Specificaties Small form factor, 7 interne + 2 externe bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master N200 Closed Review

_ferry_ 24 december 2014, 679 views

Cooler Master N200 Closed

De reden dat ik deze kast bestelde was dat ik een nieuw systeem voor een famililid ging opbouwen. Sleutelwoorden: Voordelig, SSD montage plaats. Aan beide eisen voldoet hij prima. Sterker nog, er kunnen er 4 in, samen met 4 HDD's en optical. En 30 is een fijne prijs.

Pluspunten

• Verrassend fijne kast voor 30 euro.
  • SSD montage
  • inbouwmogelijkheden, praktisch gebruik
  • volledig zwart van binnen en buiten
  • 2 fans meegeleverd

Minpunten

• Rooster in de zijkant vind ik niet zo mooi staan.
  • Kabel van USB heeft een printconnectortje welke los kan laten

Goed, ik heb zelf al heel wat behuizingen versleten in mijn jaren als casemodder. Van oude ATX kasten van lomp zwaar staal met scherpe randen en beide plastic kleuren tot Cooler Master Cosmos en Stacker kasten, en alles wat er tussen zit.
De reden dat ik deze kast kocht was dan ook het opbouwen van een systeem voor familie. Niet voor mijzelf. Het moest prijsbewust, maar wel degelijk, omdat het een systeem is wat 24/7 draait, en vooral moet blijven draaien ;)
Het systeem bevat een SSD en HDD die ik beide direct wil kunnen monteren. Geen losse bracket voor nog eens 5 dus! Daarnaast uiteraard een mATX bordje en een losse voeding. Deze kast was, gesorteerd op prijs min of meer de eerste die mij aansprak op die punten. Dus hup, die doen we geen gedoe verder. Ik heb dan ook geen vergelijking met andere kasten van pakweg 30.

Uit de verpakking
Toen ik de kast uit de doos haalde viel het mij direct op dat het chassis volledig zwart is. Het grijs grauwe verzonken staal van vroeger is blijkbaar verleden tijd. Ook alle schroefjes, 2 bijgeleverde fans en tie-wraps zijn netjes zwart. De voorzijde is neutraal, een beetje vergelijkbaar met een Dell PC, alhoewel dit door het (nep)aluminium frontje net even wat extra's doet.

Hardware en koeling
Het zijpaneel bevat een rooster, dat vind ik dan wel jammer, liever gewoon een volledig dicht paneel, de kast bied al voldoende mogelijkheden voor koeling wat mij betreft. Je kunt voorin 2 fans kwijt (of een 240 rad?) bovenin, en aan de achterzijde. Tevens kun je de voeding op 2 manieren monteren, waardoor hij de lucht uit de kast aanzuigt, of juist koude lucht vanaf de onderzijde van de kast. Ik heb de laatste optie gekozen, met daarbij 1 casefan ingeschakeld. Daar er een zuinige CPU, onboard video en slechts 1 HDD in zit verwacht ik niet veel warmteproductie.
Overigens heeft de kabel van de front USB een connectortje welke los was geraakt. Met wat priegelen zat hij weer vast aan het frontpaneel, maar logischer was om daar de connector achterwege te laten of gewoon een druppeltje hotglue er op zodat hij niet zomaar los laat.

Montage
Montage ging prima, geen scherpe randjes, kabels konden achter de mobotray gepropt worden, en de HDD heb ik onder de optical gestopt, dat is qua montage net even wat makkelijker dan de tray op de bodem. Als je daar je HDD's in wilt plaatsen moet je een korte schroevendraaier gebruiken of het bracket losschroeven, anders zit de voeding in de weg. SSD's plaatsen gaat op alle plekjes prima.
Wat dat betreft kun je volgens mij nog best dikke systemen er in kwijt. Goed, als je 1000 neerlegt kan er vast ook wel een luxe kast van af, maar aan de andere kant kun je dat geld mooi in wat extra hardware steken. Met wat handigheid kun je hier best een waterkoeling setup in kwijt. Of wat dacht je van een server met maximaal 4x HDD en 4x SSD zonder al te veel gedoe of koeling die te beperkt is.

Dus?
Prima kast die ik gewoon weer neem als ik weer een systeem moet opbouwen voor vrienden/familie.

Heb jij ook een Cooler Master N200 Closed?