Specificaties Tower/desktop met A64 X2 5000+ en 2GB ram - Bekijk alle specificaties

Acer Aspire X3200 (98.3DE7Z.T7P) Review

kIc8os8uSpoE 12 april 2009, 2.242 views

Acer Aspire X3200 (98.3DE7Z.T7P)

Pluspunten

• Geluidsniveau
  • Vermogensopname
  • Bescheiden verpakking
  • Bescheiden prijs
  • Originele manier van uitleveren OS

Minpunten

• Stabiliteit programmatuur onder Vista
  • Lange installatietijd Vista
  • "Junkware" mee-geinstalleerd
  • Problematische de-installatie van McAfee Security Suite

Features Score: 4
De Acer Aspire X3200 heb ik via de website van Dynabyte besteld. Het was een aanbieding. Dynabyte stuurde geen email-bevestiging van de order, en heeft in het hele proces geen contact met me opgenomen. Een paar dagen na de order werd de doos echter thuis afgeleverd. De faktuur volgde per post.

Het gebruiksdoel van het apparaat is entertainment aan de keukentafel. Foto's, internet, muziek, dvd's en ook televisie. Het apparaat vervangt een HP Pavilion s3160.nl (aangeschaft in 2006) van vergelijkbare afmetingen die veel lawaai combineerde met weigerachtige functies en slechte stabiliteit.

De Acer heeft standaard geen televisie-ontvanger. Dat is wat mij betreft een betere optie dan de standaard analoge kaart die met de HP werd meegeleverd. Nu heeft de gebruiker wat te kiezen. Er moet een PCI Express kaart in met een zogenaamd "low profile" bracket. Het valt nog niet mee om zo'n kaart te vinden die met Vista compatibel is. De duurdere "half height" kaarten van de bekende fabrikanten hebben vaak wel een low profile bracket, maar dat staat lang niet altijd duidelijk beschreven. Uiteindelijk is de keuze gevallen op een ASUS hybride kaart. Die is later besteld bij een andere winkel en moet nog worden geleverd.

De Acer wordt geleverd in een bescheiden verpakking waar niets te veel in zit. Een manual ontbreekt, er is alleen een niet erg informatieve quick reference card en een boekje over de garantie. Er is geen installatie-cd. Na aansluiten maakt een fan veel toeren, om onmiddellijk langzamer te gaan draaien. Klinkt als een hond die eventjes gromt. Daarna is het geluidsniveau laag maar niet onhoorbaar. Er is een zeer zachte brom hoorbaar die (irritant!) een klein beetje in toonhoogte verandert bij intensief rekenwerk. Voor een redelijk stevige processor en gezien de prijs van het apparaat is het geluidsniveau goed te noemen. Het apparaat neemt ingeschakeld ongeveer 60W vermogen. In standby is het vermogen ongeveer 1,5W. Uitgeschakeld wordt het iets minder (maar geen 0).

Installatie van Vista Home gaat via een volume op de harde schijf die als boot volume is aangewezen. Dit mechanisme kende ik nog niet. Op zich werkt dit netjes, en er worden minder vragen tussendoor gesteld dan bij de installatie van XP. Het proces duurt echter wel vrij lang, ik schat tussen 45 en 60 minuten voordat je administrator toegang tot Vista hebt. En dan moeten nog enkele honderden MB's aan Vista patches, inclusief service pack worden geinstalleerd.

Acer levert in Vista een hoop extra spullen mee. Het varieert van een paar backup-tools, tot de Acer Live Arcade (toevoeging aan Media Center), tot Office trial, tot McAfee en eSobi. De laatste zaken komen wat mij betreft in de buurt van de junkware. De meeste software geeft geen moment het gevoel dat er echt iets waardevols is meegeleverd. Acer drukt de kosten van de levering door deze aanbiedingen mee te installeren.

Het installeren heb ik in totaal drie keer (!) moeten doen. Een groot probleem leek het verwijderen van de McAfee Security Suite te zijn. Na verwijderen van ongewenste software, waaronder McAfee, komt Vista niet meer door de volgende opstartcyclus heen. Vanwege het ontbreken van een install-dvd moet de pc dan met een Linux live-cd worden gestart. Via de partition editor heb ik de boot-flag moeten verplaatsen van de Vista-partitie naar de oorspronkelijke partite (die het installatiemedium is). Dan begint het hele prpces van installeren weer opnieuw. Uiteindelijk heb ik McAfee gedeinstalleerd volgens de manual op de McAfee-website. Het blijkt dat je een speciale tool moet downloaden en uitvoeren om de programma's te volledig te verwijderen. Vreemd, want het geeft me het gevoel dat ik volgens de leverancier iets probeer te doen wat volslagen idioot is, en waarvoor ze alleen een tool lijken aan te bieden om problemen in de sfeer van consumentenrechten te voorkomen.

Na enige tijd draait het zaakje dan toch. Wat opvalt is (ten opzichte van de HP) is de betere performance, de goede geluidskaart en de (voor het gebruiksdoel) prima grafische kaart.

In negatieve zin valt het gebrek aan stabiliteit van Vista op. Een aantal programma's is bij normale bediening al gecrashed. Redelijk vaak heeft Vista al gemeld bezig te zijn "een probleem op te lossen", waarvan ik me niet bewust ben. Maar Internet Explorer maakt het wel heel bont. Als er twee of meer tabbladen open staan gaat het programma regelmatig in de niet-reactieve modus. Het enige dat helpt is het programma via de task manager sluiten. Er zal wel een goede reden zijn voor dit gedrag, maar ik heb hem nog niet kunnen vinden. Mogelijk zijn er nog wat tips te vinden over hoe dit verbeterd kan worden. Vista, met al zijn tools voor foutanalyse en -rapportage, zelf nog geen verbetering aangebracht. Het is niet de bedoeling om hier aan Vista-bashing te doen, maar dit kan anno 2009 echt niet meer.

