Fibaro Wall Plug (NL) Review

Dshop 29 januari 2015, laatste update op 29 januari 2015, 7.212 views

Fibaro Wall Plug (NL)

Prima product, erg handig dat je aan de verlichte ring kunt zien hoe zwaar het product wordt belast.

Pluspunten

• Compact
  • Energiemeter
  • 2500W

Minpunten

• prijs

Kwaliteit Score: 4
Meerder in gebruik sinds de introductie, het is een degelijk product met handige features.
Jammer dat de prijs wat aan de hoge kant is.
Ik gebruik de pluggen om te schakelen maar ook bijvoorbeeld om alleen verbruik te meten en of te bewaken.
Denk hierbij in combinatie met een vriezer, je hoeft de vriezer niet te schakelen maar je wilt het wel graag weten of de vriezer niet buitensporig veel energie verbruikt en juist helemaal niets meer doet.
De compacte afmetingen zorgen ervoor dat er eventueel meerdere in een stekkerblok naast elkaar kunnen worden geplaatst,

Heb jij ook een Fibaro Wall Plug (NL)?

Voor een prijs van ¤ 62,50 per stuk kun je zo'n 300 KWh verstoken. Dat zijn 300.000 Watt !

Om je een idee te geven; mijn Zotac ZBox HTPC verbruikt zo'n 25 Watt per uur. Voor de kosten van één Fibaro Wall Plug kan ik dat apparaat 12.000 uur laten draaien, of te wel 500 dagen lang, 24 uur per dag.

Nu zul je meerdere van zulke Fibaro's "nodig" hebben om het überhaupt enigermate praktisch te maken en moet er dan ook nog een keer de "Home Center 2" bij kopen om een overzicht te krijgen. Je bent dus honderden euro's aan het uitgeven aan compleet onnodige gimmicks, waarbij de uiteindelijke energiebesparing marginaal zal zijn.

Veel apparaten (TV's, versterkers, computers) verbruiken nu eenmaal veel energie. Daar is vaak weinig aan te doen. Je vervangt zo'n toestel in de regel pas als het kapot of versleten is. Als je wilt weten of je TV of PC veel of weinig verbruikt hoef je enkel in de handleiding of achter op het toestel te kijken. Daar heb je geen peperdure gadgets voor nodig. Een simpel energiemetertje van een paar euro doet het net zo goed.

Daarbij is de beste oplossing om de stekkers uit te trekken als je het apparaat niet nodig hebt. Dan hoeft het ook niet onnodig op standby te staan. Zo'n Fibaro plug zal namelijk ook energie verbruiken zolang deze in de wandcontactdoos blijft zitten, inclusief de standby-stroom van de apparaten die er op zijn aangesloten.

Fibaro Wall Plugs = peperdure onzin.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 31 januari 2015 13:28]

Ik ben het met je eens dat EUR 62,50 nogal pittig is. En inderdaad, voor het besparen van energie alleen is het een dure oplossing.
Echter, de Wall Plug is ook een op afstand bediende schakelaar. Dat biedt comfort en veiligheid in bepaalde situaties. Daarin zit de meeste toegevoegde waarde van dit product.
Wellicht ben je voor veel toepassingen beter af met een simpelere en dus goedkopere z-wave schakelaar.
Je zou je verlichting ook op een goedkope timer kunnen zetten. Die zijn voor enkele euro's te krijgen.
Natuurlijk kan dat. Maar dat is is minder flexibel. Zo kun je geen apparaten inschakelen of uitschakelen onder bepaalde condities (temperatuur, licht, toevalsprogramma's). Domotica is iets meer dan een schakelklok.
Maar als je met die schakelklok tevreden bent, is dat natuurlijk ook prima.
Daar heb je gelijk in. Echter zie ik het nut niet in van die gekleurde ring. Ja, de stekker geeft aan dat het betreffende apparaat veel energie verbruikt. Eigenlijk is dat een open deur intrappen; alle apparaten die koelen, verhitten of zware mechanica (bijvoorbeeld wasmachines) bevatten gebruiken veel energie. Daar heb ik geen dure stekker voor nodig.

Stel dat je in een hypothetisch scenario niet zou weten of een apparaat veel verbruikt en zo'n stekker kopen. Op een begeven moment weet je dat het apparaat veel energie verbruikt. En dan ? Ga je dan al je apparatuur weg doen en zuinigere hardware kopen ? Tenzij je Alzheimer hebt, dementeert of seniel bent heb je die Fibaro stekker daarna niet meer nodig. De kennis dat een bepaald apparaat veel verbruikt zul je heus niet vergeten. Ik hoef daar niet constant aan herinnerd te worden met een LEDje dat oplicht.

Als laatste moet je rekening houden met de classificering van apparaten. Ja, een koelkast verbruikt veel energie, maar mogelijk heeft deze al een A(++) label in z'n klasse. Wat heb ik er dan aan dat de stekker rood oplicht vanwege het energievebruik ? Die Fibaro weet toch helemaal niet of het apparaat ondanks het verbruik toch zuinig wordt bevonden en er geen of weinig betere alternatieven zijn ? Zoals ik al aangaf gebruiken we nu eenmaal apparaten die veel energie nodig hebben. Ze worden wel steeds zuiniger, maar je ontkomt er toch niet aan.

