Specificaties 350W (80 Plus), niet-modulair - Bekijk alle specificaties

be quiet! Pure Power 350W Review

peter123 7 september 2009, laatste update op 17 november 2015, 2.811 views

be quiet! Pure Power 350W

Pluspunten

• Efficient
  • Genoeg aansluitingen

Minpunten

• Geen sleefs om de kabels
  • Hoge irritante piep bij 2-6W verbruik (als de PC uit is)
  • Kwaliteit van de ventilator

Prestaties en stabiliteit Score: 3
Aansluitingen Score: 4
Uitrusting Score: 5
Koelvermogen Score: 4
6'2009 1ste versie
9'2013 Ventilator vervangen

Eisen
Ik zocht een voeding ter vervanging van mijn Antec 450W True Power. Deze was al oud en heeft de nodige overclocksessies op zijn naam staan. Na de aanschaf van een Energiemeter schrok ik toch wel van het verbruik van deze bejaarde voeding. Hij heeft me echter nooit in de steek gelaten. 450W op 1 lijn is wel erg handing.

Omdat ik niet meer overclock, ben ik gaan kijken naar het vermogen dat ik nodig heb voor mijn E8400 PC Na het lezen van artikelen zoals deze: http://www.xbitlabs.com/a...splay/system-wattage.html kwam ik tot de conclusie dat 350-400W voldoende moest zijn, temeer omdat ik geen die-hard gamer ben. De nieuwe voeding moest een 80+ voeding worden met active PFC.

Keuze
Eerst kijk ik altijd wat de prijs ongeveer is van een product wat aan mijn eisen voldoet. Prijzen 80+ voeding
Dan ga ik op zoek naar reviews. Gezien mijn positieve ervaringen met de Be Quiet 300W, ben ik gewoon weer voor dit merk gegaan. Tevens was het de goedkoopste 350W voeding die er was en andere voedingen bieden weinig meerwaarde. http://www.be-quiet.net/be-quiet.net/index.php?StoryID=238

Inhoud en instalatie
In de doos met de voeding zitten 2 tyrips, 2 klittenbandjes en 5 schroefjes. Heel netjes dus.
Instaleren is een koud kunstje. 4 schroefjes aan de achterkant van de kast indraaien en conectoren aansluiten op moederbord en HD. De kabels zijn niet modulair.

Aansluitmogelijkheden
1x floppy, 4x SATA, 3x molex, 24 pins, 4 pins. Genoeg voor mijn PC.

Metingen
Opgenomen vermogen idle:
Antec True Power 450W: 165W
BeQuiet 350W 80+: 130W
Opgenomen vermogen Be Quiet! 350W als PC uit staat: 3W

Geluid
Het geluid van de ventilator komt, zowel Idle als onder load, niet boven de rest van het systeem uit. Echter als de PC uit staat hoor ik een irritante zeer hoge piep. Ik zet de schakelaar op de voeding dan ook vaak uit. De piep wordt veroorzaakt door de voeding en komt door het moederbord welke als de PC uit staat 3W verbruikt. Heb je een moederbord die uit minder dan 1W verbruikt, dan is deze piep niet aanwezig. Een Foxconn moederbord heeft bijv deze piep niet, maar de Gigabyte P35 dus wel.
9-2013 Ondanks dat de ventilator weinig heeft gedraaid, maakt deze zoveel lawaai dat ik hem heb moeten vervangen. Die van de BeQuiet 300W heb ik ook vrij snel moeten vervangen, vanwege het lawaai.

Betrouwbaarheid
Nog niet gehoord dat het niet goed zou zijn, maar de toekomst zal het leren.

Features
aPFC, 2 gescheiden 12V-18A rails, 120mm temp gestuurde ventilator, enz.

Met mijn metingen kan ik alleen vergelijken met mijn oude voeding en moet zeggen dat ik er qua rendement behoorlijk op vooruit ben gegaan. Het scheelt 35W. Dat verbruikt mijn servertje in z'n geheel. Ik vind dat mijn Intel P35 moederbord met E8400 op 3GHz, veel energie verbruikt. Dat doet AMD veel beter. Maar dat terzijde, want dit gaat over de voeding.
Heb je nog een oude niet 80+ voeding in je PC zitten, dan kan ik je van harte aanbevelen deze te vervangen. Je verdient de investering gedeeltelijk terug via je E-nota. Je zware game PC uit zetten en je laptop gebruiken is natuurlijk nog beter voor het milieu. Deze voeding is een aardige keuze, helemaal voor deze prijs.

edit
Dode links gewijzigd.
Oorzaak hoge piep door vermogensopname van het moederbord.
Hoge piep is alleen bij ong 2-6W opname als de PC uit is.

Heb jij ook een be quiet! Pure Power 350W?

Volgens mij piept de voeding tussen de 1-20W dat zou wel eens met die aPFC te maken kunnen hebben. Het zou ook nog kunnen dat mijn PC gewoon 3W opslurpt in standby, want de spec's van Be Quiet! vermeld <1W.
Geen sleeving, had je dan niet voor € 5,- € 10,- meer voor een StraightPower willen gaan? De StraightPower serie beschikt wel over sleeving.

[Reactie gewijzigd door PaddoSwam op 7 september 2009 14:16]

Het prijsverschil was toen ik hem kocht wat groter, maar als ik had geweten van die piep van had ik een andere voeding gekocht..
+ Eficient (scheelt bij mij 35W)
+ Klitterband en tyribs meegeleverd

- Hoge piep als de PC uit staat
- 3W verbruik als de PC uit staat
FYI, klittenband ;)
Verder jammer van de hoge piep, mijn PC wil nog wel eens uit staan...
"Je zware game PC uit zetten en je laptop gebruiken is natuurlijk nog beter voor het milieu."

Energiezuinig pc'tje is beter (Lithium-ion batterijen...Dat niet alleen de productie, maar ook het weggooien)

Verder een mooie review. Ben zelf een 300W voeding van Be Quiet! aan het overwegen. Dus dit is een mooie, korte maar krachtige, review op het moment dat ik hem nodig heb!

Zag net opvallende vergelijkenissen tussen deze 350W review, en een 300W review. Heb je ze dus beide :+

[Reactie gewijzigd door frankK800i op 16 juni 2009 21:21]

Ben blij dat je er wat aan hebt, daar doe ik het voor. :)