Apple MacBook Pro 13,3" Retina (2014) 2,6GHz 256GB Review

Mauritio 13 januari 2015, laatste update op 27 februari 2015, 816 views

Apple MacBook Pro 13,3" Retina (2014) 2,6GHz 256GB

Zeer complete laptop. De grootste plus is natuurlijk het Retina scherm. Ook het touchpad is erg fijn om mee te werken. Op een gemiddelde accu lading haal ik tijdens werken (voornamelijk excel en text verwerken) zo rond de 8 uur.

Pluspunten

• Stevige aluminium behuizing
  • Retina scherm met 2560 x 1600 resolutie
  • Accuduur, 8 uur is geen uitzondering
  • Toetsenbord is erg fijn om lange stukken text op te typen
  • Trackpad, voor mij het beste trackpad dat ik ooit heb gebruikt.
  • Speakers, voor laptop begrippen goed

Minpunten

• Niet upgradebaar (RAM, HDD, CPU)
  • Ethernet poort ontbreekt, moet een losse accessoire voor gekocht worden.
  • Thunderbolt accessoires zijn en blijven duur

De review neemt wat meer tijd in beslag dan ik had gehoopt en het een en ander duurt wat langer
Ben nog van plan om meer benchmarks te draaien. Het is overigens mijn eerste review dus alle feedback is zeer welkom, :)

Foto's komen er uiteraard ook aan.

Introductie

Allereerst de vraag die ik van veel mensen rondom mij heen krijg: Waarom koop je in hemelsnaam een overpriced Apple apparaat??!

De reden is best simpel: de afgelopen jaren heb ik een desktop gehad en laptops waarvan de accuduur niet over naar huis te schrijven was, ik moest dus altijd aan het stopcontact hangen.
Omdat ik nu ga verhuizen richting Duitsland wil ik meer portable kunnen werken en ik heb deze Macbook Pro heel goedkoop kunnen kopen :)

Eisen
  • Accuduur moet goed zijn
  • Gewicht moet zo laag mogelijk zijn
  • Tussen 13"-14"
  • Toetsenbord en touchpad moeten uitstekend zijn
  • Scherm moet zeer hoge resolutie hebben, meer dan FHD
  • Minimaal 8GB ram
  • Minimaal 256GB SSD
Zoals je kan zien is het een aardig lijstje met eisen waaraan niet veel laptops zullen voldoen. Gelukkig had ik een redelijk budget van maximaal 1200 euro en vind ik een tweedehands laptop geen dooddoener. Het scherm is voor mij van groot belang omdat ik met grote datasets in Excel werk en ook veel tekst verwerk. Thuis heb ik twee 24" Syncmaster 245BW monitoren (1920 x 1200) en als je hier eenmaal aan gewend bent dan wil je echt niks anders meer :)

De zoektocht :)
Omdat bij mijn vriendin thuis iedereen Thinkpad georiŽnteerd is en ik erg gecharmeerd ben van de rode tepel (trackpoint) en het toetsenbord ben ik eerst opzoek gegaan naar een Lenovo X1 Carbon (Het nieuwste model).
Via Ebay, marktplaats en Tweakers tevergeefs gezocht naar deze Ultrabook maar nergens kon ik het model vinden wat ik zocht voor een goede prijs.

Toen deze X1 carbon dus afviel ben ik me verder gaan oriŽnteren en kwam ik uit op de Zenbooks van Asus. Enkele malen ben ik opzoek gegaan naar deze laptop in de configuratie die ik zocht maar helaas viel vooral de bouwkwaliteit van het toetsenbord (Veerde vaak door) erg tegen. Ook het touchpad was niet zoals ik verwachtte voor het geld.
Mijn volgende optie was weer een Lenovo, dit maal een S440, helaas ook hier weer geen succes.

Tot ik na lang zoeken uit kwam op een Macbook Air, geweldige batterij als ik reviews mocht geloven. Het toetsenbord vind ik bijzonder prettig werken en ook het touchpad is van de hoogste kwaliteit. Helaas het scherm was echt te slecht voor woorden en als ik deze gekocht zou hebben zou ik na 1 maand al helemaal gek zijn geworden. Toen ben ik gaan kijken naar zijn grotere broertje, de Macbook Pro 13 retina.

In eerste instantie was ik overigens erg sceptisch of ik wel een Macbook moest kopen want ook ik had de vooroordelen dat het overpriced designer hipster dingen waren. Toen ik echter dieper in de specificaties dook bleek dat het eigenlijk best een prima laptop is voor het geld. En besloot ik de proef op de som te nemen en er een te zoeken. Het liefste wilde ik natuurlijk het nieuwste model maar ik stond ook open voor een eind 2013 model.
Na wat zoeken op ebay heb ik een MGX82 met garantie kunnen kopen voor §975(!!!)), wat echt uitzonderlijk goedkoop is. Dit model kost nieuw §1529 bij Apple dus ik was hier zeer blij mee. Omdat ik verzenden niet vertrouwde ben ik de laptop op gaan halen alles zag er perfect uit, de MBP was als nieuw!

