Specificaties 4,5" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 1020 32GB Zwart Review

t-lifeNewbie 25 januari 2015, 593 views

Nokia Lumia 1020 32GB Zwart

Een telefoon met geweldige specs, die ik vol goede hoop nieuw in september 2014 heb gekocht. Helaas is de telefoon zeer onbetrouwbaar, omdat hij zonder aanleiding vastloopt. Dit is een bekend probleem met deze telefoon, zie mijn uitgebreide toelichting. Microsoft heeft na maanden nog geen oplossing.

Pluspunten

• Sublieme camera
  • Robuust gebouwd
  • Groot scherm

Minpunten

• Zeer onbetrouwbaar (crasht op willekeurige momenten)
  • Nieuwe Windows Phone updates zijn niet terug te draaien

Ik heb mijn Lumia 1020 black in september 2014 gekocht. Ik heb als android gebruiker getwijfeld of ik de stap naar Windows Phone wilde maken, maar de camera die op dit toestel zit heeft mij overgehaald om over te stappen. Mijn eerste indruk van het toestel was zeer goed; sublieme camera met flitser, gebruiksvriendelijke interface en goed werkende apps. Na de update van windows phone 8.0 naar 8.1 (die niet terug te draaien is) heeft de telefoon echter last van een probleem. Op willekeurige momenten, bijna dagelijks, loopt de telefoon vast, waarna er een soft reset nodig is (2 buttons 10 seconden inhouden). Bij zo'n ''freeze'' is het toestel niet bereikbaar en werken alle apps niet, waaronder ook de alarmknop. Omdat de telefoon geen geluid maakt of trilt bij zo'n freeze is het mij enkele keren voorgekomen dat ik al 4 uur onbereikbaar bleek te zijn.

Dit freeze probleem is al maanden een veel voorkomend probleem bij mensen met een lumia 1020 telefoon. Zie bijvoorbeeld dit forum, dat inmiddels meer dan 60 pagina's telt: http://answers.microsoft....73-4be7-962e-25eb78d9bb56 Hierin staan ook voorbeelden van mensen die maarliefst drie keer een nieuw toestel hebben gekregen, maar nog steeds hetzelfde freeze probleem hebben. Microsoft is al maanden op de hoogte van dit probleem, maar er wordt nauwelijks gereageerd een een update is nog niet aanwezig.

Al met al wil ik iedereen die de overstap naar de Lumia 1020 (en Windows Phone in het algemeen) adviseren om goed te overwegen of je het risico op bovenstaande problemen wil lopen. Ik ben tevreden met de functies van deze telefoon, maar het is toch bizar dat je met zo'n geavanceerde telefoon vaak niet te bereiken bent vanwege de crashes. Naar mijn idee koop je bij een android telefoon een stuk meer zekerheid. Dit begint al met iets simpels als naar een vorige softwareversie kunnen terugdraaien als een nieuwe softwareversie niet goed werkt....

Als er mensen zijn die meer toelichting over bovenstaande problemen willen dan hoor ik het graag. Ook hoor ik graag of er andere mensen op tweakers zijn met bovenstaande problemen.

Heb jij ook een Nokia Lumia 1020 32GB Zwart?

Dit is ten eerste geen echte review.

Ten tweede: ik heb werkelijk nog nooit van dit probleem gehoord, WP staat bekend als bijzonder stabiel, ik heb mijn L820 al meer dan een jaar, en heb welgeteld 1x een forced shutdown moeten doen. Die WP's van mijn ouders doen het prima, nooit problemen mee, en die van vrienden uit mijn omgeving ook niet.

Kijk voor de lol eens hoeveel mensen problemen hebben met Android. Of iOS. Er zullen altijd problemen zijn, bij ieder merk, bij ieder product. Maar, om dan maar direct WP af te schrijven als zijnde onbetrouwbaar?

Heb je een probleem, open een topic, en misbruik reviews niet.
Misschien een stomme suggestie, maar er zit toch gewoon garantie op zo'n toestel? Ga gewoon terug naar de winkel en vraag om een werkend toestel.
Naar mijn idee koop je bij een android telefoon een stuk meer zekerheid
Uhm, weet niet hoe je daar bij komt, maar Android staat nou niet bekend als het meest stabiele OS voor Smartphones. Als we het hebben over vastlopers en onbetrouwbaarheid van het OS, dan staat Android wel op #1.
Net zoals @VasZaitsev hierboven al aangeeft, Windows Phone is 1 van de meest betrouwbare en stabiele mobiele OS'en. Hetgeen jij last van hebt zie ik dan ook meer als een incident i.p.v. een substantieel algemeen probleem van Windows Phone. Jammer om dat zo in een "review" te zetten.
Lumia 930. Gebruiker sinds juli 2014.
Helemaal geen problemen met dit toestel. Geen vastlopers oid.

Waarschijnlijk heb je net het verkeerde toestel in handen.

Daarnaast heb ik hiervoor verschillende Androidtjes gehad en hier kan ik bijna iedere dag wel vastlopers e.d. Regelmatig resets uit moeten voeren hierbij.
Sinds november 2013 een zeer tevreden gebruiker van de Lumia 1020 en hier nog nooit problemen mee gehad. Ik denk ook dat je net het verkeerde toestel in handen heb / heb gehad.
Ik heb deze telefoon nu ongeveer een jaar, en heb nog nooit last gehad van bovenstaande problemen. Ik denk dat er sprake is van een maandagmorgen-model. Bij mijn werkt alles erg goed, mijn enige minpunt is het trage opstarten van de camera.
Ik ken zeker 10 andere losse gebruikers van wp, en ook deze mensen heb ik nog nooit over zulke problemen gehoord. Ook niet van de mensen die van android overgestapt zijn op windows-phone.
mijn 1020 heb ik al bijna weer 2 jaar. Nog nooit een probleem mee gehad.