Apple MacBook Pro 15,4" Retina (2014) 2,5GHz 512GB Review

Matsooh 16 januari 2015, 3.982 views

Apple MacBook Pro 15,4" Retina (2014) 2,5GHz 512GB

Fantastische laptop, ongelooflijk dun, uitzonderlijke batterij autonomie, verbazingwekkende prestaties. Minpuntjes kunnen zijn de prijs & de aansluitmogelijkheden.

Pluspunten

• Prestaties
  • Batterij
  • Design, bouwkwaliteit
  • Stil, wordt niet snel (heel) warm
  • Beeldkwaliteit

Minpunten

• Aansluitingen

In November 2014 kampte mijn vorige MacBook (Early 2011 15", inderdaad de probleem generatie) met enkele kleine problemen. Opzich allemaal nog op te lossen, maar na wat opzoek werk en andere getuigenissen merkte ik dat ik een laptop had gekocht die eigenlijk veel te kampen had met problemen, onder andere moederbord, grafische kaart & HDD laten het na verloop van tijd afweten. De winkel wou het model nog terug overkopen en daarop heb ik beslist om voor een nieuwe Macbook te gaan. Waarom terug een Macbook dan? Het werkt gewoon zeer fijn, ik heb er nooit problemen mee gehad, tot op het laatste. Elke productlijn heeft ergens wel eens een mindere aflevering, dat kan je overal hebben.

Het toestel is echt een beest. Het werkt ongelofelijk snel, zeer strak van design, comfortabel om op te werken en vooral de autonomie. Allemaal puntjes die ik zometeen uitgebreid zal bespreken.

Out of the box
Het toestel wordt geleverd in een zeer mooie doos, simpel maar strak. Bij in de doos vind je natuurlijk een handleiding en een voeding. Standaard zoals we het verwachten van Apple.

Opvallend was, ondanks dat Yosemite al enkele weken uit was, het toestel toch nog werd geleverd met Mavericks, op zich geen probleem want het updaten gebeurd zeer snel. Omdat ik voordien reeds een Macbook had en hiervan een TimeMachine backup had, kon ik die direct terug zetten op mijn nieuw toestel. In eerste instantie had ik graag de mogelijkheid gehad om zelf enkele bestanden te kunnen kiezen, om geen problemen te hebben met licenties of om te voorkomen dat te computer te sterk zou vertragen. Helaas is dit niet mogelijk door de manier hoe dat de Backups worden gemaakt. Ik heb er dan voor gekozen om mijn hele kopie terug te plaatsen. Je krijgt wel de mogelijkheid om enkele mappen niet terug te plaatsen.
Na het terug plaatsen van de backup nooit problemen gehad van een duidelijke vertraging tegenover de clean install, ook nooit problemen gehad met licenties. Zelf de Parallels desktop virtualisatie bracht geen problemen mee. Kortom perfect om verder te gaan met wat je was gestopt op je vorig toestel.

Aansluitingen
Een minpunt voor deze computer is misschien de aansluitingen. Op het 15" model vind je terug:
  • 2x USB 3.0
  • 2x Thunderbolt
  • 3.5 mm uitgang
  • HDMI out
  • SD Kaartlezer
Opzich toch al een mooie lijst. Toch had een extra USB poort geen overbodige luxe geweest. Wel fijn is dat de 2 USB poorten aan de 2 zijde van de computer zitten, zo heb je nooit het probleem met te brede USB aansluitingen dat je maar 1 poort kan gebruiken. Ook de HDMI out is zeer handig!

Wat velen zal opvallen is waarschijnlijk dat het toestel geen Ethernet poort heeft. Velen denken gewoon dat het een methode is door Apple om meer geld binnen te halen door Thunderbolt to Ethernet kabels te verkopen. Akkoord dat deze vrij prijzig zijn, maar dat is niet de bedoeling van apple. Het toestel is zo dun dat het simpelweg geen Ethernetpoort kan plaatsen. Sommige vinden het echt nodig, ik vind het ook soms handig een te hebben voor bepaalde taken, bijvoorbeeld backup, maar meestal werk ik ook gewoon over wifi.

Prestaties & Autonomie
De prestatie van dit toestel zijn fenomenaal! Het werkt ongelofelijk snel, opent programma's sneller dan dat je "Apple Macbook pro" kan zeggen. Een kleine niet officiële meting zegt ons dat Photoshop opstart in 3 seconden, Word in minder dan 2 seconden & chrome is er bijna direct.
Mijn MacBook staat al aardig volgeladen met Software en Apps. Toch kan ik na een kleine 15 à 20 seconden na het drukken van de startknop beginnen met werken.

