Sennheiser CX 400-II Precision (Wit) Review

iAudio 26 maart 2009, laatste update op 26 maart 2009, 25.965 views

Sennheiser CX 400-II Precision (Wit)

Pluspunten

• Geweldig ruimtelijk geluid
  • Prachtig design
  • Meegeleverde accesoires

Minpunten

• Verpakking
  • Mini-jack met hoek

Sennheiser is ondertussen toch wel uitgegroeid tot het meest bekende high-end consumer merk op de Europese markt. Als gevolg hiervan blijven ze hun productlijn netjes vernieuwen om hiermee de producten up-to-date te houden. Zo zijn nu de ‘oude’ CX400 in-ear monitors vervangen door een paar fris en fruitige CX400 II Precision’s. Over de laatste ga ik in deze review mijn bevindingen uitgebreid delen met jullie maar voor het gemak zal ik naar ze refereren als CX400 II’s. De meesten van ons die met een Mp3 speler (vaak Ipod natuurlijk) op zak lopen zullen niet tevreden zijn geweest met de standaard bijgeleverde oordopjes. Vervolgens hebben vele nieuwe gekocht of zijn nu aan het rondkijken voor een paar mooie vervangende oordopjes. De Sennheiser CX300’s zijn dan de meest bekende op de markt en hebben vele lovende kritieken ontvangen, velen van jullie zullen dan ook stoppen met rondkijken bij de CX300’s. Echter als je voor deze prijsklasse aan het zoeken bent is de CX400 ook zeker het overwegen waard, het verschil zit hem namelijk in je muzieksmaak maar daarover straks meer. Voor de leken zal ik nog even kort uitleggen wat in-ear monitors zijn. Het verschil met ‘gewone’ oordopjes zit ‘m er in dat je in-ear monitors dieper je oorkanaal in schuift. Aan het oordopjes zit als het waren een zacht kussentje wat dan je oor in gaat. Als gevolg hiervan blijven de oordopjes op de eerste plaats beter zitten maar er lekt ook veel minder geluid weg. Daardoor hoef je het volume minder hoog te zetten en zullen er veel meer subtiele details in de muziek hoorbaar blijven. Een grote vooruitgang dus!

What’s in it?

Ik zal positief als ik ben, beginnen met het meest negatieve punt van de CX400 II’s te verwoorden. De verpakking, ze zitten namelijk verpakt in de voor velen van ons afschrikwekkende plastic omhulsels die niet open te maken zijn zonder ook je eigen handen meteen open te halen. De afdruk van mijn schaar is nog steeds in mijn hand te zien. Enfin, genoeg overdreven gezeur over de doos want ik mag niet klagen als dit het meest negatie punt is. De inhoud van de doos is een stuk rooskleuriger. Ze komen voor in-ear monitors van deze prijsklasse verpakt met aanmerkelijk meer accessoires dan gewoon. Op de eerste plaats zit er natuurlijk de CX400 II Precision, daaraan vast zit al een shirt-clip zodat je de kabel kan vast maken aan je kleding. Dan zit er nog de zogenaamde cable-winder in, een soort rubberen plankje waarmee je de CX400 redelijk makkelijk kunt oprollen om ze vervolgens in een zeer mooie meegeleverde ‘pouch’ te stoppen. Super makkelijk voor onderweg en is dus een zeer welkome extra. Last but not least worden er 6 paar verschillende ear-adapters meegeleverd om de perfecte comfortabel fit te verzekeren. Zes paar is overigens ook veel meer dan de twee of drie paar die er vaak worden meegeleverd. Op de verschrikkelijke verpakking na zit het met de inhoud dus wel goed!

Burn-in

Wederom zal ik voor de minder bekenden met audio apparatuur het belang van de burn-in periode uitleggen. De burn-in moet je zien als een inspeel periode voor de in-ear monitors. Het beste kun je ze een uurtje of 70 laten inspelen waardoor de drivers zichzelf vrijspelen en de klanken aanmerkelijk verbeteren. Je zult dan merken dat de lage tonen dieper klinken, de midden tonen sterker en de vooral de hoge tonen minder schel. Je kunt voor het inspelen in principe gewone muziek gebruiken en deze op een wat hoger volume dan normaal afspelen. Echter, het beste is om er speciale bestandjes voor te gebruiken: de zogenaamde ‘pink-noise’, ‘black-noise’ & frequencie sweeps. Inspelen is zeker niet onbelangrijk!

