Apple iMac Retina 5K display (2014) 3,5GHz (Qwerty-NL) Review

PieterNn 3 februari 2015, laatste update op 3 februari 2015, 1.833 views

Apple iMac Retina 5K display (2014) 3,5GHz (Qwerty-NL)

Afgelopen week een Apple iMac met Retine 5K display gekocht. Het betreft de standaard uitvoering, zonder extra's. Ik ben overgestapt vanaf een iMac 21 inch, late 2009 (core duo). Over het algemeen gebruik ik de mac vooral voor fotobewerking. Daarnaast reguliere zaken als internet, muziek luisteren, netflix, office e.d.

Pluspunten

• Scherm is superscherp, helder en gedetailleerd.
  • Meer dan snel genoeg voor wat ik er mee doe.
  • Zeer stil.

Minpunten

• Duur (absoluut gezien)
  • Opslagruimte is enigszins beperkt met 'maar' 1 Tb.
  • Apple migratie tool werkt niet goed.

Features Score: 4
Uitpakken
Uitpakken blijft een feestje bij Apple. Strak verpakt, zonder overbodige blisters e.d. Binnen 5 minuten nadat ik de doos had ontvangen stond ie op zn plekje.

1e keer opstarten
Tijdens de initiŽle installatie bleef de machine hangen nadat ik bij de keuze om de sleutelhanger mijn keuze had gemaakt. Hierop contact gelegd met Apple, omdat ik niet al meteen bij het begin met een corrupte installatie wilde komen.
Binnen enkele minuten werd ik teruggebeld, dat werkte super. Bleek dat ik gewoon een harde reset kon geven, waarna de installatie in een keer succesvol kon worden doorlopen. Kwam vaker voor, zei ze.

Hierna geprobeerd om de instellingen, programma's en data vanaf mijn oude mac te kopieren naar de nieuwe. Hiervoor de migratie assistent gebruikt. Ondanks bijna 24 uur wachten, geen succes. Komt vaker voor, zoek maar eens op "apple migration 1 minute remaining". Erg frustrerend, want je machine is wel gewoon gelocked gedurende je migratie.

Uiteindelijk er voor gekozen om de hele migratie te cancelen en het handmatig te kopiŽren. Minder fancy, maar werkte wel :-).

Uiterlijk
Ik vond 'm behoorlijk goed te tillen voor zo'n groot beeldscherm. Verder, zoals bekend, uitstekend afgewerkt.

DVD brander
Tja, zit er niet op. Zo vaak gebruik ik m ook niet meer en heb dus voor een paar tientjes bij de lokale it boer een LG brander gekocht. Werkte prima.

Goedkoop is het allemaal natuurlijk niet, maar ik heb toegehapt op een aanbieding van de Dixons met 10% korting. Pak je toch mee :-). Verder vind ik echt wel dat het apparaat z'n prijs waard is, hij staat in de woonkamer dus ik wil dat het er fatsoenlijk uit ziet. Verder wil ik geen geneuzel met mijn computer, hij moet 't gewoon doen. Ook daar blijft Apple gewoon uitstekend in, ik heb al heel wat vrije tijd kunnen besparen. En vrije tijd kost ook geld, dus dat kun je er eigenlijk afhalen ;-). En ach, als je het per maand bekijkt valt de prijs alleszins te verdedigen.

Features
Ik heb dus de standaard iMac genomen. Gelukkig is deze machine dan nog wel qua werkgeheugen uitbreidbaar. Dan heb je ook wel meteen het enige type uitbreiding gehad, dus uiteindelijk zal ik wel een NAS moeten gaan kopen.

Ergonomie
Je leest veel recensies waarbij er wordt geklaagd over de bereikbaarheid van de aansluitingen achterop (USB, geluid etc.). Ik heb daar geen enkele last van en ben juist blij dat alles achter mooi is weggewerkt.

Fotobewerking
Ik heb deze iMac vooral gekocht voor fotobewerking (Elements). Werkt tot nu perfect. Veel bestanden (RAW, iets van 28mb p/stuk) tegelijk openen en bewerken gaat zonder problemen en werkt snel.
Je ziet je foto's gewoon op 100% en hebt nog ruimte voor je gereedschap. Zou al niet meer terug willen.
Nadeel is wel dat je heel veel foto's direct kunt afkeuren omdat je werkelijk elk foutje direct ziet :-).

Heb jij ook een Apple iMac Retina 5K display (2014) 3,5GHz (Qwerty-NL)?

Reviews door de redactie

Bij mij ging de migratie helemaal naadloos via de Time Machine backup van mijn oude iMac.

Sleutelhanger is misschien iets te gecompliceerd om dat direct bij de migratie al te doen. Daarvoor is een aparte bevestiging nodig via een SMS-code of toestemming vanaf een ander Apple apparaat dat een geactiveerde sleutelhanger heeft. Ook waarschuwt Apple je, niet onredelijk, als je een automatische inlog hebt. Misschien beter om dat apart na de migratie te doen.
Hoi Bart,

Sleutelhanger vraagt de mac zelf om bij de eerste keer opstarten. Tja, dan verwacht ik ook dat het werkt. Maar inderdaad, het gaat vaker mis volgens Apple, dus is nog niet helemaal vrij van issues. Nadat het OS eenmaal draaide kon ik mijn sleutelhanger probleemloos activeren.