Nikon Coolpix S30 Blauw Review

AlbertNico 31 januari 2015, laatste update op 18 september 2016, 380 views

Nikon Coolpix S30 Blauw

Goede camera voor een goede prijs. Destijds gekocht voor 89,-. Ik was op zoek naar een goedkope camera die waterdicht was en tegen een stootje kon. Na lang zoeken en reviews lezen kwam ik uit op deze camera.

Pluspunten

• Goede kwaliteit foto's en video's gezien de prijs van deze camera
  • Batterijen gaan relatief lang mee, zuinige camera
  • Onder water ook zeer scherp
  • Lichte camera, ligt lekker in de hand en makkelijk bedienbaar
  • Voelt solide en stevig aan, zeker geen troep

Minpunten

• Na verloop van tijd bij onderwater gebruik gaat het klepje moeilijker open
  • Geluidopname is zacht van de camera door de waterdichte behuizing

Uitbreidbaarheid Score: 3
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 4
Dit is de eerste review die ik schrijf. Ik hoop natuurlijk een denderend goede review te schrijven zodat andere mensen hier iets aan hebben. Feedback is natuurlijk welkom om bij volgende reviews te gebruiken.

Ik was zelf op zoek naar een camera. Hierbij had ik zelf een aantal aspecten in gedachten die voor mij belangrijk waren. Ik ben een student, dus de camera moest niet te duur zijn. Ik had zelf rond de 100,- in gedachte. Daarnaast wilde ik geen gewone 'standaard' camera. Ik had het een en ander gelezen over onderwatercamera's en actiecamera's. Ik had van een klasgenoot gehoord over GoPro camera's, maar die vond ik nog al aardig prijzig. Ik was in principe op zoek naar een goedkope instapcamera om eens kennis te maken met foto's onder water te maken waarbij deze toch tegen een stootje moest kunnen.

Kortom, belangrijkste punten:

- Relatief goedkope camera
- Onder water foto's kunnen maken
- Moet tegen een stootje kunnen

Flink op het internet gezocht en uiteindelijk kwam ik uit op de Nikon Coolpix S30 . Na de specificaties te hebben gezien en de prijs was ik er al snel uit dat het deze camera moest worden. De blauwe kleur vond ik aanspreken en de bediening zag er simpel uit. Batterijen en SDHC kaartje konden erin en klaar. Dat was toch wel de reden van de snelle koop.

Besteld bij Pixmania voor 85,- destijds, direct een hoesje en een 16GB SDHC kaartje bij gekocht. Volgende dag direct het pakketje thuis ontvangen. Natuurlijk direct uitpakken. De camera zat goed verpakt in het doosje. Natuurlijk alle handleidingen in alle talen erbij, twee CD's erbij. Een met de driver software en de ander van Nikon met een soort fotobewerkingsprogramma. Tevens zat er ook nog een USB kabel bij om de computer op de pc of tv aan te sluiten.

Direct uitgetest, batterijen erin, SDHC kaartje erin en foto's en video's maken. De camera werkt fijn, ligt lekker in de hand en de bediening is makkelijk. De camera voelt stevig en solide aan. Het klepje gaat goed open en dicht, gaat soms wat zwaar, maar het is natuurlijk een onderwatercamera dus deze moet goed afsluiten. Het afsluiten gebeurt d.m.v. een rubberen randje in de sluiting van de camera, dit maakt ook het feit waarom deze dus soms stroef gaat. Op zich niet het allerergste punt want je doet alleen het klepje open om batterijen te verwisselen en het SDHC kaartje erin en eruit te halen. Batterijen gaan lang mee, het is een zuinige camera en als je een grote SDHC kaart erin hebt zoal ik eentje van 16GB moet je behoorlijk wat foto's nemen om deze vol te krijgen. Ik kan ruim 3000 foto's maken met dit 16GB SDHC kaartje en de batterijen waren na +/- 800 foto's maken pas leeg.

Ondertussen heb ik de camera bijna 2 jaar en heb er vele foto's en video's mee gemaakt. De kwaliteit is prima vergeleken met de prijs. Zeker zijn prijs waard! De kwaliteit van de foto's en video's zijn goed. Wat kun je ook verwachten voor 89,- ? Onderwater zijn foto's en video's ook zeer scherp en helder. Waar je rekening mee moet houden is dat je in helder water alleen kan fotograferen of daar waar de zon in het water schijnt anders heb je donkere foto's en filmpjes. Het is natuurlijk een optie om te belichten o.i.d. maar de vraag is of dat het waard is met deze camera. De opname van geluid valt tegen, het is echter iets te zacht. Feit is natuurlijk dat de microfoon in de camera zit en deze gedempt is omdat de camera waterdicht is afgesloten, dus je dekt de microfoon ook af.

Het enige minpunt van de camera is dat na verloop van tijd het moeilijker is om het klepje te open wanneer je deze camera veel onder water gebruikt, er ontstaat dan kalkvorming tussen de twee sluitmechanismen. Dit is te verhelpen door de camera goed schoon te maken met bijvoorbeeld een klein borsteltje en een klein potje met alcohol.

Voor relatief weinig geld heb je een degelijke camera die en onder water en tegen een stootje kan. De kwaliteit van de foto's en video's is goed gezien de prijs. Verwacht geen fotografische topkwaliteit, het is ten slotte een camera voor gebruik van een 'gemiddeld' persoon. Dus gewoon een goede camera voor foto's op vakantie, verjaardagen, dagje uit etc. Leuk om mee te spelen onder water en maakt daarbij mooie foto's.

bijschrift

Ik had natuurlijk geen camera. De foto's van de camera zijn gemaakt met mijn telefoon, de kwaliteit valt hierdoor tegen van de foto's in de review. De laatste zes foto's zijn met deze camera gemaakt. Hiermee krijg je een impressie hoe de kwaliteit van deze camera is voor foto's.

*updated - 18-09-2016

Heb jij ook een Nikon Coolpix S30 Blauw?