Sennheiser HD 419 (Zwart) Review

RichardQG 7 januari 2015, laatste update op 29 oktober 2015, 721 views

Sennheiser HD 419 (Zwart)

De geluidskwaliteit is erg goed, de bass is goed, maar niet overheersend. Het draagcomfort is erg goed, de bouwkwaliteit is alleen wat minder. Ook is er geen sprake van positional audio.

Pluspunten

• Goede geluidskwaliteit (goede bass ook)
  • Goede draagcomfort

Minpunten

• Dunne (fragiele) kabel
  • Matige bouwkwaliteit (veel plastic)
  • Geen positional audio

Ik was op zoek naar een headset voor bij mijn (gaming) laptop. Ik wilde deze headset voornamelijk gebruiken voor muziek, films en games. Ook wilde ik niet te veel geld uitgeven. Een vriend stuurde me deze link. Aangezien mijn laptop behoorlijk wat geluid kan maken in full load (50-60 dB), wilde ik een headset die wel goed kan afsluiten. Ik kwam toen tot de keuze om de Sennheiser HD 419 (momenteel voor ongeveer 45) te kopen.

Geluidskwaliteit
Ik heb niet zoveel koptelefoons opgehad, dus ik ben hier niet zo ervaren in, maar volgens mij wordt de geluidskwaliteit van deze koptelefoon als behoorlijk goed ervaren (voor de prijs). Ik kan zelf toevoegen dat de bass ook erg goed is, maar het is niet te overheersend. Alle verschillende tonen komen ongeveer even goed tot hun recht. Omdat het een gesloten headset is, zit de muziek een soort van opgesloten in je hoofd en is er dus geen sprake van positional audio, waarbij je hoort waar het geluid vandaan komt. Voor gamers is de Sennheiser HD 429 een betere koop.
De prijs van 45 in acht genomen, beoordeel ik de geluidskwaliteit op vijf sterren.

Gebruiksgemak en draagcomfort
Het product is erg gebruiksvriendelijk, gewoon plug and play zoals bij headsets zou moeten. Ik kon de headset op elke 3,5 mm audio uitgang inpluggen. Windows, Android, iOS maakte bij mij niets uit.
Het draagcomfort is ook erg goed. De koptelefoon zit lekker en de oorkleppen hebben een zacht stoffen materiaal eromheen, wat erg zacht en prettig aanvoelt. De oorkleppen zijn ook nog een beetje kantelbaar naar twee richtingen waardoor het dus ook bij verschillende 'hoofdafmetingen' lekker zal zitten.
Vanwege het plug and play principe en het draagcomfort, hiervoor vijf sterren.

Bouwkwaliteit en afwerking
Dit is toch wel een wat minder punt van de headset. Het draadje is namelijk erg dun en komt op mij erg fragiel over. Ook bestaat het gebruikte materiaal vooral uit plastic. De headset vind ik er persoonlijk wel neutraal eruitzien. De afwerking is niet zodanig dat je denkt dat de headset na een jaartje uit elkaar valt, maar er is ten opzichte van de geluidskwaliteit wel duidelijk bezuinigd op de bouwkwaliteit. Daarom zal ik deze headset ook niet aanraden voor mensen die hem (veel) onderweg willen gebruiken. Het draadje oogt mij daar iets te fragiel voor. Dat draadje is ook niet los te koppelen en te vervangen.
Daarom voor de bouwkwaliteit 'slechts' drie sterren.

Dit is misschien wel het beste van de koptelefoon, de prijs. Hij kost op het moment maar 45 en daarvoor krijg je een prima koptelefoon met goede geluidskwaliteit.
Daarom hiervoor vier sterren.

De Sennheiser HD 419 is een prima headset goede geluidskwaliteit en draagcomfort combineert met een aantrekkelijke prijs. Als je hem echter onderweg wilt gebruiken, raad ik de headset niet aan. Maar als je dat niet wilt en ook weinig waarde hecht aan positional audio, raad ik deze koptelefoon zeker wel aan. Vier sterren dus.

Heb jij ook een Sennheiser HD 419 (Zwart)?