Specificaties 23,8" @ 1920x1080 (AH-IPS, 8ms) - Bekijk alle specificaties

Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart Review

martward02 4 februari 2015, laatste update op 4 februari 2015, 3.657 views

Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart

Deze monitor is is zeker zijn geld waard, en ideaal voor een setup met meerdere monitoren

Pluspunten

• Dunne randen
  • USB 3.0 hub en snellader
  • Geweldige kleuren (AH-IPS paneel)
  • Stevige voet met veel mogelijkheden
  • Makkelijk aan te sluiten

Minpunten

• Helderheid had hoger gemogen
  • USB poorten onhandig geplaatst

Voorwoord
Dit is geen review met heel veel technische details. Ik ben geen deskundige op het gebied van monitoren en zal mij dus beperken tot het geven van mijn ervaring als een persoon die er niet veel verstand van heeft. Op internet staan wat problemen vermeld over het gebruik van daisy chaining (monitoren op elkaar aansluiten ipv alle monitoren op de videokaart), daar ga ik het over hebben

Intro
Ik begon een week of twee geleden met het zoeken naar twee nieuwe monitoren. Ik studeer en werk altijd achter de computer, en had het gevoel dat twee monitoren veel prettiger zouden werken dan alleen mijn “oude” 24 inch Iiyama monitor. Ik was eerst van plan om twee 27 inch monitoren aan te schaffen, maar had als minimale eisen:

- Vesa 100mm of 75mm om aan bureau beugels te bevestigen.
- Mnimaal 24 inch
- IPS panel
- Niet al te duur

Op de 27 inch modellen was ik vrij snel uitgekeken omdat deze minder scherp zijn, of heel duur met een hoge resolutie. Ik heb nog een tijdje naar de goedkope LG van 24 en 27 inch zitten kijken, maar ik had deze in de winkel gezien en vond de helderheid veel te laag, ik kon bijna niets zien.
Toen kwam ik terecht op de Dell U2414H en de Dell U2515H. De U2515H is 25 inch en heeft een 1440p scherm, en kost ongeveer 80 euro meer (dus 160 voor twee schermen). Ik ben uiteindelijk voor de U2414H gegaan omdat deze veel goedkoper waren, een dunnere rand hebben en ik de extra pixels toch niet echt ergens voor kan gebruiken en ik bang was dat alles op het scherm zo klein zou worden dat het niet prettig meer zou werken.

De specificaties en aansluitingen zijn allemaal te vinden op tweakers, dus zal ik hier niet meer herhalen.
Op internet zijn veel klachten te vinden over problemen met daisy chaining (het aansluiten van extra monitoren op ande monitoren ipv op de PC), hier ga ik het over hebben.

De installatie:
Het moeilijkste deel van de installatie is het scherm uit de verpakking halen. Normaal gesproken zou dit geen probleem zijn, maar je probeert toch extra voorzichtig te zijn met een net nieuwe monitor, en dat maakt het iets lastiger. Eenmaal uit de doos is het een kwestie van de papiertjes overal vanaf trekken en de kabeltjes aansluiten. De voet klikt zo op de achterkant van de monitor, en zit meteen stevig en mooi vast. Het enige waar op gelet moet worden, is dat de monitor niet zelf de input ontdekt, en deze dus via het menutje met de capacitieve toetsen zal moeten worden ingesteld. Ik heb de eerste monitor op de mini displayport aangesloten, omdat er een mini DP naar DP kabel wordt meegeleverd en er geen mini DP op mijn videokaart zit.

Daisy Chaining:
De tweede monitor zit via daisy chaining verbonden aan de eerste monitor.
Als je de monitoren zo wilt aansluiten moet je eerst heel kort in het menutje wat instellen. Op beide monitoren moet je de goede ingang selecteren (zoals ik net al zei), en op de primaire monitor (die verbonden zit aan de pc) moet DisplyPort 1.2 op ‘Enable’ worden gezet. Als dit niet gebeurt, zal de tweede monitor niet functioneren! Dit kan gedaan worden onder Display Settings in het menutje op de monitor. Op internet waren veel klachten over het niet functioneren van deze manier van aansluiten. Ik heb gelezen dat dit alleen het geval is bij NVIDIA kaarten en mensen met een AMD kaart dus gewoon deze manier kunnen gebruiken. Ik heb zelf een Radeon 6850HD en het werkt perfect. Mensen met een NVIDIA kaart zullen dus moeten nagaan of hun video kaart tenminste 2 HDMI poorten, 2 DisplayPorts of 1 van beide heeft. In de voet zit nog een gat waarmee de draden netjes achter de monitor geleid kunnen worden.

De voet:
Over de voet kan ik redelijk kort zijn, die is geweldig. De monitor kan op en neer, heen en weer en naar voor en achteren kantelen. Het aanpassen van de stand van de monitor is makkelijk en loopt niet stroef. Het is ook mogelijk om het scherm in portret mode te zetten voor wie lange documenten wil lezen/maken. De monitor staat heel stevig en de voet wiebelt niet/nauwelijks bij het schudden van de tafel (het scherm wel, maar dat is logisch).

