Asus Fonepad 7 (FE375CXG) Dual Sim 8GB Zwart Review

Dreamvoid 5 januari 2015, laatste update op 8 oktober 2015, 1.219 views

Asus Fonepad 7 (FE375CXG) Dual Sim 8GB Zwart

Het phablet fenomeen is nog niet op zijn hoogtepunt, ziehier de 7-inch Asus Fonepad 7, met "Intel inside". Groot, spotgoedkoop, geweldige performance met dual sim en uitstekende GPS, maar ook met een dramatisch slechte camera.

Pluspunten

• Snelheid
  • Accuduur
  • Dual Sim

Minpunten

• Camera
  • Geen 4G
  • Asus bloatware

Na het (door eigen schuld) overlijden van mijn Lenovo P780 was het tijd voor een nieuwe telefoon. Belangrijkste eisen waren eigenlijk hetzelfde: een lange accuduur en dual sim. Heb lang getwijfeld tussen deze Fonepad 7 en de Nokia Lumia 730 Dual Sim, maar de waanzinnig lage prijs tijdens de kerst actie van Amazon Frankrijk (119 euro!) gaf uiteindelijk de doorslag.

Goed, wat koop je bij Asus voor 119 euro? Verrassend veel, zeker als je het vergelijkt wat voor karige budget troep er in die prijsklasse normaal te koop is.

Bouwkwaliteit en scherm
De nieuwe versie van de Fonepad 7 is iets kleiner dan zijn voorgangers (kleinere bezel) en heeft de speakers weer aan de voorkant zitten, maar het blijft een gigantisch bakbeest. Dacht je dat een Galaxy Note 4 of een iPhone 6 Plus groot was, dit is andere koek. Het scherm is 1280x800, wat voor dit formaat ideaal is: het is niet zo blokkerig als bv de Galaxy Mega, maar ook geen ultra-hoge dpi waardoor een snelle en onzuinige gpu nodig is.

De behuizing is van mat plastic, wat niet echt een luxe gevoel geeft maar op zich niet zo'n ramp is: 9 van de 10 mensen zetten hem toch in een cover. Volume en power knoppen zitten aan de zijkant, de USB bovenop (!) en de audio jack onderop (!). Dit werkt eigenlijk prima, vanwege het formaat draag ik deze telefoon in de binnenzak met een headset.

Performance en features
Asus maakt het de kopers niet makkelijk, dit is inmiddels de vierde generatie Fonepads in twee jaar (!), en er zijn ook nog eens twee varianten. De Aziatische FE375CG heeft een Atom Z3560 (1.8 GHz) en een front/back camera van 2/5 MPixel, de Europese FE375CXG moet het met mindere specs doen: een Z3530 (1.3 GHz) chip en een 0.3/2 MP camera unit. Waarom Asus dit heeft gedaan is mij een raadsel, ik had moeiteloos 20 euro extra betaald voor een beetje betere camera maar goed, daar valt weinig aan te doen (behalve een Aziatische Fonepad importeren).

Het hart van de Fonepad is de 64-bit Intel "Moorefield" Z3530 SoC. Dit is de meest recente Intel telefoonchip, een quadcore "Silvermont" Atom met PowerVR 6 GPU, dezelfde GPU als Apple in zijn iPhones gebruikt. De Aziatische -CG variant klokt hoger naar 1.8 GHz, de Europese -CXG versie die ik heb is gelimiteerd tot 1.3 GHz. Dat beperkt de benchmark scores maar is prettig voor het verbruik.

Alsnog is dit, zeker voor zijn prijs van nog geen 120 euro, een waanzinnig snel toestel. Antutu bencht hem op 38405, wat hem zeer verdienstelijk tussen de LG G3 (van 370 euro) en de Samsung Galaxy S5 (van 460 euro) plaatst. De browser benchmarks zijn ook prima: Sunspider doet 1058 ms, Octane doet 3999, Kraken 8199 ms. Geen slechte zaak voor een 1.3 GHz chip! Ik word dan wel benieuwd naar de Aziatische variant die nog 40% hoger is geklokt, ik neem aan dat die waarschijnlijk met de titel "snelste Android telefoon" mag gaan zwaaien.

Goed, de performance van de SoC is fenomenaal, maar niet alles is zo mooi. De camera's zijn allerberoerdst (vooral de 0.3 MPixel front cam is echt beschamend slecht), er zit niet eens een flits op, en 1 GB RAM is weliswaar ok in zijn prijsklasse, maar met zo'n beest van een cpu/gpu is het wel wat mager.

