Specificaties Android, iOS compatibel en 14,3g - Bekijk alle specificaties

Xiaomi Mi Band Zwart Review

stijnvbml 30 december 2014, laatste update op 31 december 2014, 3.994 views

Xiaomi Mi Band Zwart

Deze Mi Band heeft veel nadelen en kan weinig. Wat hij kan doet hij goed. De prijs doet de nadelen vergeten, want die is zo laag.

Pluspunten

• PRIJS!!!!!!
  • Design aluminium deel + waterdicht
  • Alarms instellen
  • Goeie app
  • Licht
  • Sleep tracker werkt goed
  • Stappenteller werkt goed
  • Accu

Minpunten

• Lage kwaliteit bandje
  • Kan heel weinig
  • Niet in NL te koop
  • Bandje zit kut
  • Max. 3 alarms instellen
  • Werkt moeilijk met iOS
  • Werkt niet met Windows Phone

inleiding
Xiaomi is een merk dat de afgelopen 2 jaar enorm is gegroeid. Een grote concurrent is dit merk voor Samsung. In Nederland zijn Xiaomi producten niet te koop. Maar importeren kan wem. Ze hebben een grote variatie aan producten. Van telefoons (high-end Mi4, budget Redmi 1s), tablets (Mi Pad), televisies (Mi TV), battery packs en fitness armbandjes (Mi Band). Alle producten hebben een ding gemeen; ze bieden veel waar voor hun geld en zijn allemaal razend populair in China. Deze kerst kreeg ik het eerste product van het merk. De Mi Band. Me moeder heeft hem voor omgerekend §25,- in Hangzhou gekocht. Ik ben niet de enige. Dit ding verkoopt beter dan menig smartband. Maar is hij een beetje goed. Ik heb deze smartband nu even in bezit. En dit zijn mijn bevindingen.
Rede van kopen
Ben ik veel met fitness bezig? Ja, maar me telefoon betrek ik er absoluut niet bij. Apps die me stappen tellen etc. sla ik wel over. Maar de Mi Band had snel me interesse. Ik vind het fijn om te kunnen zien hoe ik geslapen heb, maar als ik me telefoon in bed lig valt hij snel op de grond. Fitness bandjes waren echter duur. Toen kwam lollipop naar me Nexus 5. Dit bood de mogelijkheid smart unlock. Later meer hier over. Dit in combinatie met de lage prijs zorgde ervoor dat ik deze Mi Band wou. En met kerst kreeg ik hem.
Dag 1: unboxing
Dag 1 met de Mi Band. Een doosje uitpakken vind ik altijd leuk, zeker als het een aparte doos is.
De doos waar de Mi Band in komt is een houtkleurig kartonnen doos. Op de voorkant staat een Mi logo. Het is een saaie maar prima doos.
Aan de achterkant staan de specs. Helaas in het Chinees, dus niet leesbaar.
Als je de doos opent, zie je de Mi Band als eerste.
Er zit ook iets bescherming aan de bovenkant zodat de band niet beschadigt. Het is zwart en lijkt op het stof dat ook in doosjes van horloges zit.
De Mi Band zit vast in een doosje. Daarin zit een oplaadkabel. Dit gaat via USB. Er word geen adapter meegeleveerd. Een nadeel zal ik dit absoluut niet noemen. Ook heb je een quick start. Volledig in Chinees; niet bruikbaar voor de meeste dus.
En dat was het. Niets bijzonders dus.
Eerste indrukken
De Mi Band heeft zelf een aardige uitstraling. De band bestaat uit 2 delen. Een apparaatje en het bandje. Je kan ze van elkaar afhalen. Ik laat het er maar inzitten. Ik doe het bandje eerst om me linkerarm om. Daar heb ik al een normale armband. En dan voel en zie je het verschil. Het normale armbandje is van Budha to Budha en is veel mooier.
Het bandje gaat raar dicht. Je klikt een puntje in een gaatje. Maar het puntje wat uitsteekt lijkt niet helemaal goed dicht te zitten.
Het bandje zit niet perfect; dit gaat wennen worden.
Ik verplaats het bandje 10 minuten later naar me rechterarm. Naast dat Budha to Budha bandje is de Xiaomi heel lelijk. Als hij geen "concurrentie" heeft ziet hij er gewoon normaal uit.
Het aparaat zelf is goed gebouwd en lijkt stevig in elkaar te zitten. Ik ben op wintersport en ik vraag me af hoe goed alles dicht zit en of ik hem goed met skiŽn kan gebruiken. Maarja, de eerste indruk is goed.
Mi Band App. Dag 1; setup (Android)
Voor de Mi Band is de Mi Band App essentieel. De smartband heedt in tegenstelling tot duurdere bandjes geen scherm. De Mi Band app is in de Play Store te downloaden. De App Store is volgens mij ook mogelijk, maar dat ga ik later uitzoeken. Voor het gebruik van de Band moet je een Mi Account hebben. Je kan dat Mi Account schijnbaar beter op een laptop/PC aanmaken. Maar ik heb geen laptop bij de hand, dus moet het op me Nexus 5.
