Specificaties 120mm diameter met 22,4dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Noctua NH-U12S Review

Foritain 16 december 2014, laatste update op 26 mei 2017, 776 views

Noctua NH-U12S

De Noctua NH-U12S is een typische Noctua met een top bouwkwaliteit, eenvoudige installatie, en een rijk pakket aan extra's. Tevens is hij compatible met hoge types geheugen en ook het PCI-E slot blijft vrij. Je betaalt echter wel een stevige meerprijs voor deze toch wel unieke ervaring.

Pluspunten

• Goede koelprestaties, voldoende voor een i5 of i7 met lichte overclock.
  • Onhoorbaar op lage toeren, praktisch stil op hoger toeren, en zelfs op volle toeren nog slechts beperkt aanwezig
  • Perfecte memory clearance op o.a. S115X, geen PCI-E Slot overlap: top compatibiliteit
  • Uitstekende uitstraling
  • Bouwkwaliteit de absolute top van processorkoelers
  • Eenvoudige installatie
  • Verzorgde verpakking, extra's als een low-noise-adapter, etcetera

Minpunten

• Je betaalt stevig voor 'de Noctua ervaring'
  • De optie om een tweede ventilator te plaatsen is leuk, maar kost je ~20 euro voor slechts een paar graden winst. Uitstraling profiteert wel lekker...
  • BKleurstelling niet voor iedereen. Redux en iPPC ventilatoren geven wat extra kleur opties, maar maken het totaalplaatje wel erg prijzig.

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 4
Deze review is inhoudelijk gelijk aan de NH-U14S review hier De plus-/minpunten zijn per product anders, verder is de review enkel aan dit product gekoppeld om mensen te informeren die de NH-U12S vinden in de pricewatch

Review: Noctua NH-U14S & NH-U12S

- Prestaties
- Conclusie

Productpagina NH-U14S @ Noctua.AT
Productpagina NH-U12S @ Noctua.AT

Na de high-end Noctua NH-D15 en de high-end-HTPC koeler de NH-L12 leek het mij tijd de mid-range-tower van Noctua een beetje aandacht te geven. De Noctua NH-U12S zat namelijk al dik een jaar in het systeem bij mijn voeten, maar een review kwam er maar niet van. Onlangs voegde de NH-U14S zich toe aan mijn collectie van luchtkoelers en zo ontstond het plan twee vliegen in één klap te vangen. Daarnaast was het uiteraard handig dat het platform met de NH-U12S was gepromoveerd tot test platform en de resultaten dus praktisch al klaar stonden. ;)

In 2005 was de U-serie één van de eerste Noctua producten (mogelijk zelfs de eerste, ik weet de details niet) en er zijn in de loop der jaren meerdere U-serie koelers met 120mm ventilatoren gelanceerd, waarvan de U12S van begin vorig jaar de meest recente is. Op dat zelfde moment lijkt Noctua besloten te hebben dat 140mm koelers toch best interessant zijn, want de U14S was toen hun eerste single-tower luchtkoeler met een 140mm ventilator.

Twee verschillende producten, maar toch producten die aardig wat overeenkomsten hebben. Zo zijn de accessoires exact gelijk, en is ook het mounting systeem gelijk (Dit geldt overigens voor de meeste recente Noctua koelers), dus reden genoeg ze samen te bespreken. De NH-U12S gaat vanaf 50 euro over de toonbank (57-58 inclusief bezorgen) en de NH-U14S is leverbaar vanaf 58 euro echter kost je normaliter 64-65 euro inclusief bezorgen. Mid-range voor Noctua, maar wat luchtkoelers in zijn algemeen betreft toch de bovenkant van de markt. Hoewel beide koelers standaard met één ventilator worden getest zal ik ze beide ook in een dual-fan setup testen.

Om te beginnen de features en specificaties van de Noctua website. De NH-U14S:

De NH-U12S:

Eerst even de zaken die voor beide koelers tellen. Beide zijn koelers op basis van één koelblok en maken gebruik van het SecuFirm2 mounting systeem, oftewel als je reeds een Noctua koeler hebt is het upgraden zo gepiept. Beide komen met de 6 jaar Noctua garantie, een low-noise adapter om de maximale geluidsproductie te beperken, en de optie om een extra ventilator te monteren. Uiteraard zien we ook weer de SSO2 lager met een levensduur van >150.000 uur in de ventilator, oftewel kwaliteit dik in orde.

