Motorola Moto 360 Zwart (Zwart) Review

tzeunis 29 december 2014, laatste update op 29 december 2014, 1.133 views

Motorola Moto 360 Zwart (Zwart)

Pluspunten

• Zeer solide gebouwd
  • Design
  • Scherm

Minpunten

• Accuduur kan beter

Inleiding:
Waarom een smartwatch? Voor mij omdat het kan. Ik ben een echte gadgetnerd en vond dit het ultieme kerstkado voor mijzelf. Ik wilde in eerste instantie een mooi traditioneel horloge, maar was bij het lezen van de reviews al zeer snel gecharmeerd van een smartwatch.

In de doos:
- Moto 360
- Qi laaddock met micro USB kabel
- korte handleiding en garantiecertificaat

Specs:
- TI OMAP 3-chip 1GHz singlecore
- 512MB werkgeheugen
- 4GB opslag
- 1,56 inch scherm met 320x290 pixels (205ppi)
- accu 320mAh
- stof en waterbestendig (IPX67)
- gewicht 49 gram

De keuze:
Voor aanschaf al meerdere reviews op internet bestudeerd en al vrij vlot tot de conclusie gekomen dat ik een ronde smartwatch wilde. De vierkante varianten doen mij denken aan een horloge van het grijperapparaat op de kermis vroeger. Dit is uiteraard opnieuw mijn persoonlijke mening. Over bleven dus de Moto 360 en de LG Watch R voor mij.

Het design:
Nadat dit bekend was, ben ik beide horloges gaan bekijken in real life bij de lokale multimediazaak en de Moto 360 sprak mij kwa design het meeste aan. Het is een strak vormgegeven toestel met een diameter van 46mm. Het glas ligt 1 mm boven de stalen behuizing met een geslepen randje. Verder is er alleen een knopje in de vorm van een klein kroontje aanwezig. Aan de onderkant bevindt zich de hartslagsensor en aan de linkerzijde tegenover het kroontje, een opening voor de microfoon.
De LG ziet er in het echt ook prachtig uit, maar door de toegevoegde duikring (welke overigens totaal geen funcie heeft) wordt het scherm kleiner en dat vond ik een groot minpunt.

Het scherm:
Het scherm is IPS en meet 1,56" met 320x290 pixels waarbij de 30 pixels die in de hoogte missen, verdwenen zijn door het zwarte balkje onderin waarin de schermaansturing en de lichtsensor verwerkt zijn (deze bevinden zich bij de LG in de dikkere rand onder de duikring). Het is een knap staaltje techniek wat resulteert in een scherp en helder scherm. Het zwarte balkje valt op bij witte wijzerplaten of witte apps, maar bij een donkere wijzerplaat is het nauwelijks zichbaar. In het begin zag het raar uit, maar na enkele dagen went het en valt het amper op.
De helderheid van het scherm is ruim voldoende als het aanstaat en past zich aan aan het omgevingslicht. Dit werkt feilloos. Na enkele seconden gaat het scherm in een stanby modus (ambient modus officieel) waarbij de secondewijzer verdwijnt, maar de tijd afleesbaar blijft. Wanneer het horloge van het gezicht afgedraaid wordt, gaat het scherm op zwart. Echter zodra de pols horizontaal gedraaid wordt gaat het scherm weer in de standby modus en wanneer de pols doorgedraaid wordt naar het gezicht gaat alles aan. Om zuiniger met de batterij om te gaan, kan de standby modus uitgeschakeld worden en dan gaat het scherm direct op zwart wanneer het horloge van het gezicht wordt afgewend. Wanneer de lichtsensor registreert dat de mouw over het horloge valt, gaat de klok op zwart om direct weer aan te gaan (of in standbye, afhankelijk van de polsstand en instelling) wanneer de mouw teruggeschoven wordt. Het scherm blijft nooit continue aan. Dit is bij de LG Watch R wel mogelijk omdat het amoled scherm zuiniger is en de accu wat meer capaciteit heeft.

