Specificaties Mono geluidsweergave met audio-aansluiting - Bekijk alle specificaties

Zalman ZM-MIC 1 Review

hberntsen 5 augustus 2010, laatste update op 24 januari 2012, 7.430 views

Zalman ZM-MIC 1

Pluspunten

• Clip-on
  • Geluidskwaliteit
  • Kabellengte (3m)

Minpunten

• Dunne kabels passen niet direct
  • Slechts 3 klemmetjes op de kabel zelf.

Opnamekwaliteit Score: 4
Voor mijn sennheiser HD595 vond ik deze handige clip-on microfoon.
Kwaliteit geluidsopname:
Prima, anderen kunnen mij goed verstaan. 20db boost is nog nodig, het geluid is dan op normaal volume. Doordat je niet direct in de microfoon praat, is het een vrij gevoelige microfoon. Het pikt dus veel geluiden op. Anderen horen het bijvoorbeeld als mijn moeder mij vanaf beneden roept of de kinderen die 2 huizen verder aan het schreeuwen zijn(als 't raam open staat dan ;) ).

Gebruiksgemak:
De microfoon klem je op de kabel van je koptelefoon. Bij mijn hd595 past deze goed, zit stevig vast en valt er niet vanaf oid. De lengte van de kabel is 3m. Aan de kabel zitten ook een paar klemmetjes. Op 0,3m , 1,2m, en 2m vanaf de microfoon zit zo'n klemmetje. Dit hadden er wat mij betreft wel 6 mogen zijn, dan heb je minder last dat de ene kabel ergens achter steekt en de ander niet.

Ik heb deze microfoon ook voor mijn broertje besteld, want de microfoon van zijn logitech headset had het begeven. De kabel van zijn logitech headset is te dun om vastgeklemd te worden door de microfoon(Het 'gat' in de microfoon is ongeveer 3,2mm). Dit is eenvoudig op te lossen door de draad dikker te maken mbv plakband oid. Een klemmetje dat zelf op de kabel drukt zou beter geweest zijn.
Inmiddels is het ene kanaal van zijn headset ook al stuk :X

Bouwkwaliteit en afwerking:
Prima, kabeltje(1,9mm) had wel iets dikker gemogen. Microfoontje zit verder stevig in elkaar.

Prijs:
Zeer goed, er zijn niet veel alternatieven ;)

Update 5-8-2010:
Ik heb de microfoon al vrij lang niet meer aan de kabel van mijn koptelefoon, maar bovenop mijn monitor gelegd:
Zo ligt de microfoon stil en voorkom je dat de microfoon langs je trui schuurt als je je beweegt ofzo. Ook lijkt me dit beter omdat je dan rechter in de microfoon praat.
Ik gebruik de microfoon nu in combinatie met mijn realtek hd onboard chip. Deze bevat namelijk een functie om ruis en het geluid van mijn speakers(die dan wel op de onboard kaart aangesloten moeten zijn) wegfilteren. Ik kan dan bijvoorbeeld muziek aanzetten zonder dat anderen hier iets van horen op skype. Mijn koptelefoon heb ik dan wel aangesloten op mijn x-fi kaart.

Heb jij ook een Zalman ZM-MIC 1?

Heb deze ook icm de sennheiser 595 besteld en heb er hooge verwachtingen van :).

Kan je trouwens niet een paar Tie rips of wat plakband gebruiken om kabels op elkaar te krijgen?
Ja hoor, ik denk dat dat prima gaat. Ik heb gelijk even de review geupdate over hoe ik de microfoon nu gebruik.
Het is inderdaad een prima mic om op je scherm te leggen. Zelf gebruik ik er ook al _jaren_ 1tje, welke tussen m'n dual-screen-setup zit geklemd, echt ideaal! :)
Prima review. Heb zelf ook een Sennheiser headset zonder mic, dus denk dat ik er binnenkort ook eentje ga bestellen. En opmerking:
[..]Deze bevat namelijk een functie om ruis en het geluid van mijn speakers[..]
Ik zou persoonlijk nog een hoofdwerkwoord in deze zin verwachten :P.
Thx, ik heb het aangepast ;)
Nette review!
En eigen foto's :D

Is het microfoontje zwaar? Ik denk dat de kabel ervan expres niet zo dik is voor het gewicht namelijk. Anders trekt het nogal aan de hoofdtelefoon.
Het microfoontje is erg licht. Ik voel zelf ook niet dat het zwaarder wordt met microfoon. :)
wat uber ! ik was al een tijdje op zoek naar iets dergelijks, die standaard dingen zijn nl. meestal bagger..
Heb deze ook en hoera een einde aan brom en andere ellende.
Goed geluid enz.
Hey!

Hoe heet die optie van jouw realtek onboard kaart?
Ik zou dat namelijk ook erg goed kunnen gebruiken.
Duidelijke en mooie review trouwens :)
De opties zijn 'Noise Suppression' en 'Acoustic Echo Cancellation' op mijn laptop. Deze kan je vinden in Control panel -> Sound -> Recording -> Microphone -> Properties -> Enhancements

[Reactie gewijzigd door hberntsen op 10 november 2012 18:51]