Zoals we van Noctua gewend zijn zijn de koelers compatible met alle recente Intel en AMD sockets, waaronder S2011. Een extra handigheidje is dat Noctua gratis upgrade kits toestuurt naar eigenaren van deze producten als een nieuw socket (Intel heeft er een handje van…) een nieuw mounting systeem heeft. Oftewel ook voor toekomstige builds een stukje zekerheid.

Hoewel beide koelers een focus hebben op compatibiliteit is de U14S in elk opzicht een slagje groter dan de U12S. De U12S geeft volledige RAM compatibiliteit op socket 115x aan, echter de U14S overhangt op sommige moederborden het eerste geheugen slot en uit voorzorg raden ze aan dat er maximaal standaard hoogte geheugen wordt gebruikt. Het is aan te raden de zeer uitgebreide lijst op de website van Noctua raad te plegen waar je rekening mee moet houden op welk moederbord, praktisch elk moederbord lijkt er in voor te komen.

De U12S heeft een hoogte van 158mm en past daarmee in veel gangbare behuizingen. De 165mm van de U14S is wel iets om even rekening mee te houden bij je aanschaf, want voldoende behuizingen waar dat niet in past.

Eerst even de doosjes. Uiteraard helemaal keurig; stevig, nette print, chic.

Zowel de U14S als de U12S zijn ook van binnen keurig verpakt. Losse doosjes voor Intel en AMD, en een doosje extra’s die voor beide van toepassing zijn. Overzichtelijk.

Maak je dan zo’n doosje open, in dit geval Intel, dan zie je de onderdelen intern weer goed verpakt, en de handleiding begint met een aardige inleiding van de Noctua chief. Ze herinneren je er meteen even aan dat ze meer dan 400 Awards hebben voor de U-series, al vermoed ik dat als je Noctua producten koopt dat stiekem al een beetje weet.

De extra’s in beide pakketjes zijn hetzelfde. We krijgen een metalen case-badge, een extra set ventilator-clips, een tube koelpasta, een lange schroevendraaier voor de installatie (al voldoet elke schroevendraaier), een tube koelpasta, een set extra dempers als je de ventilator elders los wil monteren, en een low-noise-adapter om de maximale RPM van de ventilatoren van 1500 naar 1200 te verlagen. Oftewel: Typisch Noctua, geheel verzorgd pakket aan extra’s.

De NH-U14S is echt een flinke jongen wanneer je hem uit de verpakking haalt. Maar het meest indrukwekkend is nog wel de bouwkwaliteit en de afwerking. Ik heb aardig wat koelers voorbij zien komen, maar hoewel veel koelers duidelijk voor een indrukwekkende uitstraling gaan, komt geen van de andere geteste producten in de buurt van de Noctua koelers. Toegegeven, de praktische waarde daar van valt over de discussiëren, maar het zegt iets over aandacht die wordt geschonken aan deze producten. Het aluminium aan de zijkanten en bovenkant is wel wat vingerafdruk-gevoelig, maar is gelukkig vlot schoon te poetsen.

De nikkel-plating die we op alle koperen delen zien ziet er ook bijzonder goed uit. Daar onder vallen de 6 heatpipes, en het contactoppervlak aan de onderzijde. Werkelijk alles ziet er tip-top in orde uit.

Na de NH-U14S is de NH-U12S opeens erg bescheiden. Niet enkel omdat hij iets kleiner is, maar ook door de wat traditionelere vorm van de ventilator. Wederom zien we de uitstekende uitvoering van materialen en afwerking, maar dan in een kleiner modelletje. Zo zien we dat de heatsink naast wat lager, ook wat minder breed is, en dat we hier 5 heatpipes hebben in plaats van 6. Ook hier zien we natuurlijk weer de rubberen vibratie demping in de hoeken, etcetera.

