Beyerdynamic DT 990 (250 Ohm) (Zilver) Review

iAudio 24 maart 2009, laatste update op 24 maart 2009, 8.717 views

Beyerdynamic DT 990 (250 Ohm) (Zilver)

Pluspunten

• Zeer degelijke hoofdtelefoon
  • Enkele bedrading
  • De gedetailleerde weergave

Minpunten

• Het lichtelijk ontbreken van 'punch' in de muziek
  • Het geluid had warmer gemogen

Beyerdynamic is in Nedeland en wellicht andere landen nog niet zo’n heel groot merk op hoofdtelefoon gebied maar heeft toch een aantal zeer interessante high-en hoofdtelefoons. Ik heb sinds een paar weken de DT-990 in mijn bezit wat het beste ofwel duurste high-end model van Beyerdynamic is. Het is de opvolger van de DT-990 Pro en zou dus een aantal aanzienlijke verbeteringen moeten brengen, helaas heb ik laatst genoemde model niet om te vergelijken. Wel heb ik de DT-990 inmiddels tientallen uren beluisterd en kan zeggen dat de hoofdtelefoon een aantal zeer fijne karakteristieke kenmerken heeft.

What’s in it?

De verpakking zelf is niet heel indrukwekkend maar wel heel erg degelijk. De hoofdtelefoon zit in een soort zwarte lederen draagtas met daarop het zilveren Beyerdynamic logo. Hierdoor kun je de DT990 ook vrij makkelijk vervoeren. De draagtas is gevoerd met schuim gevormd naar de vorm van de DT990 waardoor de hoofdtelefoon zeer veilig vast zit. Verder zit er in de draagtas een 1/8 nar 1/4 Jack connector plug en de nodige papieren informatie. het geheel zit natuurlijk ook in een grote kartonnen doos. Niet heel bijzonder dus allemaal maar wel wat je verwacht: functioneel.

Burn-In & Equipment

Het is met veel audio apparatuur zo dat de geluidskwaliteit in eerste instantie misschien wat tegenvalt. Dit komt omdat ook deze hoofdtelefoon baat heeft bij de zogenaamde burn-in periode. Dit wil zeggen dat je de hoofdtelefoon een uur of 100 laat inspelen waardoor je de drivers laat vrijspelen. Je moet het zien als een soort warming-up periode voor het sporten. Na deze burn-in zul je merken dat de tonen een stuk beter zijn dan voorheen. De bas wat dieper, het midden sterker en de hoge tonen minder schel. Je kunt het inspelen doen met een gewone playlist van je muziek maar het beste is om er speciale audiobestandjes voor te gebruiken. Deze bestandjes bestaan uit white-noise, pink-noise en frequency-sweeps. Even googlen en dan heb je ze zo gevonden!
Naast de o zo belangrijke burn-in heeft de DT990 natuurlijk ook enorme baat bij goede apparatuur. Dat wil zeggen een goede bron en versterker, het liefste bestaat de bron uit een DAC(digital to analogue converter) en een speciale hoofdtelefoon versterker. Het is dure apparatuur maar het scheel echt enorm veel in de geluidskwaliteit. Als je zoveel geld uitgeeft aan een hoofdtelefoon is het natuurlijk zonde om er niet het maximale uit te halen. Van zelf sprekend is de kwaliteit van je muziek ook belangrijk, gebruik minsten 320Kbps muziek, liefste Lossless formaat. Genoeg vaderlijke tips, eens kijken hoe de hoofdtelefoon echt klinkt!

Sound

Just for the cause, ik heb de hoofdtelefoon zelf ook getest met bovenstaande middelen ( DAC, hoofdtelefoon versterker & Lossless files).
Vanaf het eerste moment dat ik de hoofdtelefoon opzette viel het mij al meteen op dat de DT990 een zeer karakteristiek geluid heeft. De DT990 onderscheid zich namelijk vooral door het natuurgetrouwe geluid. Sommige hoofdtelefoons ( bvb Sennheiser HD650) hebben een warm en zachtaardig geluid. De DT990 klinkt dus radicaal anders, veel directer maar vooral veel natuurlijker. Echter dit betekend zeker niet per se beter. Over smaak valt niet te twisten natuurlijk, de een houd van een wat warmer en voller geluid en de ander hoor zijn muziek graag zo natuurlijk mogelijk. Ik zal aan de hand van een paar nummers even beschrijven wat ik precies hoorde bij de DT990.

Curbside Prophet by Jason Mraz
Zoieso een geweldig nummer natuurijk maar ook zeer goed voor het testen van een hoofdtelefoon. Het nummer heeft namelijk een combinatie van een aantal leuke instrumenten. Bij de DT990 sprongen vooral de elektrische gitaar en de banjo er zeer uit, vooral de laatste klonk zeer mooi door het natuurlijke geluid van de hoofdtelefoon. Het verbaasde me hoeveel detail de hoofdtelefoon wist over te brengen, ik kon werkelijk elk tikje tegen de snaren horen. Daarentegen vond ik dat de DT990 bij de drums wat te kort kwam en na een tijdje luisteren was het duidelijk dat ik de punch van de kick bass een beetje mistte. Dan natuurlijk de stem, wederom was het het detail wat de DT990 sierde. Het feit dat je elke adem en rasp van de stem hoort brengt de muziek net wat dichter bij, het stemgeluid had voor mijn smaak wel wat warmen gemogen, bruiner als je het zo zou willen zeggen.