Natuurlijk komt dan de vraag hoe die prestatie gevoed worden? In het toestel wordt een batterij van 95 wattuur geleverd. Op de website van Apple staat voor het 15" model een batterij duur van 8 uur voor internetten. Afhankelijk van wat je allemaal doet en op de achtergrond open hebt staan is het zeker mogelijk dit te halen. Afhankelijk van je taken kan die tijd verschillen natuurlijk. Toch blijft het een verbazingwekkende prestatie. Ik kan makkelijk een namiddag doorkomen op batterij tijdens wegontwikkeling taken. Veel mensen vinden dat batterijen er sterk op achteruit gaan bij Apple. Een batterij is natuurlijk een verbruiksgoed. Na verloop van tijd, gebruik, zal je batterij niet meer zijn volledige capaciteit hebben. Ik merk geen sterkere achteruitgang bij Macbooks dan bij andere laptops. Uiteraard is het ook mogelijk de batterij te vervangen, natuurlijk niet heel goedkoop, maar het leven van een Macbook zelf is natuurlijk veel langer als dat van zijn batterij.

Bouwkwaliteit, robuustheid & ergonomie
De bouwkwaliteit & design van het product zijn zoals we gewend zijn van Apple. Zeer strak, mooi en functioneel. Het toestel is zeer licht wat het samen met zijn autonomie perfect is om het toestel mee te nemen.

In het begin twijfelde ik een beetje aan de robuustheid. Het scherm zelf is ook zeer dun en in het begin leek het wel een beetje breekbaar, maar na wat te gebruiken merk je toch dat het niet alleen mooi maar ook robuust is. Je moet natuurlijk je laptop niet op te pakken aan het scherm of er mee te gooien, maar bij normaal gebruik heb je geen enkel probleem met robuustheid. Ben je echt benieuwd hoeveel de laptop kan hebben? Kijk dan maar eens hier, het kan echt wel wat hebben.

Op ergonomie valt weinig op te merken. Het toestel is enorm dun wat het zeer comfortabel maakt om op te werken. Het enige minput is dat de zijkant van de MacBook hoekig is, wat misschien voor sommige mensen wat minder fijn is, hoewel ik er zelf weinig last van heb.

Warmte & geluid ontwikkeling
Macbooks hebben een reputatie kwam warmte ontwikkeling, maar dat is bij dit apparaat zeker niet het geval! Het aluminium wordt natuurlijk snel mee warm wat het doet lijken dat de computer heel warm is, maar dat is eigenlijk een beetje een verkeerd beeld. Zeker bij dit toestel heb ik niet veel last van warmte ontwikkeling. Enkel bij langdurig gebruik van Photoshop of Premiere/After Effects kan het soms wat warmer aanvoelen. De fans houden het dan heel goed bij. Eigenlijk heb ik geen last van overmatig warm worden van het toestel, zeker niet in vergelijking met mijn vorig toestel. De nieuwe Fans en verschillende inlaat gaten doen dus wel degelijk goed hun werk! Wordt je toestel toch warm door lang zware taken houden de fans het goed bij en kan je perfect blijven verder werken. Kan je echt niet tegen een warme laptop, laat dan even je laptop staan, ga een koffie drinken en tegen je terug komt is hij weer zo koel als wat :) Hoewel dat echt niet nodig is.

Als je Macbook gewoon aanstaat kan je hem eigenlijk (bijna) niet horen. Leg je je oor op het toestel hoor je het natuurlijk, maar daarbuiten is het zeer stil. Ook als het toestel wat warmer wordt en de fans een versnelling hoger gaan is het geluid echt niet storend, gewoon een zachte geblaas, zeker niet storend. Zelfs minder luid dan sommige gewone laptops in Idle.

Beeldkwaliteit
Het beeld is gewoon prachtig! Je ziet de pixels echt niet en de kleurweergave is ook fantastisch. Persoonlijk heb ik nog niet veel ervaring met de weerspiegeling van het scherm, maar dit is ook verbeterd doordat het scherm nu direct tegen de beschermlaag komt en geen tussenlaag meer heeft.

In OS X zelf, en de (alle) apps uit de App Store zijn al aangepast voor het Retina scherm. Toch zijn er nog heel wat websites die dat niet zijn, en dat zie je soms wel aan afbeeldingen die pixelig zijn. Niet storend en komt niet heel veel voor, maar gebeurd toch. Vooral Windows applicaties, wanneer je Parallels draait bijvoorbeeld, zijn vaak niet geoptimaliseerd wat normaal is. Wat wel vervelend is, is dat soms tekst zeer klein is wanneer er Pixel maten wordt gebruikt, of er niet met de resolutie kan worden omgegaan. Dat geld dan ook voor Interfaces van bepaalde applicaties waar alles wordt bijeen gedrukt. Maar ik herhaal dat zijn enkele gevallen en meestal Windows applicaties.