Beide koelers kunnen worden uitgebreid met een extra ventilator, je krijgt er tenslotte extra fan clips bij. Standaard krijg je dus één ventilator, de tweede die hier is afgebeeld is -optioneel-. In het geval van de U14S is het de NF-A15, en in het geval van de U12S is het de NF-F12. Althans, je kan natuurlijk kiezen om andere ventilatoren te plaatsen, maar dat zijn de types ventilatoren die reeds bij de koeler aanwezig zijn. Overigens heeft Noctua tegenwoordig ook grijze kleurstellingen (Redux series) en zwarte modellen (industrialPPC series). Een leuke optie, maar dan zal je ze wel los moeten aanschaffen. Het kan interessant zijn als je de stock ventilatoren van de U12S of U14S, toch zeer degelijke modellen, elders in je behuizing wilt gebruiken en dat je het zwarte of grijze model zichtbaar in je "windowed case" plaatst.

Maar goed, de mogelijkheid tot twee ventilatoren bestaat, dus uiteraard was ik benieuwd naar de prestaties en de uitstraling als je daar voor zou kiezen.

Eerst de verpakkingen, ook hier weer keurig in orde:

Hoewel de A15 en de F12 compleet andere types zijn zien we net als bij de U-series koelers dat de accessoires exact gelijk zijn, en wederom in typische Noctua stijl krijg je er flink wat: Elke ventilator krijgt een schroef-loze en gedempte ophanging (naast standaard schroefjes), een 4-pin verlengkabel, een low-noise-adapter, en een Y-splitter zodat je moederbord CPU-header beide ventilatoren aan kan sturen. De foto is van de A15, maar de F12 heeft dus exact gelijke extra’s.

De NF-A15 is een 140mm model, maar zoals we bij de U14S al zagen met een wat opvallende vorm. Kwalitatief ziet het er allemaal echt keurig uit, zowel in de materialen zelf als o.a. de rubberen dempers.

Zetten we de tweede ventilator op de NH-U14S dan veranderd het toch al niet te bescheiden koelertje in een waar beest om te zien. Visueel is de upgrade in elk geval wel erg interessant.

De NF-F12 is weer hetzelfde liedje, gewoon helemaal keurig.

Ook op de NH-U12S maakt de extra ventilator het plaatje nog wat mooier.

Wat uitstraling betreft gaan we er op vooruit, maar de vraag is uiteraard of de prestaties de investering ook verantwoorden.

In vorige reviews heb ik mij al erg positief uitgelaten over de installatie van Noctua koelers. Gezien het installeren van de NH-U12S en U14S gelijk is aan de NH-L12 en NH-D15 waren hier uiteraard geen verassingen te verwachten. Toch maar een stap voor stap hoofdstuk voor de aardigheid:

We beginnen uiteraard met de backplate, het moederbord op de foto is de Asus H81i-Plus waar ik de komende tijd mee aan de slag ga met de NH-U14S om te zien hoe ver ik de Pentium G3258 kan pushen.

Backplate onder het moederbord, plastic stand-offs er op, beugeltjes er op.

Beugeltjes vast schroeven met duimschroeven en eventueel extra aan draaien met de meegeleverde schroevendraaier, en vervolgens plaats je de koeler naar keuze, en draai je de twee schroeven die reeds aan het koelblok zitten vast op de stalen beugeltjes die we zojuist hebben geplaatst. Het is wel handig de ventilatoren even van het koelblok te halen en deze na het vastschroeven weer terug te zetten.

Al met al nog geen 3 minuten werk. Wat wil je nog meer?

Kijken we vervolgens naar de NH-U14S op dit moederbord dan zien we dat het PCI-E slot totaal vrij zit.

Het geheugen is echter een ander verhaal, de ventilator zit er nettegen aan, dus hoewel iets hogere modules wel passen, wordt het erg krapzodra de heatsinks op het geheugen ook wat breder zijn dan normaal het geval is. Voor alle zekerheid check je de compatibility list op de website van Noctua, want het wisselt een beetje per moederbord. Voor de meeste S115x moederborden is het aan te raden standaard hoogte geheugen te kiezen, dan wel het eerste geheugen slot niet te gebruiken, al is dat laatste bij mITX bordjes niet heel handig. Op S2011 moederborden is dit overigens geen issue, en kan je ook hogere geheugentypes zonder zorgen plaatsen.

Als we de NH-U14S van iets verder bekijken op een mITX bord dan ziet het er toch wel een beetje vreemd uit: best een joekel van een koeler. Helemaal met de extra fan erbij.

