waarmee je play en geluid kan regelen zijn niet anders in te stellen, maar de home knop en de andere wel. Deze zijn naar bepaalde vooraf ingestelde handelingen te selecteren, maar ook naar het opstarten van programma's.

Voor deze prijs is dit een uitstekend draadloos toetsenbord!

Heb jij ook een Logitech Wireless Keyboard K270 (Qwerty US)?

Bedankt voor de review. Kun je wat meer vertellen over dat 'ghosten' tijdens het gamen?
Zie de printplaat van een toetsenbord een beetje als excel. Je hebt verschillende rijen en kolommen. In deze cellen staan dan de toetsen. Zo kan je bijvoorbeeld hebben dat in een rij 4 toetsen zitten en in een kllom ook 4. Een toetsenbord kan dan zien welk kolom en rijnummer wordt ingedrukt en de goede toets weergeven. Bij enkele aanslagen gaat dit goed, maar ga je bijvoorbeeld bij gamen shift+w+a+g indrukken, kan het voorkomen dat een toetsenbord niet goed kan herkennen welke kolommen en rijen worden ingedrukt. Dit resulteert er dan in dat dit toetsenbord een toets niet weergeeft/uitvoerd of een andere toets in plaats neemt.

De duurdere toetsenborden voor gamen hebben dit opgelost door de kolommen en rijen anders in te delen aan de linkerkant van het toetsenbord. De niet game toetsenborden houden hier minder rekening mee. Het hangt er ook nog van welke toetsen je in wil drukken. Zojuist heb ik op ik internet een tester gebruikt en hij gaat ghosten als ik shift+spatiebalk+w+s en k in wil drukken bij bijvoorbeeld een FPS game. De k-toets registreert hij dan niet.

Het valt wel een beetje mee met ghosten, maar het gebeurt natuurlijk altijd als je deze knoppen het hardst nodig hebt :). Hopelijk is je vraag zo beantwoord :) .
Jazeker! bedankt voor de heldere uitleg.
In je pluspunten noem je ook "Grote Enter-toets".

Hoe moet ik deze zien? Is dat zoals het product-shot hierboven aan? Of de 'hoge' Enter-toets?
De versie die ik heb is niet zoals op de afbeelding. Die van mij heeft een enter-toets van twee toetsen hoog, maar minder breed. De toets die hiermee verdwijnt (\-toets) staat hiermee onder de }-toets.
Getest met deze website https://www.microsoft.com...KeyboardGhostingDemo.mspx
en ik moet toch zeggen dat het ghosting probleem nogal overroepen wordt. Zo goed als alles werkt hier gewoon met de 4 "wasd pijltjes" ingedrukt. De enkele toetsen die dan niet meer registreren, die werken dan wel weer als je 2 "pijltjes" ingedrukt hebt. Ik vraag me af welke gamer alle wasd toetsen tegelijk indrukt ?

[Reactie gewijzigd door SideShow op 12 maart 2017 12:01]