OS X (Yosemite)
OS X is een zeer stabiel OS. Je zal weinig tot geen freezes/crashes hebben en het loopt gewoon heel stabiel & snel. Ook zijn er zeer handig functies in het OS, zeker met de nieuwste versie Yosemite.

OS X is natuurlijk gebaseerd op UNIX, wat voor veel webontwikkelaars heel wat mogelijkheden geeft via de Terminal voor beheer van eigen PC of gemakkelijk via de Terminal via SSH werken. Ook op de mogelijkheid om SSH te activeren op je eigen Mac om zo remote control te hebben.

Problemen die ik heb gehad
In de eerste 2 weken heb ik enkele problemen gehad, zo onder andere:
  • De computer sloot niet af, er bleef een rondje staan draaien, 1x gehad
  • Tikkend geluid, wat na heropstarten wel gedaan is, 2x gehad
  • Vastgelopen na sluimer stand, waarschijnlijk probleem met parallels, 1x gehad
Dit zijn al de problemen die ik heb gehad tot hiertoe, soms maakt hij nog heel even een tikkend geluid maar dat is ook alles. Verder heb ik geen problemen onder vonden en ben ik zeer tevreden over mijn computer.

Het is een beest van een apparaat. Het werkt ongelofelijk snel, beeld is prachtig, design is strak, functioneel, zeer mobiel door het gewicht en de dikte van het apparaat en de lange accuduur. Natuurlijk heeft dit alle een prijs, en die is niet zo mooi. Je moet heel wat geld op tafel leggen voor dit fantastische apparaat. Doe je dat, dan heb je (naar mijn mening) wel de beste laptop die er op de markt is. Misschien niet de snelste op papier, maar wel in de praktijk. Er kan geen ene windows computer op tegen dit beest. OS X werkt fantastisch, het is stabiel, loopt niet vast,... En werkt gewoon veel sneller. Je moet natuurlijk wel voor OS X zijn. Ben je meer voor windows, ja dan haal je hier je hart niet op. Ook als gamer hou je best je handen van Macs af. Vaak wordt er geklaagd over het feit dat je geen games hebt op OS X en als die er zijn dat de performance heel slecht is. Wel 100% akkoord, maar dat is niet het doel van Mac. Gebruik je Mac voor ontwikkelen, video/foto bewerking of in eender welk professioneel kader? Dan heb je echt wel de beste laptop die je kan hebben. Wil je gamen? Dan moet je (naar mijn mening) al niet naar laptops kijken, maar kijk dan voor een windows desktop.

Het is een zeer duur apparaat, maar prijs/kwaliteit is het zeker top. Mijn vorige Mac had ik meer dan 3,5 jaar, en heb deze dan moeten weg doen doordat het een probleem generatie is, maar eigenlijk was de laptop nog niet aan het einde van zijn leven. Met een Mac kan je normaal gezien 5 jaar doen zonder problemen. Als je wil kan je natuurlijk je batterij ondertussen vervangen of etc. Maar na 5 jaar kan een mac zeker nog mee met de concurrentie. Het levensverloop is zeer lang, veel langer dan dat van een windows laptop. Heb je het geld er niet voor over om een nieuwe te kopen? Kijk dan zeker eens tweede hands. Er zijn heel wat mensen die om de 2 jaar een nieuwe mac kopen om steeds de nieuwste te hebben, of die om andere redenen hun Mac weg doen. Meestal zijn dit nog heel goede apparaten, laat gewoon eens een Apple Hardware Test doen voor je het toestel koopt om te controleren dat alles in orde is, en kijk ook bij voorkeur eens naar de batterij. Een 2de hands Mac kan zeker nog concurreren met andere laptops, dat is misschien ook een mogelijkheid :) Kijk wel naar de Retina generatie, omdat je hiervoor het meeste waar voor je geld hebt, en dit ook de toekomst is. Kies je toch voor de niet Retina generatie, kijk dan wel uit voor de Early 2011 generatie. Vooral de 15" serie met uitgebreide GPU.