De NH-U12S is na montage een ultieme compatibility koeler, met geen issues met het eerste PCI-E slot, en totaal geen overhang over de geheugenbanken. Zodoende de veiligere keuze wanneer je voor hoger geheugen wilt gaan op S115X.

Hier zien we de NH-U12S met een NF-S12A in een Cooler Master Silencio 652(S).

Tower-koelers worden normaliter aangeschaft om zware processoren koel te houden. De Intel Core i7 4770k is een mooi voorbeeld van een stevige consumer-grade processor, en met de optie tot overclocken is hij in staat om zelfs de zwaarste processorkoelers aan het werk te zetten.

In combinatie met een Gigabyte Z87X-UD3H test ik de chip zowel op 3.9GHz en 4.2GHz @ 1.20V. Hoewel de stock snelheid technisch gezien 3.5GHz is, is 3.9GHz de normale boost speed, en ook die zal een niet overclocker toch wel stabiel willen bereiken.

Overige punten:
- Tests worden uitgevoerd op een open test-bench: de Cooler Master Test Bench v1.0
- Geen verdere ventilatoren of koeling, enkel de onderdelen die de fabrikanten in de doos mee leveren worden gebruikt
- Ik gebruik de meegeleverde koelpasta, mocht je dat er niet bij krijgen (zeldzaam) gebruik ik Arctic MX-4.
- Voor load test op de i7 gebruik ik Prime95 met de setting In-place large FFTs. In de regel is deze belasting iets zwaarder dan gamen of video-editting.
- Ik noteer de temperatuur pas nadat deze minimaal 15 minuten stabiel blijft.
- Bij het passeren van 90 graden Celcius faalt de koeler een test, en vervallen de resultaten op die instelling. Ik het dan niet aanraden om die betreffende koeler in het dagelijkse leven te gebruiken met die bepaalde instelling, gezien andere factoren zoals een warme zomer dag, of de opbouw van stof in de case, dan wel tot kritieke temperaturen kunnen leiden.

Let op: Resultaten zijn sterk afhankelijk van de kwaliteit van de gebruikte chip, maar ook de behuizing waarin je ze gebruikt. Hou altijd je temperaturen in de gaten als je gaat overclocken, ook met zeer krachtige koelsystemen. Reviews als deze dienen dan ook voornamelijk als een product-prestatie-vergelijking, en zijn geen garantie dat je bepaalde temperaturen of overclocks met een koeler kan bereiken.

Het systeem in idle:

Tja, ze houden hem beide koel bij geen of lage load.. surprise surprise. De resultaten op 3.9GHz (Stock)

De NH-U12S stond al wat langer in deze vergelijking en daar van zagen we dat deze gewoon goed mee doet met de concurrenten met vergelijkbare afmetingen. De Ashura en de H5 Universal zijn modellen op basis van een 140mm koeler, maar zijn goedkoper en dus toch redelijke concurrenten, al zijn zowel deze twee als de Hyper 612 ver 2 alle drie een paar millimeter hoger wat bij je kast-keuze een rol kan spelen. De Ashura en de H5 zijn echter op volle toeren wel luider, de 612 is enkel met de NH-U12S op volle kracht iietsje stiller, al is het praktische gevolg daar nihil. Zoals we vaker zien ligt het allemaal erg dicht op elkaar.

De NH-U14S was voor mij een echte uitschieter, met koelresultaten die dichter bij de dual-tower koelers als de D15 en de R1 Universal liggen dan bij de single-tower koelers rondom de U12S, terwijl het ook nog eens één van de stillere modellen is. Een opvallend positief resultaat van de NH-U14S, ik had een dergelijk groot verschil met de U12S op dergelijke snelheden zeker niet verwacht.

Wat minder enthousiast over de toevoeging van de extra ventilator. Je wint er wel een paar graden mee, maar je betaalt flink voor die paar graden extra. Zeker bij de NH-U12S die in combinatie met de extra ventilator praktisch even veel kost als de R1 Universal, maar de prestaties niet kan evenaren. De U14S met de extra ventilator is weliswaar goedkoper dan de NH-D15, maar veel scheelt het niet.

Gaan we overclocken dan komen we wederom niet voor echte verassingen te staan. De NH-U12S doet het wederom keurig tussen zijn soortgenoten, maar er moet wel bij gezegd worden dat hij wel het duurste model is tussen die directe concurrenten. Wederom is de NH-U14S de echte uitschieter voor mij, waarbij de prestaties wederom de NH-D15 bijna evenaren.

