Specificaties 5" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Motorola Moto G (2014) Zwart Review

kkuijpers 21 januari 2015, laatste update op 22 januari 2015, 1.897 views

Motorola Moto G (2014) Zwart

Deze telefoon is geweldig voor de prijs. Je zult zeker geen spijt krijgen mocht je hem kopen.

Pluspunten

• Snelle processor
  • loopt niet snel vast
  • micro-SD kaart lezer
  • Ligt lekker in de hand
  • Zo goed als standaard Android 4.4
  • Geweldige prijs
  • naar voren gerichte stereo speakers

Minpunten

• Geen 4G connectiviteit
  • Achterkant wordt snel vuil
  • Afwerkingen rond de speakers is slecht
  • Front facing camera is slecht

Motorola, een naam die nog niet zo bekend is bij de meeste, heeft voor de tweede keer bewezen. Dat een goede telefoon geen fortuin hoeft te kosten. In 2013 kwam de Moto G uit een telefoon die veel aandacht kreeg vanwege zijn uitzonderlijke prijs. En afgelopen jaar deed Motorola het opnieuw met de Moto G 2nd gen, ook wel Moto G 2014 genoemd. Deze telefoon is net zo duur als zijn voorganger, maar zou nog beter moeten zijn. Maar is deze bewering ook waar?

Scherm
Het eerste wat natuurlijk bij deze telefoon opvalt is het grote 5 inch scherm. Het is een prima scherm, ook al is het geen full HD maar 720p met een pixel dichtheid van 294 ppi (pixels per inch). Maar het verschil met een full HD scherm is moeilijk te vinden als je er niet te erg voor zoekt. De kleuren zijn mooi en scherp, en de kleuren veranderen niet als je er met een grote kijkhoek naar kijkt. Het glas bestaat uit het veel voorkomende Corning Gorilla Glass 3. Het glas weerstaat wel wat slagen of stoten maar een screen protector is aan te raden.

Behuizing
Om dit scherm en de andere onderdelen te dragen is een goede behuizing nodig, en Motorola heeft het geweldig gedaan. De voorkant bestaat uit het scherm, twee speakers, een naar voren gerichte camera van 2 megapixel, sensoren en het LED-notificatie lichtje. Het scherm neemt een groot deel van de voorkant in beslag, waardoor de telefoon zelf niet ontzettend groot is, namelijk 141,5 x 70,7 x 11 mm.
Aan de rechter zijkant vind je de aan/uit-knop en de volume knoppen, deze doen wat ze moeten doen alleen voelen alsof ze los zitten. Aan de linker zijkant is niks te vinden. De bovenkant bevat de koptelefoon poort en de onderkant de usb poort. De achterkant is gecurved en ligt dus lekker in de hand. Aan de achterkant is de 8 megapixel camera met LED-flash, hier later meer over.
De achterkant is eraf te halen, achter deze vind je plaats voor 2 micro-SIM kaarten en een microSD kaart die tot 32 GB geheugen kan bevatten, dit is zeker handig aangezien de telefoon maar met 5,5 GB beschikbare ruimte komt. Let op, de batterij is niet te vervangen!
De telefoon is zeer stevig, hij heeft al een paar vallen overleefd, en er is nauwelijks wat van te zien. Wel zijn er een gleufjes tussen het glas en de speakers, die veel stofjes en ander vuil vangen.

Prestaties
In de telefoon is een Qualcomm Soapdragon 400 chipset te vinden samen met een Quad-core 1.2 GHz Cortex-A7 CPU, de Adreno 305 GPU en 1 GB RAM. Natuurlijk zijn er veel krachtigere telefoons te vinden, maar voor de prijs doet deze telefoon beter dan andere in zijn prijsklasse. Multitasken gaat prima met zo'n beetje alle apps behalve games. Het browsen op het web verloopt prima, soms duurt het even voordat een pagina is geladen, maar dit is zeker niet storend. Gamen is verrassend genoeg te doen op deze telefoon, niet te zware spellen lopen zonder fouten. Maar als je grotere en grafisch intensere games speelt, dan loop je regelmatig tegen 'lag' aan.

OS
De telefoon loopt op Android 4.4 en zal binnenkort Android 5.0 ontvangen. Motorola heeft heel weinig toegevoegd aan het basis Android, waardoor het bladeren door de thuisschermen, openen van apps, en andere interacties met het OS vlekkeloos verlopen. En de 3 apps die Motorola toevoegt zijn, niet zoals meeste door fabrikanten toegevoegde apps, nuttig. 'Migreren' helpt oude gegeven over te zetten naar je nieuwe telefoon, 'alert' laat een aantal door jou geselecteerde mensen weten als je in gevaar bent en 'assist' helpt je focussen op dat wat belangrijk is door geen meldingen te ontvangen wanneer je slaapt, in een vergadering zit of auto rijdt.

