Specificaties Starterset, WiFi-AC (5GHz) 1,2Gbps, 2x 1Gbps - Bekijk alle specificaties

Devolo dLAN 1200+ WiFi ac Starter Kit (NL) Review

tomboers 7 februari 2015, 5.977 views

Devolo dLAN 1200+ WiFi ac Starter Kit (NL)

Heb een bestaand Ethernet-netwerk van 4 Devolo 650's dat uitstekend functioneert. Wilde daar natuurlijk ook wel WiFi-connectivity. Na een heel gedoe - zie uitgebreide review - toch werkend gekregen, met een uitstekend resultaat: sterk WiFi-signaal ook over lange afstanden met een prima troughput

Pluspunten

• Robuust gebouwd, goede compatibility door de hele range
  • De 1200-serie geeft toegang tot het elektranetwerk, geen verlies van stopcontact
  • Uitstekende performance, ook op WiFi

Minpunten

• Moeizame installatie bij veel kabel-ISP's/modems (zie uitgebreide review)

Beheerbaarheid Score: 4
Heb een Ethernet-netwerk van 4 Devolo 650's dat uitstekend functioneert wat mij betreft 'by far' superieur aan WiFi. Toch op zoek naar WiFi-connectivity want anders doet je mobieltje & tablet het weer niet .....

Aanvankelijk oplossing gezocht met een Devolo 500 + WiFi maar nooit aan de praat gekregen. Toen "uitgeweken" naar een Sitecom X8 dat op zich wel werkt maar een matige (2.4 Ghz.) tot slechte (5 Ghz.) performance heeft ondanks de prima specificaties en de beheerssoftware.

Dus toch maar weer op zoek naar een WiFi-oplossing, dit keer de Devolo 1200 + WiFi. Zoals gebruikelijk met Devolo herkent de nieuwe unit zich snel in het bestaande netwerk, dus 'so far, so good'. Wat ik echter ook probeerde, ondanks het prima WiFi-signaal kreeg ik daar geen geldig IP-adres aan toegekend voor Internet-toegang.

Toen de leverancier maar 'ns gebeld (routercenter.nl) maar daar kwam ik niet veel verder. Daarna de Duitse Hotline gebeld. Eerst een Engels sprekende Spanjaard, dat hielp ook niet. Toen wat 'getweaked' en nog maar 'ns gebeld. Kreeg toen een Nederlands sprekende Vlaming aan de lijn en toen kwam de aap al snel uit de mouw: het kabelmodem van mijn ISP (CAIW) is een Cisco EPC 3208 dat wel Internet-modem functionaliteit heeft maar geen router-functionaliteit. Hierdoor wordt er geen lokaal IP-adres toegkend en heeft de Devolo 1200 + WiFi geen mogelijkheid om daar een werkend IP-adres aan toe tekennen.

Oplossing: een router tussen het kabelmodem (in mijn geval de Cisco EPC 3208) en de "hoofd"-unit van Devolo (in mijn geval een Devolo 650 Triple Ethernet) schakelen en daarna de Devolo 1200 + WiFi aan het Devolo-netwerk "hangen" . Toen was er in 'no time' een goed werkende WiFi-functionaliteit aanwezig die verder naar eigen wensen goed kan worden aangepast (guest network etc.).

Het nogal karig uitgevoerde Cisco EPC 3208 kabelmodem wordt door veel kabelaars gevoerd (o.a. UPC) dus de problemen die ik heb ervaren gaan mogelijk veel andere gebruikers van Devolo tegenkomen. Dit is eigenlijk zonde want de voordelen van Devolo zijn op zich indrukwekkend: via Ethernet is de throughput > 200 Mbit/s, via WiFi > 100Mbit/s en ik denk niet dat daar veel oplossingen in de praktijk aan toekomen .... (ik elk geval niet die ik heb geprobeerd, zoals Sitecom X8 en Engenius ECB350). Dus koop bij zo'n "kaal" kabelmodem een verder "kale" router, hang daar vervolgens een netwerk van prima functionerende Devolo's aan en dan is de Devolo 1200 + WiFi een uitstekende aanvulling maar wellicht ook basis!

Heb jij ook een Devolo dLAN 1200+ WiFi ac Starter Kit (NL)?

Ik begrijp het niet. Zit er dan geen router in die Devolo 1200? Dat verbaast mij.

Op de Caiway site staat in de installatiehandleiding, dat je het glasmmodem eerst moet aansluiten op je PC (met utp kabel) om het modem en diensten te activeren. Vervolgens kun je het glasmodem op een (wifi) router aansluiten. Ik ging er vanuit dat de Devolo 1200 een router is, anders vind ik het geen goede oplossing...

[Reactie gewijzigd door orbital1974 op 24 februari 2015 14:50]

Hi Orbital1974,
Voor de goede orde: ik heb geen glasvezel maar "gewoon" kabel van CAIW (daar maar matig tevreden over maar dat is een ander verhaal ....).
Ik weet niet of het glasvezelmodem ook routerfunctionaliteit heeft, het door CAIW geleverde kabelmodem in elk geval niet.
Kennelijk heeft de Devolo 1200 geen "eigen"routerfunctionaliteit zodat je er een (goedkoop) router tussen dient te plaatsen. Dan werkt het in ieder geval als een trein met een sterk en stabiel signaal door het hele huis. Ik heb inmiddels 3 andere oplossingen geprobeerd dus ik heb inmiddels enige ervaring.....
Interessant product.

Was me aan het afvragen: als ik nu 2 van deze setjes koop, heb ik in principe dus 4 wireless AP's; werken die AP's dan als wireless bridge of als router (maw: zie je vanaf LAN de wireless PC's omdat het gebridged wordt of gaat het door een router heen en zie je het niet?) En zie je dan ook meerdere access points of gewoon 1 ("de beste")?
Ik heb een EPC3928AD, heb je dat probleem dan ook?
Hoi Tom, de devolo dlan stekkers hebben nooit een dhcp functie gehad.
Gebruikte je statische ip-adressen met je 4 650's ?
Nee, geen statische ip-adressen gebruikt. Zonder de 1200 werkte het gewoon, vraag me niet waarom ..... De 1200 bracht kennelijk e.e.a. in de war. Geen spijt van de 1200 want je wilt toch wel WiFi-functionaliteit hebben. Geeft een prima signaal door het hele huis, dus is de uitgave van een (extra) router wel waard.