Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Sony MDR-DS6500 (Zwart) Review

supermarktpc 5 februari 2015, laatste update op 7 februari 2015, 365 views

Sony MDR-DS6500 (Zwart)

De MDR-DS6500 heeft een paar sterke troeven: draagcomfort, transmissiebereik en accuduur. Ik kan waar ik ook ga in huis ongestoord verder luisteren. Bijzonder aan deze set is de optische ingang, de DTS decodering en het virtuele 7.1 surround effect.

Pluspunten

• draagcomfort
  • transmissiebereik
  • accuduur
  • design
  • gebruiksgemak
  • zowel optische aansluiting als analoog
  • DTS decoder

Minpunten

• geluidskwaliteit matig
  • geen klankregeling
  • nutteloze digitale effecten
  • warme oren

Geluidskwaliteit: vergeleken bij enkele goedkopere koptelefoons die ik al heb gehad, is het geluid van deze Sony niet heel goed, maar voor tv en films wel voldoende. Het klankbeeld kan ik omschrijven als wat "rommelig". Vooral de hoge tonen zijn te zwak. Muziekliefhebbers en audiofielen zal deze koptelefoon wellicht teleurstellen. Om van een redelijk geluid te genieten moet er heel wat met een equalizer worden bijgeregeld.
Wanneer ik het volume verhoog naar ongeveer 50% merk ik duidelijk degradatie van de klank. Hoe luider ik het zet, hoe slechter. Maar voor mij hoeft het ook niet zo heel luid.
De draadloze verbinding is zeer stabiel en ik heb nog geen enkele storing in het geluid ondervonden.

Constructie: De schelpen zijn ergonomisch gevormd zodat ze niet te zwaar op de oren drukken. De drivers zitten dicht op het oor, met een dun kussen tussen, en er is een zachte rand die boven, achter en onder het oor tegen het hoofd drukt. Het geheel past heel goed op de oren maar die nauwe aansluiting en gesloten constructie zorgen er voor dat je vrij snel last kunt krijgen van warme - en wellicht ook zweterige - oren. Maar goed, af en toe even "luchten" en het is wel vol te houden. Ik lees ook dat anderen hun oren juist niet opwarmen onder deze koptelefoon. Het zal waarschijnlijk ook afhangen van de doorbloeding van hoofd en oren die kan verschillen van persoon tot persoon. Misschien ben ik wel een heethoofd.
De beugel is ook voorzien van comfortabele kussens. Het gewicht valt best mee met 320 gram, de design is met de strakke lijnen en hoogglans ontegensprekelijk smaakvol, en geeft een degelijke indruk. Achteraan op de rechter schelp zit een aanknop en een goed geplaatste volumeknop, te bedienen met de duim. De koptelefoon gaat vanzelf uit en begint op te laden, eens weer terug op het zendstation geplaatst.

Aansluiten: dit kan zowel analoog (stereo, tulpstekkers) als digitaal met de meegeleverde optische kabel. Het apparaat decodeert zelf DTS wat best uniek is voor een draadloze koptelefoon. Tevens decodeert hij Dolby Digital en Prologic II naar een virtueel 7.1 effect.
Sony market dit 7.1 effect als highlight van deze set, en het klinkt zeker niet slecht, maar het komt nog steeds door 2 speakertjes en is van geen kanten vergelijkbaar met een écht 7.1 home cinema systeem.
De surround beleving is beter via de DTS decodering, maar het grote nadeel is de rommelige, doffe klank die niet bij te regelen is omdat het digitale signaal rechtstreeks van de bron komt zoals een Telenet HD digicorder, gameconsole of Blu-ray speler waar je meestal geen optie vindt om de klank bij te regelen. Ik verkies de analoge input vanaf mijn tv, zo kan ik daar de bass en treble nog wat aanpassen.

Effecten: Op het zendstation zit een effectschakelaar waarmee je een digitaal effect (cinema, game, voice) kunt toevoegen. En die je gerust kunt links laten liggen want het resultaat daarvan klinkt kunstmatig en zeker niet beter. Er zit ook een "compressor" schakelaar op maar het effect is helaas nauwelijks waarneembaar en bijgevolg vrij nutteloos.

Conclusie: Deze draadloze koptelefoon is een compromis tussen design, kostprijs en de "7.1 surround" marketingpitch, waaraan de geluidskwaliteit duidelijk ondergeschikt is. Toch, als je hem vergelijkt met andere modellen kan je een gelijkaardig draagcomfort, accuduur en mogelijkheden enkel vinden bij veel duurdere sets. Wanneer je een set met digitale ingang en DTS wilt, kan je kiezen tussen de Sony en de Turtle Beach Ear Force Elite 800 die twee keer zo duur is, ofwel nóg duurdere sets.

Ondanks de matige geluidskwaliteit kan ik deze koptelefoon aanraden. Hij zit comfortabel, ik gebruik hem zelf niet vaak maar vooral m’n vrouw is er heel tevreden over om af en toe mee tv te kijken. Al vindt ze ook dat haar oren wel gauw warm worden... De draadloze verbinding is bijzonder goed ook door muren heen, gemakkelijk te gebruiken, het is allemaal degelijk gemaakt, en dat voor die iBOOD prijs... kortom dit was een héél goeie deal!

Heb jij ook een Sony MDR-DS6500 (Zwart)?