Het scherm:
Ik vergelijk mijn Dells met een Iiyama ProLite 2473HDS, omdat dat mijn oude monitor is. Op het gebied van helderheid wint mijn oude Iiyama het meet 300 cd/m² tegen over de 250 cd/m² waar de Dell over beschikt. Ik heb gemerkt dat het verschil redelijk goed te zien is wanneer de monitoren naast elkaar aanstaan op een beeld met een egale kleur, maar als de twee monitoren afzonderlijk worden bekeken dan merk je het bijna niet.
Deresolutiee is redelijk standaard voor een 24 inch monitor, en is voor 95% van de mensen denk ik meer dan voldoende.
Dell claimt 96% range van desRGB kleurenn te geven met dit scherm, en ik moet zeggen dat de kleuren er ook fantastisch uit zien. Nu ik deze naast mijn Iiyama heb staan valt het mij pas op hoe geel het wit van de Iiyama eigenlijk is, alsof ik een soort papyrus mode aan had staan op de Iiyama (lichtelijk overdreven maar je snapt wat ik bedoel). De anti glare werkt ook prima op dit scherm, en is wat minder agressief dan op mijn oude scherm.
De dunne randen die om dit scherm zitten zijn zeker een welkome toevoeging wanneer je met twee of meer monitoren boven en/of naast elkaar wil werken. De monitor heeft aan de bovenkant en zijkanten een hele dunne rand, en een stukje zwart binnen de rand. Bij elkaar is dit zo’n 6mm breed.
Over de reactietijd durf ik niet al te veel te zeggen, aangezien ik geen groot gamer ben. Ik heb de schermen aangesloten (met mn oude er nog naast) om Far Cry 3, Portal en Euro Truck simulator 2 te spelen, en heb niet echt verschil gezien tussen de Dells en de Iiyama (die een reactietijd zou moeten hebben van 2ms). Enig wat ik merkte is dat mijn oude trouwe videokaartjes het ETS2 en Far Cry 3 niet heel erg leuk vond op 5760x1080. Ik heb niets gemerkt vanghostingg, maar zoals ik al zei ben ik geen expert. Ik heb ook geen pixeldefecten kunnen vinden.
Het is een IPs scherm, wat betekend dat er altijd sprake zal zijn van een beetje backlight bleeding (verlichting op delen van het scherm wanneer het scherm zwart is). Ook deze monitoren hebben daar een beetje last van, maar niet op een niveau dat het je echt erg zal storen (mij stoort het in ieder geval niet). Voor een IPS scherm vind ik het dus heel erg meevallen, al kan dit natuurlijk per model verschillen.

Extras:
De USB 3.0 Hub die op het scherm zit functioneert goed, maar is ontzetten onhandig geplaatst. Één van de poorten wijst naar de muur, dit is een USB poort om snel te laden (met een hogere energie output). De andere zitten onder het scherm, waardoor het vrij lastig is om er een USB in te stoppen. Naar mijn mening was het handiger geweest om deze nee de zijkant te laten wijzen, maar daar ga ik verder niet over.
De capacitieve knoppen rechts onder het scherm zijn enigszins teleurstellend. Hoewel ik nog niet heel veel frustratie er om heb gehad, reageren ze soms niet goed en moet je drie keer drukken voordat het door komt. Ik had dit van te voren op internet al gelezen en besloten dat ik daar geen nacht minder om zou slapen aangezien je ze toch niet vaak gebruikt, maar het kan af en toe wel lichtelijk vervelend zijn.

Conclusie:
Ik ben zeer tevreden met deze monitoren. Ze hebben zeker aan mijn verwachtingen voldaan, en zijn naar mijn mening nog een serieuze competitie voor hun opvolged de Dell U2515H.
De monitoren zien er mooi en zakelijk uit, de voet is stevig en kan tal van aapassingen doen om naar voorkeur geplaatst te worden en de dunne randen zorgen er voor dat het gebruik met meerdere monitoren zeel plezierig wordt. Het beeld is redelijk helder en scherp, en de kleurweergave is uitstekend. Ik zou deze monitor aan iedereen aanraden, maar vooral aan mensen die er over denken om twee of meer beeldschermen te gebruiken en er niet al te veel geld aan willen uitgeven.

De plaatjes:
Afbeelding 1: Vergelijking tussen de Dell U2414H (links) en de Iiyama ProLite 2473HDS (rechts).
Afbeelding 2: De twee monitoren op een normale stand.
Afbeelding 3: De twee monitor op de laagste en hoogste stand.
Afbeelding 4: Portal op twee schermen :D

Laat vragen en of opmerking hier achter, en ik zal zo snel mogelijk proberen te antwoorden.

Heb jij ook een Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart?

