Life Is Strange, PC (Windows) Review

GekkePrutser 2 februari 2015, laatste update op 22 juli 2016, 3.509 views

Life Is Strange, PC (Windows)

Zeer mooie en aansprekende game, goede moderne voortzetting van het adventure genre.

Pluspunten

• Mooie graphics en sfeervolle muziek
  • Goed en zeer aansprekend verhaal
  • Keuzes hebben invloed op de verloop van het spel
  • Eerste episode is nu gratis

Minpunten

• Soms onduidelijke bediening
  • Het spel springt iets te snel het verhaal in
  • Enigszins te makkelijk

Stabiliteit Score: 5
Replaywaarde Score: 4
Besturing Score: 3
Geluid Score: 5
Beeld Score: 5
Gameplay Score: 4

Adventure games zijn een van de oudste categorieŽn games. Van de tekstadventures tot de bekende Sierra Quests en Lucasfilm series waren ze een van de belangrijkste genres games op de markt, en zeker de eerste soort waarbij het verhaal een belangrijke rol speelde. Maar sinds de opkomst van de sandbox en FPS actiegames zijn de adventures van de troon gestoten. Een paar jaar geleden werd er zelf geroepen dat het genre zijn langste tijd heeft gehad, het zou niet meer met het online geweld mee kunnen en bood niet genoeg replaywaarde.

Gelukkig bleek dat te vroeg geroepen, en verschillende remakes van grote studio's zijn weer op de markt, zoals The Longest Journey/Dreamfall serie, de Telltale games die verschillende oude franchises weer tot leven roepen, en diverse kickstarter acties voor de retro fans. Zo komen er ook weer nieuwe games in de Larry en Space Quest werelden. Daarom is dit genre weer springlevend.

Sinds enkele dagen is Life is Strange een verse game op adventure gebied, de eerste episode kwam op 30 Januari uit. De studio Dontnod entertainment is eerder al bekend van het spel Remember Me, dat qua sfeer en verhaal overtuigde maar steken liet vallen met saaie en herhalende actie onderdelen. Gelukkig maakt Life is Strange niet dezelfde fout, het is puur een adventuregame.

De setting

Let op: Wat hieronder wordt verteld wordt duidelijk in de eerste minuten van het spel, maar het kan strikt gezien toch als spoiler gezien worden.

Intro

De speler neemt de rol aan van Maxine ("Max") Caulfield, die opgegroeid is in het kleine dorpje Arcadia Bay in het noordwesten van Amerika. 5 jaar voor het begin van het verhaal verhuisde ze naar Seattle met haar ouders, daarbij haar hartsvriendin Chloe achterlatend. Met Chloe heeft ze sindsdien geen contact meer gehad en ze voelt zich hier erg schuldig over. Een maand voor het begin van het verhaal verhuist ze terug naar Arcadia Bay, om plaats te nemen op de dure priveschool voor fotografie, Blackwell Academy. Omdat haar ouders dit niet konden betalen heeft ze een speciale studiebeurs van de school gekregen en tijdens het spel wordt constant duidelijk dat dit een zware druk op haar legt omdat ze deze kwijt kan raken.

Dit hele achtergrondverhaal wordt duidelijk als je haar dagboek leest, en dit is ook wat mij betreft gelijk het eerste kritiekpuntje: Het spel valt vrijwel gelijk in de gebeurtenissen die haar dagelijks leven verstoren. Ik had liever wat meer ontwikkeling van het achtergrond verhaal gezien door bijvoorbeeld een aantal korte scenes die wat meer inleving geven in wat er vooraf ging. Niettemin is het dagboek wel mooi vormgegeven, er wordt dus niet zomaar een lap tekst neergedumpt zoals sommige andere games het wel doen.

Max is nogal verlegen en wordt daardoor nogal gepest door met name de rijkere medescholieren op de school. Ze leeft een teruggetrokken bestaan met vooral de de vrienden Katie en Wallace, en isoleert zich door haar iPod in te doen. Meteen aan het begin van het spel wordt duidelijk dat Max ook een speciale gave krijgt: Ze kan de tijd terugdraaien.

Max' Dagboek

Dit is ongeveer alles wat ik kan verklappen zonder meer te spoilen dan in de eerste minuten gameplay duidelijk wordt.

