Specificaties 17" (1920x1200), 120GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

HP Compaq 8710W (GC124EA) Review

MOmax 27 maart 2009, laatste update op 27 maart 2009, 1.388 views

HP Compaq 8710W (GC124EA)

Pluspunten

• krachtige prestaties
  • OpenGL videokaart
  • ruim voldoende USB poorten (zowel links als rechts)

Minpunten

• fingerpint sensor is onhandig geplaatst

Dit zogenaamde mobiele werkstation gebruik ik dagelijks op mijn werk om producten te ontwerpen/engineeren met behulp van Autodesk Inventor. Daar is (na ruim n jaar intensief gebruik) weinig anders over te zeggen dan dat deze machine voldoende krachtig is voor hoe ik Inventor gebruik.

De laptop is voldoende stil, robuust en heeft een goed toetsenbord. Bovendien is deze niet al te dik; iets wat op het moment van aanschaf niet gezegd kon worden over het alternatief van Dell, de M60. De totale dikte is 38 mm - het toetsenbord gedeelte (met de hardware) is 25 mm dik en het scherm 13 mm.

Het beeldscherm van deze laptop is erg goed. De helderheid is evenwichtig verdeeld en de kleuren realistisch. 1920x1200 resolutie op een 17" schem, het levert je kleine letters op en dt is iets waar je ogen wel mee overweg moeten kunnen.

De batterij had - toen deze nieuw was - een ruime 2 uur capaciteit. Tegenwoordig is de batterij kwalitatief een stuk minder; de gebruiksduur is gedaald tot 1 tot anderhalf uur. De oorzaak is deels te vinden in het dagelijkse in- en uitnemen van de laptop uit een docking station.

Deze laptop is voorzien van een fingerprint sensor. Ik gebruik 'm niet. De bijbehorende HP Protect Tools Security Suite is een draak van een stuk software; het gebruik hiervan maakt deze laptop echt een stuk trager. Het is dan ook beter om te vertrouwen op een goed wachtwoord. Bovendien gebeurde het me te vaak dat ik met m'n pols over de sensor streek, waardoor er onbedoeld popup boxjes verschenen... sensor dus gedisabled in de device manager.

Het is natuurlijk buitengewoon prettig voor een engineer dat er rechts van het toetsenbord een numeriek gedeelte aanweizig is met daarboven een zogenaamde Quick Launch button waarmee je snel de Windows calculator kan openen.

Deze laptop is geschikt voor Windows XP en Vista, zowel in de 32 als 64 bit varianten. Linux is beslist voldoende ondersteund. Er zijn inmiddels voldoende drivers beschikbaar met uitzondering van de driver voor de Bluetooth chipset. Dit tot mijn grote verdriet; ik gebruik default namelijk een bluetooth muis.

Tot slot komt het mij goed uit dat er van de 6 USB poorten er twee aan de linkerzijde zijn geplaatst. Op n van deze poorten sluit ik de voor mij onmisbare 3DConnexion SpaceTraveler (3D navigation device) die altijd door mijn linkerhand wordt bediend.

Enkele goede reviews die te vinden zijn op het internet:
Review by 3dGuru
HP 8710w Workstation Review by Charles P. Jefferies on notebookreview.com
Test auf notebookjournal.de

Heb jij ook een HP Compaq 8710W (GC124EA)?

Je hebt foto's van twee verschillende notebooks geplaatst....
Dit doe ik ook met mijn HP notebook en dat heeft geen invloed op de kwaliteit van de accu. Mijn accu werd pas brak toen die een jaar lang slechts sporadisch werd gebruikt.
...het levert je kleine letters op en dt is iets waar je ogen wel mee overweg moeten kunnen.
Ik heb op mijn computer de fontsize wat groter gezet omdat het anders wat lastig te lezen was. Erg makkelijk op te lossen dus!

[Reactie gewijzigd door bredend op 27 maart 2009 13:47]

1) Foto's verbeterd.

2) Betreffende de accu: het komt natuurlijk regelmatig voor dat ik de laptop uit het docking station neem om elders te gaan werken - een bespreking van een half uur drie kwartier. Vervolgend kom ik terug en plaats ik de laptop weer terug - een 20"inch monitor op de goede hoogte werkt nu eenmaal beter. Dientengevolge wordt er echter wel weer gestart met het opladen van een half ontladen accu. En dt is niet optimaal - het is beter om een accu helemaal te ontladen en dan pas weer op te laden.
Ik snap dan ook niet dat er niet iets van intelligent accuhardware bestaat die dat bewerkstelligd.

3) Betreffende de font-grootte: Ik vind Windows XP er niet op vooruit gaan met grotere fonts - in Vista is dit iets beter geregeld. n: mijn ogen kunnen er prima tegen - voorlopig - maar er zijn genoeg mensen die er wel moeite mee hebben. 't Is imho best een goed idee om mensen daar even op te wijzen.

[Reactie gewijzigd door MOmax op 27 maart 2009 14:02]

Enkele foto's zouden misschien het geheel wat opsmukken. Voor de rest eigenlijk een zeer korte en sumiere review. En wat is niet t dik voor een laptop? Hoe dik is de laptop nu juist?
Wat zijn de specificaties? Eventueel enkele benchmarks toevoegen.