Specificaties 120GB 2.5" (SATA-600) @ 400/160MB/s - Bekijk alle specificaties

PNY Optima (Retail) 120GB Review

The506MNewbie 29 januari 2015, laatste update op 29 januari 2015, 424 views

PNY Optima (Retail) 120GB

Snelle SSD jammer dat hij niet langer dan twee dagen mee gaat

Pluspunten

• snel
  • goeie prijs ( als hij werkt )

Minpunten

• Werkt niet
  • niet robuust
  • slechte klantenservice

Ik heb deze SSD voor twee dagen kunnen gebruiken.
Ik heb alle windows bestanden en belangrijke data ( C schijf ) op de SSD gezet. De SSD heeft het voor één dag goed gedaan. Daarna starte mijn hele computer niet meer op als de SSD aangesloten was. De hele SSD was compleet onberijkbaar geworden. Ik kon er niks meer mee, hij was niet meer te zien via een andere pc, zelfs reseten deed het niet meer. Ik ben terug naar de winkel gegaan om te vragen of zei raad wisten. Ik heb uitendelijk een nieuwe SSD mee gekregen die het vervolgens ook niet deed. Kortom koop deze SSD niet. Mijn moederbord is kapot door deze SSD en al mijn belangrijke gegevens zijn weg.

Heb jij ook een PNY Optima (Retail) 120GB?

Beetje sullig van je dat je geen backup had gemaakt. Sowieso: hoe krijg je het voor elkaar om een moederbord te mollen? Dat kan je alleen met een SSD doen als je hem grandioos verkeerd aansluit. Tevens: hoe heb je die data omgezet? En wat waren de SMART readouts? Was het uberhaubt wel een SSD probleem, of heb je lopen klungelen/een defect moederbord gehad/de boel lopen ESD-en en zit je nu zowel de mediamarkt áls die SSD overal de schuld van te geven?
Nee ik heb alles gedaan zoals het in de handleiding stond.
Ik wil nieamand de schuld geven. ( behalve mezelf omdat ik zo stom ben geweest om geen backup te maken )
Maar ik wou dit alleen even vertellen als mijn review van dit product.

En ik heb nog nooit iets aan mijn BIOS moederbord, grafische kaart of proccesor lopen klooien. Ik heb alles in fabrieks instellen laten staan ( alleen in de BIOS AHCI-modus aangezet ) mijn processor heb ik nooit overklokt omdat ik simpelweg bang ben dat zoeiets ook gebeurd met andere onderdelen.

De SSD heb ik aangesloten op een SATA poort waarin ik eerst een tweede HDD had zitten.
Als een computer het altijd goed heeft gedaan maar er ineens mee kapt na de installatie van een SSD, dan lijkt het me toch vrij duidelijk waar het probleem vandaan komt? Zeker als er aan de rest van de hardware niks mankeerd(-e) en de SSD zelfs op andere computers niet meer werkt!

Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad met een OCZ Vertex 2, een beruchte SSD (zoek maar op Google). Die heeft in mijn geval ook een voorheen prima moederbord verpest! Slechte hardware kan je hele systeem verknallen, zelfs iets relatief simpels als een SSD.
Op basis van 1 review kan ik niet concluderen dat dit over het algemeen een slechte ssd is. Ik kan me haast niet voorstellen dat in 2015 er in EU en NL producten worden verkocht waardoor je moet vrezen voor het "jolten" van andere pc-onderdelen.
Op Newegg wordt dit product wat vaker beoordeeld en daar zijn de reviews niet slecht.
Het is een van de goedkoopste ssd's dus zorgen maken over prestaties is niet het issue.
Ik heb zelfs problemen gehad met Western Digital. Seagate, Samsung, (corsair nog nooit trouwens). Als je op basis van 1 review moet oordelen, komen we niet ver.
Ik zeg ook nergens dat dit een slecht product is en ik baseer helemaal niks op één review :/ ik snap je reactie niet zo goed...
Ik hoop voor je dat je wel een backup had van al die belangrijke data, gezien je van een HDD naar een SSD bent gegaan (gok ik, je bouwt in één dag nou ook weer niet zoveel belangrijke data op lijkt me).
Het kan gebeuren dat een SSD niet goed werkt, en de vervanging ook niet goed werkt (Sommige bedrijven hebben ook gewoon ontzettend veel problemen met de productie van de dingen), maar om daar nou bijvoorbeeld de klantenservice op af te rekenen...

Daarnaast: Ik heb nog niet meegemaakt dat een SSD een moederbord kan vernietigen. Andersom heb ik wel gezien, had je bijvoorbeeld je controller wel op AHCI-modus gezet? En weet je zeker dat het niet heel toevallig gewoon een rotte poort op je moederbord of een slechte voeding is geweest die ze om zeep heeft geholpen? Het klinkt in ieder geval alsof er meer problemen zijn dan alleen de SSD zelf.

Je zou je verhaal ook voor kunnen leggen bij PNY zelf, misschien kunnen zij nog wat voor je betekenen?
Ja ik vind het ook een heel raar verhaal. Maar de Ik had de dag dat ik de SSD kocht heb ik van mijn HDD bijna alle bestanden overgezet op de SSD. Ik heb de die avond nog gewoon kunnen opstarten totdat ik de dag erna mijn computer niet meer kon opstarten. Ik heb toen de SSD losgehaald en gekeken of hij toen wel opstarten. Toen starte de computer gewoon op.
Toen ben ik gaan kijken wat er gebeurden als ik de SSD in een van de andere 6 Sata poorten stopte. ( Ik heb het met en zonder HDD geprobeerd ) geen enkele Sata poort gaf mijn SSD meer aan.
Toen heb ik via een externe HDD en SSD lezer op een andere computer gekeken of de SSD nog wel actief was. DIt bleek niet het geval. De SSD bleef inactief. Ik heb hem geprobeerd te reseten maar dat lukte ook niet. toen ben ik terug naar de winkel gegaan en heb een nieuwe SSD mee gekregen. Op deze SSD heb ik windows 8.1 gezet. Ik weet niet hoe maar de SSD hield er al mee op na de instalatie. Windows gaf aan dat windows was geinstalleerd op de SSD en zei dat ik de computer opnieuw moest opstarten. Dit deed ik en toen starte mijn computer weer niet op.
UIteindelijk toch terug naar de winkel gegaan en mijn geld terug gekregen. Ik heb toe Windows 8.1 weer op mijn HDD gezet alleen werkt de intel HD graphics niet meer op mijn moederbord na meerdere mallen verschillende drivers en detectie software te hebben gebruikt. De chip zou ontvindbaar zijn.

Kortom, ik vind het heel erg stom van me zelf dat ik geen backup van mijn 5 jaar lange data had gemaakt en dat mijn moederbord ghrapics chip niet meer werkt.
Maar hardstikke bedankt voor de hulp en het zoeken naar een oplossing Merethil. :)

( AHCI-modus stonden aan )
( P.S. de helpdesk van PNY heeft nooit gereageerd. )