Specificaties 5" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Motorola Moto G (2014) Zwart Review

edwardo 9 januari 2015, laatste update op 12 februari 2015, 2.727 views

Motorola Moto G (2014) Zwart

Mooi toestel voor dat geld!

Pluspunten

• Android 5.0.2 !! (per 4 feb 2015)
  • Prima prijs/kwaliteit
  • Duo sim
  • microSD mogelijkheid
  • Prima foto's, (HDR aan!)

Minpunten

• Geen LTE (4G)
  • Geen AC 5ghz wifi
  • Accu prima maar niet vervangbaar
  • Video's zijn prima, maar 'slechts' 720P

Ik heb al vele toestellen in mijn bezit gehad, maar nog nooit de prijs/kwaliteit ervaren van een toestel als de Motorola Moto G 2014! Het is een prachtig toestel welke degelijk aanvoelt. Het mooie 5 inch ips scherm met 720p resolutie is mooi helder en met zijn 294 ppi ziet het er gewoon goed uit. Voorzien van corning Gorilla Glass 3 waardoor krassen door autosleutels etc vrijwel onmogelijk zijn.

Het toestel draait als n van de eerste toestellen op Android 5.0.2 (Lollipop), 4 februari 2015 kon ik Android 5.0.2 installeren. Draait fantastisch, zeer soepel en snel. Ik heb de standaard Chrome browser nog wel even gedeactiveerd en vervangen door Dolphin browser. Groot verschil, toestel reageert nog veel beter. Chrome vertraagt duidelijk en heeft veel op de achtergrond lopen.

Hier een indruk van de Moto G 2014 met Android 5.0

Motorola was in handen van Google (inmiddels overgenomen door Lenovo) en dat merk je. Het toestel komt met een kale Android versie zonder een vertragende schil zoals je bij Samsung en andere merken ziet. Voorzien van een Qualcomm MSM8226 Snapdragon 400 chipset, Quad-core 1.2 GHz Cortex-A7 CPU en Adreno 305 GPU is het toestel dan ook heerlijk snel.
Zie bijvoorbeeld onderstaande video "Moto G 2014 Vs Galaxy s5". Waarmee ik niet zeg dat het toestel volledig vergelijkbaar is met de Galaxy S5 hoor, die zal absoluut op andere vlakken de Moto G aftroeven. Maar die is dan ook even 3 keer zo duur!

Mede door de vrij kale Android versie en geen full HD scherm houdt de bijna 2100 mAh accu het ook lang vol. Geen enkel probleem om het toestel intensief een volle dag te gebruiken.

Geluid van telefoongesprekken is ook goed. Wel even een aanpassing doen: Geluid, audio effecten, equalizer en dan 'extreme bass' even veranderen in 'vocal' of 'gebalanceerd'.

Het RAM geheugen van 1GB houdt niet over, maar ik ben geen gamer en kan me er dus prima mee redden. Sowieso wel regelmatig alle openstaande apps even afsluiten natuurlijk. Standaard voorzien van 8Gb intern geheugen, hier blijft na installatie ongeveer 4 Gb aan ruimte van over. Gelukkig is er ruimte voor een Micro Sd kaartje, ik heb er 32Gb bij ingedrukt voor een paar tientjes. Daar waar je nu nog beperkt bent in het overzetten van apps naar je microSD moet het straks met Android 5.0 mogelijk zijn nog veel meer over te zetten van het interne geheugen naar je microSD.

Ook grappig, dankzij een speciale nanocoating is de Moto G tevens spatwaterdicht. Zelfs meer dan spatwaterdicht als je onderstaande video bekijkt! Die gedachte is altijd prettig wanneer ik met het toestel in bad zit.

Wel even helemaal kijken dat filmpje ;-)

Het is een duo sim toestel en dat is geweldig. Ik heb er zowel een zakelijke als prive sim in zitten.
Nooit meer met 2 toestellen onderweg. Tweede sim natuurlijk ook goed te gebruiken wanneer je veel in het buitenland zit.