Graphics en geluid

Blackwell Academy Campus

De grafische stijl van het spel vind ik erg goed getroffen, het dromerige karakter van Max wordt hierdoor erg versterkt. Het spel is gemaakt in een 3D wereld, maar de graphics zijn een soort tussenvorm van realisme en abstractie, waardoor het lijkt alsof het getekend is, maar toch weer niet zo onrealistisch als een tekenfilm. De ontspannen maar dramatische muziek en de 'getekende' interface draagt hier ook aan bij. Ik vond het een erg mooie en goed uitgedachte stijl.

Gameplay

De gameplay van het spel is vrij simpel, aangezien er maar een beperkt aantal handelingen mogelijk zijn. De voor een adventure game gebruikelijke 'inventory' is er niet, er wordt hooguit ťťn object tegelijk meegedragen, dat dan groot rechtsboven in het scherm getoond wordt.

Dit betekent ook dat de gebruikelijke adventure-puzzels met betrekking tot het verzamelen en gebruiken (en vaak zelfs combineren) van bepaalde inventory items hier nauwelijks een rol spelen. Als je als speler al iets moet gebruiken dan is het vrijwel meteen duidelijk, en een voorwerp dat je nodig hebt ligt in de onmiddelijke omgeving van de plaats waar je het moet gebruiken.

Wat me wel een beetje tegenviel is dat het niet altijd duidelijk is wat je moet doen. Het spel vraagt je om tijdens de episode een aantal foto's te maken van bepaalde punten, maar bij sommige van die plaatsen zag ik geen knop om daadwerkelijk een foto te maken en heb ik die dus gemist. Dat is wel jammer want dat levert een achievement op.

Tijd terugdraaien

De puzzels baseren zich hierdoor wat meer op de speciale vaardigheid van Max om de tijd terug te kunnen draaien. Hierdoor kan je inspelen op bepaalde gebeurtenissen waarvan je weet dat ze later gaan gebeuren. Wat wel enigszins anachronistisch overkomt is dat Max door dit terugdraaien zelf niet beÔnvloedt wordt, en bovendien voorwerpen die ze heeft opgepakt ook niet. Maar bepaalde puzzels hebben deze eigenschap nodig om ze op te kunnen lossen.

Speciale Krachten

Het voordeel van deze vaardigheid is ook dat je bepaalde dingen kan uitproberen. Zo kan je rondsnuffelen in de kamers van je klasgenoten, en als je ontdekt wordt gewoon de tijd terugdraaien, waarmee je niet vergeet wat je gezien hebt, maar je klasgenoten wel. Hier kan je dan weer gebruik van maken. Het is een originele vondst die unieke puzzels mogelijk maakt.

Helaas zijn de meeste puzzels wel vrij makkelijk, en dat is dan ook een van mijn kritiekpunten. Het spel doet er zelfs alles aan om het duidelijk te maken, als je iets niet opmerkt dan wordt de camera duidelijk gefocused op het item dat je had moeten zien, met bijbehorend 'gedachtencommentaar' van Max. Je wordt hierdoor wel erg aan de hand geleid.

Ook de vrij 'harde' overgangen tussen de verschillende gebieden halen je een beetje uit het spel, soms moet je expliciet klikken om een trapje af te lopen en een nieuw gebied binnen te gaan. Ik denk dat dit komt doordat de gebruikte Unreal engine geen oneindig grote maps toestaat, maar het breekt de ervaring een beetje.

Geweten

Doordat de game je op cruciale punten laat kiezen, ontstaat er spel van mogelijke keuzes die later mogelijke gevolgen hebben voor Max en haar vrienden. Deze keuzes zijn nooit echt 'goed/fout', het zijn meestal pittige keuzes die allemaal niet ideaal zijn en vaak ook met ingrijpende gevolgen. Het is duidelijk dat de dromige wereld van Max grote gevaren bevat die in de komende episodes duidelijk worden, en het geeft constant een gevoel van onduidelijkheid over deze keuzes.

Een gewone dialoogkeuze

Door de mogelijkheid de tijd terug te draaien kan je de verschillende keuzes uitproberen en de onmiddelijke effecten zien. Maar zodra je naar een nieuw gebied loopt kan je niet meer terug en de gevolgen voor de toekomst zijn niet meteen te overzien. Dit was een goede keuze, zonder deze onduidelijkheid was het spel te statisch geworden, alleen maar een 'klik door de film' verhaal. Het betekent ook dat het spel de moeite waard is om enige keren opnieuw te spelen, zeker als alle 5 episodes uit zijn. Doordat de gevolgen vaak vrij hard zijn voor Max en haar vrienden geeft het ook een goede betrokkenheid bij de personages. Wanneer deze keuzes plaatsvinden geeft het spel dit duidelijk aan met een waarschuwing 'Deze keuze heeft consequenties!'