Macbook Pro Retina 13 Specificaties:
  • Intel core i5-4278U (Haswell) 2.6GHZ
  • 8GB 1600 Mhz DDR3L ram
  • 256GB PCIe SSD
  • 13,3" LED IPS Retina display met 2560 x 1600
Eerste indrukken

De bouwkwaliteit is in een woord geweldig, de aluminium behuizing is op geen enkele manier in te drukken en dit zorgt voor een, pas op vies woord, "premium" gevoel. De hoeveelheid aansluitingen op de MBPr zijn voldoende, maar niet meer dan dat; zolang er nog weinig betaalbare Thunderbolt oplossingen te krijgen zijn in ieder geval.
De fullsize HDMI poort en de SD-kaart reader zijn erg prettig.

Af en toe speel ik op steam the Binding of Isaac en dit is het enige moment waarop de MBPr wat warmer wordt en zijn ventilator aanslaat. Ik heb hier geen last van ondervonden en de hitte die van de MBPr afkomt is niet teveel/storend.
Ontwaken uit sluimerstand (dichtgeklapt) is vrijwel instant en ook booten is zeer snel.

Benchmarks

Om de SSD snelheid te testen heb ik BlackMagic Disk speed gerund met een 5GB stresstest
Gemiddeld haal ik op writing 678MB/sec en op reading 723,8MB/sec wat echt bizar snel is voor mij. Ik heb in mijn desktop slechts 2x WD black schijven in raid0. Opstarten uit sluimer modus is instant en een 'cold' boot is erg rap

Meegeleverde software en Overstap vanaf Windows

Omdat ik al sinds mijn jonge jaren Windows gebruik, ik ben ooit begonnen op 95 (geboren in 1991), was ik bang dat de overstap van Windows naar OSX me tegen zou vallen. Gelukkig valt dit alles mee en vind ik nu ik er een maandje mee gespeeld heb dat het allemaal een stuk beter in elkaar zit dan bij Windows. Aan de Finder moet ik nog steeds wennen en sommige toetsencombinaties ken ik nog niet maar het meeste komt best overeen met Windows in mijn ogen.

Ik begin bij de negatieve punten want dan hebben we dat maar gehad:
  • Pages/Numbers: ik verwerk veel tekst en grote datasets momenteel voor mijn stages/minors en daarom moet dit echt feilloos kunnen. Dit gevoel heb ik echter niet bij Pages en Numbers. Veel kan ik niet aanpassen naar mijn smaak, misschien ook omdat ik er te weinig mee gewerkt heb. Momenteel gebruik ik dus voornamelijk word-online en binnenkort Office365 voor de tekst verwerking en Graphpad Prism 6 voor mijn statistiek en grafieken.
  • Mail client: Heb van alles geprobeerd om te zorgen dat mijn outlook synchroniseert met mijn mail op OSX. Helaas zonder soelaas, verzenden kan prima maar inkomende mail krijg ik niet te zien. Hiervoor gebruik ik dus nog steeds de webpagina's
Punten waar ik (erg) positief over ben:
  • Safari: Deze MBP is mijn eerste ervaring met safari en ik ben er zeer over te spreken! Browsen is vloeiend, batterij wordt niet erg beÔnvloed (Heb wel negatieve verhalen hierover gehoord met Chrome) en het ziet er slick uit. Meeste extensies die ik gebruikte in Chrome op windows heb ik ook gewoon tot mijn beschikking op Safari (Ghostry, Add blocker). Youtube loopt ook super op 4K waar ik met Chrome nog wel eens problemen had op mijn Desktop.
  • Agenda: Gesynchroniseerd met mijn Gmail/Google-Agenda en werkt erg prettig, op Windows week ik nog vaak uit naar Google-agenda om snel wat afspraken in te plannen. De agenda synchroniseert erg snel en bevat alle functies die ik zoek in een simple agenda-app.
Dit is slechts een kleine greep uit de software die ik gebruik, als mensen graag willen weten of bepaalde programma's goed werken dan hoor ik het graag in de comments dan probeer ik ze uit :) (Uiteraard ook aanraders van apps zijn van harte welkom))

All in All ben ik erg tevreden over OSX en valt de overstap mij alles mee. Ik durf zelfs te stellen dat beide besturingssystemen gelijk zijn in de meeste gevallen. Nu moet ik als kanttekening plaatsen dat alle software die ik gebruik ook beschikbaar is voor OSX en dat ik daarom windows niet meer nodig heb.

Accessoires:
Een tijdje terug heb ik uit china een Thunderbolt --> Dual Link DVI verloopje gekocht.
Koste slechts $3,- en ik ben er zeer tevreden over. :)

Heb jij ook een Apple MacBook Pro 13,3" Retina (2014) 2,6GHz 256GB?