Sony Gold Wireless Headset Zwart Review

Bozzy 8 januari 2015, laatste update op 8 januari 2015, 3.791 views

Sony Gold Wireless Headset Zwart

Perfecte headset voor bij de PS4! Lees mijn uitgebreide review voor toelichting op de genoemde plus- en minpunten.

Pluspunten

• Comfortabel
  • Geluidskwaliteit
  • PS4 Integratie
  • Plug & Play
  • Prijs/kwaliteit verhouding

Minpunten

• Zeer korte oplaad kabel
  • Draadloos bereik niet optimaal

Features Score: 4
Introductie op mijn Review:
Op het moment van schrijven heb ik de headset een week in huis. Ik heb hem op advies van een mede-Tweaker besteld bij Nedgame, omdat zij één van de weinigen zijn die hem constant op voorraad hebben (levertijd bij Bol.com is op moment van schrijven 2-3 weken). Ik heb de headset nu elke dag gebruikt bij het gamen op de PS4. Na een langere periode van gebruik zal ik de review bijwerken gezien ik dan punten als batterij duur net wat beter kan beoordelen.

Vormgeving:
De headset heeft een moderne, strakke vormgeving die perfect bij de PS4 en de Dual Shock controller past. Hij is goed in te vouwen, waardoor je hem makkelijk mee kan nemen. Tevens krijg je er een mooi draagzakje bij, waar je ook de USB dongle en eventuele kabels in kan vervoeren. Ik moet er wel bij vermelden dat het wel overduidelijk een Playstation accessoire is. Wanneer je dus lekker in de bus naar je werk zit en nog wat muziek wilt luisteren, je wel een beetje "opvalt". De gebruikte materialen zijn vooral kunststof, wat met name het gewicht ten goede komt (maar het voelt niet heel erg premium aan).

Comfort:
De headset zit goed op je hoofd, en valt perfect over je oren. Zelf heb ik een wat smaller hoofd, waardoor niet elke headset lekker zit. Bij deze heb ik daar gelukkig helemaal geen last van. De headset valt ook goed over je oren heen, en draagt daardoor erg prettig. Mede door het lage gewicht merk je na een paar minuten gamen al niet echt meer dat je hem op hebt.

Geluidskwaliteit:
Met name door de geluidskwaliteit was ik positief verrast. Het is natuurlijk geen peperdure headset, dus de verwachtingen waren niet al te hoog. Echter klinkt het geluid perfect. Tijdens het spelen van Call of Duty hoor je echt dat er bijvoorbeeld links schuin achter je een vijand loopt, waardoor je direct goed kijkt. Dit komt je scores zeker ten goede ;-) Wat mij ook opviel waren alle geluiden die je normaal (vrijwel) niet kan horen. Denk hierbij aan vallende kogel hulzen (en zelfs het verschil van materiaal waar deze op stuiteren is te horen). Het spelen van een game is echt veel intenser geworden, je zit er echt midden in!

PS4 Integratie:
Ook erg prettig is dat de headset perfect geïntegreerd is met de PS4. Zaken zoals batterij niveau worden net als bij de Dual Shock controller ook on-screen weergegeven. Ook als je de headset op Mute zet, dan zie je dat direct on-screen (erg handig). Uiteraard staat dit niet continu hinderlijk in beeld, maar is dat hetzelfde als bij de Dual Shock controller alleen in het hoofdmenu, en in-game alleen als je bijvoorbeeld de headset op Mute zet.

Plug & Play:
De headset is direct te gebruiken door de USB-dongle te verbinden. Moest je bij de PS3 destijds nog eerst je headset in "discovery mode" zetten, nu kun je direct praten met je vrienden in een party. Wil je het volledige geluid over je headset laten verlopen, moet je in het instellingen-scherm een 1 switch omzetten. Zo simpel is het.

Multi-Platform:
Eén van de redenen waarom ik met name voor deze headset gekozen heb, is dat deze ook multi-platform te gebruiken is. Ik kijk 's avonds voor het slapen vaak nog film/serie op de iPad Air 2 en dan is een headset wel handig. Het geluid is met de standaard instellingen gelijk al prima. Bij een actiefilm dreunen de explosies goed door (met een goede bass), iets wat ik erg belangrijk vind. Ook gebruik ik de headset in combinatie met een Windows 8.1 laptop en iTunes om muziek te luisteren.

Zeer korte oplaad kabel:
De PS4 gebruikt altijd gewoon Micro-USB voor bijvoorbeeld de Dual Shock controller, Headset, etc. Ze hadden gewoon dezelfde kabel kunnen gebruiken die ook bij je Controller zit, maar in plaats daarvan zit er een lullig kabeltje bij van nog geen 20cm lang. Nu gebruik ik dus de kabel van mijn controller wanneer de headset bijna leeg is, waardoor ik kan gamen en opladen tegelijk.

