NEC ND-3540 16x (Dual-layer, Zwart) Review

Virtox 14 juli 2005, 877 views

NEC ND-3540 16x (Dual-layer, Zwart)

Pluspunten

• Snel, betrouwbaar, goedkoop.

Minpunten

• Nog geen bemerkt.

Media-foutgevoeligheid Score: 4
Media-compatibiliteit Score: 4
Schrijfsnelheid Score: 5
Leessnelheid Score: 5
Na diverse positieve verhalen over de 3520 heb ik besloten de 3540 aan te schaffen.
Kort onderzoek op internet leerde dat er hier en raar nog wel wat bugjes in de firmware konden zitten, maar daar heb ik mij maar niet door laten afschrikken.
Gekocht, ingebouwd, en het apparaat heeft vanaf het eerste moment perfect gefunctioneerd.

Ik had nog wat TDK DVD+R liggen, welke allemaal achter elkaar perfect branden. Viel me hierbij meteen op dat het snel, soepel en stil verliep.
Vervolgens na een kort "media" onderzoek, dvd-setjes van de lidl (octron dvd+r 8x) en de kruidvat (sony dvd+r 8x) geprobeerd.
De sony 8x kon ik met Nero ook 12x branden, loopt perfect.

Er is tot nu toe nog geen dvd mislukt en heb er inmiddels veel gebrand. Alle schijfjes werken ook probleemloos in alle andere dvd-apparatuur.

Addendum nav vragen hieronder :
Qua feature set :
De drive biedt in mijn optiek alles wat ik nodig heb, basic, verder geen bijzondere features (in mijn ogen), dus vandaar gewoon "voldoende"

Qua media-compatibiliteit/foutgevoeligheid:
Ik vind niet dat ik op basis van slechts 3 types dvd+r een "zeer goed" kan geven voor een drive. Wel goed, want er is nog niets misgegaan.

Heb jij ook een NEC ND-3540 16x (Dual-layer, Zwart)?

Je geeft een punt voor de 'featureset', maar je bespreekt nergens waarom je dit punt gegeven heeft. Als ik naar de omschrijving van een featureset kijk ('Hoe beoordeel je de featureset van het product. Biedt het product voldoende mogelijkheden in relatie tot de prijs?') en dan naar jou stukje EN de eerste reactie hier boven mijn post zou ik moeten zeggen dat ik dus 5 van de 5 punten verwacht zou hebben. Blijkbaar is dat niet zo en dat maakt ook niet uit, maar leg dan wel even uit waarom. Daarnaast zeg je dat alles perfect brand en nog sneller dan de media voor ontworpen is, maar ook daar heb je geen maximale score gegeven. (Overigens raar ik ALTIJD af om sneller dan 4x te branden, want ondanks dat de DVD nog goed te lezen is zitten er altijd meer fouten in. Je kan je voorstellen dat ik de loop van de tijd meer fouten erbij komen door slijtage en als de schijf vanaf het begin al veel fouten heeft komt hij eerder op een punt dattie niet leesbaar meer is)

MAW: zorg er in ieder geval voor dat mensen die je stukje gelezen hebben snappen waarom je bepaalde punten gegeven hebt. Kan je iets niet verklaren, vul dan dat punt niet in.

Maar de 3540 lijkt me een prima brander, ik heb zelf de 3520, ben ik ook zeer tevreden mee!

Edit: Ik lees nou dat de omschrijving van de featureset iets anders is dan bij andere producten: 'Wat is jouw oordeel over de features en het uitrustingsniveau van de cd- of dvd-brander? Denk hierbij niet alleen aan de specificaties op het gebied van lees- en schrijfsnelheid en de ondersteuning van de verschillende mediaformaten, maar ook aan bijzondere features zoals Serial ATA-ondersteuning en een ge´ntegreerde labelprinter.'
Nou kan ik me al iets beter voorstellen waarom je dit punt geeft, maar graag toch een verklaring :)
Ik heb je feedback zo goed mogelijk verwerkt, thanx voor de vraagtekens, weet ik ook wat mensen willen weten.

Nog even een reactie naar aanleiding van >4x speed branden. Ik las in de laatste CT dat bepaalde media juist niet op te lage snelheid gebrand moeten worden, omdat er daarbij juist meer schrijffouten optraden.
Klopt; da's mijn ervaring ook! Prima apparaat voor weinig geld.
Ik zou bijna zeggen: hoe kunnen ze het ervoor maken, maar ik wil niet klagerig overkomen ;)