Asus ZenWatch (WI500Q) Bruin (Zilver) Review

Dyon_R 8 februari 2015, laatste update op 3 maart 2015, 1.549 views

Asus ZenWatch (WI500Q) Bruin (Zilver)

De Asus ZenWatch is een zeer nette smartwatch voor een redelijke prijs.

Pluspunten

• Helderscherm
  • Mooi design
  • Spatwater dicht
  • FoneHelper

Minpunten

• Hartslagsensor is onhandig
  • Weinig instellingen door Android Wear

Toen ik voor het eerst in september op Tweakers een video zag van de Asus ZenWatch was ik meteen onder de indruk, het design sprak mij als eerste aan. Het zag er netjes uit, en niet sportief zoals de meeste wearables. Tot op heden is de ZenWatch nog niet te koop in Nederland. Deze word eind april in Nederland en BelgiŽ verwacht. Maar ik heb er al een weten te bemachtigen.

Inhoud
  • Inhoud doosje
  • Eerste keer opstarten en specificaties
  • Het uiterlijk
  • Gebruik en functionaliteit
  • Tot slot
Inhoud doosje
De ZenWatch word geleverd in een bijna vierkant doosje met daar in de volgende spullen:
  • Asus ZenWatch WI500Q
  • Parts and features
  • Warranty card
Breakdown van de inhoud
Asus ZenWatch WI500Q
Een smartwatch met Android Wear gemaakt door Asus.
Het scherm is een vierkant 1.63" AMOLED scherm van 320 bij 320 pixels.
Het leren bandje zit aan het horloge vast met een standaard 22mm bandje.
De grootte van het bandje is te verzetten door middel van 8 gaatjes.
Het sluitmechanisme is gemaakt van een metaal.
Om het horloge te sluiten moet er een klein pinnetje in het sluitmechanisme geklikt worden.
Loshalen dan door de 2 knopjes aan de zijkant van het sluitmechanisme in te drukken.
Op de achterkant van het horloge zit een power-button, en 4 Torx schroefjes.
Ook staat er product informatie, zoals waar het gedesignd, gefabriceerd is en dat het water resistant is (IP55).
De 5 gouden oplaadpuntjes bevinden zicht ook op de achterkant.
Een microfoon bevind zicht ook op de links op de zijkant van het horloge.

Charging Cradle
Dit is de magnetische oplader met 5 pinnetjes die op de smartwatch wordt geklikt om deze op te laden.
De Charging Cradle is gemaakt van een materiaal dat als stevig, zacht rubber aan voelt, het is niet flexibel.
In de Charging Cradle staat wat informatie zoals het model nummer en input voltage.
Onderop de Charging Cradle bevinden zicht de 5 gouden pinnetjes die op het horloge geklikt moeten worden.
Op de zijkant van de Charging Cradle zit een normale Micro-USB aansluiting.

AC Adapter
De meegeleverde AC Adapter is voor mij een Amerikaanse adapter, dus deze kan ik helaas niet gebruiken.
De AC Adapter heeft en USB uitgang en 2 pinnen (voor in het stopcontact).
Boven de USB uitgang staat het logo van Asus.
Onder de 2 pinnen, die in het stopcontact gaan, staat wederom weer product informatie van de AC Adapter, meweer het model nummer, input, out en made in China.
Input: 100-240V~0.25A 50/60Hz
Output: 5.2V DC 1.35A LPS

1 meter Micro-USB kabel
Een mooie 1 meter Micro-USB kabel.
Aan de ene kant een USB aansluiten en aan de andere kant een Micro-USB aansluiting.
USB aansluiting moet in een oplader of in een computer.
Micro-USB aansluiting gaat in de Charging Cradle.
Op de USB kan staan het USB en Asus logo.
Aan de Micro-USB kant staat het USB logo.

Quick Start Guide
Klein boekje van 14 pagina's met daarin de uitleg hoe het horloge geÔnstalleerd moet worden.
In het boekje staat ook uitleg de eerste keer opstarten, het downloaden van Android Wear Manager (een app van Google om je horloge te synchroniseren met je telefoon).
Asus vertelt ook over hun eigen app genaamd ASUS ZenWatch Manager.
Deze app voegt wat unieke features toe aan je horloge en telefoon (meer daarover later in de review).
Verder staat er nog informatie in over hoe je moet navigeren op het horloge, hoe voice commands werken en hoe je je hartslag kan meten, etc...

Parts and features
Dit boekje bevat informatie over waar alles op je horloge zit (zie Afbeelding 4).
Ook vertelt het hoe je het bandje moet vervangen, en meer algemene informatie.

Warranty card
Boekje met garantie informatie.