Voor je Mi Account moet je je telefoonnummer geven. Dan krijg je een code via de SMS en kan je verder. Dan kan je een wachtwoord instellen en dan ben je klaar. Je telefoonnummer is dan je inlogcode.
Even later wou ik inloggen met dat net aangemaakte Mi Account. BAM, "incorrect password". Oplossing even later gevonden. Stel je nummer is 0612345678, dan moet je +31612345678 invoeren. Dit staat er heel onduidelijk. Eerst heb ik 0031612345677, 612345678, etc ingevoerd. Dan doet hij het niet en dit is even irritant.
Als je even later bent ingelogd moet je gegevens gaan instellen. Je begint met je geslacht. Daarna komt je geboortedatum, lengte en gewicht.
Als je alles hebt ingevoerd kan je beginnen.
Mi Band App Dag 2: de basics
De app van de Mi Band ziet er mooi uit. Complimenten voor Xiaomi. Je hebt een menu en daarin staan weer andere pagina's. Op de home pagina staat het aantal stappen dat je hebt gelopen en eronder wanneer.
Als je naar boven swipet krijg je meer info. Als je op het aantal stappen drukt krijg je een grafiek met info.
Swipe je naar links krijg je hoeveel uur je hebt geslapen.
Druk je daarop krijg je je slaap in grafiek vorm.
Bovenop staat de menu knop. Daar heb je de volgende onderdelen.
My devices
Centraal staat hier het batterij percentage van de Mi Band. Daaronder staat een knop find band. Als je hier op drukt gaat de band trillen em gaan de ledjes groen kleuren. Handig als je hem kwijt bent, zeker als je het apparaatje uit het bandje heb gehaalt. Dit is wel slecht voor de accu. Daaronder kan je de kleur van de ledjes kiezen. Dit staat onder het knopje Band Light Colour . Je kan uit groen, blauw, oranje en rood (lijkt meer roze) kiezen. Dit is voor hoeveel procent je van je goal heb gehaald. Hier later meer over. Daaronder staat Band Location. Daar moet ne zeggen aan welke arm je Mi Band zit. Bij mij aan de rechterarm. Daaronder staat Screen Unlock. Een functie voor Android 5.0. waar ik zo op terugkom. Incoming call staat eronder. Hier kan je instellen dat als je gebeld wordt dat je Mi Band ook gaat trillen. Daaronder heb je de knop Vibrate for notifications . Hier kan je instellen dat als je een notificatie krijgt dat je Mi Band ook gaat trillen. Daaronder staat Unpair. Daarmee kan je je Mi Band loskoppelen van de telefoon. Als laatste staat de firmware version.
Alarm
In dit kopje kan je wekkers instellen. Helaas maar maximaal 3. Dan kan je Mi Band op een tijd naar keuze laten trillen. Druk je op de tijd, dan kan je de tijd veranderen, instellen hoe vaak je dit alarm wil herhalen en kan je Early Bird Alarm instellen. Hiermee kan je zorgen dat je Mi Band een goed moment opzoekt in de 30 minuten voor de ingestelde tijd om ne wakker te maken.
profile
Bovenaan staat hier je totaal aantal dagen, stappen en km die je met se Band hebt afgelegd.
Daaronder staat je goal van het aantal stappen en kan je dit aanpassen. Ook kan je je leeftijd, gewicht en lengte aanpassen. En als je een transgender operatie bent ondergaan ook je geslacht.
activities
Hierin kan je kiezen om andere sporten te gaan doen. Je hebt keuze uit sit ups en touwtjespringen. Hoe dit werkt kom ik later op terug. En als laatste kan je op meer sporten stemmen. Leuk dat je dit kan en hopelijk kan dit in de toekomst ook.
share & about
Bij share kan je je dagelijkse stappen delen op facebook, we chat, line en een service waarvan ik het logo niet herken. Geen whatsapp dus en niet nodig.
Bij About staat de app versie, kan je feedback geven en kan je de terms of services lezen.
Dag 3: Design
Het design is basic maar prima. Ik heb zelf een armbadje van Budha to Budha om.
Ik heb de Mi Band eerst ernaast gedaan. Maar vrij snel moest de Mi Band naar de andere arm, want die Budha to Budha is veel mooier. Maar lelijk, nee hoor. Het apparaatje is van de voorkant van aluminium en is uit het bandje te halen.
De achterkant is van plastic, maar prima plastic.
Het bandje is van een soort rubber en is niet heel fijn. Als het warmer is gaat het bandje kutter zitten. Het duurde echt een paar dagen om er aan te wennen, maar daarna is het okť.
Het bandje zelf is makkelijk in maat te verstellen en dat is fijn.
Het apparaatje zelf is ook mooi. De aluminium voorkant, waar drie ledjes op zitten is mooi. Het aluminium lijkt heel erg op het aluminium dat Apple voor de Imac gebruikt. Dit deel had ook door Apple gemaakt kunnen worden.
Je hebt een gespiegelde zijkant en een plastic achterkant.
