Specificaties RPG-game voor de PlayStation 3 - Bekijk alle specificaties

Fallout 3, PlayStation 3 Review

Soepstengel 27 maart 2009, laatste update op 28 maart 2009, 1.466 views

Fallout 3, PlayStation 3

Pluspunten

• Gameplay
  • Uitstraling
  • Groote
  • Verhaal

Minpunten

• Bugs
  • Graphics

Stabiliteit Score: 2
Replaywaarde Score: 3
Besturing Score: 5
Geluid Score: 4
Beeld Score: 3
Gameplay Score: 5
Heb het spel nu al een paar maanden en heb het inmiddels ook bijna uitgespeeld. Ik ben nu eigenlijk nog alleen maar aan het Trophy Hunten, dus een goed oordeel kan ik wel geven over dit spel.

Bethesda
Bethesda is erg bekend geworden door het spel Elders Scroll 4: Oblivion, een spel dat een geheel nieuwe standaard neer zette op RPG gebied. Oblivion was groot, kleurrijk en uitgebreid! Met Fallout 3 proberen ze de grootheid van Oblivion te evenaren maar dan met een ander verhaal, een andere setting en een andere gameplay.

Verschil
Eingenlijk mag je Fallout 3 niet vergelijken met Oblivion, het is een compleet andere game! Waar je in oblivion moet vechten met zwaarden, pijl en boog en bijlen vecht je in Fallout 3 met geweren, raketten en vlammen werpers. Waarom vergelijken mensen Fallout 3 dan toch met Oblivion? Omdat er (grotendeels) dezelfde RPG elementen in terug komen als in Oblivion en omdat het er grafisch hetzelfde uitziet, dezelfde engine is gebruikt.

Toch is Fallout 3 totaal iets anders. Je loopt niet door een mooie natuur rond, als je een dorp binnen wandelt kan je niet verwachten dat er vriendelijke dorpelingen en je welkom heten en magie komt al helemaal niet voor in Fallout 3. Je loopt eigenlijk rond in een verwoeste grote stad, gebouwen die grotendeels zijn ingestort, plassen met water wat vergiftigd is door radiatie, dorpelingen die verminkt zijn door de radiatie, allemaal gevolgen van een nucleaire oorlog.

Graphics
Het eerste puntje van kritiek, de graphics. Zoals ik al eerder aangaf is dezelfde engine als van Oblivion gebruikt, een spel dat al in 2006 uitgebracht is die de Havok engine gebruikt van Half-Life 2 uit 2004, allemaal best verouderd dus! Ziet het er daarom slecht uit? Nee, helemaal niet! Maar er is amper vooruitgang geboekt, iets wat je toch wel mag verwachten anno 2008/2009. Vergeleken met andere spellen ziet Fallout 3 er niet verschrikkelijk mooi uit, maar erg slecht is het nu ook weer niet. De grauwe sfeer in het spel helpt waarschijnlijk ook niet echt mee, en kleine bugs in de graphics (rotsen die half doorzichtig zijn) zijn soms een dorn in het oog! Maar na een tijdje wen je er aan, en de enorme gameplay en vele mogelijkheden verwaarlozen dit min punt.

Gameplay
De gameplay van Fallout 3 is zeer goed te noemen. Je begint in een grote grot waarin je eigenlijk je hele leven lang al leeft, schuilen voor de nucleaire fallout van de oorlog. In deze grot leer je de besturing onder handen te krijgen, die tevens makkelijk en FPS standaard zijn. Je krijgt de RPG elementen uitgelegd en je stelt je personage in. Wat er allemaal verder gebeurt ga ik niet verder op in, het verhaal is een van de sterkste punten van dit spel en dit wil ik niet verklappen aan jullie.

Je character kan je geheel zelf samen stellen. Het uiterlijk, je atributen (sterkte, wijsheid etc.) en je vaardigheden. Het uiterlijk van je character is niet heel erg belangrijk, het spel is het makkelijkste te spelen van uit de first person view en daardoor zie je eigenlijk nooit iets van je character. Je attributen zorgen er voor dat je in sterker bent of juist slimmer en hebben ook een connectie met je vaardigheden. Je vaardigheden zijn het belangrijkst in Fallout 3. Je kunt jezelf, door het spel heen, specialiseren in bepaalde vaardigheden. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen dat je heel erg goed bent met energie wapens waardoor de sterkte van bijvoorbeeld een laser gun of plasma gun omhoog gaan. Je kunt er ook voor kiezen om je lockpicking beter te maken waardoor je betere sloten kunt open maken. Hiervoor zijn nog andere vaardigheden voor bijvoorbeeld kleine geweren, grote geweren, reparatie etc.

Het spel is voorzien van talloze wapens. Kleine geweren, grote geweren, raketten, granaten, mijnen, laser geweren etc. Al deze wapens hebben hun sterke en zwakke punten. Door al deze wapens is er een behoorlijke variatie in het spel, want ook je vijanden gebruiken deze wapens! Zo kun je op het ene moment iemand voor je krijgen die je probeert af te makken met een simpele mes en op het andere moment iemand die raketten op je af vuurt! Voor al deze verschillende aanvallen moet je een tactiek hebben, op een afstand schieten of van dicht bij? Vanaf hoger af schieten of gedekt achter een stenen muurtje? Misschien met een granaat om ze allemaal in een keer af te maken? Dit zorgt er eigenlijk voor dat je voor elke situatie een andere oplossing moet bedenken, je kunt dus niet heel het spel met hetzelfde wapen uit spelen, tenzij je de moeilijkheidsgraad op easy zet.