Algemeen oordeel: prettig apparaat om mee te werken. Voor het multimedia-vermaak in de keuken gaat het prima werken. Stabiliteit van programmatuur onder Vista is slecht. Speciale gebruiksregels moeten dit probleem binnen de perken houden, wat in de praktijk redelijk lukt.

(edit: typenummer HP toegevoegd; conclusie licht aangepast)

(update 12 april 2009):
De tv-kaart is geinstalleerd en werkt naar behoren. De problemen met MSIE direct na installatie lijken vooral toe te schrijven aan een verouderde versie van Adobe Flash. Na upgrade van Adobe Flash is MSIE stabiel. De pc zelf vertoont soms vreemd gedrag rond standby. Soms gaat hij op verzoek niet in standby. Soms lijkt een standby-modus actief waaruit alleen de schakelaar (op de pc zelf) de pc kan wakker maken. Het is de bedoeling (configuratie) dat dit met het toetsenbord kan. Vaak lukt dit, echter niet altijd. Algemene indruk: prettiig apparaat.

Heb jij ook een Acer Aspire X3200 (98.3DE7Z.T7P)?

Ik mis een kopjes die het verhaal in hap klaren broken serveert. Ik mis aan het einde ook argumenten waarom dit apparaat toch wel een voldoende heeft gekregen, er staan eigenlijk alleen maar argumenten in waarmee je het apparaat een onvoldoende kunt geven.

Je geeft tevens ook aan dat het aparaat een betere performace heeft ten opzichte van "de HP", welke HP en met welke argumenten? Is het wel relevant om er in deze review op in te gaan?

Je geeft ook aan dat acer gebruikt maakt van een boot volume waarvan je vista kan installeren, iets wat je nog nooit gezien hebt. Misschien kan je daar ook een negatief punt van maken want dit neemt denk ik ook ruimte in beslag?

Ik moet bij deze review wel zeggen dat de nagatieve punten vol terecht zijn, de vele programma's die acer mee levert bij zijn PC's en laptops zijn bij mij een dorn in het oog, een eigen installatie doe ik dan ook veel liever.

Tevens ga je ook in op het feit dat vista zo slecht is, dat heeft echter niks met deze computer te maken, het zit er wel degelijk bij maar Vista is wel een apart product en moet daarbij dan ook apart beoordeeld worden, het is ook tevens iets waar Acer niets aan kan doen.

Daarbij geef je in de eerste alinea ook je ervaring aan met Dynabyte, hiervoor zijn er echter Shop reviews in het leven geroepen.

[Reactie gewijzigd door Soepstengel op 28 maart 2009 23:52]

Dat is jouw mening over deze eigenschap, niet de mijne. De schijf zit niet vol en ik verwacht niet dat dat snel gaat gebeuren. Hiervan heb ik zelden last, dus ik zie niet waarom het een negatieve eigenschap zou moeten zijn.
Tevens ga je ook in op het feit dat vista zo slecht is
Niet mee eens. Ik noem een paar zaken op die wat mij betreft niet kunnen. Het gaat overigens om zaken die zich manifesteren in de versie van Vista die uitgeleverd is met deze desktop. In deze vorm heb ik dit niet eerder op andere machines gezien.
Wie bepaalt dat?

Deze desktop heb ik in technische zin na ontvangst alleen aangezet en ik heb de instructies op het scherm gevolgd. Het OS zit voorgebakken op de harde schijf. Bij aankoop was er geen optie om een andere configuratie te bestellen. Na installatie heb ik een OS dat redelijk door Acer is "gepimpt". Het heeft dus wel degelijk met de Acer-desktop te maken. Als de zaken zo onlosmakelijke met elkaar worden geleverd, dan mag ik verwachten dat de combinatie goed werkt. Of niet?

Het gaat hier om het produkt dat ik heb gekocht. Ik denk dat lezer verstandig genoeg is het onderscheid te herkennen dat in de review wordt gemaakt tussen OS en niet-OS gerelateerde zaken. Dat OS-gerelateerde informatie lijkt me toch vooral erg relevant voor geinteresseerden in het produkt.
Aan het begin van de uitleg staat het gebruiksdoel. Aan het eind concludeer ik dat het apparaat in deze configuratie geschikt is voor het gebruiksdoel, met inachtneming van wat specifieke gebruiksregels. Betrouwbaarheid krijgt daarom op dit moment geen voldoende.

(edit: schrijffouten; uitbreiding argument bij "Vista is slecht")

[Reactie gewijzigd door kIc8os8uSpoE op 29 maart 2009 19:19]

Volgens mij heb je heel duidelijk besproken waarom je Vista toch even noemt. Het is nu eenmaal een onlosmakelijk deel van de laptop (het zat er bij en draait niet zonder).

Het is natuurlijk van de gekke dat een laptop met een OS dat meegeleverd en voorge´nstalleerd is af en toe vastloopt of problemen vertoont. Dat mag je best noemen want het maakt deel uit van de gebruikerservaring!
Als die Vista zo irritant gepimpt is dat het meer tegen dan voor je werkt, is het dan niet eenvoudig die hele meuk er af te gooien en er een Linux distro op te zetten?

Deze zet je dan keurig naar je eigen hand, of accepteert Vista dit niet?

mvg.
De helft van alle laptops die ik in mijn toko binnenkrijg zijn Acers ;-)