Specificaties Draadloos Azerty - Bekijk alle specificaties

Logitech Cordless Desktop S520 (Azerty) Review

boomeekhoorn 22 maart 2009, laatste update op 23 maart 2009, 1.100 views

Logitech Cordless Desktop S520 (Azerty)

Pluspunten

• compacte goedkope dekstopset zonder veel extra's, ideaal voor mensen die weinig extra knoppen nodig hebben.
  • goede kwaliteit toetsenbord, aangename aanslag
  • goede prijs-kwaliteitverhouding.

Minpunten

• te grote onafneembare polssteun doet het compacte design teniet.
  • weinig ergonomisch ontwerp
  • goedkoop aanvoelende materialen.

De S520 is een compacte desktopset met een zacht prijsje en een elementaire functionaliteit. Deze set is bedoeld voor mensen die weinig extra functiekeys nodig hebben, geen bling-bling en er niet te veel geld aan willen spenderen. Voor deze prijs moet je geen superieure kwaliteit en ergonomie verwachten, maar toch voelt het setje niet als een derderangs no-name prul aan.

muis:
  • basic ontwerp met twee knoppen, scrollwiel met tilting en een batterijindicator.
  • de muis is niet ergonomisch ontworpen, hij voelt wat klein aan zodat je handpalm niet helemaal kan rusten op de ronding van de muis. symmetrisch gebouwd, geen rustplaats voor de duim. bovendien moet je de knoppen net iets te hard indrukken om ontspannen te werken. ik betrap mezelf er regelmatig op dat mijn hele arm opgespannen is tijdens het muizen.
  • het scrollwieltje is enkel met klikjes draaibaar, dus geen zachte traploze beweging mogelijk
  • het glijden gebeurt door middel van halfzachte plastic voetjes. een redelijk gladde beweging, en de voetjes lijken (na 3 weken gebruik) niet te veel vuil te verzamelen, wat toch vaak het geval is met muizen.
  • de laser werkt naar mijn indruk goed.
toetsenbord
  • compact design low profile, het middenblok tss de lettertoetsen en het numerieke blok is in de breedte gecomprimeerd, de F-toetsen zijn maar half zo hoog als een normale toets. het toetsenbordgedeelte neemt maar de plaats in die nodig is (maar niet de polssteun, zie verder).
  • extra toetsen zijn voor rekenmachine en batterijstatus, naast de F-toetsen. aan de onderzijde is er een smalle regel met essentiele mediatoetsen (start, stop, volume etc), de enige functieknoppen die ik echt wil, en drie knoppen om in en uit te zoomen (nutteloos naar mijn mening, werk altijd met ctr-scroll of ctr-+/-). deze zijn zo klein en diep gelegen dat je ze zeker niet accidenteel zal indrukken. de 12 F-toetsen hebben alternatieve functies via de Fn-toets, waarvan ik er geen enkele gebruik.
  • de toetsen voelen zeer aangenaam aan, in hard plastic, ze moeten niet diep en met weinig kracht ingedrukt worden, maar het is toch duidelijk wanneer je een aanslag gemaakt hebt (itt tot sommige laptopkeyboards). ze maken weinig lawaai. de toetsen zijn het beste gedeelte van de set.
  • de polssteun is redelijk diep en is NIET afneembaar (hoewel ik het tegendeel verwachtte van de verpakking). dit is wat bizar, omdat het compacte design van het toetsenbord zo eigenlijk compleet zinloos gemaakt wordt. deze is in het typische soort halfhard plastic dat je aantreft op goedkopere dekstopapparatuur, en dat onaangenaam en goedkoop aanvoelt. na enkele dagen wordt het al snel plakkerig. op dit moment ben ik aan het typen met mijn mouwen over mijn polsen om die reden.
draadloze verbinding
  • de dongle is zoals vele goedkopere producten zeer licht en zonder toegevoegde massa waardoor het niet stevig op je bureau staat en door de stijfheid van de kabel al snel gaat verplaatsen of omvallen.
  • de verbinding lijkt me goed, maar ik testte het niet op grotere afstand. de dongle heeft twee statuslampjes voor num en caps lock, maar het interessante is dat ze gaan knipperen als je de connect-toets op keyboard of muis indrukt. dit is handig omdat je zo kan opzoeken waar connectieproblemen zich situeren.
software
de dekstopset werkte perfect na het verbinden via usb en zonder installatie van de software. na het installeren van de laatste versie werkte NIKS meer. bij desinstalleren werkte alles opnieuw... de software herkende de hardware kennelijk niet, en kon er blijkbaar niet mee om dat ik de installatie had doorgevoerd op een andere partitie dan de systeempartitie, want de helft van de programmabestanden bleken TOCH op de systeempartitie te staan. feit is dat ik met een oud, 'vervuild' en versleten winxp systeem werk. na drie keer proberen om de software aan de praat te krijgen heb ik het opgegeven en werk ik nu zonder extra drivers. ik kan dus niet oordelen over de mogelijke functies van deze software.

