Lenovo Thinkpad Edge E540 (20C6CTO1WW) Review

valpa 12 januari 2015, laatste update op 12 januari 2015, 390 views

Lenovo Thinkpad Edge E540 (20C6CTO1WW)

Voor wel heel weinig geld een snelheidsmonster met alles erop en eraan. Enige waarop ingeleverd wordt is de beeldkwaliteit, maar met een full HD scherm is het nog bovengemiddeld.

Pluspunten

• Voor heel weinig geld: SSD, i7, 8GB RAM, losse videokaart en Full HD
  • Num pad
  • Degelijk
  • Snel

Minpunten

• Geen IPS, kleuren vallen tegen
  • Slechte kijkhoek
  • Aansluitingen niet aan achterkant, maar 3 USB-poorten

Prettig dat op de site van Lenovo de Thinkpad Edge E540 volledig naar eigen wens geconfigureerd kan worden.

Zelf heb ik gezoen voor de versie met i7-processor, 8GB werkgeheugen en een 128 GB SSD. Er zit dus geen harde schijf meer in.

Laptop voelt zeer degelijk aan. Komt deels door het toetsenbord met relatief 'diepe' knoppen, die spatwaterdicht horen te zijn (uiteraard ga ik dat niet uitproberen). Dat er een numeriek toetsenbord op zit, was een mooi cadeautje, want dat wist ik niet.

Helaas was een Nederlands toetsenbord niet mogelijk om te bestellen, dus de icoontjes kloppen niet met wat ik blind gewend ben. Zo'n buitenlands toetsenbord ziet er behoorlijk druk uit en dat geldt ook voor de functietoetsen. Maar het typt erg prettig. Bij het touchpad zie ik liever de knoppen los dan erin gebouwd. Maar ik gebruik toch enkel een muis, dus merk daar weinig van.

Het scherm is mat en Full HD, wat voor mij ook een eis was bij het kopen van een laptop. De kleuren zijn echter aan de fletse kant, evenals de kijkhoeken die niet bijster goed zijn. Maar een huis-tuin-en-keuken-zzp'er zal daar geen last van ondervinden.

De aansluitingen zijn prima, maar er zit helaas geen aansluiting aan de achterkant. Zodoende zitten VGA en printerkabel aan de zijkant er ingeprikt, wat het bureau wat slordig maakt. Maar het feit dat er überhaupt VGA opzit, vind ik al zeer fijn. 3 USB-poorten is wel aan de magere kant.

Qua snelheid is deze configuratie een monster, waar ik hopelijk jaren mee vooruit kan. In het verleden gebruikte ik alleen Dell, voor de degelijke bouwkwaliteit. Ik hoop dat Lenovo die kwaliteit ook heeft, op het eerste gezicht wel.

Vreemd, bij het bestellen kon ik geen kleur kiezen. Deze laptop wordt in zwart en rood geleverd. Ik kreeg gelukkig een zwart model.

Accuduur, gaat bij normaal gebruik een uurtje of 7 mee, zonder veel concessies te doen aan bijvoorbeeld beeldschermverlichting.

Ik denk dat er geen laptop met deze configuratie te krijgen is voor 700 euro (ex BTW). Ik heb zelfs mijn bedenkingen over Lenovo ook maar iets eraan verdiend heeft.

Heb jij ook een Lenovo Thinkpad Edge E540 (20C6CTO1WW)?

Last van vervomde audio? Ik heb er helaas 2 retour gezonden vanwege ziekelijk hoge (onwerkbare) DPC latency.
Nee, geen last van. Geluid klinkt ook niet echt als een pareltje, maar dat is standaard bij laptops. Nauwelijks basstonen. Heb er altijd een speaker aanhangen op bureau.
Sorry voor mijn onduidelijkheid. Ik heb het specifiek over audio over de 3,5mm, hdmi of andere output. (headset/speakers).

Ik neem aan dat je met je speakers geen issues hebt. (audio-lag/glitches/ruis)?
Nope, nergens last van. Wat een gedoe om twee keer zo'n ding terug naar China te moeten sturen. Zul je wel de nodige weken zonder hebben gezeten zeker?
offtopic:
Nee, besteld bij AcesDirect. Kreeg direct een nieuwe toegezonden terwijl ik de oude nog aan de praat probeerde te krijgen. Uiteindelijk 3 weken met 2 e540 (4gb/740/i5) gezeten en uiteindelijk de koop ontbonden. Was vermoedelijk de gehele batch van 127 stuks die in het magazijn lagen die niet lekker werkten/ niet aan mijn verwachtingen voldeden.

Overigens is de e540 heel erg degelijk. Vermoed de enige laptop met workstation (oude thinkpad) bouwkwaliteit. onder de 1K.

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 13 januari 2015 09:40]