Conceptronic Grab'n'Go DualBay NAS Media Store 1.5TB Review

vincedd 22 mei 2009, laatste update op 11 augustus 2009, 2.126 views

Conceptronic Grab'n'Go DualBay NAS Media Store 1.5TB

Pluspunten

• Klein,stabiel apparaat
  • bijna geluidsstil
  • prijs
  • Handige ftp server

Minpunten

• Draait op linux
  • Voor uitbreidingen moet funplug en meerdere programma's geinstalleerd worden
  • Frontje moeilijk terug te krijgen na installatie harde schijven.

Kwaliteit voeding Score: 4
IK heb de ch3snas nu ongeveer 4 weken.Het is een mooi vormgegeven klein apparaat,waar je met gemak 2 sata 300 schijven in kan schuiven.Ik heb er 2 WD 640 Gb/32 Mb sata 300 schijven in gedaan in raid 0.

Het klepje om de nas weer dicht te maken gaat wel weer moeilijk dicht.Met de bijgeleverde software kan je de nas snel toevoeging in je netwerk.En op de nas zelf kan je de nodige dingen instellen.Enige nadeel is dat als je zoiets als torrents op je nas wil laten draaien funplug nodig hebt.Dit programma en de torrentclient werken onder linux,waardoor je enige ervaring moet hebben met linux.Aangezien ik dit helemaal niet heb,heb ik de funplug en transmission door een vriend op de nas laten zetten.Dit draait toppie(voorlopig lokaal,want ik moet de whitelist nog ff om zeep laten helpen).

Verder is de doorvoer snelheid tussen nog niet erg snel(omdat ik nog 10/100 thuis draai).Voor de rest is de temp. van het nasje nog niet boven de 43 graden uitgekomen en krijg ik 6x per dag netjes een mailtje van de status.

Ik heb door aanschaf van dit apparaat mijn server weg kunnen doen en hou nu dus een hoop ruimte over op mijn bureau.Het apparaat is behoorlijk stil.Je hoort af en toe de ventilator en soms een schijf aanspringen.Hij staat onder mijn bureau en is zo stil dat ik er `s nachts totaal niet van wakker lig.
Al met al een top apparaatje.

Update 22-05-2009.
Inmiddels draait de nas een paar maandjes stabiel,heb inmiddels Funplug en Transmission laten installeren door een vriend,aangezien ik totaal niet handig ben met Linux.Nadeel is dat Transmission nog lokaal draait en ik wederom weer terug moet naar mijn vriend om wat in te stellen in Transmission om het spulletje ook van afstand te kunnen bedienen met me minilaptop.

Verder heb ik de ftp server ook in gebruik.Dit draait top(mede dankzij de laatste firmwareupdate).
Ik heb meerdere mappen voor verschillende gebruikers aangemaakt en dit functioneert prima.Mijn upload thuis zorgt er prima voor dat ik mijn bestanden bij mijn vriendin thuis met 108 Kb/sec. binnenhaal.

Heb inmiddels mijn netwerk geupgrade naar gigabit(Hp Procurve 1400 en Amp cat 6 kabels) om de doorvoersnelheid te verhogen van nas naar pc.Dit valt me op het ogenblik erg tegen.Ik haal 7 tot 14 Mbit. Dit probleem kan in de nas zitten,maar kan ook aan de pc liggen(is een athlon 2000 met ide schijven) of aan de Sitecom gigabitkaart. Binnenkort eens kijken of de snelheid hoger word met een Intel kaartje.

De nas mailt mij ook om de 3 uur wat zijn status is.In de status kan ik kijken hoeveel er aan schijfruimte gebruikt is en wat er nog vrij is.
Verder schijnt ie ook te mailen als de temperatuur te hoog is en dat ie zichzelf uitschakelt,maar dit heb ik gelukkig nog niet mee hoeven te maken.Hij blijft netjes op 43 graden bij het downloaden en het verplaatsen van grote bestanden.

Zit er zelfs over te denken om een 2e aan te schaffen,maar dat kan even duren ivm aanschaf spiegelreflexcamera.

Heb jij ook een Conceptronic Grab'n'Go DualBay NAS Media Store 1.5TB?