Nu moet wel worden gezegd dat, hoewel ik zelf geen X99 systeem heb, ik de kans groot acht dat bij extreem overclocken en/of Intel Core Extreme processoren de NH-D15 wel een groter gat zal slaan. Desondanks kunnen we concluderen dat de NH-U14S bij gebruik van een I7-4790k, en als gevolg ook een i5-4690k, aan de resultaten van een NH-D15 weinig onder zal doen.

Dual-fan modus is wederom een leuke extra, maar ook op een iets hogere kloksnelheid denk ik dat het de investering puur voor de prestaties niet waard is. Zeker op de U12S waarbij je naar mijn mening dat geld beter kan gebruiken om een zwaarder model koeler te kopen, mits je daar ruimte voor hebt. De U14S met extra ventilator kan een D15 aardig evenaren, maar het zal van de dagprijs van de producten af hangen of de besparing ten opzichte van de D15 groot genoeg is om die stap interessant te maken. Wel moet ik zeggen dat ik de U14S in dual-fan modus er bijzonder goed uit ziet, misschien nog wel beter dan de NH-D15 die toch wel heel erg groot is.

Wat de producten nog interessanter maakt is dat ze beide praktisch stil zijn, op lage toeren hoor je ze beide totaal niet en maak je een geheel onhoorbaar systeem, maar zelfs op de volle 1500 toeren is het een hele rustige ‘breeze’ en verre van hinderlijk. Zelfs onder zware omstandigheden blijft er in een degelijke behuizing niets over van de geluidsproductie zoals ik het laatste jaar heb gezien met de U12S in een CM Silencio 652. Je begint je bijna af te vragen waarom de low-noise-adapter er bij zit, want ik zie het niet als een noodzakelijke oplossing.

Noctua moet je waarderen, want als we gaan kijken naar graden Celcius per euro dan staan ze zeker niet boven aan het lijstje, alhoewel de NH-U14S voor zijn prijs de directe concurrentie toch wel stevig onder druk zet. Je betaalt voor een flink pakket aan extra’s waarvan je een aantal zaken mogelijk zal gebruiken, maar de kans groot is dat je met een aantal extra’s ook niets of weinig zal doen. Je betaalt ook voor de prettige installatie, die voor alle recente Noctua koelers eenvoudig en frustratie-vrij is, en je betaalt een beetje dat Noctua je in de toekomst voorziet van upgrade-kits indien je toekomstige moederbord een nieuw socket heeft. Maar je betaalt uiteindelijk vooral voor de uitmuntende kwaliteit die je in alle elementen van de producten terug ziet: Het type lager is de top van de markt, de kwaliteit van de kunststof componenten zijn dik in orde, de nikkel-plating op al het koper die het product op lange termijn er goed uit zal laten zien kost de fabrikant een stevige stuiver, en vooral het koelblok is dusdanig hoog van kwaliteit dat geen concurrent daar voor mij bij in de buurt komt. Dat laatste zie je uiteraard beter naar mate je dichter bij het koelblok komt, en de vraag is wat de praktische waarde is, maar het geeft altijd een stukje geruststelling dat je gewoon top spullen in je mooie systeempje hebt zitten.

Vervolgens is het een kwestie van die elementen zelf te waarderen. Soms zal er ruimte in het budget zijn om gewoon de luxe te willen, en soms zal er bespaard moeten worden en zal prijs-prestatieverhouding voorop komen. Ik maak geregeld systemen met Noctua koelers, maar ook voldoende waarbij er simpelweg geen ruimte is om een beetje extra aan luxe te besteden. Dat een Noctua koeler dan als eerste van het wenslijstje verdwijnt is dan een logisch gevolg, en ik vermoed dat de dames en heren in Wenen zich daar wel bewust van zijn. Noctua is niet de oplossing voor elk nieuw systeem, maar is een hele mooie oplossing voor dat enkele systeem waar voor je alles tip top in orde wil hebben.