Batterij duur:
Sony geeft zelf een batterijduur van 8 uur op en vergeleken met andere headsets lijkt dit niet de beste uit zijn klasse. Echter in de praktijk is dit voor mij zeker voldoende. Met name door de nieuwe "Rust Stand" functie van de PS4 (waardoor de USB poorten stroom blijven houden) zit je niet snel zonder stroom. Na een aantal avondjes gamen laat ik de PS4 in deze Rust Stand met de headset aangesloten. Zodoende heb ik nog nooit onverhoopt met een lege headset gezeten.

Draadloos Bereik:
Een punt waar veel vragen over zijn is het draadloze bereik. Daar kan ik kort over zijn, deze is helaas niet optimaal. Zo lang ik bij mij thuis op dezelfde etage blijf, gaat het allemaal wel goed. Echter zodra ik naar boven ga begint het geluid te haperen. Als test heb ik de laptop beneden op de tafel gezet en via iTunes muziek aangezet. Als ik dan een etage naar boven ga, merk ik dat het geluid begint te haperen. Gek genoeg als ik mij dan op een vaste plaats bevind (ik ben even op bed gaan liggen) dan blijft te verbinding wel weer stabiel.

Conclusie:
Ik zou deze headset zeker aanraden voor PS4 gamers!

Headset getest met:
• Sony PlayStation 4 (Call of Duty Advanced Warfare);
• Apple iPad Air 2 (voor het kijken van films);
• Laptop met Windows 8.1 (gebruik van iTunes voor muziek);

Heb jij ook een Sony Gold Wireless Headset Zwart?

Reviews door de redactie

Ik heb deze al een tijdje op het oog. Vooral het draadloze trekt me erg aan. Zo kan je de headset op houden als je even drinken ga halen of naar het toilet ga en zit je niet vast aan je controller.

Ik mis alleen de microfoon in de review. Ik hoorde dat de microfoon het slechtst was eigenlijk van deze headset. Dat kan vervelend zijn voor andere en ook voor jezelf als je dan onverstaanbaar bent voor andere. Volgens mij is de microfoon wel voldoende maar dus niet geweldig. Het enige minpunt aan deze headset.

Ik kan geen betere headset vinden voor deze prijs dus zal ik zal deze vroeg of laat een keer aanschaffen.

Bedankt voor de review!
Ik ben ook benieuwd of de mic nou echt zo slecht Is. Of dat het gewoon puur een dingetje Is omdat er geen stokje voor je mond zit.
Persoonlijk vind ik dat een pluspunt :)
Ik heb hem nou een tijdje in bezit en er is helemaal niks mis mee. Je merkt er niks van en je kan gewoon goed met elkaar communiceren. Ik gebruik hem eigenlijk wel meer met draad dan zonder want dan is het geluidskwaliteit/verbinding het best (Is ook wel een beetje mierenneuken), Of als de accu leeg is en ik kreeg laatst geen verbinding ofso dus had ik draad er maar weer aan gedaan had geen zin om uit te zoeken wat het probleem was. momenteel speel ik daarom meer met draad dan zonder maar dat kan volgende maand weer anders zijn.

Dus zou deze niet perse aanschaffen voor het draadloze. Af en toe is het wel handig.
Prima en duidelijke review, ben ook al even naar een headset aan het kijken voor de playstation, en gebruik daarnaast. Twijfel tussen deze en de 'pulse', voordeel van deze is toch wel het comfort volgens mij. Wil hem ook gebruiken om muziek te luisteren, hoe ervaar je de kwaliteit daarvan? En vraag mij af of deze headset ook voor tv te gebruiken is? Is er daarnaast verschil in kwaliteit tussen draadloos/draad gebruik?

[Reactie gewijzigd door Matedeor op 8 januari 2015 15:22]

Bedankt voor je reactie!

De geluidskwaliteit bij muziek luisteren is ook prima. Ik hou altijd wel van een beetje bass en stoor mij snel als een headset o.i.d. dat mist. Gelukkig is dat hier dus niet het geval.

Of de headset ook gebruikt kan worden i.c.m. TV kijken durf ik niet te zeggen. De draadloze verbinding gaat middels de dongle, dus die zou je dan in de USB poort van je TV moeten steken. De betreffende TV moet daar dan natuurlijk mee om kunnen gaan.

Ik heb nog geen verschil in geluidskwaliteit kunnen ontdekken tussen bedraad en draadloos. Dit heb ik getest door hetzelfde liedje op youtube te kijken, zowel op de ipad (bedraad) als op de laptop (draadloos).
ik heb ook die headset en heb hem geprobeerd op mijn tv Sony Kd-65X8505B maar hij word niet herkend
verder op de PS4/PS3 werkt het allemaal goed
op de PS4 kan je ook nog een app downloaden die voor sommige games een Preset kan uploaden
op andere apparatuur zoals de Vita kan je gewoon het kabeltje gebruiken
Euhm, vraagje, ook met andere apparaten gebruik je hem wireless? Ik zou hem ook wireless op mijn androidphone kunnen gebruiken?
Ik gebruik hem inderdaad wireless op andere devices, echter wel met de USB dongle.
Dus ik durf je niet te zeggen hoe dat werkt met een Androidphone. Je zou wel de audiokabel kunnen gebruiken, mocht je dat willen dan.. ;)