Tweakers zegt: 8,5

Specificaties 11,6" (1366x768 TN), 32GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Asus EeeBook F205TA-FD015B Review

Ilex 23 december 2014, laatste update op 21 januari 2016, 5.294 views

Asus EeeBook F205TA-FD015B

Prima apparaat 'voor op de bank' bij de TV of onderweg..

Pluspunten

• Gewicht
  • 1 jaar Office 365 gratis
  • Dichtgeklapt dunner dan de doorsnede van een 2 cent muntje.
  • Wordt niet warm
  • Geen ventilator lawaai.

Minpunten

• Weinig contrast in wit.
  • reflectie in scherm bij belichting van achteren
  • Na een jaar 20% minder accuduur.

Op het typeplaatje van mijn apparaat staat F205T, maar HWInfo rapporteert een X205TA chassis/moederbord. Geen idee waarom Asus zo met die typenummers goochelt.

Setup: Windows 8.1 met Bing 32 bits. Als je geen IE gebruikt merk je niets van Bing. Er hoeven alleen nog maar wat land- en taal instellingen gekozen te worden, en als je al een Microsoft-account hebt verloopt de verdere setup vlot. Grappig is bijvoorbeeld dat alle Metro-apps die je al op een andere PC met Windows 8 hebt geinstalleeerd al staan voor-geinstalleerd. Je hoeft ze dus niet allemaal opnieuw op te zoeken in de Store. (Ik gebruik bijv. de Rabobank Bankieren app, die stond er dus ook al bij).
Waarschuwing voor wie er Linux op willen zetten: dit is niet zonder meer mogelijk. Las iets over het zelf moeten compileren van een GRUB-loader, en er is (nog) geen Wifidriver (Ampak 6234A met Broadcom driver). Ik vermoed dat het niet kunnen gebruiken van Linux een eis van Microsoft is voor het gratis OS.
Update 01-06: Sinds vandaag komt er een notificatie in je taakbalk over de update naar Windows 10.
Update 02-08: Vandaag Windows 10 geinstalleerd. Installeer vr de upgrade de Windows 10 drivers voor 'ATK' en 'Touchpad' van de Asus support site. Updaten duurt 1,5 tot 2 uur, maar is het zeker waard. Al was het alleen maar vanwege het feit dat je er gratis 8 GB schijfruimte bijkrijgt omdat de Restore partitie wordt verwijderd.

Een systeempartitie van 20,9 GB, waarvan ca. 8 GB wordt ingenomen door Windows, en na installeren van alle updates en programma's die ik (denk) nodig te hebben had ik nog ca. 10 GB over. Ik vermoed dat ik er nog wel wat af ga gooien wat ik niet zoveel gebruik. Als je dat aandurft zou je ook de Recovery-partitie van 8 GB kunnen verwijderen en de vrije ruimte toevoegen aan de systeempartitie.(maar zie boven over Windows 10. Je hebt geen Restore partitie meer nodig want je kunt ten allen tijde een nieuw installatiebestand downloaden bij Microsoft). De schijfopslag is te klein om de upgrade uit te voeren, maar tijdens de upgrade kun je aangeven dat je de tijdelijke bestanden op externe opslag (USB stick, microSD) wilt plaatsen.
Behalve wat Asus systeemprogramma's en een trial versie van Office 365, die wordt omgezet in een permanente versie als je het jaar gratis Office 365 activeert, staat er verder geen bloatware op.Naast 2 jaar gratis Asus Webstorage van 500 GB krijg je, als je Office 365 activeert, ook nog 1 TB Onedrive opslag gratis. .
Mocht je de opslag willen uitbreiden, dan kun je behalve een MicroSD kaartje ook een 'nano' USB stick overwegen. Ik heb een 64 GB Sandisk Cruzer Ultra Fit USB 3 (mijn 'grote' notebook heeft wl USB 3, en daar haal ik alles van af wat ik ook op de F205 wil gebruiken) gekocht, die steekt maar ongeveer 1 cm uit het notebook. En reviewer had als minpunt genoemd: USB-poorten alleen aan de rechterkant. Over spijkers op laag water zoeken gesproken.

RAM geheugen: na opstart ca. 1250 MB vrij, na openen van Firefox heb je nog ca. 800 MB RAM over,

Keyboard: Hier moet ik wel aan wennen, de toetsen zijn een stuk groter dan van mijn oude Asus netbook 1015P, maar het typen gaat verder goed. Al dat gezwets over een doorbuigend keyboard begrijp ik niet. als je gewoon met je vingertoppen typt, (en zonder bokshandschoenen :) ), dan is er niets van doorbuigen te merken.

Touchpad. Op mijn 'grote' laptop zit ook een touchpad zonder aparte muisknoppen, dus daar was ik al aan gewend, als je dat niet bent kan ik me voorstellen dat het even wennen is. Een Amerikaanse reviewer vond het touchpad 'onprecies' en 'ongevoelig'. Hier is bij mij niets van te merken, het touchpad doet wat ik wil. De 2- en 3 vinger 'touchscreen' gestures, zoals scrollen, zoomen en swipen werken prima.