De omgeving ziet er tevens prachtig uit! Een verlaten dorp waar nog her en der wat oude spullen liggen, een garage wat vol ligt met wapens, een grot vol met beesten en ga zo maar door. Het mooiste vindt ik eigenlijk nog de oude sfeer die in het spel zet. Oude muziek, oude posters en portretten, oude telefoon cellen, oude auto's, het geeft allemaal een heerlijk retro gevoel! Bethesda heeft vooral mooi de nieuwe en oude elementen weten te combineren, zo kun je gebruik maken van laser geweren en lopen er robots rond die goed van zich af weten te bijten en zo nu en dan zie je ook nog wel eens hoog technische apparatuur staan. Alles bij elkaar geeft dat een bizare wereld waarin je rond kunt lopen en waar je je ogen uit kijkt!

Bugs
Vooral in het begin zat het spel vol met fouten. Het spel bleeft regelmatig hangen en sommige delen van het spel klopten gewoonweg niet. Na een paar patches zijn veel van deze fouten eruit gehaald en loopt het spel vrij aardig. Toch loopt het spel bij mij nog wel een aantal keer vast, vooral op hogere levels. Tel daarbij de regelmatig uit de lucht vallende vijanden, glitches met de graphics en het feit dat je soms nog wel eens vast kan komen te zitten tussen twee rotsen, op en dan kom je uit op een slechte score voor de stabiliteit en de kwaliteit. In het begin had ik niet zoveel last van deze bugs maar aan het einde (vanaf lvl 18 bij mij) krijg ik steeds meer last van deze bugs en beginnen ze toch best wel iritant te worden. Een reset van de Playstation is dan de enige optie.

Replay
Je kunt het spel wel een aantal keren opnieuw spelen om bijvoorbeeld eens wat andere keuzes te maken en een slechte karma te halen. De trophy's (die later toegevoegd zijn aan het spel) helpen hier ook veel aan mee! Veel mensen hebben de drang om toch al die trophy's voor het spel te halen en daarvoor moet je het spel toch wel 3 keer spelen om goed, neutraal en slecht te zijn. Toch heb ik na een keer uit spelen alles wel een beetje gezien. De quests heb je al gedaan, er zijn nog wel een aantal locaties die je kunt bezoeken maar waarom nog? Het hele spel uitspelen kan je zo lang of kort maken als je wilt. Ik heb ervoor gekozen om tussen de main quests toch nog een aantal side quests te doen en daardoor zit ik nu aan een speeltijd van bijna 30 uur. Ik heb iets minder dan 50% van de trophy's gehaald en ga de laatste ook nog halen en verwacht dat ik daar nog zo'n 10 tot 15 uur mee zoet zal zijn.

Fallout 3 is een fantastisch spel dat lekker weg speelt! De gameplay is geweldig en je kunt enorm veel doen in het spel. Een paar min puntjes zijn de graphics en de bugs maar dat zijn een paar kleine vlekjes op een voor de rest prachtige game! Hou je van een klein beetje FPS en een beetje van RPG? Dan is deze game voor jou!

Heb jij ook een Fallout 3, PlayStation 3?

Reviews door de redactie

Heerlijk spel, niet perfect want ja bugs.graphics die niet optimaal zijn etc. Maar sfeer en muziek zijn goed, de hele wereld aardig geloofwaardig en je komt altijd wel een interressante quest tegen

Yup een heerlijke game inderdaad!
Heb nu net zo'n 3 tot 4 uur gespeeld en hij was weer 3 keer gecrashed... Wordt er een beetje moe van nu hoor... Raar dat ik daar nu pas last van heb (lvl 20) en eerder niet.
Wellicht door een update of DLC? Als ik Broken Steel installeer, kan ik wel naar Windows alt+tabben, maar niet terug in het spel komen. Erg fijn als er een pop-up komt van mijn virus scanner...

Zelden crashes, alleen bij Washington Monument, maar nu ik een bepaalde quest heb afgerond heb ik daar geen last meer van. Ben ff de naam kwijt, maar de quest waarbij je die slaven uit het noorden naar het monument moet brengen.

Verder is het natuurlijk een geweldig spel. waar ik nu al meer dan 90 uur aan heb besteed. :)

(PC versie)

[Reactie gewijzigd door KrKr op 29 mei 2009 10:50]

Goede review in mijn ogen. Ik heb Fallout 3 zelf ook, maar dan voor de PC. Als je Fallout 3 bijvoorbeeld gaat vergelijken met het paradepaardje Crysis (kan je eigenlijk niet vergelijken, maar stel) dan heeft Bethesda nog veel te leren. Het ziet er inderdaad niet slecht uit, maar het zou beter kunnen. Van mij mag er best wel eens een spel komen dat tenminste de power uit mijn HD4870X2 trekt met 60fps, zonder Vsync is dit meestal 100~200fps :S.
In ieder geval, 4 sterretjes. :)
Qua graphics heb je misschien gelijk, alhoewel ik Crysis niet de best ogende game is, het spel vraagt gewoon veel processorkracht (wat niet automatisch betekent dat het ook de beste graphics heeft). Maar goed, dat is een andere discussie. :)

Zoals Fallout 3 laat zien gaat het bij spellen om meer dan alleen eye candy. De beleving, muziek, sfeer zijn minstens zo belangrijk en voor mij persoonlijk zelfs belangrijker dan graphics alleen. Maar ik vind het natuurlijk niet erg als een spel er wel errug goed uitziet en ook nog eens op alle andere punten goed scoort. :)