Sound

Nu het toch wel belangrijkste van alles natuurlijk, hoe klinkt de CX400 II? Heel kort door de bocht: super! Hier kleeft wel een maar aan, het hangt er namelijk vanaf welke muziek je beluisterd. Je moet de CX400 niet echt zien als een ‘step-up’ vanaf de CX300 vind ik want ze zijn allebei heel verschillend qua geluid. De CX300 heeft namelijk een enhanced bass of zoals Sennheiser het zelf noemt ‘bass-driven soud’. Dit wil zeggen dat de bassweergave versterkt word door de in-ear monitors. En dat is, je raad het al, zeer aangenaam voor muziekgenres die rusten op een goede beat. Echter, luister je niet de hele dag rap of house muziek dan zul je je waarschijnlijk beter kunnen vinden in de muziekweergave van de CX400 II’s. Deze hebben namelijk een ‘natural sound’ en als gevolg hiervan worden er dus ook geen tonen onnatuurlijk versterkt. Ik vond het meteen al opvallen hoe ruimtelijk en ‘airy’ alle muziek klinkt met de CX400 II’s. Heel ongeforceerd als het ware en dat is voor veel muziek een groot plus punt. Een nummer dat ik echt extreem mooi vond klinken door de CX400 was That Night (live at "the sk office") by Jazzanova featuring Clara Hill. Een heel rustig, layed-back nummer dat door de ruimtelijke klanken van de CX400 II’s ook zeer relaxed overkwam. Dit in tegenstelling tot wat ik vaak bij dit nummer hoor, namelijk dat het te direct overkomt waardoor het nog niet het ‘chill-sound’ nummer is dat het hoort te zijn. Kortom ik was zeer blij verrast met de muzikale prestaties van de CX400 II Precision.

Design

De CX400 is verkrijgbaar is de kleuren: zwart, wit en titanium (zilver). Ik heb de witte versie en voor zover het design van in-ear monitors indrukwekkend kan zijn, zien de CX400 II’s er zeer goed uit. Alles is zeer netjes afgewerkt en wat ik ook heel fijn vind is dat de monitors zelf niet te groot zijn zodat er geen groot apparaat uit je oren steekt. De CX400 II maakt gebruik van een Y kabel wat wil zeggen dat beide kabels vanuit het midden uit even lang zijn. De meeste mensen vinden dit een stuk fijner dat de J kabel zoals de CX300 die bijvoorbeeld heeft. Het nadeel van het design vind ik de mini-jack plug welk niet recht is. Er zit een hoek in waardoor hij wat gevoeliger word voor breuken wanneer je je ipod altijd in je broekzak hebt zitten.
Tenslotte heeft de CX400 II een functie die je niet vaak ziet bij in-ear monitors. Een on-the-cable volume controle. Op de kabel zit een plastic schuifje waarmee je het volume van je muziek kunt aanpassen. Dit is vooral heel handig wanneer je wederom je ipod in je broekzak hebt zitten en er niet makkelijk bij kunt om hem iets harder/zachter te zetten.

Al met al presteerde de CX400 II boven mijn verwachtingen en ben ik er extreem tevreden mee. De enkele minpuntjes zoals de verpakking en de mini-jack plug waren snel vergeten toen ik ze eenmaal in mijn oren had zitten.

Heb jij ook een Sennheiser CX 400-II Precision (Wit)?

iAudio wederom een klasse review, maar dat zijn we ondertussen al wel van je gewend :P .

Op aanraden van M2theC heb ik maar eens even de site bezocht en zag tot mijn verbazing (nou ja, verbazing...) dat de serie uit een vijftal in-ear-phones (om het maar eens met een goed Nederlands woord te zeggen) bestond.

Als grote verschil met de cx-300 noem je de basweergave die je in de beschrijving van Sennheiser terug kunt vinden als
Nu ben ik echter wel verbaasd, want hoe omschrijft Sennheiser de CX400 II Precision:
Key Features

* High-quality ear-canal phones
* Superior, bass-driven stereo sound
* High attenuation of ambient noise
* Extension cable included
Termen die ze zowel bij de CXL 300-II Precision, CX 300-II Precision, CX 400-II Precision, CX 400-II G4ME als bij de CX 500 gebruiken. Sennheiser vindt blijkbaar dat bij al deze in-ear-phones de bas een boost heeft gekregen.

In die context zou het misschien wel leuk zijn als je een review schrijft waarin al deze producten met elkaar vergeleken worden.

Wat verder opvalt is dat in foto 3 een rechte plug gebruikt wordt en er geen volumeregelaar aanwezig is. Is dit misschien de vorige versie, of is de CX 400-II in twee uitvoeringen (afgezien van de kleur) te koop?

Graag wil ik ook nog jou mening horen hoe het apparaatje klinkt met bijvoorbeeld gitaar, stem en last-but-not-least klassiek (zowel zwaar als licht). Je hebt nl. altijd een erg accurate beschrijving (voor zover ik nu in kan schatten) van de muziekweergave van die apparaten en stel het daarom erg op prijs om deze van je vernemen.