Ik heb hem nu ook. Ik vind het tot nu toe een mooie monitor (voor de prijs), beeld is goed. Ik ben toch enigzins teleurgesteld over de zwartweergave, kan ook aan mij liggen?
Weet iemand of ik zo'n voet nog ergens kan bestellen? Ik heb de boel weer eens beschadigd bij het installeren...lol.
Ja het blijft IPS hè, ik denk dat het met name af hangt wat voor een scherm je hiervoor had hoe erg je het zult merken. Ik merk er eigenlijk niets meer van.

Je kan zulk soort voeten bestellen bij Dell volgens mij, maar die zijn wel erg duur. Ik zou op tweedehands sites kijken of je iemand kan vinden die beugels gebruikt en sowieso niet terug wil naar de normale voeten (ik twijfel er zelf over om de voeten weer te installeren omdat die eigenlijk toch wel prettiger werken in het afstellen).
Het is een goed scherm, goede kwaliteit, ik ben ook tevreden met het design. Maar zwartweergave toch teleurstellend, na enkele maanden in gebruik nu. Waarom hebben smartphones zulk fantastisch beeld en blijven monitoren daarbij vér achter. Ik weet wel dat er andere technologie in de schermen van smartphones zit maar toch..
Tjah, smartphones worden meer verkocht dan monitoren, veel mensen werken toch op een laptop. De vraag naar smartphones is veel hoger, dus komt er meer geld voor beschikbaar. Ook zijn de prijzen van telefoons met een echt indrukwekkend scherm vrij hoog. Ik vraag me af of de schermen van high-end telefoons beter zijn dan dit soort monitoren, of dat het alleen zo lijkt omdat ze kleiner zijn. Qua resolutie moet je ook nog rekening houden met de computers die de monitoren aansturen, games op UHD spelen vereist een flinke computer (al kun je natuurlijk altijd de resolutie lager zetten als je gaat spelen, maar dat is dan weer zonde).
Ze gebruiken toch oled (of amoled) in die dingen? Dat zie je er ook aan af! Vind kwaliteitsverschil in beeld schrijnend. Smartphones (Samsung, Apple etc.) hebben echt topkwaliteit beeld in die telefoons. Maar zal wel te duur zijn om vooralsnog voor monitor te produceren, ik weet niet precies waarom je deze techniek niet ziet in monitoren.
Ik heb even zitten zoeken, er schijnen wel producenten bezig te zijn met grote OLED displays (AMOLED is gebaseerd op OLED). Het probleem is de prijs en de levensduur. Kennelijk gaan deze schermen maar ongeveer 4 jaar mee, daarna is de intensiteit 50% vermindert (http://nl.wikipedia.org/wiki/Oled). Daarbij is het duur, en kunnen veel fabrikanten AMOLED techniek niet eens fabriceren (http://www.tabletsmagazin...-zijn-de-voor-en-nadelen/).
Qua kosten, de schrijver van dit stuk heeft een poging gedaan tot het berekenen, en daar zou ik het niet voor doen in ieder geval (http://www.oled-info.com/...monitors-and-oled-laptops). $1000 productie kosten voor een 23" scherm is aardig wat.

Het positieve is wel dat ze er kennelijk mee bezig zijn, dus wellicht komen er in de komende jaren verbeterde en betaalbare OLED schermen op de markt.
Bedankt voor de review! Ik zit zelf erover na te denken om 3 van deze schermen aan te schaffen. Mede door deze review weer een beetje dichter bij de beslissing gekomen. ;) Ik wacht alleen nog even op een mooie aanbieding.
Ik heb dit scherm nu een jaartje en er was mij nog iets opgevallen dat niemand genoemd heeft, dit type heeft 180 graden pivot in plaats van 90 graden. Oftwel, je kunt het scherm zowel naar links als rechts draaien. :z

[Reactie gewijzigd door sHELL op 24 juni 2015 21:42]

Ik heb op een bureau arm, dus die van mij kunnen dat sowieso. Dat Dell het ook in hun standaard voet heeft gemaakt is wel luxe though.
Heb laatst uitgevonden waarom Dell dit gedaan heeft, zo kun je twee schermen tegen elkaar aan drukken zodat je ongeveer een halve cm tussen beide schermen krijgt.
Ik heb dit scherm sinds enkele dagen en loop tegen het probleem aan dat ik niet meer in het menu kom. Enige wat helpt is de stroom eraf te gooien en dan werkt alles prima. Echter na een paar uur gaat eea op slot lijkt het wel. Touch buttons doen het dan niet meer.

Scherm via HDMI-1 aangesloten op Apple Mac Mini.

[Reactie gewijzigd door supercop7373 op 8 december 2015 22:25]

Dat is eigenaardig, heb je contact met Dell opgenomen? Er is overigens wel wat meer mis met deze schermen software wise. Ik heb bijvoorbeeld problemen met het aansluiten van twee schermen via DisplayPort (2 aparte kabels), terwijl met een HDMI en DVI aansluiting het wel vloeiend werkt... De kwaliteit van het scherm maakt wel veel goed gelukkig.