Specificaties Draadloos Qwerty met scissor switch toetsen - Bekijk alle specificaties

Rapoo E9090P (US Qwerty) Review

EdwinW 31 januari 2015, 1.593 views

Rapoo E9090P (US Qwerty)

De Rapoo E9090P is een prachtig toetsenbord met een goed functioneel touchpad. De meegeleverde software had iets beter gemogen De positie van de rechter shift-toets is wennen.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit is dik in orde (stevige behuizing)
  • Verlicht toetsenbord (instelbaar)
  • Groot touchpad met (aanpasbare) Windows 8 gestures
  • Draadloos opladen

Minpunten

• Plaatsing van rechter shift-toets
  • Handleiding is zeer summier
  • USB kabel aan korte kant
  • Gevoelig voor vingerafdrukken

Inhoud
Het toetsenbord van de Rapoo E9090p wordt geleverd in een stevige plastic verpakking. Je verwacht hierbij niet dat alles in deze kleine, platte verpakking past, aangezien het geheel vrij dun is uitgevoerd. In de verpakking zijn aanwezig: het toetsenbord, USB kabel, mini draadloze ontvanger (5 GHz), oplaadstation en handleiding.

Vormgeving
Het toetsenbord is van een normaal maar tevens ultradun formaat, waarbij het numpad is vervangen door een ruim bemeten touchpad. Ondanks het ultradunne design, voelt het toetsenbord relatief zwaar aan. Het toetsenbord is deels van roestvaststaal en aluminium gemaakt. Er zijn om ruimte te besparen wel concessies gedaan. De functietoetsen zijn wat kleiner uitgevoerd en hebben ook de functie voor multimedia. De vier cursortoetsen zorgen er voor dat de rechter shift-toets een stukje naar rechts is opgeschoven en kleiner is uitgevoerd. Als je gewend bent om de rechter shift-toets te gebruiken, zal je in het begin regelmatig op een verkeerde toets drukken.

Aan de onderkant van het toetsenbord, onder de spatiebalk, is er gebruik gemaakt van geborsteld aluminium uiterlijk met rechtsonderaan de naam Rapoo in het zilver. Aan de bovenkant boven de functietoetsen is er gebruik gemaakt van glimmend zwart. Aan de rechterkant zijn de verschillende status LEDs verwerkt. In eerste instantie leek dat materiaal op die plek bij het beetpakken door nagels strepen achter te laten, maar dat bleek een heel dun plastic beschermingstape te zijn dat sporen achterlaat. Bij nadere bestudering bleken er zelfs twee plastictapes hier geplakt te zijn. Aan de achterzijde van het toetsenbord zijn geen pootjes aangebracht om het toetsenbord schuin te kunnen zetten. Het toetsenbord heeft een kleine helling doordat deze aan de achterzijde een klein beetje dikker is uitgevoerd. In het midden daarvan ontbreekt deze verhoging. Deze ruimte wordt nl. gebruikt voor het plaatsen van het toetsenbord op het oplaadstation. Aan de achterzijde bevindt zich tevens een aan/uit schakelaar.

Met de toetscombinatie Fn + Tab kun je de verlichting instellen: uit, normaal en fel. Wanneer het toetsenbord niet wordt gebruikt, zal deze verlichting na circa 10-15 seconden uit gaan. Bij het aanraken van een toets wordt deze weer ingeschakeld. Met de toetscombinatie Fn + Functietoets kun je de verschillende multimedia-toetsen bedienen.

Het touchpad (10 bij 10 cm) is ruim bemeten en biedt in de linker- en rechterhoek onderaan “ruimte” voor de muisknoppen. Er is niet duidelijk aangegeven bv. met kleurverschil hoe hoog dit gebied is, maar door ervaring is hier wel snel aan te wennen. Het onderscheid tussen de linker- en rechterknop wordt wel aangegeven.

Installatie
Voor het installeren van het toetenbord kun je als eerste de tijd nemen om de meegeleverde handleiding te lezen. Maar bij het uitpakken van het toetsenboard loop je al het “risico” om deze handleiding weggegooid te hebben. De meegeleverde handleiding is nl. heel summier. Met een paar plaatjes worden de verschillende Windows 8 gestures uitgelegd. Er wordt met geen woord gerept over de manier van aansluiten, wat de status LEDs betekenen en dat er ook nog software vanaf de website geïnstalleerd kan worden voor bv. het aanpassen van het touchpad.

Het oplaadstation om het toetsenbord op te kunnen laden, is uitgevoerd in spiegelend zwart materiaal dat exact hetzelfde formaat heeft als van een bankpas. Deze wordt met de meegeleverde USB kabel aangesloten op de computer. Deze kabel is eigenlijk aan de korte kant. Als je bijvoorbeeld een desktop computer onder de tafel plaatst, kan een kabel van 1 meter net even te kort zijn naar het bureau. Als alternatief kun je deze ook – wanneer je die optie hebt – aansluiten op eventuele aanwezige USB poorten van het beeldscherm. Daarnaast moet de mini ontvanger (5 GHz verbinding) ook in één van de USB poorten geplaatst worden. Als je monitor is uitgerust met USB poorten, kun je deze voor de ontvanger gebruiken.