Toch is het niet alleen maar luxe luxe en een stevige prijs, want een vlotte installatie is een praktisch voordeel voor iedereen. Daarnaast is de NH-U12S relatief compact (net iets lager dan de concurrenten in deze vergelijking) en zit hij ook je PCI-E slot en welk geheugen dan ook totaal niet in de weg. Tevens is het op volle toeren één van de stilste koelers op dit moment (enkel de CM Hyper 612 Ver 2 was iets stiller, maar ook iets minder koel). Ik ben er naar meer dan een jaar nog altijd erg gelukkig mee, maar mij er wel van bewust dat de meerprijs toch wel heel stevig (~15 euro) is ondanks alle extra’s en luxe en de all-round prestaties. Nu mag je zelf bepalen of die 15 euro een schijntje is op de lange termijn, of dat je dat geld elders goed kan gebruiken.

De NH-U14S was voor mij nieuw en zeker ook een grote verrassing; slechts een paar euro duurder dan de NH-U12S, maar met prestaties die de NH-D15 (het huidige topmodel van ~90 euro) bizar genoeg bijna evenaren op een i7-4790k, en dat allemaal zonder echt geluid te hoeven produceren. Hoewel een prijs van 65 euro nog altijd niet misselijk is, liggen de prestaties wel in lijn met de alternatieven in deze prijsklasse, maar dan wel met alle Noctua voordelen. Het maakt de NH-U14S voor mij de interessantere koeler van de twee, want als je dergelijke bedragen uit gaat geven aan koeling kunnen die paar euro er ook nog wel bij. Echter wel met een kanttekening: Je kan lang niet altijd 165mm hoge koelers kwijt in behuizingen, en op S115X borden zal je je willen (moeten) beperken tot standaard hoogte (32mm) werkgeheugen. Het feit dat je werkelijk een millimeter of twee te kort komt voor een perfect memory clearance op socket S115X is erg jammer. Ondanks dat heatsinks op geheugen anno 2014 toch voornamelijk voor de show zijn, en niet echt nodig zijn, blijft het een gewilde feature.

Als laatste nog de beoordeling van de dual-fan modus. We zien dat beide koelers een paar graden winnen, maar eigenlijk is de meerprijs te stevig om het echt aan te raden. Het is zeker leuk en aardig, maar vooral in het geval van de U12S zal je je af moeten vragen of je niet gewoon beter een duurdere koeler kan kopen (mits je daar ruimte voor hebt in je case). Kijk je echt niet op een paar tientjes dan moet ik wel toegeven dat het de uitstraling in elk geval ten goede komt; zeker de U14S in dual-fan modus is een bijzonder dik ding om te zien: De uitmuntende bouwkwaliteit van Noctua, met twee opvallende ventilatoren (zonder echt overdreven breed te worden), en met de prestaties van een NH-D15? Tof is het zeker wel.

Een volle score voor de NH-U14S vanwege de uitstekende prestaties met slechts een kleine kanttekening, en een meer dan keurige prijs voor wat er wordt geboden. Ietsje aftrek voor de NH-U12S vanwege het grotere prijsverschil ten opzichte van concurrenten die in de prestaties er niet ver van af liggen, en het relatief kleine gat in prijs met de NH-U14S, ondanks dat er eigenlijk niets op het product zelf aan te merken is en de U12S uiteraard in meer behuizingen te gebruiken is. Laten we wel wezen: Met beide producten zit je zeker niet verkeerd.

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Handige links waar je alle details vindt om rekening mee te houden op tal van moederborden:
Compatibility pagina NH-U14S
Compatibility pagina NH-U12S

Heb jij ook een Noctua NH-U12S?

Hoi Foritain,

ik zie dat de grafieken met de testresultaten niet langer worden weergegeven, ook op de Techtesters site zelf trouwens?
Voorheen had ik één bestemming met het idee dat ik de grafieken in alle reviews geupdate hou, echter stapte ik daar vanaf omdat je dan het risico loopt dat het verhaal dan niet meer klopt o.i.d. Dit is het gevolg :D

Ik heb nu het meest recente overzichtje in die mappen gezet zodat oude reviews alsnog een aardig overzichtje tonen. Perfect is het niet, maar meer kan ik zo vlot niet bedenken :D
Hm, ivm de https / caching van Tweakers duurt het nu 24u voordat de plaatjes updaten. Ik heb nu correcte (en zonder highlight van een specieke koeler) idle / 3.9 en 4.2Ghz results klaar gezet :)