Welk model?
Je hebt 2 modellen in de 15" serie:
  • 2,2 Ghz Turbo tot 3,4 Ghz, 256 GB
  • 2,5 Ghz Turbo tot 3,7 Ghz, 512 GB, Nvidia GeForce GT 750M met 2 GB GDDR5
Welke is de beste voor jou? Wil je het goedkoopste en kom je met 250 Gb toe, of ben je bereid van dit zelf up te graden dan kies je best voor het eerste model. Wil je 500 GB SSD, wil je het zelf niet upgraden (Bijv ivm garantie) dan kies je best voor het duurdere model. De goedkoopste laten upgraden kost bijna evenveel als de duurdere. Als je vooral met grafische zaken bezig bent kies je best voor de duurdere.

TIP: Belgische ontwikkelaars
Op het AZERTY model staan vierkante haakjes [] & accolades {} staan niet apart vermeld op het toesten bord. Ze staan beide onder de gewone haakjes, knop 5 & °. Je kan de haakjes krijgen door respectievelijk ALT + SHIFT + ( of door ALT + ( te gebruiken. Wil je ze toch apart hebben? Bestel dan een Mac met een QWERTY toetsenbord. Vele ontwikkelaars maken reeds de overstap naar QWERT omdat het internationaler gemakkelijker is. Ook kan je natuurlijk een apart QWERTY toetsenbord bestellen. Wisselen tussen de 2 is niet zo moeilijk, en vaak kan je ze ook afwisselend gebruiken. :)

Hopelijk heb ik je een goed & correct beeld kunnen geven over deze laptop. Heb je toch nog vragen kan je ze altijd in de reacties stellen of via PM, ik beantwoord graag je vragen 8-)

Objectiviteit van de review
Ik wil het kort even hebben over de objectiviteit. Ik heb geprobeerd om zo'n correct mogelijk beeld te vormen over deze computer. Zowel de goede als minpunten. Zelf heb ik nog geen problemen ondervonden, buiten deze opgelijst. Ik engageer me om deze review nog aan te passen als ik problemen vind, en zal hieronder de aanpassingen vermelden. Natuurlijk kan je individuele problemen tegenkomen, dat heb je natuurlijk met een massaproduct.
Zie ik mijzelf als een Apple-Fanboy? Ja, MAAR: in de vorm van fan, niet van verhemelen. Ik ben zeer tevreden met mijn laptop, en koop deze laptop omdat ik hier graag mee werk en het een zeer goede laptop vind. Het is ook niet dat ik elk product van Apple fantastisch vind en koop omdat het Apple is, ook met sommige marketingtrucks ben ik niet akkoord, maar ik ben wel Fan van hun goede laptops, goede telefoon, en werk er ongelofelijk graag mee. Ik probeer zowel de goede punten (Ja, het zijn er hier heel wat, omdat het gewoon goed is), maar ook de negatieve kanten en mijn negatieve ervaringen op te schrijven. Elk product heeft zijn nadelen.

Heb jij ook een Apple MacBook Pro 15,4" Retina (2014) 2,5GHz 512GB?

Ik heb er sinds december vorig jaar ook een (13 inch). Meteen maar alle opties gedaan. 512 SSD, 16GB Ram. Kostte wel een smak geld zeg. Maar je krijgt er wel een mooi apparaat voor terug. Ik dacht er Windows op te installeren, maar ik ben na enkele weken toch gewend geraakt aan osx. Windows draaide niet zo lekker, het is er dan ook niet voor geoptimaliseerd. De fan sloeg af en toe aan, accu was sneller leeg, weergave was te klein, tochpad werkte niet helemaal lekker (niet alle opties) dus toen maar Windows verwijderd.

Je zou de laptop aan kunnen sluiten op een scherm om hem als desktopvervanger te gebruiken, zo snel zijn ze echt.

Qua hardware is het super. Maar dit is niet de "beste" laptop die er is. De intel iris gpu is niet al te best. Als je een spelletje wilt spelen is deze laptop niets voor jou denk ik, tenzij je de macbook 15 inch neemt met de videokaart ja. Maar die kost meer dan 2500 euro.
Als je toch Windows wilt gebruiken voor bepaalde applicaties: gewoon in een VM draaien. Ik gebruik VMware Fusion naar volle tevredenheid, maar mocht je er geen geld aan willen uitgeven dan werkt VirtualBox bijna net zo goed. Zelf heb ik een MBA i7 met 8GB/256GB en de VM draait vloeiend zonder noemenswaardige fan- of accuproblemen. Met jouw volle config MBP zou het moeten draaien als een tiet :)

[Reactie gewijzigd door Sky Lynx op 18 januari 2015 22:53]

Ik heb de MBP 13" I7 16GB 256GB en heb regelmatig een stapel VM's in parallels draaien,
( Vooral omdat vagrant geen gratis plugin heeft voor VMware )

VirtualBox werkt voor de dingen die ik wil doen niet echt bijzonder lekker, dus ik ben overgeleverd aan parallels.

voor het Windows ( lees: spelletjes ) gedeelte, heb ik een dual boot, zodat ik wel de hardware op volle kracht kan gebruiken ( zie ook: bootcamp ) , maar parallels kan er dan weer een VM laagje omheen proppen ( net als VMWare ) om je office en dergelijke in OS X te draaien als VM.

