Sony DR-BT21G (Zwart) Review

gose91 20 maart 2009, 2.090 views

Sony DR-BT21G (Zwart)

Pluspunten

• Accuduur
  • Oplaadduur
  • Bedieningsgemak
  • Geluidsbalans

Minpunten

• Hooguit het probleem bij het lang dragen

Als je als jong broekie geld nodig hebt, maar geen zin hebt in lief lachen naar klantjes, kom je terecht in de kassen. Het grote probleem daar is dat ze de hele dag 538 aan hebben staan. Liedjes zijn leuk, maar niet als je ze tien keer per dag hoort. Ik wilde daarom naar m'n eigen muziek luisteren, maar met de draadjes van je oordopjes kom je snel vast te zitten tussen de bloemen. De mp3 die ik toen (en nu nog steeds gebruik) heeft Bluetooth-ondersteuning, dus ik besloot te gaan kijken voor een headset. Het werd de DR-BT21G.

Ik had op diverse sites al rondgekeken over hoeveel Bluetooth-headsets nou ongeveer kosten en in het gunstigste geval was ik aan de DR-BT21G 60 euro kwijt. Gelukkig was het bij de Dixons het laatste exemplaar en de verpakking was al opengeweest om de headset in de etalage te kunnen zetten. 30 euro vond ik dus een goede prijs 8-) .

Comfort
Wat betreft het comfort zijn er een paar minpuntjes. Aan het begin zit 'ie prettig, maar na een uur of twee begin je toch duidelijk te voelen dat je oren worden kromgebogen. Paar minuten de headset van je oren halen en daarna terugzetten en je kan weer twee uur vooruit, maar dat betekent wel weer een paar minuten 538 :P . Vlak na het kopen voelt de headset nog vrij ongemakkelijk aan. Naarmate je 'm vaker gebruikt, buigt 'ie vanzelf naar de vormen van je oren en je hoofd.

Gebruik
Simpeler dan de DR-BT21G kan het niet worden. Het ligt er natuurlijk een beetje aan hoe het andere apparaat werkt, maar met de NWZ-A826 duurt het koppelen slechts 5 tellen. Aan de plaatsing van de bedieningsknoppen op het rechter oor ben je zo gewend. Het grote voordeel van de grote, een beetje uitstekende 'scroll-knop' is dat je niet eerst op de tast een drukknopje hoeft te zoeken. Snel een leuk nummer uitzoeken is dus goed mogelijk.
Een ander ontzettend groot voordeel is dat het meerdere apparaten tegelijk kan koppelen. Tegelijk aan een MP3 en je telefoon is geen probleem. Bij een binnenkomend gesprek, zet de koptelefoon zelf de MP3 op pauze. Het gesprek aannemen is door een grote knop op de headset geen probleem. Vanzelfsprekend moet je niet middenin een orkaan zitten als je belt. De microfoon zit behoorlijk ver van je mond vandaan, dus veel omgevingsgeluid is niet gewenst.
Afhankelijk van de Bluetooth-functies van je telefoon is de headset te gebruiken voor spraakopdrachten (je roept een naam, de telefoon belt het nummer).

Bouw
Leuk dat je de headset kan opvouwen, maar het had voor mij niet gehoeven. Je bespaart er geen ruimte mee als je 'm in je jaszak stopt en de kans op breken van de scharnieren wordt er lijkt mij alleen maar groter door. Maar goed... wie stopt z'n koptelefoon eigenlijk in z'n jaszak. De hoofdband is niet geheel dicht. Met lang haar kan het dus voorkomen dat het erin vastkomt. Bij het weghalen van de headset voel je dit heeeeel goed ;( .

Geluid
Het is natuurlijk niet een in-ear. Omgevingsgeluiden zijn goed hoorbaar. Ik ervaar dit niet als storend: in het verkeer is het juist noodzakelijk om nog wat te kunnen horen. Naar mijn mening ligt het niet aan de headset als de hoge geluiden overheersend zijn (zoals wel in andere reviews beschreven wordt). Met de equalizer is heel veel goed te maken. Zolang je de headset niet te hard zet, zijn bass en treble prima in balans.

Accu
Accuduur is natuurlijk overal van afhankelijk. Het aantal gekoppelde apparaten, het volume, de afstand tot de andere apparaten. Met alleen mijn MP3-speler gekoppeld op laten we zeggen een normaal volume kan ik zo'n 8 uur luisteren. Dit komt dan vooral omdat de MP3 dan leeg is. De headset kan dan nog 2 uur door met de muziek uit m'n telefoon. Opladen is helemaal een zegen: in één uur is een volledig ontladen accu opgeladen.

Bereik
De technologie achter Bluetooth is doodnormale radiogolven. Radiogolven gaan niet zo eenvoudig door voorwerpen heen, zeker niet als het zwakke golven zijn. De antenne van de headset zit aan in de rechter oorschelp, dus als je je telefoon/mp3 in je linker broekzak draagt, is een stabiele verbinding vrij ingewikkeld. Via de meeste apparaten kan je kiezen hoe hoog de kwaliteit van de muziek moet zijn. Het is aan jezelf of je een groter bereik of een hogere kwaliteit wil.
Hoge kwaliteit en geen obstakels (dus ook niet in je broekzak) is goed voor ongeveer 6 meter. Ik ben zelf 1m87. Als MP3 en telefoon in m'n rechterbroekzak zitten, hebben ze beiden een stabiele verbinding met de headset.

Dus...
...de DR-BT21G is een uitstekend apparaat. Voor de ultieme geluidskwaliteit moet je nog steeds bij je in-ears zijn, maar het grote gebruiksgemak en de functies maken deze headset tot een prima vervanger.

• Sony Walkman NWZ-A826
  • Sony Ericsson W580i

Heb jij ook een Sony DR-BT21G (Zwart)?