Wanneer je het toetsenbord op de oplader legt, kreeg ik een rood knipperend lampje te zien met een batterijsymbool. In de handleiding wordt met geen woord gerept over de functie hiervan. In eerste instantie leek het een foutmelding te zijn, maar het toetsenbord bleek af-fabriek al opgeladen te zijn. Waarschijnlijk gaat het hierbij om een melding dat de ingebouwde accu is opgeladen. Wie het weet mag het zeggen. Toch jammer dat hier zo weinig aandacht aan is besteed in de handleiding.

Verder wordt er geen melding gemaakt van het feit dat je software kan downloaden om bijvoorbeeld de gestures van het touchpad aan te passen. Deze software kun je uiteraard downloaden van de website van Rapoo. Na installatie en een reboot kwam in eerste instantie elke keer de melding om toestemming te verlenen voor installeren van de driver. Als je de User Account Control (UAC) instelling van Windows 8.1 op de standaardinstelling zou hebben staan, moet je deze uitzetten of elke keer genoegen nemen met een melding na het opstarten van de computer.

De accuduur van het toetsenbord is ruim voldoende. In de afgelopen weken nog geen moment nodig gehad om het toetsenboard op te hoeven laden. Hoe lang het toetsenboard tussen twee oplaadbeurten gebruikt kan worden, is dus nog niet bekend. Er zijn dagen bij dat het toetsenbord de gehele dag wordt gebruikt, maar nog steeds hoeft deze niet te worden opgeladen. De software die is geïnstalleerd, geeft dan een melding wanneer deze weer opgeladen moet worden.

Het toetstenbord kun je ook aansluiten op bijvoorbeeld een Samsung Smart-TV en wordt netjes herkend. Het touchpad is hierbij ook te gebruiken. Alleen in de verschillende apps van deze TV is een extern toetsenbord niet optimaal bruikbaar doordat de letters aangewezen moeten worden op een visueel toetsenbord.

De Rapoo E9090P is een prachtig toetsenbord met een goed functioneel touchpad. De meegeleverde software had iets beter gemogen, maar kan met een volgende update verholpen worden. Als je gewend bent de rechter shift-toets te gebruiken, is het in het begin wennen omdat deze op een iets andere locatie is geplaatst.

Heb jij ook een Rapoo E9090P (US Qwerty)?

Mooie review :)

Begrijp ik goed dat de F-toetsen standaard ook werken als F-toetsen en dat je de Fn toets er bij moet gebruiken om de media functies te gebruiken? Bij mijn huidige microsoft keyboard stoor ik me er namelijk aan dat dat andersom is, je hebt de Fn toets nodig als je een F-key gewoon als F-key wil gebruiken, waardoor alt-F4 bv ineens alt-Fn-F4 wordt.

Het draadloos laden lijkt mij persoonlijk overigens een nadeel, maar dat komt omdat ik het toetsenboard in de huiskamer zou willen gebruiken. Zo te zien gebruik jij het gewoon op een bureau en dan kan ik me voorstellen dat het handig is. Als je het keyboard op je salontafel hebt liggen en hem alleen even af en toe moet opladen dan lijkt opladen met een micro USB charger me veel handiger. Die draadloze charger ligt dan maar ergens plek in te nemen.
Klopt. De functietoetsen zijn met één druk op de toets te gebruiken (ik vind de toetsen wel nét iets te klein). Ze hebben ook de functie van mediatoets gekregen, maar dan alleen in combinatie met de Fn toets.
Het toetsenbord gebruik ik alleen op het bureau voor de computer, waarbij deze dus altijd vlakbij de oplader ligt. Omdat ik nieuwsgierig was naar het toetsenbord op een smart-tv, heb ik deze een keer aangesloten op een Samsung. Toetsenbord werd netjes herkend en werkte. Persoonlijk blijf ik het onhandig vinden: bij de YouTube app moet je nog steeds de letters "aanwijzen" op het visuele toetsenbord op het scherm. Misschien dat het bij de nieuwere generaties smart-tv's handiger gaat.
Ah, nice, thanks :)

Ik heb mijn vaste PC met een lange HDMI kabel ook aan mijn TV gekoppeld, dus mijn huiskamer keyboard hangt daar ook gewoon aan. Die vaste PC heeft echter zelf al een mechanisch keyboard dus als ik deze zou aanschaffen dan ga ik hem niet ook aan de pc zelf gebruiken. Anders was dat draadloos laden inderdaad wel handig.
Vraagje over de nauwkeurigheid van het touchpad. Mijn touchpad heeft het probleem dat wanneer ik één kant op beweeg hij wel precies mijn vinger opvolgt, maar wanneer ik dan van richting verander geven de eerste millimeters geen feedback. Dit is echt ontzettend vervelend.
Merk jij dit ook?
Ik heb zelf geen problemen met het touchpad. Ik heb speciaal hiervoor e.e.a. uitgeprobeerd. Bij elk verplaatsing volgt de cursor de beweging. Bij een zig-zag-golf-beweging over het touchpad ook verder geen problemen met verschillende snelheden. Het touchpad reageert vlot op dat soort bewegingen.