Heb jij ook een Logitech Cordless Desktop S520 (Azerty)?

Nou eekhoorntje omdat je het zo vriendelijk - en overigens zeer terecht - vraagt wil ik daar wel even tijd insteken.

Om te beginnen vind ik 2 sterrekes wel mager, ik vind dat je een aardige poging waagt (zeker voor een eerste keer) die ik wel met 3 sterrekes wil belonen. Maar je maakt wel wat "beginnersfouten" die niet hopeloos zijn, maar wel je score omlaag brengen. Na wat uitleg hoe een review mogelijk opgezet kan worden wil ik ook nog even inhoudelijk op je review ingaan, maar dat komt zo.

In de eerste plaats geeft T.Net je al wat handvatten van hoe je een review op zou kunnen zetten. Het eerste handvat bestaat uit de beoordelingscriteria, bovenaan je review. Loop die criteria in je review één voor één af en je hebt al een behoorlijk verhaal bij elkaar. Eigenlijk vind ik dat je dat al goed doet in je review (je krijgt van mij niet voor niets 3 sterren :P ).
In de tweede plaats bestaat er een FAQ over hoe een review te schrijven: reviews: Tweakers.net FAQ. Als je je pagina's ook nog eens een lay-out mee wilt geven waar iedere tweaker een puntje aan kan zuigen dan kun je nog opmaakcodes vinden op: http://gathering.tweakers.net/forum/faq/ubb#tag_abbr.
Voor zover het algemene deel.
Tweakers vinden het ontzettend fijn om te zien waarover je eigenlijk schrijft. Kijk bijv. naar de bespreking van je ToBo. Je noemt een aantal zaken (zonder deze eerst summier weer te geven) maar zet nergens een foto bij. Dus je moet er je zelf maar een voorstelling van vormen en dat is niet altijd fijn. Daarnaast als ik wil weten hoe jouw set er nou echt uitziet moet ik zelf nog gaan zoeken op Internet. Hierover zijn de meningen verdeeld, maar mijn mening is dat dat niet zou moeten, ik probeer mijn reviews op dat punt altijd zo volledig mogelijk te schrijven (zie voor mijn Desktop set: productreview: Logitech Cordless Desktop LX 700 review door Pjerry; een 5-sterren review die eigenlijk nog niet eens zo lang is, maar ik leid de lezer wel aan de hand m.b.v. plaatjes wat ik nou eigenlijk bedoel te zeggen. Ze kunnen dan direct een mening vormen, plus dat de plaatjes de review luchtiger maakt).
Dus dit punt kort samengevat. Maak eerst een lijst met de dingen die je belangrijk vindt en beschrijf ze pas daarna puntsgewijs. Plaats foto's.
Foto's
Je kunt makkelijk in je review 4 afbeeldingen kwijt. De 4 afbeeldingen kun je in je tekst opnemen middels de [afbeelding1], [afbeelding2], enz tags. Zodat je de foto's kunt relateren aan de tekst (zie boven voor het waarom en het nut daarvan).
Meer afbeeldingen (zelfs klikbaar naar hogere resoluties) kun je als volgt opnemen.
Neem een (gratis) abonnement bij bijv. www.photobucket.com of www.flickr.com (en als je genoeg karma hebt, kun je ze ook gewoon hier op T.Net kwijt, zie dit artikel). Plaats daar je foto´s die je op wil nemen. door IMG-tag kun je dan in je tekst verwijzen naar deze foto's ([IMG]<URL-foto>[/IMG]. Je foto moet dan wel een JPEG of PNG formaat hebben. In Photobucket kun je de IMG-Tag gewoon kopiëren (enter op de "IMG-regel" is genoeg), dus die hoef je nog niet eens in te typen of echt te kopiëren. Dus onder de foto naar de verschillende formaten lopen, op enter drukken, en in je tekst pasten, klaar is Kees.
Klikbaar krijg je ze door de volgende regel (" niet overnemen die staan erbij omdat het anders hier niet werkt, krijg je gelijk een verwijzing :+ ):
"[url=<http-adres van je grote foto>[IMG]<http-adres van de fot in je review>[/IMG][/url]" (een voorbeeld van klikbare plaatjes kun je in mijn review vinden, het kleine plaatje is klikbaar)
Door rondom de [center] en [/center] tag te plaatsen worden het spulletje ook nog eens mooi in het midden uitgelijnd.