Ik val geloof ik nog steeds voor je IE7 en IE8, maar dit is toch wel een heel veel beter betaalbare klasse en gezien het geld dat mijn nieuwe hobby (fotografie) op gaat snoepen wellicht een leuke tussenstap naar het grote werk.

Alweer maar eens bedankt voor je mooie review.

@ Mike Post
Moet je toch wat alerter zijn, want dit is de ondertussen al de zevende zeer leeswaardige review van iAudio en in al de reviews is het aangestipt.....
In ieder geval heb je nog wat leeswerk te doen, maar ik kan je verzekeren er zijn ergere straffen ;) .

/edit typo

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 26 maart 2009 21:15]

Hallo Pjerry!

Ontzettend bedankt voor deze zeer motiverende reactie, ik stel dit zeer op prijs!
Ik weet bijna 100% zeker dat de omschrijving van de CX400 op de Sennheiser site en foutje is aangezien er op de verpakking van de CX400 II Precision staat 'Natural Sound' en er nergens iets staat over enhanced bass, en Sennheiser vermeld dat normaal erg kien als dat wel zo is.
Verder klopt het dat de 3e foto van het oude model is en daarom een rechte plug heeft, ik heb deze foto gekozen omdat het de enige fatsoenlijke foto van een zwarte versie is die ik kon vinden. Misschien niet zo heel handig van me. Let wel op dat de 'oude' versie een zeer korte kabel heeft + een lang verlengsnoer.
Verder ga ik zeker nog even speciaal voor je luisteren hoe de door jou specifiek gevraagde muziekstijlen klinken en kom daar zsm op terug!
Als je me een PM stuurt wil ik je ook wel persoonlijk advies geven over welke IEM's ik denk dat het beste bij jouw smaak en eisen passen. Leuk om te horen een vaste lezer te hebben!

De rest ook bedankt voor de positieve feedback, appreciate it! ;)
Ik heb zojuist dit model aangeschaft min of meer in een wilde greep - ik hou niet zo van veel bas maar het lijkt me in dit geval wel een beetje pover. Maar goed ik wilde een Natural Sound en ben over het algemeen wel tevreden. Ik heb voor een in-ear model gekozen omdat gewone dopjes bij mij er gewoon uitvallen! Verder wil ik hem ook gebruiken voor bij mijn digitale piano omdat ik een koptelefoon niet lekker vind zitten (Sennheiser HD 497) en de omgevingsgeluiden me erg storen. Voor het laatste doel is hij toch minder geschikt ben ik bang want het geluid blijft een beetje oppervlakkig met een paar stevige bas-akkoorden heeft hij toch moeite.
Wat ik nog mis in de verpakking is uitleg wat ik met die oordopjes moet doen! Welke moet ik waarvoor gebruiken en wanneer weet je dat het past? Graag zou ik hier nog wat over weten.
Bedankt alvast voor de review - inspelen? Ik heb hem maar aan de piano gehangen in de song mode....
Leuke review, en ook het opbergtasje is superhandig. Wellicht handig om te vermelden. Voor mensen die dit model willen hebben maar toch nog meer bassound zoeken is de Game uitvoering misschien een optie. Meer informatie: http://www.sennheiser.com...ssic-line_cxseries_502742
Zeer goede review. Ben laatst mijn CX300 kwijtgeraakt, en zocht al een tijdje naar een goede (of betere natuurlijk) vervanger. Ik denk dat deze het gaan worden!
Dank je Youp! Ik vertrouw er op dat je daar geen spijt van zult krijgen.
Voor een in-ear model, vind ik dit een erg mooi setje. Daarnaast wil ik even mededelen dat ik dit een erg, erg goede review vind. Vooral het 'inspeel' stukje, want daar wist ik vrijwel niets van. Weer wat geleerd. Bedankt! :)
Nog even over de accessories - Het rubberen 'plankje' ? Is niet echt handig in gebruik je kunt het niet gebruiken om je snoertje op te rollen en in het etuitje op te bergen. Het etuitje vind ik sowieso niets want er is niet genoeg plaats om alle in op te bergen.
nu een aantal jaar later 2013:p heb ook ik de cx400II presision's gehaald

wat een super geluid komt daar uit zech, ik gebruikte de laatste \ maanden de apple earpods , die bij mijn iPhone zaten. helaas waren die in de wasmachien beland , en overleden.

ben tot nu toe heel erg tevreden met de cx400 II , mooie revieuw ook . zeker dat stukje over het inspelen , dat wist ik niet maar ga ik zeker doen baat het niet dan schaad het niet ;)