De Intel 3G baseband chip en antenne is daarentegen prima, en de ontvangst en vooral snelheid van het zoeken/vinden van netwerken is veel beter dan de 3G Mediatek chip die ik hiervoor in de Lenovo had. De dual sim werkt erg goed, en Intel heeft zelfs een streepje voor op Mediatek. 3G is maar op 1 SIM kaart actief, maar de Fonepad gaat daar slim mee om: de SIM kaart die een dataverbinding heeft, pakt het 3G netwerk, en degene zonder data pakt 2G. Bij Mediatek moet je dat telkens handmatig toewijzen. Wel mis ik de optie om de dataverbinding met 1 klik naar de andere SIM te switchen in het "snelle opties" drawdown menu. Ook zou iets meer intelligentie erg welkom zijn: als ik in Nederland ben, zou het toestel eigenlijk automatisch de dataverbinding met de Nederlandse SIM moeten maken, en vice versa in Frankrijk met de Franse SIM. Raar genoeg bieden ook andere dual-sim telefoons (Windows Phone, Nokia Asha, etc) deze optie niet, die toch vrij logisch lijkt.

De GPS is ook zeer goed, ik heb het toestel nu zo'n 2000 km als navigatie unit gebruikt en ik heb sinds mijn iPhone niet meer zo'n goede GPS in een telefoon gezien. Goed werk van Intel en Asus.

Bluetooth is 4.0, dus compatible met "low energy" fitness apparatuur, en de Intel chipset ondersteunt Miracast/WiDi. NFC zit er helaas niet op.

Accuduur
Deze telefoon heeft een 4000 mAh accu ingebouwd zitten, die voor een zeer lange standbytijd en lange gebruikstijd zorgt. Zo lang als de Lenovo P780 haalt hij niet (het scherm is nou eenmaal 2x zo groot) maar drie dagen rondlopen en regelmatig gebruiken zonder laden is prima te doen, iets wat je met vergelijkbare toestellen met Snapdragon 80x, Apple Ax of Exynos wel kan vergeten.

OS en Software
Asus levert inmiddels Lollipop 5.0.1 mee (bij introductie was dit nog Android 4.4). De Stagefright bugs zijn inmiddels ook gefixed, dat is erg netjes.

Om 1 of andere vage reden is de interne 8 GB onderverdeeld in twee partities van 4 GB, en dit is niet te veranderen. Binnen een week raakte de 4 GB systeempartitie al vol, terwijl er naast een gapend lege 4 GB datapartitie ligt. Anno 2015 is dat gewoon knullig.

Ook levert Asus een enorm aantal grotendeels nutteloze bloatware apps mee, waarvan de meeste niet verwijderbaar of uitschakelbaar zijn.

Call Recording
Een feature die wel erg welkom is, is het automatische opnemen van alle gesprekken. Dit heb ik bij nog geen enkel ander toestel standaard ingebouwd zien zitten - bij eerdere Android toestellen moest ik altijd een app installeren en het toestel rooten.

Rooting en bootloader unlocks
De oude Kitkat ROM kon geroot worden met RootZenfone 1.4.6.4r. Een bootloader unlock ben ik nog niet tegengekomen. De nieuwe Lollipop ROM heeft nog geen root.

Nuttige informatie voor het zoeken naar hacks enzo: het typenummer van deze generatie Fonepad 7 is K019.

Accessoires
De Fonepad is in Europa weinig verkocht en dus is er qua accessoires niet veel te koop. De officiele Asus Folio cover kost maar liefst 50 euro dus die heb ik maar links laten liggen, maar een noname cover van zeven euro past ook prima, en is eigenlijk een must, zonder hoes is de telefoon zodanig groot en glad dat hij vrij snel uit je handen valt.

Je moet wel van het phablet fenomeen houden, maar in die categorie is de Fonepad 7 een geweldig produkt. Je krijgt een telefoon met schitterende prestaties, een enorm scherm, een geweldige accuduur en ook nog eens dual sim, voor een bijna ongelofelijk lage prijs - zelfs voor zijn normale prijs van 149 euro is er niet echt een beter toestel te bedenken. Het allergrootste nadeel is de belachelijk slechte camera (front en back), dat kan anno 2015 echt niet meer.

Heb jij ook een Asus Fonepad 7 (FE375CXG) Dual Sim 8GB Zwart?

Ik heb die vandaag aangeschaft en moet zeggen dat die veel beter is dan de voorganger op de camera na natuurlijk. Hopelijk komen ze snel met de lollipop want asus is een ramp op gebied van updates.