Kijk maar naar stofzuigers. Dankzij de EU mogen er nu nog enkel stofzuigers van 1600 watt worden verkocht, of te wel 20% minder dan de zuiger die ik nu heb. Toch zal de Fibaro aangeven dat beide stofzuigers veel energie verbruiken. Dus ja, wat heb je dan aan zo'n stekker ? Ik zal toch moeten zorgen dat alle hondenharen worden opgezogen. Ik voorzie nog heel wat problemen als straks enkel stofzuigers tot 900 Watt mogen worden verkocht; dan moet ik waarschijnlijk langer en vaker stofzuigen om het huis toch schoon te krijgen. Maar goed, dat is een ander onderwerp.

Het enige wat je overhoudt is een dure, op afstand schakelbare wandcontactdoos. Daar zijn beslist ook goedkopere varianten van te krijgen.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 1 februari 2015 23:43]

Voor je toekomstig stofzuigerprobleem is een simpele oplossing. Ga voor een Numatic Henry stofzuiger (of een ander type). Die zijn 900watt, maar hebben een "hi" stand zodat ze toch nog op 1200watt kunnen zuigen bijvoorbeeld.

Wattage is niet alles overigens, ik heb stofzuigers gehad die met 1200watt minder goed zuigen dan die Henry op 900watt.
Dan noem je ook direct de lelijkste stofzuiger die bestaat :P

Ik heb er eentje van Black & Decker en ben daar (vooral vanwege de hondenharen) erg tevreden mee.
Lelijk? Het heeft wel wat. Bovendien bij een stofzuiger 'form over function'? Doe mij maar "function over form".

Heb ook een hond en haat haren. Daarnaast heb ik ook nog eens een stoffen vloerbedekking. Hepa stofzuiger zakken erin en gaan!

'tis een harde werker die altijd door blijft gaan, maar onderhoud is dan ook wel duur, 50 euro eens in de zoveel tijd ben je wel kwijt O-) :

[Reactie gewijzigd door RadioKies op 2 februari 2015 15:45]

De "Black & Lekker" is zakloos (*grinnikt*) en heeft twee HEPA-filters. Ik heb hier zeil liggen en laminaat in de slaapkamer. Vroeger vloerbedekking (tapijt) gehad maar daar bleef niks van over met twee grote herders ;)
Is het nou niet juist de functionaliteit van zo'n plug dat je van de aangesloten apparatuur de stroom af kunt halen, dus ook de standby stroom?
Dat wel, maar om de plug te kunnen bedienen zal deze ook altijd energie verbruiken in standby.
Deze plug kan je goed gebruiken als onderdeel van een domoticasysteem. Hierdoor kan je hem flexibel aan en uit laten schakelen. Als je boven op je telefoon een actie laat beginnen gaat bijv op de gang het licht aan en beneden het koffiezetapparaat en bedenk maar meer van zulke dingen.

Je moet het als onderdeel zien van een slim huishouden, ik ben het met je eens dat de ledindicatie maar kort interesant is. Deze kan je trouwens ook aan laten geven hoe het bereik is van je domotica signaal. Het is iets uitgebreider dan wat jij zegt.

Daarnaast is dit op basis van Z-wave wat weer beter is dan een standaard klik aan klik uit systeem.
Is een leuke gadget maar als je echt stroom wilt besparen gewoon lampen uitdoen als je ze niet nodig hebt, monitoren niet dag en nacht standby laten staan maar uitdoen - geld ook voor de tv. En "toon" houd wel bij wat je verstookt.. Ik heb geen "toon" overigens maar de buren wil - heel speelgoed ook
Ik vind het maar een overrated systeem. Zonder een station kun je er niets mee. Dus je hebt een Toon nodig met abonnement van Eneco of een Fibaro home center. Zonder dit kan je er niets mee. Ik heb dan liever een slimme stekker die via Android werkt en overal te benaderen is. Buitenshuis via een VPN bijvoorbeeld op je router. Ik heb net de Crownstone gevonden na heel veel zoeken van https://www.kickstarter.com/projects/dobots/crownstone. Deze kan veel meer voor minder geld.
Dat Kickstarter project is geannuleerd.
Ik vroeg me af, weet jij toevallig hoeveel stroom de wall plug zelf verbruikt?
Het eigen verbruik is volgens de Europese richtlijnen minder dan 0.4W
Is dat "echt" of wat het "mag zijn"? Als ik je zo beluister heb je het over "mag zijn"; ik ben geinteresseerd in "echt" verbruik.

Met respect, 0.4W vind ik eigenlijk nog best veel... vergeet niet dat het ding 24x7 ingeplugd is . Daarnaast denk ik aan 10 van dat soort devices om op verschillende plaatsen in het huis te meten en op slimme momenten deze aan en uit te schakelen. Dan kom je uit op ongeveer 35 kWh/yr. Dat is 1% van wat een normaal gezin jaarlijks gebruikt... Das best veel.

Vandaar de vraag, ik ben wel benieuwd naar wat het echte vermogen is.