Football Manager 2009, PC (Windows) Review

JanW 20 maart 2009, laatste update op 20 maart 2009, 412 views

Football Manager 2009, PC (Windows)

Pluspunten

• Replaywaarde!
  • Enorme community
  • Niet al te hoge systeemeisen
  • Op het moment nagenoeg bugvrij
  • Lage instapdrempel

Minpunten

• Buggy bij de release
  • Het geluid

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 5
Besturing Score: 4
Geluid Score: 2
Beeld Score: 3
Gameplay Score: 5
Al lange tijd speel ik al Football Manager en diens voorganger Championship Manager en iedere editie met veel plezier. Het is 1 van die weinige spellen in mijn ogen die nooit gaan vervelen en afgaande op die ervaring heb ik dus ook Football Manager 2009, een dag voor de release, aangeschaft.

Een dag voor die release kon het spel echter nog niet geactiveerd worden, wat meteen het eerste opvallende nieuwigheidje bij ons brengt. Football Manager 2009 dient geactiveerd te worden via het internet of via de telefoon en op de dag van de release waren hier flink wat problemen mee. Onverwachte drukte maakte het voor honderden mensen onmogelijk om hun spel te activeren wat SI-games op flink wat boze reacties kwam te staan van vele mensen. Ook onleesbare cd-keys waren een veelgehoorde klacht. Dit alles is echter binnen zeer snelle tijd opgelost.

Nou, een flink aantal maanden na de release ben ik nog steeds helemaal verslaafd aan het spelletje. Ik heb intussen vele uren erin zitten en verschillende clubs onder mijn hoede gehad. Van de absolute toppers tot een klein clubje uit TsjechiŽ, alles zit erin. Dankzij de gigantische database kan je over de hele wereld clubs gaan managen. Van Zuid-Afrika tot IJsland en van China tot Chili. Dat is meteen een van de grootste pluspunten, eigenlijk altijd al geweest, aan Football Manager 2009, die grote database.

Het meest opvallende nieuwe puntje in deze editie van Football Manager is echter toch wel de 3D-engine. Verwacht geen opvallende en geweldige graphics als in Fifa09 of Pro Evolution Soccer 2009, maar het is wel functioneel. Je hebt goed overzicht over je 11 spelers op het veld en je kan met behulp van kleine widgets handige informatie in beeld toveren zoals wedstrijd statistieken of de motivatie van jouw elftal.
Het geluid echter is van erbarmelijke kwaliteit en eigenlijk is het gewoon aan te raden dat uit te zetten. Zet gewoon een muziekje aan op de achtergrond, want het enige wat je van het geluid in Football Manager 2009 kan verwachten is een constant geroep van supporters en na een paar wedstrijden ben je dat eigenlijk wel moe.

De besturing kan ik niet goed over oordelen. Ik speel dit spel al een tijdje en ik weet niet beter dan hoe het nu werkt. Je kan door de menu's heen klikken en alles zit op een makkelijk te vinden plaats. Kan je toch bepaalde items niet vinden dan kan je altijd nog gemakkelijk met een druk op de F1 knop de help inschakelen en gaan zoeken.

Op gebied van hardware is dit toch wel de eerste editie van Football Manager die qua systeemeisen wat meer vraagt dan zijn voorgangers. Dit komt vooral door het 3D gebeuren dat, ondanks dat het het kwalitatief niet hoogstaand is, toch wat rekenkracht vraagt van je systeem.

Tja, en dan toch wel het grote pluspunt van Football Manager 2009, de replaywaarde. Je kan werkelijk eindeloos doorspelen. Je begint uiteraard ergens in 2009, maar je einddatum bepaal je helemaal zelf. Er zijn zelfs mensen die tot ergens diep in de 22ste eeuw doorgespeeld hebben. En ondanks dat het in het begin nog wat bugs bevatte zoals niet scorende spitsen, blessures die halve teams lam legden en nog een kleine lijst aan vervelende dingen blijf je het gewoon spelen.

De prijs, zeker nu, is gewoon een klein bedrag als je kijkt wat je er voor terug krijgt. Voor 30 euro's heb je honderden uren spelplezier en met een geweldig levende community die constant met allerlei soorten updates komt, denk aan grafische updates maar ook data-updates waarin transfers zijn verwerkt van bijvoorbeeld de winterstop, heb je eigenlijk een spel dat zich na de release ook door blijft ontwikkelen.

Heb jij ook een Football Manager 2009, PC (Windows)?

Reviews door de redactie

Miss wat foto's/screenshots?
Review had ik gister op een laat tijdstip geschreven en had geen zin om screenshots te maken op dat moment, nu zijn er screenshots toegevoegd ;)