Ik denk dat je om te beginnen al een batterij adviezen hier hebt gekregen. Het laatste advies: kijk goed naar 4 en 5 sterren reviews en probeer te achterhalen waarom die reviews zoveel sterren krijgen. Je zult ontdekken dat er twee belangrijke facetten zijn. Technisch is het een heel mooi verhaal en/of het is een zeer informatief verhaal. Mooie reviews kun je vinden van Dima_2005, Thy King, Wiethoofd, Femme, Terw_Dan, frankknopers, van mij zei de gek :), en nog vele anderen (teveel om op te noemen). Je kunt zeer snel de goede reviews vinden door naar pricewatch>productreviws te gaan. Daar te klikken op "nieuwste productreviews"en die vervolgens te sorteren op "Waardering".

Jouw review:
Ik vind dat je een aantal zeer belangrijke punten ondermaats beoordeeld. Toch krijgt het product als algemene score toch nog een voldoende. Als er zaken als ergonomie en zo'n polssteun waarvoor ik mijn mouwen speciaal omlaag moet doen zou hebben en een muis met opgespannen armen tijdens het gebruik, zou ongeacht de rest van de scores de set bij mij nooit meer een voldoende scoren.
- de dongle is zoals vele goedkopere producten zeer licht en zonder toegevoegde massa waardoor het niet stevig op je bureau staat en door de stijfheid van de kabel al snel gaat verplaatsen of omvallen.
Moet die wel op je bureau staan. Toevallig staat de mijne ook op het bureau (maar dat is gelijktijdig een laadstation), maar vroeger zette ik die dingen altijd op mijn computer, scheelt ook weer plaats op het bureau :).
- de verbinding lijkt me goed, maar ik testte het niet op grotere afstand. de dongle heeft twee statuslampjes voor num en caps lock, maar het interessante is dat ze gaan knipperen als je de connect-toets op keyboard of muis indrukt. dit is handig omdat je zo kan opzoeken waar connectieproblemen zich situeren.
Dat knipperen is standaard bij Logitech. Alle modellen waarmee ik ooit gewerkt heb, deden dat. Voor onze htpc-ers en MCE-ers is het wel handig om te weten hoe ver ze van hun computer toch nog het zaakje gewoon kunnen "besturen". Wellicht dat het een waardevolle aanvulling is als je uitzoekt over welke afstand je muis en ToBo nog werken en hoe gevoelig ze er voor zijn als er hindernissen in de weg staan.
Nou installatie op wel of niet de systeempartitie mag echt niets uitmaken. Overigens moet je mij eens een Windowsprogramma noemen die niet een deel van zijn dll's op de systeempartitie zet. Dit is nl. essentieel voor Windows dat dat gebeurd. Shared dll's komen nl. altijd op de systeempartitie terecht en van dat soort dll's zitten er nogal wat in SetPoint.
Is jou bekend dat er verschillende versies van SetPoint bestaan? Wellicht dat er bij jouw set een verkeerde versie is geleverd (zou niet mogen natuurlijk). Op de Logitech site kun je de laatste versie voor jouw set halen, door de set te kiezen, de taal, het OS en dan krijg je de download voorgeschoteld. Heb je gelijk de laatste versie. Lijkt mij stug dat het dan nog niet werkt.
Je moet wel de meerwaarde van het pakket inzien, anders heb je wel een systeem draaien dat behoorlijk wat resources wegvreet waar je niets mee doet.
Vind je echter SetPoint nog niet toereikend genoeg dan kun je daar nog eens Uberoptions overheen zetten, waardoor je nog meer toetsen kunt tweaken.

Ik hoop dat je wat gehad hebt aan mijn reactie (die bijn anet zo lang is als jouw review :Y) ), in ieder geval veel succes met je set.

Edit typo's

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 23 maart 2009 01:48]

als jullie zo weinig sterrekes geven, wees dan zo sportief om te laten weten waarom. dit is mijn eerste review.

[Reactie gewijzigd door boomeekhoorn op 22 maart 2009 23:13]

vergelijk je review eens met andere vergelijkbare reviews.. krijgen die meer dan 3 sterren?

het is informatief een toevoeging maar verder vrij karig.
Bedankt Pjerry voor uw zeer constructieve reactie. Bij nader inzicht heb ik besloten dat die sterretjes me gestolen kunnen worden. Ik heb gepoogd een nuttige bijdrage te leveren, mijn eigen ervaringen gedeeld, om anderen toch iets wijzer te maken vooraleer ze zomaar iets kopen, maar ik ga hier echt niet nog meer tijd in steken om de mensen hier te plezieren. foto's beginnen nemen van mijn toetsenbord gaat me echt wel iets te ver! voor mijn stadsgenoten: nie pleuje :+

o ja, ik blijf bij mijn 'voldoende' vanwege de zachte prijs. da's toch wel mijn goed recht zeker ;)