TP-Link 300 Mbps AV500 Wi-Fi Powerline extender TL-WPA4220 Review

nosehook 16 december 2014, laatste update op 17 december 2014, 944 views

TP-Link 300 Mbps AV500 Wi-Fi Powerline extender TL-WPA4220

In gebruik met: - TPL-LINK AC1750 ArcherC7 V1 - TP-LINK TL-WPA281 (200mbit bedraad, 300 wifi) - TP-LINK TL-PA201 starter kit (200mbit bedraad) Na mijn eerdere ervaringen met dit soort systemen van TP-Link voldoet dit product 100% aan de verwachtingen.

Pluspunten

• SSID en WPA kopieren
  • plug and play
  • 2 ethernet poorten

Minpunten

• poorten zijn langzamer dan WIFI
  • niet altijd te bereiken via de software
  • te vierkant?

Beheerbaarheid Score: 4
Achtergrond:

Ongeveer 4 jaar geleden ben ik begonnen met een klein netwerk aan te leggen m.b.v. TP-Link producten.
Naast de TL-WR1043ND had ik 4 TL-PA201 powerlines draaien die super werkten.
Omdat ik ook op de slaapkamer HD films wilde kunnen kijken op mijn laptop heb ik destijds een WPA281 aangeschaft waar ik ook zeer tevreden over ben.

Inmiddels is de hoeveelheid aparatuur toegenomen en de router vervangen door een Archer C7 ( AC1750 V1).
Probleem was nog steeds dat op de zolder nagenoeg 1 streepje bereik was op de archer en de WPA281.

Omdat daar een laptop, wireless printer en een raspberry PI op permanente basis staan en een GSM direct naar 3G ging, ging ik op zoek naar een WPA281.

Na navraag bij TP-Link werd mij verteld dat deze niet meer gemaakt wordt, maar dat alle systemen compatible zijn, een 500 mbit systeem past zich aan als er een 200 mbit op de ljn zit.

Omdat ik 2 systemen bekabeld wilde en verder de rest via e WIFI besloten om een WPA4220 te bestellen.

Setup

- Kobo glo e-reader
- canon pixma printer
- HP laptop

Ervaring

De WPA4220 ziet er anders uit dan de WPA281. De WPA4220 heeft 1 200mbit poort meer en als extra optie WIFI kloon.

Het WIFI klonen werkt enorm simpel, je plugt de powerline in een stopcontact dichtbij de router, druk op de WPS knop van de router en daarna op de kloon knop van de powerline en als het status lampje druk knippert is het klaar.

De software op mijn laptop herkende de powerline direct, waarna ik deze via de simpele web-based interface kon instellen, net als ik gewend was van de andere producten van TP-Link.

Wat wel irritant is, is dat nadat je de powerline een nieuw IP-adres hebt gegeven, deze opeens niet meer zichtbaar is in de powerine scan software. Direct benaderen via het IP-adres werk wel gelukkig.

Evaluatie

De WPA4220 is een snel en praktisch systeem. Helaas kan ik de 500 mbit functie nog niet valueren omdat er 200 mbit powerlines in mijn systeem draaien.

Het WIFI bereik is ruim meer dan de WPA281 en erg stabiel. In de woonkamer heb ik 2 streepjes, terwijl de WPA4220 ruim 5 meter boven me zit en door 2 vloeren en een tussenmuur moet. Ter vergelijking, de WPA281 heeft 3 streepjes en zit 2,4 meter boven me en moet door 1 vloer heen.

De laptop en rapberry Pi hebben een erg goede verbinding en full HD draaien was dan ook geen probleem op de zolder.

Geen enkel wireless device heeft tot nu toe problemen gehad met de powerlie v.w.b. stabiliteit of toegang.

Vooralsnog ben ik zeer tevreden over de WPA4220

Heb jij ook een TP-Link 300 Mbps AV500 Wi-Fi Powerline extender TL-WPA4220?