Ik heb 't apparaat zelf ook, en heb 'm niet gemod omdat ik er (nog) geen behoefte aan heb. Ook ik ben niet erg handig met Linux, maar om dan te zeggen dat de modbaarheid matig is, is niet eerlijk. Er is een behoorlijke community (waaronder hier op tweakers) om te helpen en er kan behoorlijk op gemod worden. Het apparaat is gelijk aan de D-Link DNS-323, waar ook weer een community voor is. Verder is de ontwikkelaar van Conceptronic ook actief en bereikbaar via z'n eigen website, http://www.aroundmyroom.com/tag/ch3snas/. Ja, je moet een beetje Linux kennis hebben of door fora graven en durven te vregen, maar dan is dit een prima modbaar apparaatje. :)
Ik heb 'm trouwens als 2 losse schijven geconfigureerd omdat RAID1 mij de schijfruimte niet waard is, en RAID0 en JBOD geen performance opleveren maar wel risico. Want als dan 1 schijf kapot is, is de andere ook niet meer te benaderen.
Helemaal mee eens. Ook mijn Linux kennis is minimaal, maar ik heb wel de funplug aan de praat gekregen, inclusief een upnp av server.
Raid 0 heeft echt geen zin hierin, en de snelheid die je haalt is gewoon de max van dat ding. Kun je allemaal uit de 3 delen http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1335062 halen.
En modbaarheid matig ben ik het net als buzzbuzz68 niet mee eens, die is juist zeer hoog. Zonder enige linux kennis kun je met alle uitleg die er te vinden is al van alles instellen. Als je dan iets verder wilt kun je van alles vragen of zoeken ;)
Verder nette review.
Het lijkt me een beetje onterecht dat je gebruikte OS als nadeel opnoemt en daardoor lage punten op modbaarheid geeft.
Deze NAS is juist wel erg goed modbaar, je kan er van alles op draaien.
Maar ik erken je probleem, aangezien mijn Linux-kennis (ook) op een laag nivo staat en ook tegen dit soort dingen oploop. De term pebkac.komt hier nu ff naar boven drijven :) .

Hindernissen kun je echter overwinnen, zeker als tweaker zijnde! Daarbij heb je dus een vriend die wel de weg weet in Linux-land. Misschien kan hij je eens wat Linuxkennis bijbrengen. het is tenslotte altijd leuk om dingen bij te leren!

Ik zou je in ieder geval wel willen adviseren de raid0 configuratie los te laten aangezien hier toch geen snelheidswinst uit te halen valt. Als je de disks als losse volumes gebruikt, kan je deze ook gewoon weer aan je pc hangen, mocht je NAS een keer defect raken.
Door deze driver te installeren kan je ext2/3 volumes lezen en schrijven onder Windows.

Als je meer snelheid wilt, kun je NFS gebruiken. Aangezien je de funplug al hebt geinstalleerd, heb je ssh waarschijnlijk ook al geactiveerd op je NAS..

Lees hier hoe je NFS moet activeren op de NAS:

Lees hier hoe je een NFS-share kunt mounten in Windows:

Op de site van Dennis Slagers, ontwikkelaar bij Conceptronic, kun je veel info, tips en trucs vinden. (buzzbuzz68 had de link al in z'n post staan)
Op deze site kun je ook nog de nodige info vinden: http://nas-tweaks.net/Start

Succes met je NAS!
De ventilator draait dus niet de hele tijd voluit? En hoe irritant is de fan als je hem hoort?
Als je de tekst wat meer in apparte delen verspreid wordt je review makkelijker te lezen

wat uitbreiding met plaatjes doet je rating voor je review ook altijd stijgen
@ Brent: Ventilator draait alleen boven bepaalde temparartuur.Hij is zo stil,dat ik `s nachts gewoon doorslaap :P .

@ dispie: tekst aangepast
Waarom doe je ingodsnaam Raid 0 in een NAS?
Ik had gehoopt dat het wat meer snelheidsopbrengst had gebracht,maar dat valt toch wel wat tegen.
Negatieve eigenschappen:
Draait op linux
Ik hoop dat dit een grap is. Modbaarheid als slecht beoordelen en vervolgens gaan zeuren over Linux? Linux is zo modulair en aanpasbaar als wat. Windows oid komt niet in de buurt, en je spreekt jezelf dus tegen. Lees ook de reactie van Squeeky hierboven eens door.

[Reactie gewijzigd door Gojira op 22 mei 2009 14:07]

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games