Online

Bij deze keuzes komt ook het enige online-aspect kijken. Het spel geeft percentages aan waarvoor alle andere spelers gekozen hebben, en je kan het eventueel ook specifiek voor je Steam-vrienden zien. Dit is een feature die niet echt uniek is, je ziet het ook bij bijvoorbeeld Dreamfall Chapters en de twee features lijken zelfs zo op elkaar dat ze bijna 'afgekeken' lijken, inclusief de waarschuwingen en de gevolgen voor het verhaal. Ook vond ik het erg opvallend dat 'Arcadia' ook de naam is van de magische wereldhelft uit Dreamfall/The longest journey en ook op dat opzicht hebben de spellen dus wat gemeen. Maar aangezien het om twee totaal verschillende studio's gaat, is dat waarschijnlijk toeval.

Mooie uitzichten

Wat ik gespeeld heb is natuurlijk nog maar Episode 1 van de 5. Maar als liefhebber van adventure games ben ik al erg blij met wat ik tot nu gezien heb, het verhaal, wat toch de drijvende kracht is van het adventure genre, is dik in orde. Ook is de sfeer en keuzevrijheid in orde, alhoewel de gameplay hier en daar een steekje laat vallen. Hopelijk wordt dit in de volgende episodes verbeterd.

Ik kijk al uit naar de volgende episode die begin maart uit gaat komen!

Heb jij ook een Life Is Strange, PC (Windows)?

Erg toffe game, beter dan verwacht eerlijk gezegd. :)
Puzzels inderdaad te makkelijk maar wel leuk uit gewerkt.
Er komt om de 3 weken een nieuwe episode, liever in een keer gehad.
Al vast alle chapters gekocht voor § 19,95 op de xbox one. :)
Dus ook nog vrij goedkoop, § 4,95 per chapter los dacht ik.
Ik heb mij hier meer mee vermaakt dan Destiny eerlijk gezegd.

[Reactie gewijzigd door nFo op 2 februari 2015 22:57]

Ik heb de demo wel gespeeld en het is wel intressant, alleen wat ik tegen opzie dat het geen complete game is, maar in stukken genaamd Episodes, alle kost nu §14 euro, maar de 1e is §2.50.
Klopt, mijn review was trouwens alleen van episode 1.

Maar echt, het is de 14 euro meer dan waard. Zeker als je ep 1 gratis hebt geprobeerd en het je bevalt.

Waar deze game ook niet in vervalt en andere episodic adventures (zoals dreamfall chapters wat me heel erg tegenviel op dat gebied) wel, is het herhalen van de verschillende omgevingen, elke episode heeft veel nieuwe gebieden en het verhaal is diepgaand en emotioneel.

Ik vond het echt een onverwachte klapper op adventure gebied vorig jaar.
Klopt, Ik heb het gespeeld en zo leuk!

tip: misschien kan je aan pluspunt toevoegen: "1e episode is gratis"

[Reactie gewijzigd door Dutchredgaming op 22 juli 2016 17:06]

Goed idee! Heb het gelijk gegaan, bedankt!
Helemaal mee eens. Naar mijn mening zijn dit soort spellen meer gemaakt voor het verhaal dan de puzzels. En ik moet eerlijk bekennen. Het sleept mij er helemaal in.
Helemaal awesome game
en vindt het verhaal ook echt goed!
Ben benieuwd waar het einde naar toe zweeft!
Ik heb alle chapter gekocht via steam voor 19,95 (niet te veel)
Ben ook benieuwd hoe de keuzes het verhaal beÔnvloeden!
Alleen ik moet wel zeggen kwa grafisch goed uitziet, maar niet goed geoptimaliseerd is .
Voor op de pc dan. Ik heb een laptop met een 610M kaart.
Hij is niet snel dat geef ik toe!
maar op low max 21 fps.
Systeemeisen = een nvidia of amd met minimaal 512 mb minimaal.
Vindt Ik jammer.