Specificaties Over-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Philips SHP2000 (Zwart) Review

RobinHood 28 december 2014, laatste update op 28 december 2014, 682 views

Philips SHP2000 (Zwart)

Spotgoedkoop is het eerste wat opkomt als je hem ziet, maar stiekem klinkt dit ding behoorlijk goed, en ondanks het goedkope, krakende, buigende plastic, is het een behoorlijk stevig ding. Zeker een aanrader.

Pluspunten

• Goedkoop
  • Klinkt prima, en voor zijn prijs zeer goed
  • Degelijk.
  • Comfortabel.
  • Lange kabel

Minpunten

• Oogt en voelt erg goedkoop.
  • Rammelende snoertjes
  • Schuifsysteem met een voorliefde voor haar.

Na mijn lange review over de Beyerdynamic Custom One Pro, ook maar eentje over een koptelefoon uit een hele andere klasse, de SHP-2000, die ik al noemde in die review. Hij heeft mij jaren prima bedient, niet slecht voor zo'n goedkoop ding.

Verpakking en extra's
Ik kan mij de doos niet meer herinneren, gezien ik die al jaren geleden weggegooit heb. Volgens mij was hij van karton, en zat de koptelefoon erin. Er zullen vast wel boekjes bij hebben gezeten, of misschien ook wel niet. Wel zat er een 6,35mm adapter bij, van matige kwaliteit. Na een tijdje werden de pinnen binnenin behoorlijk lam, waardoor de koptelefoon vrij slecht contact ging maken.

Uiterlijk
Bij een koptelefoon van twee tientjes welke vrij goed klinkt, moet ergens op bezuinigd worden, en dat hebben ze bijvoorbeeld gedaan op het materiaal. Het hele ding is gemaakt van goedkoop ogend en voelend kunststof. Op de zijkanten staat in het vrij klein dat je te maken hebt met een Philips, en in het nog kleiner staat dat het een SHP2000 is, en als je je favoriete microscoop erbij pakt, zie je staan welke kant links of rechts is, de letters R en L zijn verhoogd, maar zo klein dat het verschil voelen knap lastig is. Uiteindelijk heb ik het er gewoon met verf opgeschreven.

Het vilt van de earpads ziet er verbazingwekkend okay uit. Een beetje plushy, alsof ze het van een goedkope nylon sweater hebben gejat. Het kleine randje nepleer wat aan het vilt zit, laat de boel er toch nog wat strakker uitzien.

De kabel is een simpele Y-kabel, met de 2 draden aan elkaar geplakt. Behoorlijk stug en dol op alle kanten op kronkelen, maar op het oog prima gemaakt, waarschijnlijk kostte de kabel iets van 20% van de hele koptelefoon. Hij zou een metertje of 2 wezen, zwaar onhandig voor onderweg, prima voor thuis.

Het hele schuifsysteem is wel weer knap lelijk, en soms verrekte vervelend met langhaar, even snel verstellen als hij al op je hoofd zit is vragen om problemen.

Al met al is het absoluut geen mooi ding, maar, echt spuuglelijk is hij ook weer niet. Hij oogt vooral goedkoop.

Bouwkwaliteit, en alles wat daarop lijkt.
Even schudden met de koptelefoon, en ik ben bang dat er iets breekt. Het plastic heeft nooit al te stevig aangevoeld, en buigt op de meest vreemde plaatsen behoorlijk door. Gelukkig is in al die jaren wel duidelijk geworden dat het oud-Hollandse spreekwoord buigende plastics breken niet grotendeels klopt. Het enige wat overleden is, is een van de pootjes die de hoofdband verbindt met de behuizing zelf. Een beetje plakband lostte het probleem op.

Het snoer is behoorlijk stevig, ik ben vaak genoeg erover gestruikeld, erachter blijven haken, eroverheen gerold met mijn bureaustoel en andere martelpraktijken, maar, hij leeft nog. Zelfs geen kabelbreukje. Helaas heeft de kabel ook een duistere kant: hij zit behoorlijk los in de koptelefoon, dus raak de kabel, en je hoort luid en duidelijk de kabel overal tegenaan stoten in de koptelefoon zelf, niet heel prettig, eigenlijk ronduit waardeloos als je ermee gaat lopen.

Ook het vilt heeft het overleefd, net als de stukjes stof die ervoor zorgen dat je oren niet in de drivers zitten.

Het schuifsysteem is ook nog bruikbaar, alleen de eerste klik ontbreekt, verder zit hij nog even strak in elkaar als de dag dat ik hem uit de doos trok.

Comfort:
De koptelefoon weegt ongeveer 3x niks. Mijn Custom One Pro weegt zo op het gevoel af ongeveer 2x zo zwaar. Hierdoor voel je hem eigenlijk nooit echt zitten. Hij heeft altijd lichtjes geklemd, maar niet heel veel, flink headbangen en hij ging vliegen. Ik kreeg totaal geen warme oren, dus het vilt ademde prima. Ik denk dat het grootste probleem vooral was dat mijn haar soms besloot in het schuifsysteem te komen als ik de koptelefoon verstelde als deze al op mijn hoofd zat. Dat doet pijn.