Eerste keer opstarten en specificaties
Om het horloge op te starten moet de power button op de achterkant voor 3 volle secondes ingedrukt worden. Hierna volgen het Asus logo en Google Android Wear logo op het scherm.
Als het opgestart is moet je een keuze maken uit een paar talen, ik heb gekozen voor English (United States).
De watch laat nu zien dat je Android Wear Manager moet installeren op je telefoon en moet openen, Bluetooth moet hier wel voor aan staan, als dit niet het geval is, vraag de Android Wear Manager of het Bluetooth aan mag zetten. Nu zie je een lijst met gevonden smartwatches, daarin koos ik natuurlijk mijn Asus ZenWatch. De Bluetooth-codes moeten nu gevalideerd worden op het horloge en telefoon.
Het horloge en telefoon zijn nu verbonden.
Out of the box komt het horloge met Android Wear 4.4W.2.
De huidige laatste versie is 5.0.2 (3-3-'15), dus het eerste wat ik deed was updaten.

Specificaties
De specificaties van de Asus ZenWatch zijn niet slecht, het komt overeen met andere smartwatches.
In het gebruik van de ZenWatch merk ik soms wat lag of dat het horloge niet reageert, dit kan komen door dat het achtergrond processen uitvoert of Bluetooth druk bezig is met apps synchroniseren.
Het scherm is een vierkant 1.63" AMOLED scherm van 320 bij 320 pixels.
De hoeken van het scherm zijn wel afgerond dus je hebt niet een volledig vierkant scherm.
De SoC in de ZenWatch is een Qualcomm Snapdragon 400.
De CPU die daarbij hoort is een ARM Cortex-A7 @ 1.2GHz, quadcore.
De GPU is een Qualcomm Adreno 305.
Het heeft 512MB RAM en 4GB storage (deze 4GB wordt ook gebruikt door het OS zelf, waardoor er nog maar <2GB overblijft.
De batterij is een 370mAh Li-ion batterij.
De ZenWatch beschikt ook over een hartslagsensor, maar deze werkt niet goed.
Het idee is dat je je middel- en wijsvinger in V vorm op de zijkant van de watch legt, vervolgens moet je dan een aantal seconde (soms wel 30) je vingers in de zelfde positie houden.
Vaak lock je dan ook je scherm en moet we weer opnieuw de app erbij pakken, dit kan soms frustrerend zijn.
De ZenWatch heeft ook een IP55 codering gekregen waardoor deze stofbescherm is en sproeiwater dicht is. Er mee zwemmen of douchen zal ik zelf niet doen, maar in de regen lijkt mij het geen probleem om de watch te gebruiken.

Het uiterlijk
Het watch gedeelte zelf bestaat uit een 1.63" inch display met daar omheen glas en een metalen behuizing, links bovenin op de zijkant zit een microfoon.
De ZenWatch heeft een licht gebogen scherm.
Op de stalen achterkant zitten 4 schroeven, magnetische oplaadpuntjes, Power button en product informatie.
Het meegeleverde bandje is van echt leer en is een standaard 22mm breed bandje. Het is dus mogelijk om je eigen bandje erop te zetten.

Gebruik en functionaliteit
De ZenWatch draait Android Wear 5.0.1 (Lollipop).
De rede waarom ik een ZenWatch heb gekocht is voornamelijk om de notificaties van mijn Android telefoon meteen op mijn pols te kunnen zien, zodat ik niet steeds mijn telefoon uit mijn zak hoef te pakken. Maar toen ik een maal met de ZenWatch aan de gang was, merkte ik dat ik het ook voor andere doeleinden ging gebruiken.
Het is namelijk ook mogelijk om je Google Play Music te bedienen met Android Wear. Je kan je muziek pauzeren, volume veranderen en het volgende/vorige nummer opzetten.
Een andere handige app die ik gebruik is Reisplanner Wear, als je veel met de trein reist is dit wel een handige app. Je kan, net zoals in de normale Reisplanner Xtra zien hoe laat je trein vertrekt, vanaf welk spoor en of het vertraging heeft.
Antwoorden op Telegram en WhatsApp berichten kan door middel van spraak.
Dit werkt zowel in het Nederlands als Engels, andere talen heb ik niet getest :9

Alarmen, timers en stopwatchen is ook mogelijk met de ZenWatch.
Deze laten je horloge trillen wanneer het klaar is, deze staan los van je telefoon.

FoneHelper is een functie binnen de app van Asus zelf om je ZenWatch te bedienen en in te stellen.
FoneHelper geeft een notificatie op je horloge als je je telefoon bent vergeten (dus als de Bluetooth verbinding wegvalt), je kan ook je telefoon over laten gaan als je je telefoon kwijt bent (hier is wel een Bluetooth verbinding voor vereist).
Maar de beste feature uit deze app is 'Unlock my phone', dit zorgt er voor dat wanneer je horloge verbonden is met je telefoon, je geen toegangscode meer hoeft in te vullen.
Als iemand dus je telefoon zal vinden, zal er een code opzitten, maar zolang jij in de buurt bent met je horloge niet.

Via Android Wear Manager is het mogelijk om de settings van je horloge aan te passen en je apps naar je horloge te synchroniseren.
Met Android Wear Manager kan je ook je batterij grafiek zien en storage gebruik.
Daar naast kan je ook instellen met welke app een voice-commando moet worden uitgevoerd.
Op mijn horloge heb ik Wear Mini Launcher (Gratis) en Material Watch Face (§0,99) geÔnstalleerd.
Ik kan Wear Mini Launcher aanraden aan iedereen met Android Wear, want het maakt je apps een stuk toegankelijker.