De 8 megapixel camera maakt verrassend mooie foto's! Echt een enorme vooruitgang ten opzichte van de 5mp camera in de vorige Moto G. En je hebt nog de beschikking over een prima 2 mp front camera voor mooie selfies of om te skypen etc. Bij camera instelling even instellen dat foto's op micro sd opgeslagen moeten worden, anders zit je interne geheugen zo vol. En HDR even op AUTO zetten, maakt een wereld van verschil. Zie de voorbeeldfoto's op een donkere dag. 3 foto's met HDR ON, OFF en AUTO.

Mis ik ook wat? Nou eigenlijk alleen jammer dat ie geen LTE (4G) mogelijkheid heeft en niet overweg kan met de 5 ghz band van mijn wifi netwerk om supersnelle AC snelheden te behalen. Maar op 2,4 ghz is de snelheid en wifi verbinding gelukkig ook gewoon prima. De meest mensen zullen dit gemis niet eens ervaren omdat ze geen AC router hebben.

Mooiste van alles: De prijs! Dit top toestel kost nog geen 180 euro.

Al met al zeer tevreden met deze aankoop. Ik kan de Moto G (2014) van harte aanbevelen! Een alternatief die ik je ook van harte kan aanbevelen is de Samsung Galaxy S3 Neo 9301. Zie mijn andere review.

Heb jij ook een Motorola Moto G (2014) Zwart?

Batterij is wel vervangbaar, alleen iets moeilijker dan normaal:

Heb toestel voor 142,- gekocht voor mijn zoon, ook via Coolblue. Top ding!
Uit de tekst bij de accu blijkt nergens dat het hier om de Moto G 2de editie 2014 gaat ?
Er staat toch ook niet dat het alleen voor de 1e editie is. ;) Alles is vervangbaar. Desnoods met imitatie batterijen.
"Mede door de vrij kale Android versie en geen full HD scherm houdt de bijna 2100 mAh accu het ook lang vol. Geen enkel probleem om het toestel intensief een volle dag te gebruiken"

Hier zou ik graag wat meer informatie over willen hebben. Hoeveel SOT haal je wanneer je een hele dag op WiFi zit? :+ Een hele dag is namelijk voor iedereen anders.

Edit:
Vandaar mijn vraag, hoeveel SOT?

[Reactie gewijzigd door -Bas op 9 januari 2015 17:29]

Ja klopt, dat verschilt per persoon idd. Laat ik het zo zeggen, het toestel is energiezuinig. Gaat bij mij mee van 's morgens 9 uur tot 's avonds een uur of 23u waarbij ik gedurende de hele dag regelmatig mn Facebook check, berichten verstuur en van 19u tot 23u Wordfeud speel ;-)

Speel je de hele dag zware games dan zal het wat lastiger worden om de dag door te komen, maar ik verwacht dat een gamer sowieso een ander toestel wenst met FullHD scherm etc. Een LG G2 ofzo met 3000 mAh accu en betere specs is dan een betere keuze denk ik.
Ik heb deze mobiel nog maar 1 dag en ik vindt hem nu al echt super fijn!!
Echt een aanrader!! :) :)
Dat is het ook, super toestel voor dat geld. Enige toestel die ik ook het overwegen waard is in deze prijsklasse is de Acer Jade vind ik. Ook een duo sim toestel met zeer smalle bezels en een uitstekende 13MP camera. Nu met 30 euro cashback (tot eind jan-15) komt de Acer Jade op 158 euro. Ziet er qua ontwerp ook net ff moderner uit dan de Moto G en is slechts 7,5 mm dik. De enige reden dat ik toch voor de Moto G 2014 ben gegaan ligt in het feit dat duo sim voor mij belangrijk is. En de Acer heeft wel duo sim, maar dan kun je geen microSD meer plaatsen! Het is f 2 simkaarten, f n simkaart met uitbreiding microSD. En met 8 Gb intern geheugen in de Jade heb je wel extra geheugen in de vorm van een microSD nodig. Tenzij je voor de Jade Plus gaat, die heeft 16Gb, maar kost ook gelijk 240 euro. De Moto G was voor mij dus beter. Duo sim n 32Gb microSD voor 141 euro ;-)

[Reactie gewijzigd door edwardo op 12 januari 2015 13:27]