Zo heb je met je macbook het beste van twee werelden.
Begrijp ik het goed en heb je een Bootcamp partitie die je - naast dat je er gewoon mee kunt booten in Windows - ook kunt openen als VM in OS X? Ikzelf heb daar met VMware slechte ervaringen mee, op de een of andere manier verkloot VMware de Bootcamp partitie wanneer ik het als een VM open in OS X. Wanneer ik dan weer een volgende keer gewoon in Windows bootte vanuit de Bootcamp partitie zelf, kreeg ik een blauw scherm of DLL's die niet wilden laden. Ben benieuwd of jij ook dergelijke problemen hebt (of in het verleden een keer hebt meegemaakt) met Paralells.

[Reactie gewijzigd door Sky Lynx op 21 januari 2015 14:01]

Precies wat je hierboven omschrijft inderdaad.
het is een partitie op mijn SSD, daar staat Windows op.

Boot ik het ding direct, dan weet Windows niet beter als dat ie een "normale" laptop onder zn derriere heeft.

Boot ik als VM, dan regelt parallels het hele feestje.

Heb daar tot nog toe ( circa half jaar ) geen problemen mee ondervonden ( behalve dan de standaard Windows problemen van 100 miljard resoluties door elkaar gebruiken )
Ah, dank voor de info. Ik ben juist afgestapt van Bootcamp omdat de laptop nu sterk genoeg is om een volledige VM onder OS X te draaien zonder noemenswaardige performance-verlies. En het gebruiken van een Bootcamp-partitie als VM onder OS X met VMware werkte niet lekker. Ik ga Parallels dan maar eens een keertje proberen, kijken of dat wat beter werkt :)
Mooi review. Paar kleine kanttekeningen/toevoegingen:

- zolang je niet met 3d werkt of met video is de duurste versie niet perse nodig, het instapmodel 15" is al zo'n beest dat je niet snel tegen beperkingen aan loopt zolang je bezig bent met Photoshop, Indesign, et c. Natuurlijk is sneller beter en fijner maar mijns inziens is het de upgrafeprijs niet waard en kan je het geld beter in je zak houden zodat je eventueel iets eerder weer een nieuwe koopt enkele jaren later ;) .. het verschil tussen de goedkopere 13" en de 15" is wel een must voor elk grafisch werk, 15 heeft bij goedkoopste model meteen al quad core.

- een tip over waar je hem koopt: bij een groot aantal winkels krijg je als particulier 3 jaar garantie, dat zou ik eerder meepikken dan eventuele tientjes korting elders. 3 jaar krijg je bij A-mac, mycom, mediamarkt en dixons in ieder geval. NB: zorg dat je hem altijd particulier koopt, anders krijg je maar één jaar garantie ;)
Zijn punt wat de upgrade betreft is dat je als je niet genoeg hebt aan 256GB je met de prijs van de 512GB optie al bijna op de prijs van de versie met nvidia kaart zit.
Tikkend geluid? Enig idee wat dat is, klinkt namelijk niet echt gezond. Kapotte HDD? Of zit er een SSD in?
Voor games is de standaard uitvoering wellicht minder geschikt ja.

Zelf gebruik ik de laptop als enige computer thuis. Deze vervangt mij PC en oude laptop. Heb zelf "maar" 256GB , maar dat is ruim genoeg omdat ik al mijn data op een NAS heb gezet met 2x 2TB schijven. Zo staat nu ook mijn hele fotografiecollectie op de NAS (750 GB) en dan geïmporteerd in Lightroom met standaard voorvertoningen (+/- 20 GB totaal), waardoor ik toch overal snel bij kan en doorheen kan bladeren, zelfs als ik niet thuis ben (door de voorvertoningen). Wil ik echt even wat doen dan sluit ik een tweede scherm aan en is 't nog steeds veel sneller dan alles wat ik had en bijna net zo snel en comfortabel als de 27" imac op mijn werk.
Ja! +3 van een mede Apple liefhebber :D
En gratis OS systeem nu en elke nieuwe versie.