MSI Nightblade Z97 (Z97-015BEU) Review

Jelle Mees 8 februari 2015, laatste update op 8 februari 2015, 395 views

MSI Nightblade Z97 (Z97-015BEU)

Krijg je de vrouw of vriendin niet overtuigd om een grote gaming behuizing te kopen, en ben je niet van plan om te overclocken? Dan is deze barebone ideaal. Buiten het drakenlogo aan de voorkant is er niets dat verraadt dat het gaat om een gaming PC.

Pluspunten

• Compact
  • Mooi Design
  • Goede bouwkwaliteit
  • 80+ Gold voeding en MSI Z97 moederbord

Minpunten

• Overclocken ( boven 4Ghz ) is moeilijk haalbaar met luchtkoeling
  • De voelding is lichtjes hoorbaar
  • Sidefan-houder moet losgeschroeft worden bij openen case

Inbouwmogelijkheden
- Zie specificaties

Het meest interessante aan deze barebone is dat het een combinatie is van een mooi design, een voeding van topkwaliteit en ook een fantastisch moederbord waarbij je de meest snelle en recente hardware kunt gebruiken. ( o.a. geheugen tot 3200Mhz, Broadwell CPU's, enz... )

Belangrijk om te weten. Volgens de specificaties op de MSI website, en de reviews, mag een GPU slechts 29cm lang zijn en slechts 3,5cm hoog. Dit klopt niet. In deze behuizing passen kaarten tot 32cm ( en dan heb je nog wat speling ) en 4cm dik ( en dan heb je nog wat speling ). Ikzelf heb een GPU gekocht van 3,9cm en dat ging perfect.

Intern ontwerp
Alles ziet er goed uit aan de binnenkant. Alle kabels zijn mooi afgewerkt in het zwart met rode kopjes. Het installeren van de hardware is ook zeer gemakkelijk. Je hebt er ook weinig werk aan aangezien moederbord, DVD slimdrive, voeding en ventilator reeds geassembleerd zijn. De CPU koeler ziet er mooi uit, maar kan toch niet vermijden dat de CPU boven 80°C gaat bij volledige belasting. Tenzij je alle fans op 100% laat draaien.

Ik had gekozen voor de Intel 4790K op de hoop dat ik hem nog lichtjes kon overclocken. Dat lukt met de koeling die voorzien is bij deze behuizing niet. Toch niet zonder de fans zo danig hard te laten blazen dat het storend wordt. Ik zou andere kopers aanraden om de 4690K te nemen. Deze barebone zal met de OC knop op de voorkant de 4690K standaard op 4Ghz laten runnen waardoor het prestatieverschil met de 4790K verwaarloosbaar is.

Ik laat back- en sidefan draaien op 50% en de CPU maximum op 70%. Dit is voldoende om de CPU en GPU koel genoeg te houden, zonder dat de barebone storend begint te zoemen. Wil je overclocken, dan zit er niets anders op dan alle fans op 100% te laten draaien, maar dan zit je precies langs een vliegtuig. Waterkoeling is dus aanbevolen voor de overclockers onder jullie.

Ik vind het leuk dat er een MSATA kaart bij zit ( 2,5" formaat ) waar je 2 MSATA SSD's kunt insteken, waardoor je lees en schrijfheden oplopen tot meer dan 1GB/S ( raid ). Ik ga wel nog even wachten totdat 512GB wat goedkoper wordt alvorens ik de MSATA kaart ga gebruiken.

Vormgeving
De behuizing is enorm mooi afgewerkt. Alles voelt ook zeer stevig aan en is afgewerkt tot in de kleinste details. Zo zijn de USB poorten ook bijvoorbeeld rood.

Heb jij ook een MSI Nightblade Z97 (Z97-015BEU)?

Ik heb 2 vragen:

- ondersteunt dit Z97 moederbord ook de Broadwell-chips voor LGA1150 (al dan niet na een BIOS update)?

- hoeveel Ampère levert de voeding op de 12v rail?

[Reactie gewijzigd door John Stopman op 8 april 2015 17:07]

Ja, er is onderteuning voor Broadwell-chips.
En dit zijn de specs van de voeding:
46 ampère op 12v? Netjes! Mijn 430W voeding gaat tot 17 ampère op 12v, en een videokaart die om een 400W voeding vraagt zal alsnog niet werken als de 12v rail minimaal 22.5 ampère leveren moet...... ;(

Bedankt voor je reactie. Nu weet ik zeker dat ik dit systeem aanschaf :Y)