Specificaties Draadloos Qwerty met scissor switch toetsen - Bekijk alle specificaties

Rapoo E9090P (US Qwerty) Review

b0123405 19 januari 2015, 321 views

Rapoo E9090P (US Qwerty)

Stevig toetsenbord met goed verlichte toetsen en een groot touchpad. Plaatsing van sommige toetsen (met name de rechtershifttoets) blijkt onpraktisch. Sla constant pijltje-omhoog aan. Het bereik is niet heel goed bij een afstand van 3+ meter. De bijgeleverde software is te beperkt en buggy.

Pluspunten

• Goede bouwkwaliteit
  • Verlichte toetsen
  • Oplaadbaar via 'wireless charge dock'
  • Grootte van het touchpad

Minpunten

• Plaatsing rechtershifttoets
  • Software is beperkt en buggy.
  • Bereik bij afstand van meer dan 3 meter

Ik heb dit toetsenbord aangeschaft ter vervanging van een Logitech DiNovo Edgde waarvan de batterij en het bereik na 3 jaar van gebruik enorm achteruit zijn gegaan.

Ik zocht opnieuw een toetsenbord voor zowel dekstop- als bankgebruik geschikt is. Een touchpad is daarbij een eis, waardoor er niet erg veel opties overbleven. Al snel zag ik de Rapoo E9090P. De specs; met name het grote touchpad en de verlichte toetsen, spraken me aan.
Er zijn maar weinig ervaringen/reviews te vinden over dit toetsenbord, maar men is erg tevreden met de bouwkwaliteit dus ik plaatste mijn bestelling.

Het toetsenbord komt in een plastic/kartonnen verpakking die maar amper groter is dan het toetsenbord zelf. Bijgeleverd zijn het 'wireless charging dock', de kleine USB ontvanger en wat papierwerk waarin bijna niets staat uitgelegd. Drivers kunnen van de site worden gedownload.

Mijn eerste indruk was goed. De bouwkwaliteit is inderdaad prima en het de gebruikte materialenzorgen voor een solide en stijlvol geheel. De toetsen zijn goed verlicht en instelbaar (uit - normaal - fel). Wanneer het toetsenbord 10 seconden niets hoeft te doen gaat de verlichting automatisch uit. Na een tik op een toets licht het bord weer op. Een veeg over het touchpad doet hetzelfde mr het touchpad lijkt na een minuut helemaal uit te gaan. Daarna maakt enkel een toetsaanslag het bord nog wakker.

Er is relatief veel kracht nodig om de toetsen in te drukken. Ik ben een Logitech DiNovo Egde en een Apple Wireless Keyboard gewend waarbij de toetsen duidelijk gemakkelijker zijn aan te slaan.
Daarnaast is de plaatsing van sommige toetsen niet praktisch. Het is een EN Qwerty indeling, dus o.a. een kleine enter en rechtershifttoets. De plaatsing van die rechtershift blijkt helaas erg vervelend. Om het toetsenbord zo compact mogelijk te maken zijn de pijltjestoetsen tussen de rechtershift en de rest van het toetsenbord terecht gekomen. Ik heb een aantal dagen proberen te wennen maar ik blijf dat pijltje omhoog indrukken.

Voor alle extra functies zoals volumeregeling, vorige/volgende en het starten van programma's is de FN toets nodig. Met name volumeregeling zie ik liever met dedicated knoppen. In de software is voor veel knoppen een custom actie in te stellen. Helaas blijkt dit vrij buggy. Bijvoorbeeld de multimediaknop, die blijft Windows Mediaplayer openen terwijl ik heb aangegeven dat er een programma gestart moet worden (in dit geval Spotify). Beide programma's worden gestart. De standaardactie van die knoppen blijkt dus niet te worden uitgeschakeld door de driver.

Het touchpad herkent allerlei gestures wat handig is in Windows 8. In de software zijn ook hiervoor custom acties in te stellen. Zo heb ik ingesteld dat met drie vingers opzij vegen volgende/vorige is (net als op bij een Apple Magic Trackpad). Echter betekend een veeg met drie vingers opzij dat de volgende/vorige actie een aantal keer achter elkaar gebeurd. In een browser schiet je al snel 3 pagina's terug terwijl je er 1 terug wilde. Dit is verder niet in te stellen in de software.

Tot slot het bereik, want dat is waar de DiNovo Edge tekort schoot. Het bereik is prima zolang het toetsenbord op het bureau ligt. Wanneer ik naar de bank verplaats en het bord 3 meter van de ontvanger af is, is al duidelijk een vermindering van de ontvangst te merken. Toetsaanslagen en bewegingen op het touchpad komen dan altijd direct goed door. Ik heb de ontvanger in andere poorten en zelfs met een verlengkabeltje op verschillende posities geprobeerd maar het bereik bleef een probleem bij 3 meter afstand.

Het toetsenbord was ideaal geweest als de plaatsing van de toetsen niet zo vreemd was en de software wordt verbeterd.

Heb jij ook een Rapoo E9090P (US Qwerty)?

Hoe bevalt het wireless charching dock?
Hij ziet er op foto's chique uit, maar ja, functionaliteit is ook niet onbelangrijk!
Dat werkt prima. Het toetsenbord kun je op het charging dock leggen, daarvoor zit een speciale uitsparing onderop het toetsenbord. Op het dock knippert een ledje tijdens het laden. Als de batterij vol is stopt het knipperen. Tijdens het laden is het toetsenbord overigens gewoon te gebruiken.