HP Stream 14-z010nd - Reviews

Specificaties 14" • 1366x768 (WXGA Wide) • 32GB • AMD A4 - Bekijk alle specificaties

HP Stream 14-z010nd Review

Wilfred86 24 december 2014, laatste update op 28 december 2014, 3.143 views

HP Stream 14-z010nd

Mooi laptopje, gedeeltelijk aluminum behuizing. AMD quadcore loopt prima, wel maar 2GB RAM. Fijn toetsenbord en goed geluid. Touchpad en beeldscherm zijn iets minder. Al met al erg mooie laptop voor de prijs

Pluspunten

• Geen ventilator
  • Beats audio
  • Quadcore

Minpunten

• Scherm
  • Touchpad rammelt beetje
  • 2GB RAM (niet upgradeable)

Specs:
  • AMD quad-core A serie-processor
  • 35,6 cm (14 inch)
  • 2 GB 1600MHz DDR3L SDRAM
  • 32 GB eMMC
  • 100 GB OneDrive (2-jarig abonnement inbegrepen)
Omdat een grote desktopcomputer in de huiskamer toch wat ongezellig staat heb ik besloten voor een laptopje te gaan; de desktop verhuist naar de "rommelkamer". Meestal ben ik meer een "lurker" op internetfora maar aangezien kerst in het teken staat van naastenliefde en saamhorigheid wilde ik ook een steentje bijdragen door deze laptop te reviewen.

Op de laatste dag voor kerst nog even snel naar de Mediamarkt gefietst. Ik had natuurlijk thuis allang besloten dat ik deze laptop wilde hebben, maar omdat ik in een goede bui was liet ik de enthousiaste verkoper zijn verhaal doen. Hij liet me ook nog een ultrabook zien van slechts 800 gram, maar de prijs was dan weer het dubbele. Dus 330 euro later in het zonnetje naar huis gefietst, mÚt de laptop.

Goed, de laptop. Wat me in eerste instantie aantrok in dit model was de quadcore AMD-processor en het mooie uiterlijk. De klep en het deel om het toetsenbord zijn van aluminium. Hij heeft wel wat weg van een Macbook. Wat de processor betreft: in telefoons merk ik echt een verschil tussen dual- en quadcore, de quadcore's reageren gewoon veel sneller. Verder zijn de ge´ntegreerde graphics van deze AMD A4 6400T een stukje beter dan vergelijkbare modellen van Intel. En aangezien ik zo nu en dan een spelletje speel vind ik dat wel een voordeel. Je moet natuurlijk geen topprestaties verwachten, maar spellen zoals Team Fortress 2, en GTA San Andreas moet hij makkelijk aan kunnen. Helaas is de 2GB RAM wel wat magertjes, maar het is werkbaar. And does it play Crysis? Tsja, ik ben nu nog niet aan het benchmarken geslagen, maar daarover later meer in een update.

Zoals ik eerder al opmerkte ziet deze laptop er erg mooi uit. Het toetsenbord werkt fijn en ziet er goed uit. Wel jammer dat er geen achtergrondverlichting in zit. De touchpad is een ander verhaal. Hij werkt redelijk, maar er zit wel een rammeltje in. Ook ontbreekt er een scrollfunctie (niet onbelangrijk voor het internetten). Dat is sowieso wel een beetje een probleem van deze laptop (en ik vermoed ook andere laptops in deze prijsklasse): je kunt altijd wel een paar slordige details vinden. Een randje hier, een naadje daar...

En het scherm, tsja... Het is een scherm. Ik denk dat we tegenwoordig wel verwend zijn door AMOLED HD-schermen in telefoons. Dan is dit toch weer even wennen. Het scherm van mijn Lumia 735 is echt prachtig, diep zwart en kleurecht vanuit alle hoeken. Dat kan je bij dit apparaat wel vergeten. Maar het werkt :).

De audio daarentegen is wel beter dan verwacht. Onder het "gaas" boven het toetsenbord schijnen maar liefst vier luidsprekers verstopt te zitten (ik heb ze niet geteld). Het is net wat beter dan de meeste telefoon- en laptopluidsprekertjes. HP adverteert er dan ook mee dat het hier om Beats-luidprekers gaat.

Helaas staat er standaard allerlei troep van HP voorge´nstalleerd op de laptop. Ik heb het nog niet geprobeerd, maar als je bij het opstarten op F11 drukt kan je bij de recoveryopties voor een "minimal image" kiezen. Dit betekent dat Windows 8.1 wordt ge´nstalleerd met alle drivers, maar zonder de HP-software.

De gebruikservaring van de laptop is goed, hij is sneller dan ik dacht. Ik denk toch dat het aan de quadcore ligt. Multitasken is geen probleem. Wel raakt het werkgeheugen (2GB) snel vol, met wat programma's en internettabs open zat ik al op 67% geheugengebruik. Het processortje heeft een TDP van zo'n 5 Watt, dus er is geen ventilator nodig.

Al met al ben ik voor de prijs dik tevreden; een zuinig, redelijk snel laptopje dat er mooi uitziet; de paar minpuntjes vergeef ik hem dan wel.

Laat eens weten welke benchmarks jullie willen zien voor deze laptop, dan kan ik ze draaien. Foto's volgen nog!

Fijne kersdagen!!

~~~~~~~[Edit 25-12-2014] Misschien was ik wat te optimistisch over de snelheid. Bij Team Fortress 2 dipt de framerate naar de 20 in hevige gevechten, zelfs als ik alle settings op laag heb staan. Half life 2 doet het wel goed. Verder is de opslagruimte krap bemeten.

~~~~~~~[Edit 28-12-2014] Dat er geen scrollfunctie op het touchpad aanwezig is moet ik nuanceren; er is weliswaar geen dedicated scrollbalkje aanwezig, maar het is wel mogelijk m te scrollen door met twee vingers over de touchpad te slepen.

Heb jij ook een HP Stream 14-z010nd?