Samsung Galaxy S5 mini (4G) Zwart Review

MelvinvdC 27 december 2014, laatste update op 30 januari 2015, 2.733 views

Samsung Galaxy S5 mini (4G) Zwart

De telefoon voldoet maar biedt weinig extra en is vrij prijzig. De meeste nieuwe functies hebben weinig of geen meerwaarde. Daarnaast is de telefoon vrij groot voor een mini. Positief is wel het scherm, de geluidskwaliteit, krasvastheid en dat hij spatwaterdicht is. UPDATE: telefoon werkt niet goed met 3G/2G!

Pluspunten

• Scherm en automatische helderheid
  • spatwaterdicht
  • krasvast
  • Geluidskwaliteit bij bellen
  • Ledje waaraan je kan zien dat je een bericht hebt

Minpunten

• Veel overbodige en niet goed functioneerde functies (talk back, vingerprint, S-health, wifi/3g optimalisatie)
  • agendafunctie werkt minder goed
  • accu snel leeg bij niet gebruiken
  • Niet echt mini, meerder midi
  • Oud design
  • Slecht functionerende 3G/2G

Omdat mijn huidige telefoon, Samsung S3 mini, bijna 2 jaar oud is en wat traag werd vond ik dat het tijd werd voor een nieuwe telefoon. Pluspunten van de S3 mini vond ik zijn formaat, de robuustheid (wel honderd keer gevallen maar nog steeds geen barst in het scherm, de krasbestendigheid (vaak samen met sleutels in de broekzak maar toch geen krassen op het scherm) en de prettige agendafunctie.

Mijn budget was ongeveer 300 euro. Omdat de S3 mini goed bevallen was ging mijn voorkeur uiteraard uit naar de S5 mini. Omdat ik perse een compacte telefoon wil (ik vind de S5 of de HTC one echt veel te groot) is er niet veel keuze voor rond de 300 euro. De Xperia Z1 compact zou een alternatief zijn maar bij die telefoon wordt veel geklaagd over de krasbestendigheid en de stevigheid voor het scherm was dit voor mij geen optie; ik heb namelijk vaak ook mijn sleutels in mijn broekzak en mijn zoontje van 1,5 vind het ook erg leuk om met mijn telefoon te spelen en gooit hem dan regelmatig op de grond. Eigenlijk was ik er wel snel uit en heb de S5 mini gekocht.

De eerste indruk:
Hij is toch behoorlijk groter dan de S3 mini, ‘midi’ zou een passendere naam zijn maar goed. Hij voelt wel lekker stevig aan en ook de achterkant (met een soort antislip) voelt prettig. Verder vind ik het design een beetje gedateerd, mijn oude S Plus nog even onder het stof vandaan gehaald en ik vind de S5 mini hier verdacht veel op lijken.

Toen ik de telefoon aanzette werd ik wel onaangenaam verrast: hij reageerde niet op het toetsenbord. Hij leest keurig op (in het Duits wel maar goed) wat ik doe maar voert het niet uit. Na ongeveer 10x op taal selecteren gedrukt te hebben krijg ik pas respons maar ook het scrollen naar Nederlands ging voor geen meter. Telefoon opnieuw opgestart, maar dit hielp ook niet. Met veel pijn en moeite de telefoon kunnen instellen, ik kwam er op een gegeven moment achter dat als je 2x snel achter elkaar druk hij het commando wel uitvoerde en dat als je met twee vingers op het toetsenbord scrolde hij het ook gewoon deed, typen lukte mij echter niet fatsoenlijk. Uiteindelijk in de instellingen de ‘talk back’ functie uitgezet en toen functioneerde hij normaal. Vraag mij wel af of dit een normale eigenschap van de ‘talk back’ functie is, ik ben er in ieder geval niet enthousiast over.