Het is een IP 67 pakketje. Dat betekent dat het een half uur waterdicht is bij een halve meter. Dus je kan er mee zwemmen, niet mee duiken. Dit is handig voor in de douche.
Het bandje zelf is dus wel een minder iets. Heel basic en zit niet heel lekker.
Dag 4: dagelijks gebruik stappen teller
De stappenteller is een van de belangrijkste dingen. Je kan een goal instellen. Die van mij is 11000 stappen per dag. Je kan goed op je telefoon zien hoeveel stappen je hebt gelopen.
Hij trilt als je het heb gehaald. Je kan met LEDjes je vooruitgang zien. 1 ledje die aan staat, staat voor 33% of minder van je doel, 2 voor 33-66% en de laatste voor 66%+.
De stappenteller werkt aardig. Hij ziet elke stap goed en telt fijn. Bij het skiŽn merkte ik soms dat hij alsnog ging tellen. Dit vind ik niet heel erg, maar andere misschien wel. Aan de andere kant kan het ook zijn gebeurd toen ik met me stokken op een recht stukje vooruit probeerde te komen. Misschien zit de stappenteler max 5% naast, heel erg is dit niet voor mij.
Ik heb duidelijk alle doelen gehaald. Het lijkt moeilijker dan het is.
Wat ook fijn is dat de Mi Band ook je stappen telt als je telefoon niet verbonden is en dit later synchroniseert. Dit is ook handig aangezien hij nog wel eens per ongeluk wil wegvallen.
Dag 5: dagelijks gebruik: sleeprtacker
De Xiaomi Mi band kan ook je slaap bijhouden. Je gaat gwn slapen, meer hoef je niet te doen. De voglende ochtend kan je zien hoe lang je hebt geslapen. Dit wordt weergegeven in een mooi grafiekje. Je kan dan zien of je diep of licht heb geslapen. Ook kan je een overzicht van de week/maand krijgen. Dit is misschien handig als je te weinig slaapt.
Dag 6: Alarms & andere functies
Op deze Xiaomi Mi band kan je ook alarms instellen. Maximaal 3. Als het tijd is dan gaat je Mi Band trillen. Je wordt er redelijk wakker vang. Ook kan je een “Early Bird Alarm instellen.”. Dan maakt je Mi Band je wakker wanneer je het lichts slaapt tussen een half uur voor en de ingestelde tijd. Ik heb het bij het skien ook gebruikt voor de tijd. Bijv. elk uur laten trillen.
Je kan met deze Mi Band ook Sit-Ups doen en touwtjespringen. Dat moet je eerst aanzetten en dan kan je je gang gaan. Dit lijkt prima te werken.
Dag 7: accu
Xiaomi claimt dat deze Mi Band 30 dagen mee kan gaan. In de werkelijkheid is dat meer. Ik gebruik het ding nu 7 dagen en ik kreeg hem met 76% out of the box .Nu heb 61%. Als hij zo door gaat, moet de Mi Band op een volle lading 50 dagen halen. Dit is erg fijn, want ik ben gewend dingen veel opteladen. Deze Mi Band laat binnen een half uurtje op, is ook niet zo raar want de accu is 41 mAh. Je kan de band opladen door het trackertje in een meegeleverd stekkertje te doen.
Dag 7: bouwkwaliteit
Ik maak me wel een beetje zorgen over de bouwkwaliteit van deze Mi Band. Op het bandje zelf zijn al veel krassen gekomen en dat is jammer. Ik denk dat dat bandje het zwaar gaat krijgen. Ik had liever een ander soort bandje gezien.
Dag 7: Smart unlock
Een van de nieuwe features in android Lollipop is Smart Unlock. Hiermee hoef je je wachtwoord van je telefoon niet intevullen als er een bekend apparaat verbonden is met je telefoon. De Mi Band kan een van die bekende apparaten zijn. Mijn Nexus 5 draait lollipop en dus heb ik het kunnen uitproberen.
Om het ingesleten druk je op het knopje "Open Sesame" op de eerste pagina. Daar krijg je uitleg hoe je het moet instellen. De uitleg is echter het tegenovergestelde van bruikbaar, het is namelijk in het Chinees.
Gelukkig is het vrij makkelijk intestellen.
Smart Unlock werkt verdomd goed. Het is handig en ik ben door deze feature weer een wachtwoord gaan gebruiken. De Mi Band blijft over het algemeen gewoon met je telefoon verbonden. En als iemand je telefoon afpakt blijft hij vaak helaas verbonden, maar alsnog is het een goeie functie die ik heel vaak heb gebruikt.
Deze Mi Band doet weinig. Je stappen en slaaptracken en je trillend wakker maken. Thats it. Maar wat hij doet, doet hij goed. Er zijn nog veel gemiste kansen waar ik hoop dat Xiaomi aan gaat werken. Zoals andere sporten toevoegen en meer mogelijkheden bij de Alarms.
Het bandje van de Mi Band is ook niet zo lekker en is heel krasgevoelig.
Deze Mi band kost rond de 20 dollar, en voor die prijs wil ik alle nadelen snel vergeten. Want de prijs is zo laag, dat alles snel vergeten is.