Asus ZenWatch beschikt ook over een stappenteller en hartslagsensor. Zelf maak ik hier niet veel gebruikt van want ik heb dit horloge niet gekocht om te sporten.
Met de app van Asus Wellness kan je op je telefoon je hartslag metingen zien, hoeveel kilocalorieŽn je hebt verbrand door je lopen en zien hoeveel stappen je per dag van de week zet.

De batterij duur van de ZenWatch is vrij goed, maar aangezien ik mijn telefoon en mijn ZenWatch iedere nacht oplaad, kan ik niet precies zeggen hoelang ze mee gaan.
Als ik de Android Wear Manager app moet geloven dan kan je met een volle batterij er langer dan 30 uur mee doen.

Tot slot
De ZenWatch is dus over het algemeen een complete SmartWatch die weinig functionaliteit ontbreekt.
Asus is het zeer goed gelukt om een mooi horloge te maken.
Het enige probleem zit denk ik in Android Wear, omdat het zo minimaal is, kan je er als OS zelf niet veel mee.
Als je een smartwatch zoekt voor rond de §250,- is de ZenWatch geen slechte keuze.
Bedankt voor het lezen van mijn eerste review, vragen en opmerkingen zijn altijd welkom.
Opmerking: Deze review wordt soms nog aangevuld, veranderd of omgegooid omdat ik vind dat het beter kan
Laatste update: 14-2-2015 13:55

Heb jij ook een Asus ZenWatch (WI500Q) Bruin (Zilver)?

Reviews door de redactie

Wat mij op dit moment wat tegenhoud om voor de ZenWatch te kiezen is dat hij er wat gadget-achtig uitziet. Hoe zie jij dit? Is het meer een gadget of kan hij ook mee als een mooi horloge?

Ik twijfel nu nog tussen de ZenWatch en de Huawei Watch

[Reactie gewijzigd door DutchJohnDoe op 4 maart 2015 12:50]

Het is zeker een mooi horloge, dit komt door het mooie uiterlijk ervan.
Natuurlijk heeft de wacht-face die je op je horloge installeert hier ook invloed op, maar als je gewoon een rustig design neemt als watch-face is het zeker een mooi horloge.
Tuurlijk is het ook een leuke gadget om te hebben (anders zal het geen smartwatch zijn :) )

Naar een paar weken gebruiken vind ik het nog steeds handig.
Stel; Je hebt je oortjes in met microfoon in, je loopt buiten lekker muziek te luisteren en je wordt gebeld, ik plaats van op te nemen en te vragen wie er aan de lijn is, kan je al op je horloge zien wie het is, zodat je niet je telefoon hoeft te pakken.
Voor WhatsApp en Telegram is het ook handig, ook weer zodat je kan zien of het bericht belangrijk is, voornamelijk als je in veel groepsgesprekken zit vind ik dit zelf handig.
In plaats van om de minuut je telefoon te pakken om te kijken wat er gezegd ik, kan je er gewoon door de berichten heen scannen op je horloge.
Ook timers en stopwatches zetten is ook wel handig.
Als je Google Keep gebruikt, is het ook handig voor al je notities.
En als je een persoon bent die vaak zijn telefoon eventjes kwijt is, kan je hem ook makkelijk terug vinden met de 'Find my phone' functie, maar dit werkt alleen als de Bluetooth verbinding nog actief is.
Mocht je je horloge verliezen (wat best moeilijk is) dan kan je op je telefoon je horloge over laten gaan (laten trillen en scherm aan zetten)

De Huawei Watch ziet er ook wel netjes uit, niet zo sportief als de meeste horloges.
Qua features zijn ze volgens mij vrijwel het zelfde. Het enige verschil zal misschien de manier van opladen zijn of het aantal verschillende sensoren in de watch.
Leuke review! Kun je vertellen waar je deze al hebt weten te bemachtigen?
Deze heb ik gekocht bij ChromeIT:

Deze man uit Bussum importeert hardware uit Amerika en verkoopt het dan door in Nederland voor een (wat ik vind) redelijke prijs.
Ik had het horloge iets kleiner verwacht. als ik het zo zie op je arm krijg ik het idee dat deze wel erg groot is.
Ik heb hele dunne armen :+
Het bandje is op z'n kleinst ingesteld en nog past bijna nog een vinger onder ook
Misschien daardoor de illusie dat het zo groot lijkt

[Reactie gewijzigd door Dyon_R op 17 februari 2015 14:58]

Goede review. Weinig aan toe te voegen!
Heb het horloge begin dit jaar gehaald bij expansys voor §200,-

Wat het batterij verbruik betreft. 14 uur bij veel gebruik.
Bij af en toe de mail controleren, whatsapp reageren, muziek laten afspelen doe je er wel 24 uur mee.
Ben benieuwd hoe dit over 2 jaar is.