Camera
De camera is een verbetering ten opzichte van de vorige Moto G. De 8MP camera neemt prima foto's in goed belichte situaties. Maar in het donker is hij niet te gebruiken. De LED-flash zorgt er wel voor dat alles zichtbaar is, maar zorgt er tegelijk voor dat de foto te overbelicht is en gewoon niet goed. Opname kwaliteit is ook oké met 720p. Dit is te gebruiken weer bij goede belichting, maar alleen als je stabiel staat. Aangezien er geen optische stabilisatie is, is het niet te gebruiken als je te veel aan het bewegen bent. De naar voren gerichte camera is gewoon slecht, de 2MP zorgen ervoor dat je een foto kunt maken, maar verwacht niet meer dan een wazige foto. Ik weet niet of het een fabrieksfout is maar bij mij ververst de camera het beeld veel te langzaam, waardoor er een wazig beeld ontstaat.
De camera app zelf is standaard en makkelijk te gebruiken, de instellingen zijn overzichtelijk, maar niet al te gedetailleerd.

Speakers
Een ding heeft Motorola zeker goed gedaan met de speakers, ze zijn naar voren gericht en stereo. Iets wat de meeste dure telefoons nog niet hebben. Maar de kwaliteit is niet echt goed. Mocht je muziek willen luisteren op deze telefoon met een goede kwaliteit, is een koptelefoon of bluetooth speaker een vereiste.

Batterij
Over de batterij is niet veel te zeggen, het is een 2070 mAh Li-ion batterij. Deze is zoals eerder gezegd niet te vervangen. Maar dat is ook niet nodig aangezien hij makkelijk de dag doorkomt met gewoon gebruikt. Hiermee bedoel ik dingen zoals het internet surfen, het gebruiken van social media, en andere lichte games.
De telefoon eet bijna geen stroom als het scherm uit staat. De batterij zou 3 á 4 dagen meegaan als het scherm niet aan wordt gezet, wat ten opzichte van andere telefoons heel goed is.

Connectiviteit
Deze telefoon ondersteund geen 4G, wat voor velen geen probleem zal zijn maar voor sommigen wel. De telefoon kan zoals tegenwoordig elke telefoon op wifi, alleen jammer genoeg geen 5 GHz. Dit betekent dat mocht je een router hebben die deze golflengte uitzend, dat je deze niet kunt benutten. Dus het internet over wifi minder snel, maar nog steeds snel genoeg, zal zijn. Wel verliest hij vaak de verbinding met de wifi, zelfs als ik mij rond 5 meter van de router af bevindt. Dit is soms storend maar is geen grote negatieve factor..

Deze telefoon is zeker een geweldige telefoon. Maar is zeker niet voor iedereen bedoelt. Als je zoekt voor iets met iets meer kracht, is het beter om een prijsklasse hoger te kijken. Maar deze telefoon kan dienen als tweede telefoon, mocht je een reserve willen hebben voor als er iets mis is met je eerste telefoon. Ook als je nieuw bent in de smartphone wereld, en je niet meteen te veel geld wilt uitgeven aan iets waarvan je nog niet weet of je het gaat gebruiken. En als laatste is deze telefoon natuurlijk geweldig voor kinderen, ze hebben iets om zich mee te amuseren en ze zijn altijd bereikbaar, en dat voor een geweldige prijs.
In verhouding met de vorige generatie Moto G is er niet veel veranderd, als je tussen de twee telefoons twijfelt, is de grootste factor de grootte van de telefoon. Volgend door de 4G connectiviteit.

Kortom is deze telefoon samen met zijn voorganger op dit moment de beste telefoon die je onder 200 euro kunt krijgen.

Heb jij ook een Motorola Moto G (2014) Zwart?

Leuke review, ik heb hem zelf ook.
Ik ben het niet eens met de negatieve beoordeling van de speakers.

Het is idd zo dat elke vrijwel elke telefoon nogal bagger klinkt door de speakertjes, maar juist deze speakers steken boven het maaiveld uit. Van de moderne telefoons steken er maar enkele bovenuit (zoals HTC Boomsound)

Verder zie ik helemaal niets aan de achterkant, blijft erg schoon, vingers zie ik niet. (en ik heb zelfs de witte)

Maar idd de kiertjes tissen het glas zijn niet netjes, en daar is wel aan te merken dat het een wat goedkoper toestel is.

[Reactie gewijzigd door Pinin op 22 januari 2015 10:14]

De speakers zijn inderdaad niet heel slecht, maar als je vaak naar muziek luisterd dan is een koptelefoon zeker aan te raden.
Betreffende de achterkant, ik heb het zwarte model en hierop zie ik vaak vingerafdrukken en vegen, deze zijn er natuurlijk wel af te poetsen.

Bedankt voor je reactie en je postieve feedback, aangezien dit mijn eerste review is, is het zeker fijn om te horen dat het een leuke review is.
Hoi, ik ben het helemaal eens qua koptelefoon. Maar waar ik bedoel is dat je het als negatief punt opnoemt van de telefoon, maar dat is dus niet zo, het is een negatief punt van ELKE telefoon.
Bedankt, het klopt inderdaad dat tegenwoordig de meeste telefoon slechte speakers hebben. Bedankt voor de reactie, ik zal het verwijderen als negatief punt!
Kort & krachtige review,
ik heb deze al sinds oktober 2014 en blijf het nog steeds een goede en bruikbare telefoon vinden,
zeker voor de prijs.
Wil je de batterij vervangen, google hierna
Geen negatieve ervaring met de camera
Bedankt voor de review,
De speakers staan af-fabriek ingesteld met een hogere bass dan nodig.
Als je eq aanpast komen de speakers erg goed uit de verf.
Nog steeds zou ik altijd aamraden om muziek op een amdere manier te beluisteren maar de speakers zijn (zeker voor het bedrag) erg goed.