Geluid:
Okay, we weten nu dat hoewel dit een licht, plasticfantastic koptelefoontje is, hij best degelijk is en een vrij goed comfort heeft, dan moet het geluid toch wel zuigen, dit ding kost immers ongeveer niks.

Nou, dat valt eigenlijk behoorlijk mee.

Echt iets verkeerds kan ik niet zeggen. Hij klinkt wat warmer en zachter dan de Custom One Pro, waardoor er wat detailverlies is bij echt gecompliceerde solo's, maar heel storend is het niet. Laag wordt prima weergegeven, een tikje wollig misschien, maar absoluut niet overdreven, zoals veel goedkope koptelefoons lijken te doen. Midden en hoog worden ook prima weergegeven, ja, wat detailverlies, en een beetje warm, maar, absoluut niet zo slecht als je zou denken van dit soort goedkope koptelefoons. Je kan gewoon uren muziek luisteren zonder dat je er moe van wordt, hij klinkt gewoon lekker relaxed.

Eigenlijk klonk ook alle muziek wel prima erdoor. Maar, dankzij zijn relaxte, warme geluid, klinkt muziek die dat zelf ook is, wel het beste. Als ik hem vergelijk met mijn COP, merk ik dat hij vooral bij progressive metal en thrashmetal, muziek met veel laagjes en details je scherpte, en daardoor muziek mist.

Gezien hij niet al te hoog is qua impedantie, kan hij ook prima op je gemiddelde MP-3 speler of telefoon werken, wat hij dus ook meer dan genoeg gedaan heeft.

Ook voor gaming is hij prima geschikt, ja, motoren in racegames missen wat pit, en shooters klinken een tikje tam, maar, echt storen heeft het mij niet gedaan.

Als ik echt een nadeel moet gaan noemen, dan is het wel dat dit een zeer open koptelefoon is. Je hoort alles dwars door je muziek tetteren, het typen op je tobo, de fans van je pc, je zeurende ouders, je huilende vriendin, de hond die om moet, de kat die moet kotsen. Echt eventjes jezelf afsluiten is er simpelweg niet bij, lichtelijk ongeschikt voor het OV dus, al was hij dat ook al door zijn looks.

Conclusie:
Voor ongeveer 15 euro kun je dit ding al op je deurmat laten ploffen, en voor dat geld is het eigenlijk een zeer goed ding. Ja, hij is niet mooi, hij rammelt en het schuifsysteem vreet graag je haar op, maar, hij klinkt toch behoorlijk goed en ook al is het plastic spotgoedkoop, je kan hem met een gerust hart van de trap laten vallen of mee touwtje springen.

15 euro is echt goedkoop voor zo'n goede koptelefoon, als de behuizing wat degelijker zou voelen, en misschien wat mooier zou zijn, zou ik er zo 30-40 euro voor neerleggen, het geluid is het naar mijn mening zeker waard.

Kortom: zoek je een goedkope koptelefoon, waarvan het uiterlijk niet uitmaakt, maar het geluid wel, dan kun je deze met een gerust hart kopen.

Gebruikt met:
pricewatch: Sandisk Sansa Clip+ 8GB Zwart
pricewatch: Nokia Lumia 820 Zwart
pricewatch: Gigabyte GA-990FXA-UD3
Kenwood A-47 versterker

Heb jij ook een Philips SHP2000 (Zwart)?

leuke en toch informatieve review (of vice versa)
Is het een erg groot probleem voor mensen met lang haar?
Zolang je hem niet verstelt als hij al op je hoofd zit gaat het prima, echter, hem ietsje "kleiner" maken terwijl hij al op je hoofd zit is vragen om problemen :P Als je erg steil haar hebt valt het nog wel mee, maar pluizig of krullig, tja, dan leer je het snel af :+

Maar, als je hem op je hoofd hebt en je doet verder geen gekke dingen, dan is hij niet vervelender dan een gemiddelde koptelefoon.
Ga ik toch ook nog even reageren op deze review.

Ik heb deze koptelefoon al ruim veertien jaar. In al die tijd heb ik er maar twee versleten. De eerste kocht ik voor tien euro (ging zeven jaar mee, in een zatte bui de hoofdband doormidden gebroken), de tweede voor vijftien euro (en gaat nog steeds mee zonder enige noemenswaardige schade). Het geluid mist inderdaad wat pit. Voor een koptelefoon van vijftien euro presteert hij zeker meer dan noemenswaardig.

Goede review! Geeft precies mijn gebruikservaring weer. Ik heb echter inmiddels mijn lange haren ingeruild voor een coupe korterder, dus dat minpunt gaat aan mij voorbij.