Lenovo ThinkPad S540 (20B3001VMH) Review

Deodatus 24 december 2014, 1.011 views

Lenovo ThinkPad S540 (20B3001VMH)

Prima laptop: licht, snel, stil en degelijk gebouwd. Het scherm en de trackpad kunnen alleen wat beter.

Pluspunten

• Snel
  • Erg stil, meestal geluidsloos
  • Fijn toetsenbord

Minpunten

• Waardeloze trackpad
  • Scherm spiegelt wel degelijk
  • Speakers kunnen niet hard genoeg

In deze review ga ik geen woorden vuil maken aan wat de laptop allemaal voor opties heeft, wat de benchmarkscores zijn etc. Dit kan iedereen zelf wel online vinden. Daarnaast heeft notebookcheck deze laptop al in twee verschillende configuraties doorgelicht, dus het algemene plaatje is wel bekend. Ik zal alleen een paar puntjes aanstippen die mij in twee maanden gebruik zijn opgevallen. Misschien komt veel hiervan wat zuur over, maar je gaat je toch vooral ergeren aan de negatieve dingen, terwijl je de positieve dingen als gewoon gaat beschouwen.

Accuduur:
De accu van deze laptop gaat lachend vijf uur mee en dat is toch wel een hele verademing. Zeker als je alleen wat loopt te internetten en tekstverwerken kun je de oplader prima thuis laten. Het laden duurt wel vrij lang naar mijn gevoel, iets van anderhalf uur, maar dit heb ik niet gemeten.

Scherm
De kleurweergave vind ik prima, hoewel het een TN-scherm betreft. Ook de slechte kijkhoeken van een dergelijk paneel irriteren me niet. De maximale helderheid is flink: in een ietwat duistere omgeving kan het goed een zonnebank imiteren. Het scherm spiegelt alleen wel behoorlijk, zeker gezien het in de markt gezet wordt als mat scherm, wat het dus absoluut niet is. Ik erger me er minder aan dan ik gedacht had dat ik zou doen, maar fijn is het niet.

Speakers
De speakers zitten aan de onderkant gemonteerd en laten hun geluid via de tafel richting je oren ketsen. Het geluid dat uit de speakers komt klinkt lekker, het is alleen bij lange na niet hard genoeg. Het komt regelmatig voor dat ik iemand iets wil laten horen/zien in een ietwat rumoerige omgeving en het gewoon slecht te verstaan is op maximaal volume. Het is ook niet echt een multimedialaptop, maar toch denk ik dat dit beter had gekund.

Bouwkwaliteit
Deze Thinkpad zit heel anders in elkaar en voelt heel anders aan dan de T-series laptops die ik gewend was. De hele behuizing is van een magnesiumlegering, wat lekker koel en stevig aanvoelt. De laptop vertoont af en toe een kraakje als ik hem met één hand aan de zijkant beetpak, maar hij buigt nergens makkelijk door. Door het zwarte laagje (anodisering?) op het metaal zie je beschadigingen wel erg goed. Een deukje/wat dieper krasje ziet er namelijk zilverkleurig uit. Klein puntje, maar ik wilde het niet onvermeld laten.

Trackpoint/trackpad
Tsja.... Hier is al heel veel over geschreven en dan vooral heel veel negatiefs. Ik was zelf blij met de aanwezigheid van een trackpoint omdat ik hiervoor niet anders gebruikte. De hardwarematige knoppen van vroeger zijn echter verdwenen, waardoor je met je duim op de trackpad moet duwen om te klikken. Dit werkt echt voor geen ene meter. Je cursor schiet onbedoeld over het scherm, maar klikken ho maar. De trackpad gebruiken is de enige optie, maar die is ook vrij beroerd. Erg gevoelig en ik vind het lastig om te klikken. Daardoor heb ik altijd een muis bij me en ben ik veel meer met het toetsenbord gaan doen. Dat is op zich geen ramp, maar ik vind het echt beschamend hoe slecht de trackpoint en touchpad werken, zeker gezien het feit dat deze combinatie in zowat alle thinkpads zit.

Snelheid en geluidsproductie
Na een hele lijst gezeur nu een positief puntje! De laptop is erg snel. Met 'snel' bedoel ik hier hoe hij aanvoelt, niet hoeveel fps je haalt in games of hoe snel je pi kunt berekenen. Deze snelheid komt ongetwijfeld voor het grootste gedeelte door de combo SSD+Windows 8, maar het werkt erg lekker. Tegelijkertijd is hij heel erg stil. Bij het opstarten maakt de fan één keer een loeier, maar als je niks bijzonders doet is de koeling volledig passief en is de laptop dus letterlijk onhoorbaar. Als je gaat gamen of iets dergelijks gaat de geluidsproductie wel flink omhoog, de toon daarvan zou je irritant kunnen vinden. Het is gewoon een vrij aanwezig geluid dan. Dit doe ik echter bijna nooit, dus voor mij is het niet zo'n probleem.

Verdere positieve punten
Vingerafdrukscanner werkt goed en snel. Numpad is een zegen. De standaard functie van de Fn-toetsen is beschikbaar zonder de Fn-toets in te drukken. Bescheiden formaat oplader. Toetsen voor internet, pc locken, rekenmachine en windows verkenner.

Verdere negatieve punten
Geen thinklight meer. Verbruikt vrij veel energie in slaapstand. Videoprestaties niet zo spectaculair.

Al met al ben ik zeer tevreden en denk ik dat ik deze laptop nog vele jaren met heel veel plezier ga gebruiken.

Heb jij ook een Lenovo ThinkPad S540 (20B3001VMH)?

Heb het kleinere broertje (de S440), met i5 4210u, 8GB RAM, 128GB SSD (m.2) en nog de standaard HDD van 500GB. Tevreden, maar helemaal eens qua touchpad. Wat een onding. Ander minpuntje vind ik dat hij best snel vlekken aantrekt, en het toetsenbord best snel lijkt te slijten. Verder wel een heerlijk toetsenbord, maar goed. Heb jij hier ook last van?

Over het algemeen eens met je review. Prima laptopje maar heeft wel z'n minpunten.
Klopt, vettige vingers zie je vrij snel, ook zeker op het scherm. Dat het toetsenbord vrij snel lijkt te slijten is me nog niet opgevallen, maar ik heb hem ook pas twee maanden. Hij tikt wel als een tierelier.
Heb hem ook pas een maand of 2 maar zie wel wat slijtage. Vind het verder niet zo erg, wel jammer dat het zo'n vingerafdrukmagneet is. Vind het verder wel een fijn toetsenbordje, zou zeggen dat ik hem zelfs beter vind dan de oude Thinkpad toetsenborden.
Klopt het dat je maar 5 uur batterijduur hebt bij een volgeladen accu wanneer je aan webbrowsing doet? Vind ik niet veel voor een zakelijke laptop of voor een studentenlaptop.
Tsja... wat is veel? Wat ik gewend ben van de meeste redelijk krachtige laptops is dat de accu het anderhalf a twee uur uithoudt. Dan is vijf uur een hele verbetering. En vijf uur kan ook wel zes of zeven uur zijn, ik heb er geen klok bij gehouden, maar het is zeker vijf uur.