Heb jij ook een Xiaomi Mi Band Zwart?

Je moet even je plaatjes een width=600 meegeven in de IMG tag. Ze zijn nu te breed en alles valt buiten beeld :)
Misschien iets meer vertellen over die smart unlock?
Je maakt tweemaal een referentie naar 'later', maar ik kan er nergens iets over terugvinden...
Ja, dat zou ik inderdaad doen. Dus hier alsnog.
Smart unlock
[img width=600] http://1.bp.blogspot.com/...t_2014-12-25-09-32-22.png [/img]
Gelukkig is het vrij makkelijk intestellen.
Beetje jammer van de Tweakblog reclame, en er zitten nogal wat herhaalde stukjes in de review zelf ;) . Verder een prima review van een niet erg spannend product, een welverdiende +2 als je het mij vraagt (al komt dat misschien meer omdat er niet zo veel te vertellen is)
Heb je hem mischien ook getest met een iPhone of zie je daar binnenkort de kans voor? Ik overweeg er namelijk ook een te kopen maar heb een iPhone ;)
Ik ga het binnen een paar dagen voor je doen. Ik test het dan met de 6 en meldt het je direct hoe goed het kan (en of het niet Chinees is!).
Valt het apparaatje bij jou ook elke keer uit het bandje?
Soms valt het wel 3x per dag eruit of moet ik terugduwen.
Bandje zit kut
Dit is wel een afknapper he. Ook al werkt alles fantastisch, maar je draagt hem niet...
Naja, het is vooral wennen. Ik vindt het nog absoluut niet comfortabel, maar ik erger me er niet meer aan. Het is dus erg wennen. Maar niet de beste reden om hem niet te kopen. Dat is dat er weinig mee te doen is.
Je foto's zijn niet meer beschikbaar. Goede review!
Ik zag het niet 1 2 3 staan in je review, vandaar deze vraag. Geeft de mi band ook een trilling als je bijvoorbeeld je telefoon bent vergeten?
kun je de plaatjes niet bij t.net hosten? alle zijn dood