Nu de telefoon gewoon werkt met mijn oude telefoon de google play store leeggetrokken. Wat opvalt is dat het scherm een mooie kleur heeft en de telefoon een stuk sneller is dan mijn S3 mini (maar dat was natuurlijk wel te verwachten). Bij het updaten van mijn agenda kwam ik er achter dat ze deze functie versoberd hebben tov de S3 mini, een aantal instellingen zijn verdwenen (je kan nu niet meer kiezen wat het standaardtijdstip herinneringen is) en hij is onoverzichtelijker geworden: het is nu of alleen de kalender, of alleen de agenda. Bij de S3 mini kon je ook nog voor allebei kiezen.

Nu alle apps erop staan ben ik even naar de nieuwe gadgets gaan kijken. Als eerste de vingerprintscanner; hier kan ik kort over zijn: waardeloos. Je moet heel geconcentreerd en precies je vinger over het scherm halen dan werkt hij maar dit even snel doen gaat hem niet worden. De S health functie is grappig; hij houd keurig bij hoeveel stappen je vandaag hebt gezet. De ‘slimme Wifi/3g’ leek mij een handige functie omdat ik twee wifi routers in huis heb; eentje in de meterkast en eentje op zolder, dit omdat het bereik op zolder slechts is. Ik had gehoopt dat hij automatisch het sterkste signaal zou pakken maar dat doet hij helaas niet, functie heeft dus geen meerwaarde. Wat wel handig is, is het ledje dat gaat knipperen als je een email, whatsappbericht etc. hebt. Ook het feit dat hij waterdicht is lijkt mij zeer prettig mocht zoon lief zijn glas water er een keer overheen gooien.

De foto’s van de camera zien er goed uit, beter dan die van de S3 mini. Ook is de geluidskwaliteit bij bellen beter geworden en kan het volume harder (bij de S3 mini had ik nog wel eens dat mensen slecht kon verstaan). De accuduur niet echt goed kunnen testen, wel vond ik het vreemd dat toen ik nog 30% accu over had toen ik ging slapen hij de volgende dag leeg was, bij de S3 mini gebruikte hij ’s nachts ongeveer 10-15% van de capaciteit dus dit vond ik wel jammer. De bluetooth verbinding met de auto werkt prima en heb je zo ingesteld (veel makkelijker dan met de blackberry van mijn werk). Wat verder ook handig is, is dat je de automatische helderheid kan aanpassen, de standaard instelling is mij net wat te donker maar deze kan je eenvoudig iets hoger zetten.

Helaas blijkt de telefoon niet goed te werken op het 3G/2G netwerk; hij heeft wel goed bereik maar kan constant geen verbinding maken. Mobiele gegevens aan en uitzetten helpt maar een half uur later kan je dit weer herhalen. Deze telefoon gaat dus terug, zodra ik de nieuwe binnen heb zal ik deze review updaten.

Conclusie is dan ook dat de telefoon voldoet maar weinig extra’s biedt, de meeste nieuwe functies hebben geen of weinig meerwaarde en ook is de term mini niet helemaal terecht, hij is eerder midi. Wel heeft de telefoon een mooi scherm, voelt hij robuust aan en is spatwaterdicht.

UPDATE:
Telefoon terug ontvangen na reparatie. Helaas heeft dit niet geholpen, probleem was er nog steeds, en heb de telefoon weer teruggestuurd. Nu heb ik een heel nieuw toestel ontvangen en wat schept mijn verbazing: exact hetzelfde probleem. Gelukkig mag ik de telefoon terugsturen en heb besloten om een Xperia Z1 compact te nemen.

Heb jij ook een Samsung Galaxy S5 mini (4G) Zwart?

Reviews door de redactie

Mag ik vragen wat de huidige versie van android is op het toestel? Kan doorslaggevend zijn om de telefoon te kopen.

Ik hoor het graag.
Geen idee, ik heb de telefoon niet meer in bezit (zie laatste alinea van mijn review). Toen ik hem nog in bezit had zat er android 4.4 op.
Er is een update beschikbaar naar 5.1.1
Misschien toch doorgaan voor de Z1 compact, die krasjes zitten op het plastic niet op het scherm. Heb de mijne nu een maand of 6 in gebruik en geen krasjes hoor, maar ga er wel voorzichtig mee om, sleutels en telefoons zijn geen vrienden van elkaar.