De accuduur:
De meeste reviews zijn van november 2014 voor de meest recente firmware update waarbij de accuduur het maximaal 12 uur uithield. Meteen na het inschakelen en de setup doorlopen te hebben, kreeg ik melding van een firmware update. Na de eerste keer laden was de accu leeg binnen 8 uur. De opvolgende laadcycli werd de accuduur steeds beter en momenteel zit ik aan de 6de laadronde en gaat de accu ongeveer 36 uur mee waarbij de standby modus ingeschakeld is. Dit is natuurlijk afhankelijk van het aantal notificaties en activiteiten, maar bij mijn stabiel gebruik, red ik nu 36 uur.
Het horloge dient dus iedere nacht opgeladen te worden en het opladen gaat draadloos (Qi) via bijgeleverd dock en binnen een uur stijgt de lading boven de 80%. Wanneer het horloge in het dock geplaatst wordt, gaat het scherm in een soort wekkermodus met subtiele tijdweergave en de laadstatus.

Moto 360 apps:
Standaard staan meerdere apps geinstalleerd op het horloge om de hartslag te meten en stappen te tellen. De hartslagmeter werkt accuraat bij controle en bepaalt keer op keer de juiste hartfrequentie bij sinusritme. Hoe dit bij afwijkende hartritmes is, weet ik niet omdat ik geen proefpersonen had in mijn omgeving met atriale of ventriculaire extra's.
De stappenteller werkt eveneens zeer accuraat en schat de afstand (volgens mij) naar aanleiding van de gemaakte stappen. Bij enkele malen controle middels een Gamin GPS scheelt dit op 10 kilometer ongeveer 200 meter en op 20 kilometer ongeveer 400 meter. Mijns inziens is dit toch netjes.

Moto 360 met Android Wear in de praktijk:
Het wisselen van 'watch faces' is een supergimmick op het toestel. Je kunt voor iedere gelegenheid een andere wijzerplaat kiezen of zelf ontwerpen. De andere hoofdfunctie is natuurlijk het weergeven van notificaties op het horloge zonder dat je de telefoon uit je broek moet halen. Dit werkt prima met de apps die Wear ondersteunen. Google Now is mooi geintegreerd en toont het weer, files, reistijden etcetera naar gelang wat op de telefoon ingesteld is. Wanneer er via Google Maps genavigeerd wordt, trilt het horloge bij iedere instructie en toont deze op het scherm. Tevens is het mogelijk om simpele mail acties uit te voeren zoals archiveren en verwijderen. Antwoorden is ook mogelijk, maar alleen via spraak. Dit vertoont nog wat haparingen, maar de spraakengine van Google verbetert langaamaan wel. Optimaal is de spraakherkenning nog lang niet, maar Nederlands commando's worden wel herkend bij duidelijke articulatie. Bellen via het horloge alleen is niet mogelijk.
Standaard is het ietwat omslachtig om in je app lijst te geraken, maar dit is heel makkelijk op te lossen door Wear Mini Launcher te installeren waardoor je met een swipe van links naar rechts direct in de app lijst uitkomt. Nog een swipe toont een scherm waarmee je de connectiviteit en geluidsprofielen op de gekoppelde telefoon kunt regelen. Tevens toont dit laatste scherm ook het batterijpercentage van zowel de telefoon als het horloge.

Conclusie:
De Moto 360 heeft een hoog gadget gehalte en is een juweeltje om te zien; heeft een strak design en solide bouwkwaliteit. Eventueel kan het standaard lederen bandje vervangen worden voor een 22mm exemplaar naar eigen keuze. Er zijn zeker verbeterpunten en dan duid ik met name op de accuduur en scherm. Het scherm zou nog scherper kunnen en de accuduur kan altijd beter. Eventueel zou het zwarte balkje verwijderd kunnen worden en de sensor met aansturing verplaatst kunnen worden in de smalle bezel indien dit technisch haalbaar en betaalbaar is. Op het gebied van responsiviteit is na de firmware-update niets meer aan te merken. Softwarematig is Android Wear nog relatief jong en zal de nodige verbeteringen (moeten/kunnen) ondergaan de komende tijd. Dit staat echter los van het horloge an sich.

Heb jij ook een Motorola Moto 360 Zwart (Zwart)?

Meer advertenties

Erg nuttige review! Ik twijfel nog om de moto 360 aan te schaffen. Ik heb een vraagje: is het zo als de moto niet verbonden is met je telefoon dat hij dan niet zelfstandig de tijd kan bijhouden? Dit heb ik ergens gelezen maar weet niet of het waar is.
Nog niet geprobeerd. Wanneer ik buiten bereik ben van mijn telefoon werkt de klokfunctie gewoon. Dus ik denk dat ie dat wel kan :-)