LG L1750H (17", 12ms, D-sub/DVI-D) Review

Poekoek 8 november 2005, laatste update op 17 november 2015, 2.691 views

LG L1750H (17", 12ms, D-sub/DVI-D)

Pluspunten

• Design
  • Kleurweergave
  • Bouwkwaliteit

Minpunten

• Contrast van zwart, grijs en wit

Review van de LG L1750H:

Het vorige scherm

Het vorige scherm was een AG Neovo F-415. Dit is een 15" TFT scherm met niet echt bijzondere specificaties. Het scherm is 2 jaar geleden aangeschaft en beviel eigenlijk altijd goed, behalve dan dat het scherm wel een stukje groter mocht, wat nu het geval is. 17" is in de situatie zoals het scherm bij ons gebruikt wordt ideaal. Ik zat er eerst aan te denken om gewoon de F-417 te kopen (17" versie van de F-415), maar ik vond het design niet echt super van dat scherm en wilde ook wel een keer wat anders. Ik heb me zelf toen gefocusd op een scherm met een zo dun mogelijke zilveren rand en een zwarte voet en deze LG is het daarom geworden. De specificaties zijn niet heel bijzonder, maar voor internetten en soms een beetje Photoshop meer dan voldoende.

Bijzonderheden

Het scherm heeft wel een aantal leuke feautures, of je echt bijzonder moet noemen laat ik aan jullie over. Zo kun je het scherm over een hoogte van 8 centimeter verstellen en is het scherm erg goed kantelbaar. Wel mocht het scherm van mij standaard iets lager staan dan nu het geval is, ik moest er duidelijk even aan wennen.

Kleurweergave

Dit is een behoorlijk sterk punt van dit scherm. Hij geeft erg mooi felle kleuren weer, waardoor ook een goed contrast zichtbaar is. Wel zou het zwart van mij nog iets donkerder mogen zijn, het zit nou iets te dicht tegen grijs aan.

Ghosting

Hier kan ik nog niet echt een goed oordeel over geven, omdat er nog niet gegamed is met het spel. De komende dagen zal hier waarschijnlijk wel verandering in komen (nieuw pc), dit hoofdstuk zal ik dan later ook nog even aanpassen. Ook bij grafische programma's zoals Photoshop kan ik nog geen oordeel over ghosting geven, omdat ik alleen gephotoshopped heb met dit scherm in combinatie met een Pentium 3 500 mHz die gisteren is vervangen.

Contrast en helderheid

Wat ook al een beetje heb gezegd bij het punt kleurweergave; het scherm geeft erg mooie en helder de felle kleuren weer (zoals op de achtergrond), maar zwart, grijs en wit zouden wat mij betreft meer contrast kunnen hebben. Dit was zelfs beter op het vorige scherm, de AG Neovo F-415. Het menu om zaken in te stellen laat zich vrij makkelijk gebruiken, alhoewel ik alleen nog maar met zaken als helderheid en gamma gewerkt heb.

Uniformiteit van het scherm

Dit is wat mij betreft ook een sterk punt van het scherm. Dezelfde kleur is op elk punt van scherm ook echt als dezelfde kleur te zien. Ik heb ook nog geen last gehad van backlight leakage.

Kijkhoek

Deze is goed. Als ik op de plek ga zitten waar een andere persoon zit als ie samen met mij achter de computer zit is de inkijk gewoon nog goed. Als je iets verder opschuift zie je wel dat alles iets minder goed af te lezen valt, alles wordt wat lichter. Dit vind ik niet erg, want zo ver opzij zal er toch nooit iemand zitten verwacht ik.

Bouwkwaliteit

Het scherm zit goed in elkaar. De afwerking is erg netjes en het scherm staat zeer stevig op de zware voet. Door deze voet is het scherm in totaal wel ongeveer 1KG zwaarder dan een gemiddeld ander 17" TFT scherm. De LG weegt 6KG. De knopjes zijn mooi weggewerkt in het scherm, maar zijn toch goed te bedienen, omdat ze een bevestigende 'klik' geven als je ze indrukt.

Vormgeving

Ik heb dit scherm vooral gekocht vanwege het design, dus daarover kan ik kort zijn: prachtig. De extreem dunnen zilveren rand, met de mooie zwarte voet is precies wat ik wilde.

Het ledje is niet irritant, dit omdat het mooi rechtsonder op het scherm zit en een soort gedimd lichtje is. Daarbij kun je het ledje ook nog uitschakelen, mocht je je er echt aan ergeren is dit natuurlijk wel handig.

Kortom: het ideale scherm voor een persoon die de pc vooral gebruikt, voor internet, msn en soms foto's kijkt en Photoshop gebruikt.

Heb jij ook een LG L1750H (17", 12ms, D-sub/DVI-D)?