Morning has broken by Cat Stevens
Ik zal niet beginnen over Cat’s plotselinge bekering maar ik mis zijn oude muziek wel, daarom zal ik ook mijn bevindingen delen over dit prachtige nummer. Het nummer begint met een geweldige piano solo, het valt op dat de DT990 deze heel luchtig weet weet over te brengen, de muziek krijg als het ware meer lucht en ruimte waardoor de piano nog muzikaler klinkt. Wat betreft Cat Steven’s stem geld eigenlijk precies hetzelfde als voor Jason’s stem, het detail is wat het hem deed. Echter geld ook in dit nummer weer dat ik een beetje punch miste die in dit nummer te weinig bij de gitaar aanwezig was.

Design & Comfort

Het design is zeker niet wereldschokkend maar wel zeer degelijk en netjes afgewerkt, ik zou het willen omschrijven als professioneel. Wat betreft het comfort zit het bij deze hoofdtelefoon ook zeer goed. De hoofdtelefoon druk niet te hard op je hoofd en het materiaal bij de oorschelpen is van een zeer zachte stof gemaakt. Ook, zoals te verwachten, is de hoofdtelefoon makkelijk verstelbaar in grootte. Wat ik echter vooral apprecieerde betreft het comfort was het feit dat er maar 1 draad was. Dit vind ik toch altijd fijner dan dat er bij allebei de oorschelpen een draad naar benden loop, zeker een pluspunt dus!

Al met al was ik zeker te spreken over de DT990 ondanks het feit dat ik hem misschien iets warmer/ voller had willen horen klinken. Als je je muziek graag met veel detail wilt beluisteren zou dit zomaar eens de perfecte hoofdtelefoon voor jou kunnen zijn!

Heb jij ook een Beyerdynamic DT 990 (250 Ohm) (Zilver)?

Mag ik vragen welke DAC en hoofdtelefoonversterker je gebruikt?
Ik heb zelf al heel lang (meer dan 15 jaar) een DT990, en het is iedere keer weer leuk om te horen dat het ding nog steeds in de handel is. Alhoewel het modelnummer op zich weinig zegt mag je toch wel verwachten dat er weinig aan het ontwerp veranderd is in al die tijd.

Beoordelingen zijn natuurlijk altijd subjectief. Je zou eigenlijk moeten vermelden met welke spullen je normaliter luistert. Als je gewend bent aan de bas-uplift van een basreflex box, of de loudness stand van je huidige systeem dan kan een goede koptelefoon die "recht" is tot lage frekwenties opeens droog klinken.

De DT990 'kleurt' het geluid vrijwel niet, en dat is even wennen.

Ik heb ook een Stax lambda pro classic electrostaat en er zit verbazend weinig verschil tussen deze 2 koptelefoons.

ps: besluiten => beluisteren
Fijne review leest makkelijk weg !
De klank is inderdaad enerzijds een kwestie van smaak, maar het gaat ook om het doel waarvoor je de headphone gebruikt. Wil je een zo plat en eerlijk mogelijk geluid? Bijvoorbeeld voor produceren, audiobewerking etc. Of wil je een mooi, (hifi) geluid met kleuring? Beyerdynamic en AKG zijn erg populair onder de semi-professionele producers vanwege het vlakke geluid.

Nette review. Wat ik nog zou willen weten is: hoe klinkt dat ding met andere muzieksoorten? Denk aan zware housebeats of klassiek bijvoorbeeld?Misschien heb je dat wel gedaan, maar dat lees ik niet terug. Ben daar wel benieuwd naar. Daarnaast is het een open koptelefoon. Hoe ervaar je dat? Heb je vergelijkingsmateriaal met gesloten versies? En hoe zit het met luistermoeheid? Kun je dat ding uren blijven gebruiken, gaat hij na een tijdje vermoeien? Hoe zit het met volume? Hoor je al detail en genoeg bassweergave op laag niveau, of moet je de volumeknop eerst omhoog gooien voordat het lekker klinkt?

Ik hoop dat je nog een kleine toegift wilt doen ;)

[Reactie gewijzigd door Phony op 24 maart 2009 09:39]

erg nette review, kopjes gebruikt, correcte spelling en inhoudelijk ook zeer goed. Aan dit soort reviews heb ik iets :P keep up the good work
Thx for the review. Ik twijfel nog tussen de 250 en 32 ohm versie. Hoe klinkt deze als je het aansluit op een telefoon/mp3 speler?
ik heb asus xonar dsx en deze hoofdtelefoon, weet iemand de settings voor fps games? Ik wil alle voetstappen horen en nu zijn er zoveel instellingen te doen ben gewoon de weg kwijt. Hiervoor had ik een logitech g35 kan alles horen maar mij werd geadviseerd om deze combi te kopen voor een nog betere ervaring. Met muziek klinkt deze hoofdtelefoon geweldig alleen met fps games kom er niet uit wat ik in moet stellen. wil graag surround horen maar verschillende dingen geprobeerd maar kom er niet uit......

bvd andreas