Display. Ik heb een vermoeden dat veel van de reviewers, vooral de professionele, verstokte IPad- of Surface gebruikers zijn die gewend zijn aan supermooie schermen met Ultra-HD-resoluties. Als je dat niet bent, zoals ik, dan is dit een prima scherm. Als test speelde ik de 1080p-versie van de Hobbit-3 trailer op Youtube. Deze liep zonder haperingen en de kleuren en helderheid waren prima. Ook bij de fotogalerij met nieuwsfoto's van Nu.nl zag ik geen gekke dingen. Mensen hadden normale kleuren, en luchten en landschappen worden ook natuurgetrouw weergegeven. Wel bekeek ik pas wat live uitzendingen van sneeuw- en ijssporten, en het viel me op dat er in het wit van de sneeuw of het ijs weinig contrast zat. Thuis op de bank, die voor een raam staat, heb ik last van mijn eigen reflectie in het scherm; maar als ik tegen de leuning ga zitten is dat al weer minder. Ook wat kijkhoeken betreft ben ik een netbook gewend, en dan zijn de kijkhoeken van dit apparaat helemaal niet slecht.
Onder aan de display deksel zitten 2 kleine metalen 'pootjes', die het apparaat wat omhoog brengen als je het scherm openklapt. Diverse reviewers hebben gewaarschuwd dat die pootjes wel eens bureaubladen e.d. zouden kunnen beschadigen. Aangezien ik het apparaat meestal op een coolerpad op schoot heb zal ik daar geen last van hebben. De ventilator daarvan heb ik nu niet meer nodig, maar op de pad ligt het geheel wat beter op je schoot.

Webcam. Dit is een 640x480 VGA cameraatje dat voor niets anders geschikt is dan Skypen. Aangezien ik dat niet gebruik is dat voor mij geen issue.

Geluid. niets op aan te merken, helder en goed hard.

Wifi. De (dualband) Wifi werkt prima. Ik haal 40/60 Mb up/down op de 5 GHz band.. Meer heb je niet nodig om programma's te downloaden en om te surfen. Het is jammer dat ik nog een printer en een Bluray homecinema-set met internet heb die geen 5 GHz band ondersteunen, anders zou ik de 2,4 GHz band helemaal uit kunnen zetten. Op de 5 GHz zit volgens de router verder niemand in mijn directe omgeving, dus heb je daar veel minder last van storing..

Opstarten/Afsluiten. Door het eMMC geheugen gaat opstarten en herstarten binnen een halve tot anderhalve minuut, afsluiten in 10 tot 20 seconden en uit 'slaap' heb je meteen beeld als je het deksel opent. Alleen de optie 'hibernate' is niet beschikbaar, maar heb je niet nodig omdat het apparaat zo snel opstart, en het scheelt ook weer opslagruimte.

Batterij.Met de displayverlichting op max en Wifi constant aan doe ik ca. 10 uur met een batterijlading. Opladen gaat in iets minder dan 2 uur als het apparaat uit staat. In slaapstand of tijdens gebruik zal het wat langer duren.
Update. Na een jaar intensief gebruik heeft de accu volgens BatteryBar nog maar 80% van zijn capaciteit over en heeft nu een batterijduur van 7 tot 8 uur.

Benchmarks:
SiSoftware Sandra:
eMMC Opslaggeheugen: Read 160 MB/s, Write 65 MB/s, accesstime 280 MICROseconden (0,28 milliseconden)
USB:
USB flash drive: Read: 35 MB/s, Write: 10 MB/s..
externe 2,5" HDD: Read 45, Write 30.

MicroSD: Read: 22 MB/s, Write: 4,5 MB/s

Browser benchmarks:
Google Octane:5164
Mozilla Kraken: 6174
Futuremark Peacekeeper: 864

3D benchmark:
Futuremark 3D Mark-Ice Storm: 14384

Het apparaat is een vingerafdrukkenmagneet, maar even een Glassex doekje over de behuizing en het is weer (even) schoon. Om dezelfde reden zou ik afraden om de witte te nemen. Die is echt glanzend koelkast-wit en daar zie je dus echt alles op.

Heb jij ook een Asus EeeBook F205TA-FD015B?

Reviews door de redactie

Goede review, heb hem gisteren besteld. Gaat vandaag binnenkomen :)

Je geeft aan dat het afwachten is of Microsoft m.b.t. Windows 10 met een oplossing komt voor het kleine flash-geheugen. Paar vraagjes daarover: is het al zeker dat dit apparaat berhaupt ooit een Windows 10 update gaat krijgen? Waar vond je dat Windows 10 ook gecomprimeerd gaat worden?
Mededeling van Microsoft:
We’re working on bringing upgrade to low capacity devices

The reason Windows 8.1 devices using WIMBOOT are not yet able to upgrade to Windows 10 is because many of the WIMBOOT devices have very limited system storage. That presents a challenge when we need to have the Windows 8.1 OS, the downloaded install image, and the Windows 10 OS available during the upgrade process. We do this because we need to be able to restore the machine back to Windows 8.1 if anything unexpected happens during the upgrade, such as power loss. In sum, WIMBOOT devices present a capacity challenge to the upgrade process and we are evaluating a couple of options for a safe and reliable upgrade path for those devices.

Hier staat een beschrijving hoe het nu in W8.1 is:

Hier een uitleg over OS compressie in Windows 10:

[Reactie gewijzigd door Ilex op 5 juni 2015 01:59]

Top, dat geeft vertrouwen! Vind het een geweldig apparaat (veel sneller, beter scherm dan verwacht) maar het zou wel leuk zijn als we hier straks gewoon Windows 10 op kunnen draaien.
Mededeling van Microsoft:
We’re working on bringing upgrade to low capacity devices

Hier staat een beschrijving hoe het nu in W8.1 is:

Hier een uitleg over OS compressie in Windows 10:
Update:
Sinds een paar dagen verschijnt er rechtsboven in beeld een popup: Windows 10 is ready, en in het start menu staat een link naar de Windows 10 Technical Preview. Als je die aanklikt ga je naar Windows Update, die aangeeft dat er geen updates zijn. Hinderlijk, maar het doet dus verder niks. Verwijderen van de link helpt niet, na een herstart staat hij er weer.
Wij hebben hier een witte en zagen geen vette vingers verschijnen, een kennis van ons had de blauwe en zag daar direct een en al vlek op. Hebben hem vanaf 27 december 2014 in gebruik en hij bevalt prima voor algemeen gebruik. De pootjes op het scherm zijn wel kras gevoelig als hij op een houten tafel staat en je trekt hem naar je toe. Dit is helaas 1 keer gebeurt met als gevolg een dubbele kras op het hout. We tillen hem nu gewoon meteen op, hij weegt tenslotte drie keer niks. Het ding beviel me zo goed dat we er ondertussen twee hebben staan. Ik merk wel dat deze laptop op snelheid het maar net trekt met brouwsen en simpele dingen. Misschien komt het dat ik hier zelf dagelijks een HP Elitebook met I7 en 16Gb en SSD gebruik en wachten niet voorkomt op dit ding...
Ik heb de witte alleen in de winkel zien staan en vond hem niet mooi, de opmerking over vlekken is slechts een aanname. Je opmerking over browsen begrijp ik niet zo. Ik heb naast de F205 nog een Asus notebook met Core i7 3xxx, NVidia 6xx kaart en 8 GB RAM, en ik merk eigenlijk weinig verschil met browsen of gebruik van Office. Voor andere dingen gebruik ik de F205 niet.
Gisteren binnen en direct upgrade gedaan naar Windows 10
Echter deze stokte omdat er niet genoeg vrij geheugen zou zijn
Neem Windows 10 zoveel in dan?
Laptop was dus uit de doos en dan is de 32 GB al niet voldoende?
Tijdens de upgrade kun je aangeven dat de tijdelijke bestanden op een extern USB medium moeten worden geplaastst. Windows 10 neemt juist heel weinig ruimte in, maar je hebt tijdens het upgraden veel ruimte nodig, o.a. voor de zgn Windows.old bestanden. Deze zijn nodig om terug te kunnen gaan naar het vorige OS als je om wat voor reden dan ook niet tevreden bent met Windows 10. Uit de doos heb je overigens maar ca, 10 GB vrije ruimte van de in totaal 29 GB aanwzeige ruimte. Windows 8 gebruikt ca 12 GB en er is ook nog een Restore partite aanwezig van ca 8 GB. Deze Restore partitie wordt tijdens de upgrade verwijderd, want Windows 10 kun je ten allen tijde downloaden bij Microsoft als je een Restore wilt uitvoeren.
Tip: je hebt het over de 2,4 en 5 MHz band, dit moet GHz zijn. ;) Verder nette review. Bedankt voor de benchmarks van de verschillende poorten.
Blijf het jammer vinden dat er geen USB3 aansluiting op zit en dat Linux moeilijk goed werkzaam te krijgen is.
Eenheden aangepast.
USB 3 vind ik niet echt een probleem. De bovengenoemde test heb ik met een Sandisk Cruzer Switch 32 GB USB 2 stick gedaan. Ik heb ook een 64 GB USB 3 stick van PNY, en daar had ik veel hogere snelheden (Write 35, Read 45) mee. Het maakt dus nog wel wat uit wat voor USB stick je gebruikt.

Ik heb van diverse kanten vernomen dat Microsoft 'Windows met Bing' gratis weggeeft als de hardware-fabrikant het op een laptop van minder dan 200 dollar zet. Vandaar dat ik ook vermoed dat het min of meer uitschakelen van Linux-gebruik een eis van Microsoft is.
Misschien een domme vraag maar zou je hier minecraft op kunnen spelen? Met low instellingen en render distance op. 7/8? Misschien met optifine?
Ik speel zelf geen spelletjes, maar op Youtube staan diverse filmpjes waarin dit wordt getest;. zoek maar even op 'Asus x205 minecraft'.

[Reactie gewijzigd door Ilex op 8 april 2015 14:03]